Onko pakko tuoda vauvoja ja lapsia yliopiston kirjastoon?
Joo ymmärrän, että joskus voi tulla ihan pakottava tarve esim. hakea tai palauttaa jokin kirja lapsen kanssa, mutta voisiko sen tehdä sitten edes todella nopeasti? Tänäänkin olen yrittänyt pakertaa gradun parissa Kaisa-talossa, mutta on hyvin vaikeaa keskittyä, kun jossain vauva itkee tai lapsi juoksentelee ja puhuu kovaan ääneen ja äiti vaan tyynenä katselee kirjoja. Kirjasto on kuitenkin tavallaan meidän opiskelijoiden työpaikka, jossa on ihan sääntöjenkin mukaan oltava hiljaa... Joten seuraavan kerran kun ajattelet tulevasi yliopiston kirjastoon lapsen kanssa, mieti uudelleen!!
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 13:12"]
Raivoavan lapsen voi helposti kyllä viedä Kaisan kahvilaan, ei ole pakko olla siellä tutkimustyötä tekevien keskellä. Kaisa ei ole mikään yleinen kirjasto, vaan tarkoitettu Helsingin yliopiston opiskelijoille. Tuskinpa kenenkään lapset ihan niin neroja ovat, että puolitoistavuotiaina lukevat yliopistossa? Koko kirjasto on tosiaan suunniteltu opiskelutarpeita varten, joten se on yhtä lukusalia, ja paikat on mukavasti sijoitettu ovaalinmuotoisen keskiön ja ikkunoiden lähelle. Tosin luulen, että 99% vanhemmista ymmärtää rauhan tarpeen ajatustyölle, ja sitten on yksi tai kaksi jotka haluavat vain provosoida.
[/quote]
Kaisa kirjasto on kylläkin ihan yleinen kirjasto jonne kaikilla on oikeus tulla, kuten kaikkiin muihinkin kirjastoihin Suomessa. Jokaisella on oikeus päästä ylioistojen tietokantoihin, riippumatta siitä opiskelevatko vai eivät.
Mutta kirjasto on edelleen kirjasto, ja siellä noudetaan tiettyjä sääntöjä, muun muassa tarjotaan työrauha toisille.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 16:28"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 16:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 13:35"]
Mitä nyt pikaisesti katsoin, niin sinun (?) kirjoittamasi lukuisat provot ovat saaneet kymmenittäin peukkuja alaspäin, kun taas hiljaisuuden puolustajat ovat saaneet kymmenittäin peukkuja ylöspäin. Muut eivät taida olla ihan yhtä mieltä kanssasi siitä, kuka täällä on kalistellut sitä sanan säilää parhaiten...
[/quote]
Kuule, ihan vaan tietoiskuna, teini-pieni: aikuiset ihmiset eivät IRL elä facebook-tyyliin ja luokittele itseään/toisiaan Tykkää-napin painallusten lukumäärällä... :D Kannattaiskohan sun hankkia ihan oikea elämä ja alkaa seurustella elävien ihmisten kanssa?
Ei helkutarallaa, tämä oli kyllä ihan päivän paras naurupommi... :DDD ROFLMAO
Ihan ilmaisena lisävinkkinä: selaimen muistin putsaamalla pääset peukuttamaan itseäsi vaikka tuhat kertaa. En siis masennu, vaikka muiden vastaukset saisivatkin miljoona peukkua ylöspäin, ja omat vastaukseni saman verran alaspäin... :DDD *ulvoo naurusta*
[/quote]
Kuuloataa siltä, että sulla on todellisuudessa tosi paha olla. Voimia ja jaksamista, toivottavasti kaikki kääntyy paremmaksi.
[/quote]
Palstan psyko eikun psykologi (se keittiöversio) on siis palannut. Varokaa kaikki, diagnooseja pukkaa!
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 13:12"]
Raivoavan lapsen voi helposti kyllä viedä Kaisan kahvilaan, ei ole pakko olla siellä tutkimustyötä tekevien keskellä. Kaisa ei ole mikään yleinen kirjasto, vaan tarkoitettu Helsingin yliopiston opiskelijoille. Tuskinpa kenenkään lapset ihan niin neroja ovat, että puolitoistavuotiaina lukevat yliopistossa? Koko kirjasto on tosiaan suunniteltu opiskelutarpeita varten, joten se on yhtä lukusalia, ja paikat on mukavasti sijoitettu ovaalinmuotoisen keskiön ja ikkunoiden lähelle. Tosin luulen, että 99% vanhemmista ymmärtää rauhan tarpeen ajatustyölle, ja sitten on yksi tai kaksi jotka haluavat vain provosoida.
