Hääkutsu yhdelle
Sain hääkutsun ystäväni häihin. Kyseessä ovat pienet häät budjettisyistä ja vieraslistalla siis ainostaan perheet ja lähimmät ystävät. Aavistelin jo etukäteen, että kutsu tulee koskemaan ainostaan minua, vaikka olemme mieheni kanssa olleet yhdessä syksyllä kahdeksan vuotta. Sain kuitenkin kuulla, että muut yhteiset ystävämme on kutsuttu juhliin kumppaneineen, jopa sellaiset ystävät joiden kutsumista koko juhlaan morsiuspari on kanssani avoimesti epäröinyt! Tuntuu todella erikoiselta, sillä nämä kutsutut puolisot eivät vaikuta morsiusparille yhtään sen läheisemmiltä kuin oma miehenikään. Mieleni tekisi ilmoittaa, etten aio osallistua juhliin yksin. Toisaalta tiedän, että muut vieraat mitä todennäköisimmin kyselisivät mieheni perään, johon olisi nautinnollista todeta että jostain syystä kutsuni oli osoitettu vain yhdelle.
Kommentit (312)
Vierailija kirjoitti:
Vela -72 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen raivoissani ja ystäväni selittelee asiaa tuolla rajallisella hääbudjetilla. Yrittää siis väistää luotia puhumalla asian vierestä.
Olet siis jo suoraan kysynyt ystävältäsi asiasta? Pelkän hääbudjetinko hän on tosiaan antanut selitykseksi siitä, että miksi just sinun miehesi on jätetty kutsumatta?
Hän ainostaan kiertelee vaikeana, että johonkin se raja piti vetää. Olemme viestitelleet asiasta muutama päivä sitten. Puhuimme kuitenkin vieraslistasta ennen kutsujen lähettämistä ja sanoin heille, että he itse voivat vieraansa valita. Kai tuo kommentti tulkittiin sitten niin, ettei minulle ole merkitystä, saanko miestäni mukaan. Mielestäni on kuitenkin räikeä etikettivirhe, jos samat käytännöt eivät koske kaikkia kutsuttuja. Pidin itsestään selvänä että samat rajanvedot koskevat kaikkia, mutta ilmeisesti ei. Mietin myös, voiko syynä olla se että olemme lapseton "susipari", sillä muut kutsutut ovat joko kihloissa/aviossa tai hankkineet lapsia. Alkaa kuvottaa koko tyyppi kun ajattelenkin tätä asiaa.
Ensin sanot, että tehän vieraat valitsette ja sitten kun hääpari toimii juuri noin, niin sinä loukkaannut.
Olet kaikessa muussa yhtä epäjohdonmukainen?
Kurja sitten kun häissä tanssitaan ja sinulla ei ole paria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ilmoita ystävällesi, että tulisit kyllä mielelläsi häihin, mutta koska kutsu on osoitettu vain yhdelle etkä voi ottaa avopuolisoasi mukaan, tuntisit olosi juhlissa "orvoksi" ja ulkopuoliseksi, varsinkin kun muut vieraat vaikuttavat saapuvan pareina.
Mutta niinhän se on tarkoitettukin! Ap on kutsuttu lähinnä siksi, että on tunkenut mukaan järjestelyihin ja tuolla sinkkukutsulla hänet saadaan pysymään poissa.
Sain kutsun kahvittelemaan heidän uuteen kotiinsa ja johdattivat itse keskustelun hääjärjestelyihin. Sen verran on käytöstapoja, etten todellakaan tuputa omaa apuani asioissa, joista minulla ei ole mitään erityistä osaamista/mielenkiintoa.
Ap
Kerroit kuitenkin sanoneesi hääparille, että he voivat kutsua kenet haluavat. Eikö se sinusta ole järjetelyihin tunkeutumista etenkin kun nyt loukkaannuit, että eivät tehneet sinun toivomallasi tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhea, mä huomasin ajattelevani että tasan menisin yksin ja tosiaan kun joku kyselisi mieheni perään, niin en mitenkään ääntäni hiljentäisi kun kertoisin ettei häntä kutsuttu...
