Jos julkisen sektorin yksi ylimääräinen lomaviikko poistettaisi
Tiedättekö että julkisella on 38 lomapäivää vuodessa. Viikko enemmän kuin yksityisellä joka rahan oikeastaan tekee. Jos tuo ylimääräinen viikko poistettaisiin, voitaisi palkata aika monta hoitajaa js lääkäriä ja purkaa jonoja.
Kommentit (33)
Ihan se ja sama, suomi on muutenkin konkkamaa
Kyllä nuo lomat tarpeeseen tuli. Olin 30 vuotta siivoustyössä. Nyt on terveys mennyttä.
Olen yksityisellä, lomaviikkoina menee ma-la ja kertyy vuodessa vähemmän lomia, mutta olen sitä mieltä että säästökohteita voi etsiä muualta kuin noista lomapäivistä. Eiköhän ne hoitoalalla tule ihan tarpeeseen.
Sinulta pitäisi ottaa kaikki lomat pois! Tee töitä 24/7/365
Tuo 38 päivää tulee täyteen vasta kun on ollut 15 vuotta töissä!
Ei ole perusteita noin pitkälle lomalle. Työ on raskasta mutta ei se ole raskaampaa 15 vuotta työskennelleille kuin esimerkiksi 10 vuotta työskennelleille. Omalla työpaikalla osa on jatkuvasti lomalla ja onhan se erikoista kun vertaa nuorempiin jotka pätkätöiden vuoksi paiskivat töitä vuodesta toiseen ilman lomia
Mutta kukaan ei suostu luopumaan omista eduista joten valmiiksi kuopattu ajatus.
Vierailija kirjoitti:
Niin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mutku ap on silti kade.
Julkkarilla on liki kolme viikkoa enemmän lomaa kuin yksityisellä joka kuitenkin kustantaa julkkarin suojatyöpaikat.
Enemmän kannattaa katse kohdistaa niihin, jotka elämät ilmaiseksi tekemättä yhtään mitään. Työläisten on turha toisiaan nokkia, me pidetään tätä yhteiskuntaa pystyssä.
Ikiaikainen suomalainen ajattelutapa, että jos jollakin on jokin asia hyvin, se pitää ottaa häneltä pois sen sijaan että muillekin voisi kuulua tuo hyvä.
Meille kaikille kuuluisi samanlaiset lomat, työaikakin olisi kaikilla hädin tuskin paria tuntia päivässä jos työmäärä ja työn hedelmä jakautuisivat tasaisesti.
Moni voisi muuttaa lomia rahaksi julkisella,mutta kun ei saa!!!! Ylitöitäkään me ei saada tehdä. Ainakaan minä ja mun kollegat. Säästöä se kuulemma on,et otetaan keikkalaisia sitten jos meillä puutevuoro. Meillä just oli aamuvuoro ja ilta siihen perään puutetta ja kummassakin vuorossa oli keikkalaiset. No arvanet, siinäkin ajassa ehti kaikki olemaan meillä hujanhajan. Ei olla hoitajia,mutta sotella töissä. Me vakkarit mielellään tehtäs,pysyis kaikki kondiksessa. Mut ei saa niin ei sitten. Ja hyvä, et se näkyy myös siellä töissä et kaikki on heikunkeikun.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole perusteita noin pitkälle lomalle. Työ on raskasta mutta ei se ole raskaampaa 15 vuotta työskennelleille kuin esimerkiksi 10 vuotta työskennelleille. Omalla työpaikalla osa on jatkuvasti lomalla ja onhan se erikoista kun vertaa nuorempiin jotka pätkätöiden vuoksi paiskivat töitä vuodesta toiseen ilman lomia
Mutta kukaan ei suostu luopumaan omista eduista joten valmiiksi kuopattu ajatus.
Kyllä on raskaampaa kun ikää tulee ja kroppa kuluu.
T. Yli 30v hoitoalalla
Tulkaa 15 vuodeksi hoitamaan potilaita tänne ensiapuun kolmessa vuorossa jos yksi kusinen viikko niin kenkuttaa. Veikkaan tosin että ainakin teillä työttömillä on huomattavasti enemmän vapaa-aikaa kuin minulla.
Julkisella puolella palkat ovat pienet joten pitkät lomat ovat reilu korvaus asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen siivonnut jo yli 20vuotta, joista puolet sairaalassa vielä kiireisimmillä osastoilla, niin luoja suokoot minulle jo 38 lomapäivää. 3 vuorotyö vielä sairaalassa sikinsokin työvuoroilla. Mulla on useat kollegat ottanu lopputilin,kun he eivät ole jaksaneet painaa ympäri vuoden lyhyemmillä lomilla kun ei ole kertyny. Keho ja mieli ei jaksa 3 vuorotyötä jos odottaa liki vuoden taas et saat useamman viikon loman. 38 lomapäivää, niin sentään jää myös ripoteltavaksi talvelle pitkän kesäloman lisäksi.
Nykymenosta en tiedä, mutta olin valtion virastossa 20 vuotta sitten. Vakkareilla oli tosiaan pitemmän lomat kuin yksityisillä ja työaikakin oli 7 tuntia 15 minuuttia. Mutta oli silloin jo kiirettä tullut. Suora lainaus käytävällä kuulmemastani: "Pomot ei ymmärrä miten kiire täällä nykyään on, ennen ehdittiin olla kahvilla puolikin tuntia" ja tämä sanottiin täsmälleen näillä sanoin. Jäi mieleen. Toki sitä kiirettä oli aikaa pysähtyä valittamaan joka välissä. Minulla oli työpiste käytävän päässä, kun siinä oli atk-pistoke ja olin määräaikainen, lomia sain sitten tuurata välillä jonkun huoneessa. Kuulin kaiken valittamisen ja käytällä istuskelun. Yksi tuli joka aamu seitsemältä ja kahdeksalta kiersi puolisen tuntia kertomassa kaikille, kuinka kiire on ja pitää tulla aamuisin niin aikaisin. Mun luonto ei kestänyt niin hidastahdista työtä, missä kiire tarkoitti sitä, että ylipäätään näki jonkun työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on raskaampaa kun ikää tulee ja kroppa kuluu.
T. Yli 30v hoitoalalla
Hoitoalaa vuorotöissä yli 20v, tulee tarpeeseen. Voidaan kyllä katsoa sitä työkyvyttömyyttäkin sitten vaihtoehtona, hyvä kun nytkään enää kestää kroppa (joo en ole ylipainoinen ja liikun, nukun, syön terveellisesti. )
Niiltä toimistotyöntekijöiltä kyllä voidaan poistaa, niillä on lyhyempi työaikakin ja kahvia ja pullaa näyttää ulkomuodosta päätellen menevän.
Tiesitkö että nuo 38 päivää ovat ma-pe, lauantai ei lyhennä