Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola vituttaa.

Vierailija
07.06.2013 |

Olen päihteetön ja terveellä ruokavaliolla varustettu nuori nainen. Niskaturvotukset oli ekassa ultrassa okei, rakenneultrassa kaikki on muotoutunut hyvin ja raskaus on sujunut loistavasti, jos omia turhautumisia ei oteta huomioon (turvotus, krooninen nälkä ja siitä johtuva vitutus). Minua turhauttaa käydä äitiysneuvolassa, kun saman informaation löydän internetistä ja verenpaineet ja hemoglobiinit on aina ollut priimaluokkaa. Periaatteessa ainoa asia, mitä siellä tehdään on verenpaine tsekkaus ja painokatsaus. Sikiön sykettä ei melkein ikinä kuule, kun tyyppi vilistää takaseinälle istukan luo pakoon ja potkii terkkaria niin, että koivet näkyy mahan läpi. Turhauttaa mennä paikalle kuulemaan, että olen hienosti lihonut. Onko muilla vastaavanlaisia oloja neuvolan suhteen vai olenko vain poikkeuksellisen ärtyisä tamma?

Kommentit (181)

Vierailija
81/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin koin neuvolan turhaksi. Sikiön sykettä oli kiva kuunnella ja sf-mitta oli kiinnostava juttu. Jossain vaiheessa huimasi, ja silloin hemoglobiinin mittaus oli hyvä asia, tosin siinä paikkeilla taisi just olla tauko neuvolakäynneistä. Loppuraskaudesta minäkin kävin vain synnärillä erikoislääkärin luona (vauva perätilassa + ennenaikaiset supparit), siellä ultrattiin jne. Se oli minusta oikeasti hyödyllistä ja tärkeää, kun katsottiin vauvan kokoa moneen kertaan, otettiin pitkät pätkät sykekäyrää ym.

Kaikkein hyödyllisimmäksi koin suppareista johtuvan osastojakson, joka oli siis reilu viikon pituinen. Kätilöt antoivat paljon, paljon enemmän tietoa perätilasynnytyksestä ja mahdollisesta ennenaikaisuudesta kuin mitä neuvolassa ikinä annettiin. Neuvolan th vain pohti, että ehkä se on perätilassa tai sitten ei (itse tunsin selvästi missä on pää ja missä potkii jalat, näin jo n. rv 25 lähtien). Synnytyksestä ei sanonut juuta eikä jaata. Onneksi ei tarvinnut neuvolassa käydäkään kuin kerran siinä rv 30 jälkeen.

Vierailija
82/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että nämä äidit jotka kokee tietävänsä kaiken ja osaavansa hoitaa raskautensa (jopa sen ensimmäisen) tarkkailun neuvolaa paremmin ovat eniten sen neuvolan tarpeessa. Jopa ilman terveydenalan koulutusta. Ja jotain on pielessä jos neuvola niin ahdistaa, että neuvolakäynnit on ahdistus ja kauhistus ja että neuvolaa pitää haukkua jatkuvasti ja kaikkialla. Varmasti neuvoloissa on huonoja terveydenhoitajia, ihmisiähän he ovat ja joka ammatissa on mätämunansa. Mutta aikuinen ihminen kyllä kestää sen ½-1 tunnin kerran kuussa vaikkei ne kemiat niin kohtaiskaan terkkarin kanssa. Aina voi vaihtaa paremman terkkarin jos tuntee että ammattitaito on hukassa. Sen verran pitää ihmisen itsekin olla vastuussa itsestään, että vaatii uuden hoitajan jos nykyinen ei osaa hommiaan.

Nykypäivän ihmiset on vaan niin saakelin mukavuudenhaluisia, että kaikki pitää olla hauskaa ja kivaa. Mikään ei saa olla ihan tavista saati epämukavaa. Neuvolankin pitäis viihdyttää ja olla paikka missä tiedetään ihan kaikki kaikesta. Neuvolan pitäis myös tietää jokaisen tarpeet etukäteen, koska itsehän niitä ei voi kertoa.