Mutta ei, en mä kyllä menisi ollenkaan vaikka tuolla ajatuksella hetken hekumoinkin. Syyn sanoisin ihan suoraan, eli en tule siksi koska miestä ei ole kutsuttu ja muiden pariskuntien puolisot taas on. Musta se tuntuisi niin oudolta, että en olisi sen vuoksi juhlatuulella, ja jos ei ole häissä juhlatuulella, niin paras olla tulematta...
Muuttaisi kyllä myös käsityksen ”ystävästä”.
Mutta mieti, että ne kysyjät tietävät jo etukäteen, miksi sitä miestä ei ole kutsuttu ja naureskelevat sitten keskenään, että "kylläpä se nyt otti nokkiinsa". Morsianta siinä säälitään, kun joutui riivinraudan kutsumaan ns. ystävyyden nimissä, ei suinkaan ap:ta tai miestään.
Olen tulkinnut mieheni olevan varsin pidetty tässä porukassa. Aina huomioidaan ja kysellään kuulumiset, vaikkei olisi paikallakaan, siksi tämä ihmetyttääkin. Totta kai olen jäävi arvioimaan oman puolisoni valovoimaisuutta, mutta silti pidän tätä erikoisena ja tahdittomana. Aiemmin emme ole huomanneet minkäänlaista syrjintää ja porukasta ulossulkemista.
Näinä aikoina on helppo saada epäilyttäviä oireita ja varmuuden vuoksi asettua karanteeniin, jos ei ole lihaksia sanoa suoraan, mistä kiikastaa kun ei tule häihin.
En minäkään menisi vastaavassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ette ole naimisissa, niin toi on ihan ymmärrettävää. En minäkään kutsuisi pareja, joista ei tiedä, ovatko enää ensi viikolla yhdessä.
====
Ne on ollu yhdessä 8 (kahdeksan) vuotta!
En menisi, ja kertoisin kyllä syynkin. Häissä on todella ankeaa olla yksin kun muut ovat paikalla pariskuntana, been there. T: ns ikisinkku
Älä hyvä ihminen mene ruinaamaan kutsua miehellesi. Mikä nöyryytys!
Hyvällä ystävälläni (joka on mieheni sisko) on todella urpo, huonosti käyttäytyvä mies, jolle alkoholi ei sovi yhtään. Kiitän luojaani, että ehdittiin naimisiin ennen kuin tapasivat. On pilannut monet illanistujaiset / juhlapyhät. Olisi ollut karseaa kutsua äijä häihin, mutta ei olisi kehdannut olla kutsumattakaan. Ehkä aloittajan ystävät ei pidä miehestä ja siksi kutsua ei tullut. Budjettiin vetoaminen hätävalhe.
Vierailija kirjoitti:
Olipa tökeröä. Joo-o. Hääpari päättää ketä kutsutaan. Hyväksy se.
Juuri näin. Ja vieraat päättävät menevätkö juhliin vai eivät. Minä en menisi tässä tapauksessa.
Mene puolisosi kanssa kirkkoon ja lähdette sieltä vihkimisen jälkeen kotiin. Kirkkoon kun saa kutsuttakin mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kauhea, mä huomasin ajattelevani että tasan menisin yksin ja tosiaan kun joku kyselisi mieheni perään, niin en mitenkään ääntäni hiljentäisi kun kertoisin ettei häntä kutsuttu...
Mutta ei, en mä kyllä menisi ollenkaan vaikka tuolla ajatuksella hetken hekumoinkin. Syyn sanoisin ihan suoraan, eli en tule siksi koska miestä ei ole kutsuttu ja muiden pariskuntien puolisot taas on. Musta se tuntuisi niin oudolta, että en olisi sen vuoksi juhlatuulella, ja jos ei ole häissä juhlatuulella, niin paras olla tulematta...