[/quote]
Kaisa kirjasto on kylläkin ihan yleinen kirjasto jonne kaikilla on oikeus tulla, kuten kaikkiin muihinkin kirjastoihin Suomessa. Jokaisella on oikeus päästä ylioistojen tietokantoihin, riippumatta siitä opiskelevatko vai eivät.
Mutta kirjasto on edelleen kirjasto, ja siellä noudetaan tiettyjä sääntöjä, muun muassa tarjotaan työrauha toisille.
[/quote]
Toki sinne *saa* tulla kuka tahansa, mutta ensisijaisesti se palvelee HY:n opiskelijoita, opettajia ja tutkijoita. Siksi sen nimikin on Helsingin yliopiston kirjasto.
Heräsi kysymys näille tiukkapipoille: Jos Kaisa-talossa järjestetään tilauksesta opastettuja tutustumiskierroksia, ryhmäkoon ollessa 10-20 henkilöä, niin mitenkähän tuo opastus järjestetään? Viittomallako? Ilmeisesti talossa SAA puhua sitten kuitenkin.
Tätä keskustelua täysin tyrmistyneenä seuranneena, entisenä Helsingin yliopiston opiskelijana olen kyllä todella kummissani. Mitä tämä nyt muka-opiskeleva sukupolvi siellä oikein päivät pitkät tekee, jos näin pienestä asiasta pitää nostaa helvetillinen meteli? Yksi tai kaksi vauvaa siellä kirjastossa tuskin tekee pahaa kenellekään.
Yrittäkää nyt ymmärtää, että tällaisella meuhkaamisella karkoitatte ne työelämään ehtineet hyväntekijätkin pois. Kirjastolle on voinut lahjoittaa korvamerkittyä rahaa suosituimpien kurssikirjojen lisähankintaan. Voi edelleen, mutta ainakaan tämä lahjoittaja ei tule tukemaan enää ainuttakaan kurssikirjaa noin kiittämättömille, itsekkäille paskoille. Voihan olla, että te ette noista kurssikirjoista edes enää hyötyisi, mutta ainakin voitte ajatella jättäneenne jäljen kirjaston historiaan. Ne nuoremmat opiskelijat voivat sitten kiittää teitä siellä Kaisa-talossa, kun syksyllä kurssikirjat ovat taas kiven alla.
Ne sata ihmistä, jotka olisivat saaneet kirjansa, jäävät nyt ainakin tältä erää ilman. Kannattiko räyhätä? Edes anonyymisti verkossa?
Todella monilla opiskelijoilla on pieniä lapsia, ja mä haluan tukea sellaista yhteiskuntaa, jossa vanhemmuuden ja opiskelun/työnteon yhdistämistä tuetaan ja lapsia suvaitaan. Eli todellakin lapsia saa tuoda kirjastoon, eikä edes tarvitse "yrittää palauttaa kirjaa mahdollisimman nopeasti".
Mutta on tietenkin todella ajattelematonta pitää täysiä huutavaa vauvaa tai riehuvaa pikkulasta kirjastossa. Jos lapsi alkaa huutaa niin toki vanhempi vie hänet mahdollisimman nopeasti ulos.
Mutta se, joka kaipaa varmaa täydellistä hiljaisuutta niin pysyköön kotona.
48 vastaa 53:lle. En ole tuo aiemmin sinulle vastannut, mutta ihan samaa mieltä kylläkin. Todellakin haluaisin olla kärpäsenä myös katossa katsomassa kun kohta kolmikymppinen elämänsä suunnitellut tuo pilttinsä kirjastoon. Kun luulenpa, ettet myöskään jaksa maksaa 30e siitä hyvästä, että vietät max 20min kirjaston hyllyjen välissä tai tiskillä. JA luulenpa, että et todellakaan ramppaa hissillä ja portailla joka riemunkiljahduksesta tuona aikana kahvilaan kiljahduttelemaan pilttiäsi vaan teet niin kuin muutkin kirjastossa tänä kesänä vierailevat lapsiperheet. Sano Mun Sanoneen.
Hihhih, kun on oikeen viimesen päälle stereotyyppistä "sitku mulla on lapsia, mähän oon niin mainio mamma, ja Mun nikopetteri on tasan suloisempi kun Khaikki maailman räkänokat".