Mulle on riittänyt että neuvola hoitaa perushommansa, tarkkailee raskautta ja vastaa jos jotain kysyn. Mun maailma ei romahda vaikkei th satukaan olemaan mun sielunkumppani tai ei tiedä vastausta mun kysymykseen kelan kaavakkeesta. Niin avuoton en ole ettenkö vastausta siihen löydä muualta. Loppujen lopuksi minä olen se joka on vastuussa sekä raskaudestani että elämästäni, ei neuvola. Neuvola vain seuraa ja on taustalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:50"]

Ja muuten, terveydenhoitajalla ei pidäkään olla ammattitaitoa käsitellä perheen ongelmia ja jaksamista. Th seuloo ja lähettää avun piiriin ne jotka sitä tarvitsevat.

[/quote]

Eli neuvolan henkilökunnaksi voisi yhtä hyvin taluttaa työkkäristä ihmisiä rekkakuskeista pankinjohtajiin. Riittää, että osaa neuvolakorttiin kirjoittaa lukemia ja jaella turhia lappusia. Jos joku arvo hälyttää, niin lähettää eteenpäin jatkotutkimuksiin. Kysymyksiin ei tarvitse osata vastata ja äidin huoliin voi opetella jonkun ympäripyöreän lauseen.

Liukuhihnatoimintaa, mihin tuossa mitään terveydenhoitajan ammattitaitoa tarvitaan?

Vierailija
84/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:09"]

Musta tuntuu, että nämä äidit jotka kokee tietävänsä kaiken ja osaavansa hoitaa raskautensa (jopa sen ensimmäisen) tarkkailun neuvolaa paremmin ovat eniten sen neuvolan tarpeessa. Jopa ilman terveydenalan koulutusta. Ja jotain on pielessä jos neuvola niin ahdistaa, että neuvolakäynnit on ahdistus ja kauhistus ja että neuvolaa pitää haukkua jatkuvasti ja kaikkialla. Varmasti neuvoloissa on huonoja terveydenhoitajia, ihmisiähän he ovat ja joka ammatissa on mätämunansa. Mutta aikuinen ihminen kyllä kestää sen ½-1 tunnin kerran kuussa vaikkei ne kemiat niin kohtaiskaan terkkarin kanssa. Aina voi vaihtaa paremman terkkarin jos tuntee että ammattitaito on hukassa. Sen verran pitää ihmisen itsekin olla vastuussa itsestään, että vaatii uuden hoitajan jos nykyinen ei osaa hommiaan.

Nykypäivän ihmiset on vaan niin saakelin mukavuudenhaluisia, että kaikki pitää olla hauskaa ja kivaa. Mikään ei saa olla ihan tavista saati epämukavaa. Neuvolankin pitäis viihdyttää ja olla paikka missä tiedetään ihan kaikki kaikesta. Neuvolan pitäis myös tietää jokaisen tarpeet etukäteen, koska itsehän niitä ei voi kertoa.

Mulle on riittänyt että neuvola hoitaa perushommansa, tarkkailee raskautta ja vastaa jos jotain kysyn. Mun maailma ei romahda vaikkei th satukaan olemaan mun sielunkumppani tai ei tiedä vastausta mun kysymykseen kelan kaavakkeesta. Niin avuoton en ole ettenkö vastausta siihen löydä muualta. Loppujen lopuksi minä olen se joka on vastuussa sekä raskaudestani että elämästäni, ei neuvola. Neuvola vain seuraa ja on taustalla.