Kiitos vastauksesta. Ajattelin vielä yrittää kysyä asiasta ihan puhelimitse, mutta on vaikea kuvitella että mielipaha tästä anteeksipyynnöllä laantuu. Voisin hyvin kuvitella, että puhumalla saisinkin miehelleni sen kutsun, mutta eihän se tätä tilannetta korjaa. Ehkä vain säästän häälahjarahat matkakassaamme tai tarjoan niillä miehelleni hyvän dinnerin.
Nää on kamalia, kerjätään kutsua vedoten siihen, että meille se on tärkeää. Ne on sen hääparin juhla, ei ap:n
On toki, ja AP voi hyvällä omallatunnolla laittaa häärahat oman perheen käyttöön ja potkia moinen moukkamorsian ystävistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mieti, että ne kysyjät tietävät jo etukäteen, miksi sitä miestä ei ole kutsuttu ja naureskelevat sitten keskenään, että "kylläpä se nyt otti nokkiinsa". Morsianta siinä säälitään, kun joutui riivinraudan kutsumaan ns. ystävyyden nimissä, ei suinkaan ap:ta tai miestään.
Olen tulkinnut mieheni olevan varsin pidetty tässä porukassa. Aina huomioidaan ja kysellään kuulumiset, vaikkei olisi paikallakaan, siksi tämä ihmetyttääkin. Totta kai olen jäävi arvioimaan oman puolisoni valovoimaisuutta, mutta silti pidän tätä erikoisena ja tahdittomana. Aiemmin emme ole huomanneet minkäänlaista syrjintää ja porukasta ulossulkemista.
Tuota... on ihan normaalia hyvää käytöstä kysellä miehesi kuulumisia, vaikka ei olisi pätkääkään kiinnostunut. Saattaa olla, että tulkitset normaalit kohteliaat tavat enemmäksi kuin ne ovatkaan.
Sanoit itse hääparille, että hehän päättävät, keitä kutsuvat, joten miksi he eivät miehesi kohdalla saakaan päättää? Entä jos sinne on kutsuttu muitakin kuin sinun kaverisi, vaikka sulhasen ystäviä, eikä kaikilla ole puolisoa mukana. Ne on kai sen hääparin häät?
Vierailija kirjoitti:
En menisi, ja kertoisin kyllä syynkin. Häissä on todella ankeaa olla yksin kun muut ovat paikalla pariskuntana, been there. T: ns ikisinkku
Siis "en tule, koska et kutsunut miestäni"? Arvaa, huokaiseeko morsian onnesta!
Vierailija kirjoitti:
Ja jätä itsekin menemättä.
Vierailija kirjoitti:
En menekään, mutta koska olen tähän saakka arvostanut ystävyyttämme, haluaisin antaa itselleni ja ystävälleni mahdollisuuden selvittää mistä kiikastaa. Todennäköisesti en näihin kekkereihin siis osallistu itsekään. Silti, jos tälle on joku järkevä selitys, kuulen sen mielummin suoraan kuin arvailen että missä meni vikaan.
Jos hääpari on noin persaukinen ettei ole varaa ystäväpariskuntia kutsua, niin olisivat sitten pitäneet pienet perhehäät. Yksi ihminen (ap'n mies) olisi maksanut muutaman kympin lisää ja jos ei siihen ole varaa, niin unohtaisivat koko jutun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en menisi lainkaan tuossa tilanteessa. Ja vaikka olisi mitkä budjettihäät niin käytöstavat pitää muistaa, sun ystävä toimii nyt todella tökerösti.
Ap olisi pitänyt jättää kutsumatta, se olisi ollut ainoa oikea ratkaisu.
Itseasiassa olen kanssasi samaa mieltä. Jos kutsun tarkoituksena on ollut kiusata/aiheuttaa mielipahaa eikä minuakaan aidosti haluta häävieraaksi, kuten täällä moni spekuloi, olisi todellakin ollut parempi jättää kutsu kokonaan lähettämättä.
Nää on kamalia, kerjätään kutsua vedoten siihen, että meille se on tärkeää. Ne on sen hääparin juhla, ei ap:n