Ja itsehän en ole lapsiani Kaisaan tuonut, kun koen ajatuksenkin niin vaivalloiseksi. Mutta, jos vaihtoehtoa ei olisi, toisin. En koko päiväksi, mutta max tunniksi, jos pakko.
Paras tapa suhtautua tarkoituksella ärsyttämään pyrkivään trolliin tai provoon on täysi hiljaisuus. Ei vastauksia eikä edes peukutuksia, sillä niitä trolli janoaa.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 13:39"]
Siellä kukaan mylvi, koskaan, parikyt minsaa äidit tai isät etsii kirjoja hyllyistä ja häippäsee. Ihan tyhjää koko tappelu, niin kuin yllä jo monesti todettu.
Jos ei kestä parikymmenen minuutin lapsivierailuja Kaisassa, voi mennä muualle. Piste. Siellä kylläkin vierailee päivittäin kunnon turistilaumoja sun muita, eli kyllä on lupa käydä. Samoin siellä on jopa taukohuone syöttötuolein vartustettuna sekä mikrolla lasten tarpeita varten. Parikymppisiä en ole siellä nähnyt ruokalappu kaulassa, onko sekin kuitenkin kiukkuliisojen mielestä kielletty lapsilta vai kenties merkki siitä, että kirjastossa on lupa käydä asioimassa myös lasten vanhempien?
Siitä taas huomaa junttiuden näiden asioiden suhteen, kun eivät tajua millään, että eiköhän joku Kaisa ole viimeisiä paikkoja, johon taaperoiden kanssa mennään tekemisen puutteessa. Eli käynnit on pakkopullaa myös niille mammoille ja lapsille.
Ihan turhaa vääntöä ilmiöstä, jota ei ole. Riehuvat lapset Kaisassa KoKo päivän. Siellä on vain niitä parinkymmenenminsan kävijöitä, ja asiantila tuskin muuttuu, joten kestä tai väistä, otsakurttu!
[/quote]
Ei se varmaan haittaisi, jos siellä kävisi päivän aikana vain YKSI lapsi mekastamassa 20 minuuttia, mutta te itsekeskeiset ette tajua, että teitä käy siellä muitakin.
Ehkä mä vajoan tolle ymmärryksen tasolle parin kuukauden päästä kun esikoinen syntyy :) Tuun sitten kertomaan tänne miten MULLA on oikeus olla missä vaan MUN parkuvan vauvan kanssa. Kiva tietää, että Kaisa on uus vauva- ja lapsiperheiden kohtaamispaikka, varsinkin kesäisin.
Opiskelijoilla on harvemmin rahaa asua missään äänieristetyssä kammiossa. Harvalla työssäkäyvälläkään on. Missä heidän sitten pitäisi saada keskittyä, ellei yliopiston kirjastossa?! Ja ei, korvesta käsin ei voi opiskella.
Kirjastossa on paljon hipihiljaisia lukusaleja etenkin tähän aikaa vuodesta. Oletko käynyt esim. Kansalliskirjastossa koskaan?
Kaisa-talossa en ole koskaan nähnyt lapsia lukusaleissa, siis varsinaisissa lukusaleissa, jotka liukuovilla tai muilla ovilla suljetaan. Vain siellä missä kirjoja on, eli ns. yleisissä tiloissa, mihin kylläkin on sijoitettu myös pöytiä lukemista ja kirjoittamista varten. Mutta kai sanomattakin selvää, että jos tarve on täydelliselle hiljaisuudelle, paikka ei ole näissä yleisissä tiloissa, joissa ravaa ihmisiä turisteja, opiskelijoita, ym. vaan noissa hiljaisissa koloissa, joita on paljon. Ja uskon, että jos lapsen kanssa erehtyy noihin hiljaisiin saleihin, kestää enintään puoliminuuttia, kun sieltä saa ihan aiheesta lähdöt. Tätä en siis ole koskaan nähnyt tapahtuvan.
Tässä yritetään nyt tehdä tikusta asiaa ja vierittää asia muiden syyksi, vaikka syy taitaa olla omassa päässä. Ei voi olettaa, että kirjaston käytävät ovat hiljaiset juuri silloin kuin itselle sopisi parhaiten.
Sovitaanko, että luetaan ja tehdään gradu hiljaisissa saleissa, tai otetaan riski, että ajatus saattaa katketa ohimenevien äänten vuoksi?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 21:27"]
Muuta se mitä voit, mitä et voi muutta, sopeudu siihen tai kärsi. Suomeksi: vaihda paikkaa hiljaisempaan, jos olet stressaantunut ja hermosi eivät kestä kirjaston elämää. Pääset helpoimmalla. Elämä ei sinun ympärilläsi pyöri, valitettavasti, edes yliopiston kirjastossa.