[/quote]

Mihin tarvitaan neuvolantätiä näissä:

-verenpaineen mittaus hyvällä mittarilla

-verensokerin mittaus hyvällä mittarilla

-painon punnitseminen ja ylöskirjaaminen seurantaa varten

-pissan stixaaminen

Ihan kuin tuo olisi jotain rakettitiedettä. Olen itse käynyt yksityisellä varhaisultrassa rv7 ja neuvolassa (yksityisellä) vasta viikolla 18. Edelleen np-ultra ja rakenneultra yksityisellä.

Toinen raskauteni olikin sitten hankalampi, muta samalla kaavalla mentiin. Synnärin äitipolilla sain kiitosta siitä, että olen seurannut noita yllämainittuja itse kotona. Siis ihan lääkäriltä. Totesi vielä, että niillä harvoilla kunnallisilla neuvolakäynneillä ei ole mitään virkaa riskiraskauksien seurannassa.

Vierailija
85/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:14"]

Ja muuten, terveydenhoitajalla ei pidäkään olla ammattitaitoa käsitellä perheen ongelmia ja jaksamista. Th seuloo ja lähettää avun piiriin ne jotka sitä tarvitsevat.

[/quote]

Eli neuvolan henkilökunnaksi voisi yhtä hyvin taluttaa työkkäristä ihmisiä rekkakuskeista pankinjohtajiin. Riittää, että osaa neuvolakorttiin kirjoittaa lukemia ja jaella turhia lappusia. Jos joku arvo hälyttää, niin lähettää eteenpäin jatkotutkimuksiin. Kysymyksiin ei tarvitse osata vastata ja äidin huoliin voi opetella jonkun ympäripyöreän lauseen.

Liukuhihnatoimintaa, mihin tuossa mitään terveydenhoitajan ammattitaitoa tarvitaan?

[/quote]

Just näin, tätähän se on.

Vierailija
86/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:19"]

Minua huolestuttaa tämä nykyajan suuntaus missä potilas ajattelee olevansa maksava asiakas joka voi vaatia tiettyä palvelua.

Suomen julkinen terveyden- ja sairaanhoito on kansainvälisesti verratuna halpaa ja laadukasta. Jos haluatte että täällä mennään siihen, että jokainen voi poimia haluamansa palvelut niin kuka sen maksaa?

Neuvolan joukkoseulonta on edullista ja tehokasta eikä tarkoituksena ole suinkaan tehdä vain temppuja mistä äiti saa lukemat paperille vaan tarkoitus on edistää perheen terveyttä. Nykyajan ihmisillä on sellainen ajatusmaailma, että kaikkea voi mitata ja seurata jollain näytteillä ja lukemilla ja jos ne on viitearvoissa niin kaikki on ok.

Suurin osa vauvoista ja äideistä voi näiden mittapuiden mukaan hyvin.

Muilla kriteereillä mitattuna asia ei olekaan niin loistokkaasti, odottavilla äideillä on paljon päihde- ja mielenterveysongelmia, on perheväkivaltaa, jaksamisongelmaa jne.

Joka kerta kun tapahtuu perhesurma tms, täällä huudellaan että miksi neuvola ei ole huomannut ja puuttunut! Ja kuitenkaan niitä asioita ei saisi sitten normaaleilla käynneillä kysellä, sillä aina jollain menee kuppi nurin utelusta.

Th ei voi tietää äidin ulkonäöstä onko perheessä ongelmaa, sen vuoksi on asioita kysytään. Jos kaikki on ok niin mahtavaa! Jos kaikki ei ole mutta et halua kertoa siitä niin oma on asiasi. Aina silloin tällöin joku kuitenkin jää seulaan ja äidin/ perheen asioita voidaan alkaa hoitamaan parempaan suuntaan.

Seulonnalla ei löydetä kaikkia ongelmia, ei fyysisiä tai muutakaan. Jokainen löytö kuitenkin on merkittävä eikö vain?

terv. edellinen th

[/quote]

Neuvolan terkoilla ei valitettavasti ole minkäänlaista asiantuntemusta käsitellä koko perheen jaksamista, vaikka se laaja terveysselvitys onkin laitettu neuvolan tehtäväksi. 