[/quote]
Oma elämäni pyörii vain ja ainoastaan minun ympärilläni, enhän minä kenenkään muun elämää elä? Juuri tällaiset vitun idiootit minua ärsyttää. Paasataan, että maailma ei pyöri sinun ympärilläsi lässynläälää, mutta eikös tässäkin tilanteessa voi ihan samaa sanoa näille idiooteille jotka tuovat vittumaisia pentujaan kirjastoon, että maailma ei pyöri sinun pentujesi ympärillä, painu helvettiin?
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 14:14"]
48 vastaa 53:lle. En ole tuo aiemmin sinulle vastannut, mutta ihan samaa mieltä kylläkin. Todellakin haluaisin olla kärpäsenä myös katossa katsomassa kun kohta kolmikymppinen elämänsä suunnitellut tuo pilttinsä kirjastoon. Kun luulenpa, ettet myöskään jaksa maksaa 30e siitä hyvästä, että vietät max 20min kirjaston hyllyjen välissä tai tiskillä. JA luulenpa, että et todellakaan ramppaa hissillä ja portailla joka riemunkiljahduksesta tuona aikana kahvilaan kiljahduttelemaan pilttiäsi vaan teet niin kuin muutkin kirjastossa tänä kesänä vierailevat lapsiperheet. Sano Mun Sanoneen.
Hihhih, kun on oikeen viimesen päälle stereotyyppistä "sitku mulla on lapsia, mähän oon niin mainio mamma, ja Mun nikopetteri on tasan suloisempi kun Khaikki maailman räkänokat".
Ja itsehän en ole lapsiani Kaisaan tuonut, kun koen ajatuksenkin niin vaivalloiseksi. Mutta, jos vaihtoehtoa ei olisi, toisin. En koko päiväksi, mutta max tunniksi, jos pakko.
[/quote]
Noh, minä en toisi. Saat tirskua ja hihitellä miten paljon lystää. On nuita lapsia tullut kaitsettua jonkin verran, joten jotain hajua tulevista tilanteista on. Ei se tarkoita sitä, että pitää olla vain se oma biologinen lapsi, ennenkuin lapsista voi ymmärtää yhtään mitään.
Mutta av mamman mielestähän kukaan muu, kuin biologisen av mamman omistava ei voi lapsista ymmärtää ;).
Miten te uskallatte ne pilttinne päiväkotiin viesä, jos hoitajalla ei ole omia lapsia? Kun ei lapseton ihminen voi lapsista tajuta mitään!
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 14:14"]
[/quote]
Noh, minä en toisi. Saat tirskua ja hihitellä miten paljon lystää. On nuita lapsia tullut kaitsettua jonkin verran, joten jotain hajua tulevista tilanteista on. Ei se tarkoita sitä, että pitää olla vain se oma biologinen lapsi, ennenkuin lapsista voi ymmärtää yhtään mitään.
Mutta av mamman mielestähän kukaan muu, kuin biologisen av mamman omistava ei voi lapsista ymmärtää ;).
Miten te uskallatte ne pilttinne päiväkotiin viesä, jos hoitajalla ei ole omia lapsia? Kun ei lapseton ihminen voi lapsista tajuta mitään!
[/quote]
Korjaan, bilogisen lapsen omistava av mamman, ei biologisen av mamman omistava mamma :D.
65, osta oma kirjasto, jos et kestä muita ihmisiä, niin saat pyöriä rauhassa omaa ympyrääsi, ketään ei kiinnosta. Siihen asti, jos tulet yhteiseen kirjastoon, sopeudu sen sääntöihin.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 15:17"]
65, osta oma kirjasto, jos et kestä muita ihmisiä, niin saat pyöriä rauhassa omaa ympyrääsi, ketään ei kiinnosta. Siihen asti, jos tulet yhteiseen kirjastoon, sopeudu sen sääntöihin.
[/quote]
Mitä ovat nämä säännöt joista puhut? Kestän muita ihmisiä, mutta en kestä pentuja jotka märisevät ja vinkuvat paikassa, jonka sääntöihin kuuluu, että siellä ollaan hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 18:48"]
Siellä kukaan mylvi, koskaan, parikyt minsaa äidit tai isät etsii kirjoja hyllyistä ja häippäsee. Ihan tyhjää koko tappelu, niin kuin yllä jo monesti todettu.