Ja noista neuvolan seulonnoista: verenpaineen voi mitata itse kotona, ja valkotakki-efektistä kärsiville suositellaan verenpaineen mittaamista neuvolan sijaan juuri kotona. Pissan osaa jokainen stixata ja painoakin pystyy itse tarkkailemaan. Verensokereiden seurantakin on ulkoistettu sinne kotiin, jokainen voi ostaa mittarin ja tarkkailla sokereita itse. Sf-mitta on viitteellinen ja tärkeintä sen suhteen on tasainen nousu. Muuta virkaa sillä ei ole. Kommenttisi " kaikkea voi mitata ja seurata jollain näytteillä ja lukemilla ja jos ne on viitearvoissa niin kaikki on ok." onkin siis outo. Kun eihän ne neuvolanterkat muuta tee.

Neuvolanterkan pitäisi osata kertoa myös äidinmaidonkorvikkeista, sillä korvikevalmistajat markkinoivat tuotteitaan juuri neuvoloihin. Suora kuluttajamarkkinointi on kielletty. Mutta arvaapas onko yksikään terkka osannut sanoa juuta tai jaata mihinkään korvikkeeseen liittyvään kysymykseen? Ei. Edes maidotonta imetysdieettiä ei osata suositella allergiataustaiselle perheelle. 

Neuvoloiden tehtävä tänä päivänä on ainakin siellä lastenneuvolan puolella jakaa rokotuksia THL:n kanavana. Osa on jopa tutkimusrokotteita. Ja onpa saatu jo oikeuden päätöskin aikaan, jossa THL:n ja neuvolan rokotetutkimus tuomittiin epäeettiseksi ja lain vastaiseksi. Kun unohtivat kertoa, että kyseessä on tutkimus...

Ei kiitos, mua ei kunnallinen ilmainen neuvola kiinnosta, ei raskauden seurannassa eikä lasten kasvun seurannassa. Sen verran pahasti ovat töpeksineet. Ammattitaito.... ostavatko ne jonkun terkka-ajokortin postimyynnistä?

[/quote]

Hyvä että olet löytänyt toisen paikan missä tulet kuulluksi ja saat sen mitä haluat.

Sinun subjektiivinen kokemuksesi ei kuitenkaan mitätöi sitä hyötyä mitä muut neuvolasta saavat. Sen vuoksi pidän hieman omituisena asennettasi ja kommenttejasi terveydenhoitajien ammattitaidosta.

[/quote]

Olis varmaan pitänyt sanoa, että en tunne ketään, kuka olisi tyytyväinen neuvolan osaamiseen minkään asian suhteen. Tai no yhden, mutta tämä äiti onkin rokotefanaatikko, joka haluaa lapsilleen kaikki mahdolliset rokotteet. Noita on toivottavasti vähemmistö.

Ja se neuvolan th ei saa edes lähetettyä eteenpäin niitä, joilla on ongelmia. Edes raskauden rutiinitutkimuksiin. Sokereita kotona mittailleet eivät ole päässeet sokerirasitukseen, koska terkan mielestä kriteerit eivät täyty. Äitipolille ei pääse tsekattavaksi, koska vika on terkan mielestä äidin korvien välissä. Ja tämä asenne on siis meidän neuvolan KAIKILLA viidellä terkalla.

Nyt kun otetaan huomioon, että neuvolan terkaksi pääsee soveltuvuuskokeella ja psykologin haastattelulla, voidaan todeta ettei sinne valikoida kuin tietyn tyyppisiä henkilöitä. Ja sen kyllä totisesti huomaa.

Vierailija
87/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa ajtella että on loistava asia että kaikille on tasapuolisesti ja ilmaiseksi neuvolapalveluja järjestetty ihan yhteiskunnan puolelta.