Jos ei kestä parikymmenen minuutin lapsivierailuja Kaisassa, voi mennä muualle. Piste. Siellä kylläkin vierailee päivittäin kunnon turistilaumoja sun muita, eli kyllä on lupa käydä. Samoin siellä on jopa taukohuone syöttötuolein vartustettuna sekä mikrolla lasten tarpeita varten. Parikymppisiä en ole siellä nähnyt ruokalappu kaulassa, onko sekin kuitenkin kiukkuliisojen mielestä kielletty lapsilta vai kenties merkki siitä, että kirjastossa on lupa käydä asioimassa myös lasten vanhempien?
Siitä taas huomaa junttiuden näiden asioiden suhteen, kun eivät tajua millään, että eiköhän joku Kaisa ole viimeisiä paikkoja, johon taaperoiden kanssa mennään tekemisen puutteessa. Eli käynnit on pakkopullaa myös niille mammoille ja lapsille.
Ihan turhaa vääntöä ilmiöstä, jota ei ole. Riehuvat lapset Kaisassa KoKo päivän. Siellä on vain niitä parinkymmenenminsan kävijöitä, ja asiantila tuskin muuttuu, joten kestä tai väistä, otsakurttu!
[/quote]
Ei se varmaan haittaisi, jos siellä kävisi päivän aikana vain YKSI lapsi mekastamassa 20 minuuttia, mutta te itsekeskeiset ette tajua, että teitä käy siellä muitakin.
Ehkä mä vajoan tolle ymmärryksen tasolle parin kuukauden päästä kun esikoinen syntyy :) Tuun sitten kertomaan tänne miten MULLA on oikeus olla missä vaan MUN parkuvan vauvan kanssa. Kiva tietää, että Kaisa on uus vauva- ja lapsiperheiden kohtaamispaikka, varsinkin kesäisin.
[/quote]
Edelleen ne turistiryhmät kiertävät siellä ihan äänen kanssa. Nyt kannattaa pitää jo suu kiinni, jokainen lapsivieraita parjaava/herjaava viesti vie tukea yliopisto-opiskelijoilta pois.
Jos siellä Kaisassa on häiriöksi joku yksi tai useampi ihminen, eiköhän vahtimestarit osaa hoitaa tilanteen ilman täällä riehumista. Jonkun pinna kireällä kirjaansa pänttäävän opiskelijan tehtävä ei ole määrittää häiritsevää käytöstä, vaan juuri sen vahtimestarin. Opetelkaa itsekin käyttäytymään ja huomioimaan muut.
Sosiaalisessa mediassa voi toki anonyyminä aukoa päätään, mutta silläkin on seurauksensa. Tässä tapauksessa se pilkka kilahtaa suoraan opiskelijan nilkkaan. Tuettavia kohteita löytyy kyllä vaikka sieltä lapsiperheiden joukosta.
Trollit usein myös vastailevat itse itselleen saadakseen aikaan reaktioita.
[/quote]
Tämä oli varmaan ketjun järkevin viesti. Sillä oikoeasti - oikeasti - jos joku väittää, että Kaisassa (tai missään muussakaan Helsingin yliopiston kirjastossa) muka törmäisi jatkuvasti riehuviin tai muuten huonosti käyttäytyviin lapsiin, valehtelee niin, että korvat heiluu.
Tietysti, onhan selvästi olemassa niitäkin joiden mielestä jo pelkästään se, että lapsi on opiskelijakirjastossa (tai suunnileen missä tahansa julkisessa tilassa), muodostaa kamalan häiriötekijän.
Ja loppuun vielä ap:lle: Niin Kaisassa kuin muissakin keskustan (opiskelija)kirjastoissa on niitä hiljaisia huoneita/alueita - sellaisiakin joissa varmasti voit käyttää omaa läppäriäsi. Siirry tekemään graduasi sellaiseen äläkä täällä turhaan jotain oikeasti triviaalia ongelmaa märehdi. Enemmän av:lla kiukuttelu ja roikkuminen vie aikaa ja energiaa gradultasi kuin joku Kaisassa vanhempansa kanssa piipahtanut lapsi.
Elokuvissa esiintyvät, kirjastossa möykkääjille hyssyttelevät äreät kirjastotädit ja -sedät eivät ole hatusta vetäistyjä hahmoja. Kirjastossa on osattava käyttäytyä hiljaisesti. Jos lapset eivät osaa sitä, ei lasten paikka ole kirjastossa.