Ihmettelen aina ihmisiä jotka eivät tunne historiaa ja ymmärrä olla iloisia asioista mitä meillä nykyään on.

Vierailija
88/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:45"]

Vaihda yksityiseen äitiysneuvolaan, käyntejä tarvittaessa ja tietoa löytyy normaalia neuvolaa enemmän. Mitä ei tiedä, selvittää saman päivän aikana. Suosittelen.

Mullakin paloi turhautumisesta hihat kunnallisen neuvolantädin kanssa ekan raskauden alkumetreillä ja nyt jo kolmannen raskauden seurannassa yksityisellä.

[/quote]

Tää on niin huvittava asenne. Ihan Ihmisiä ne tädit siellä yksityiselläkin on. Olen törmännyt tähän julkisen neuvolaterveydenhuollon vähättelyyn tuolla raskauskeskusteluissa, joissa jotkut ovat ottaneet elämäntehtäväkseen haukkua tädit, lääkärit, laitteet, kokeet, testit ja systeemit paskoiksi. Sitten kritiikittömästi hehkutetaan yksityisvastaanoton henkilöstöä ja laitteita. Viimeksi mainituissa varmasti onkin eroa, mutta samat ihmisethän samoilla koulutuksilla ne yleensä Suomessa toimii julkisella ja yksityisellä, joten kohtuu naiivilta touhulta tuo tuntuu.

Kaiken lisäksi omassa neuvolassani on niin joustava meininki, että jos jotain epäilyttävää tulee ilmi, saadaan terkan huoneeseen lähes poikkeuksetta oma neuvolalääkäri käymään ja katsomaan tilannetta. Eikä maksa mitään. Kokeilkaapa samaa yksityisellä, voi olla mukava lasku tiedossa.. 

Ja ap:n kysymykseen, että melko turhautumisherkältä vaikutat. Voi olla "mukavia" hetkiä vauvan kanssa tiedossa, jos jo noin pienet asiat saa tuollaiset mittasuhteeet.

Vierailija
89/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitutus ja matala ärsyyntymiskynnys taitaa kuulua raskauteen yleensä. Minulla se meni välillä niin pitkälle, että kohdatessani vähänkään epäasiallista kohtelua saatoin lähettää tulikivenkatkuisia palautteita kirjallisesti. :D

Onhan ne neuvolakäynnit tylsiä, kun niillä mitataan vaan ne perusasiat ja ehkä vähän kuunnellaan sydänääniä. Ajattele niin, että ne tuntuvat tylsiltä niin kauan kuin kaikki on hyvin. Vaikka olisi perusterve ja kaikki on mennyt hyvin tähän asti, niin jossain vaiheessa raskautta tilanne voi muuttua.

Isyyden tunnustamista voit kysellä sosiaalitoimiston puolelta. Ei ne pysty tekemään neuvolassa mitään muuta kuin sanomaan sinulle korkeintaan sen, että ota yhteyttä sosiaalitoimistoon.

Nauti nyt siitä, että ne ovat kiinnostuneita sinun terveydestäsi. Sitten kun lapsi on syntynyt, ne eivät välitä mistään muusta kuin lapsen hyvinvoinnista. Neuvolasta ei saa välttämättä kovin suurta tukea äitiyteen. Sitä kannattaa hakea sitten muilta äideiltä jossain hiekkalaatikolla tai muissa kerhoissa. Synnytysvalmennuksissakaan ei kerrota kovin paljon siitä, mitä tapahtuu syntymän jälkeen tai miten lasta pitäisi hoitaa, koska se ei kuulu niiden tehtävään. Jotain pientä imetysohjausta ne antavat synnytyssairaalassa ja sitten sinun pitää vaan osata etsiä apua tuleviin ongelmiin milloin mistäkin. Neuvola itsessään on aika rajallinen resursseissaan. Heiltä ei kannata odottaa mitään suurta. Parhaimmillaankin he voivat ohjata sinut jonnekin muualle ongelminesi...

Vierailija
90/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:45"]

Vaihda yksityiseen äitiysneuvolaan, käyntejä tarvittaessa ja tietoa löytyy normaalia neuvolaa enemmän. Mitä ei tiedä, selvittää saman päivän aikana. Suosittelen.

Mullakin paloi turhautumisesta hihat kunnallisen neuvolantädin kanssa ekan raskauden alkumetreillä ja nyt jo kolmannen raskauden seurannassa yksityisellä.

[/quote]

Tää on niin huvittava asenne. Ihan Ihmisiä ne tädit siellä yksityiselläkin on. Olen törmännyt tähän julkisen neuvolaterveydenhuollon vähättelyyn tuolla raskauskeskusteluissa, joissa jotkut ovat ottaneet elämäntehtäväkseen haukkua tädit, lääkärit, laitteet, kokeet, testit ja systeemit paskoiksi. Sitten kritiikittömästi hehkutetaan yksityisvastaanoton henkilöstöä ja laitteita. Viimeksi mainituissa varmasti onkin eroa, mutta samat ihmisethän samoilla koulutuksilla ne yleensä Suomessa toimii julkisella ja yksityisellä, joten kohtuu naiivilta touhulta tuo tuntuu.

Kaiken lisäksi omassa neuvolassani on niin joustava meininki, että jos jotain epäilyttävää tulee ilmi, saadaan terkan huoneeseen lähes poikkeuksetta oma neuvolalääkäri käymään ja katsomaan tilannetta. Eikä maksa mitään. Kokeilkaapa samaa yksityisellä, voi olla mukava lasku tiedossa.. 

Ja ap:n kysymykseen, että melko turhautumisherkältä vaikutat. Voi olla "mukavia" hetkiä vauvan kanssa tiedossa, jos jo noin pienet asiat saa tuollaiset mittasuhteeet.

[/quote]

No mut onhan siinä eroa, ultrataanko ongelmaraskautta 20v vanhalla neuvolan rämällä vaiko state-of-the-art-laitteella yksityisellä. Ja yleensä ultrauskokemusta on näillä yksityisilläkin enemmän. Osaamista muutenkin, sillä riskiraskaudet ja muuten ongelmia kokevat hakeutuvat yksityiselle puolelle mieluummin kuin sinne kunnalliselle.

Eihän ne neuvolalääkäritkään riskiraskauksia isommin seuraa, vaan seuranta siirretään automaattisesti äitipolille. Kokemusta niillä onkin vain peruspullaraskauksien seurannasta, mutta mihinkään erikoiseen eivät osaa eivätkä uskalla ottaa edes kantaa. Jos edes huomaavat minkään olevan pielessä.

Kunnallisella puolella häiritsee se jumalattoman holhoava asenne. Ja se ettei siellä oikeasti edes yritetä kuunnella. Hienoa, jos joku saa siitä puoskaroinnista jotain irti, mutta Helsingin alueella noissa on eroa neuvoloittain vähän jo liikaakin.

Ja kas, yksityinen neuvolani toimii yksityisellä lääkäriasemalla. Sama lääkäri, joka tekee sektion NKL:llä ottaa vastaan myös yksityisellä. Ihan siinä terkan seinän takana. Ja konsultoi tarvittaessa. Kunnallisen neuvolan kautta tuon lääkärin juttusille ei pääse ennen kuin sektiossa, yksityisen kautta aina kun on asiaa.

Ja ne jotka yksityisiä palveluita käyttävät, ovat niistä myös valmiita maksamaan. Ei mua haittaa maksaa asiansa osaavalle terkalle tai lääkärille pätkän vertaa. Ihmisiä he ovat sielläkin ja samalla koulutuksella, mutta paremmalla kokemuksella ja asenteella.

t: yksityisellä äippäneuvolassa käyvä

Vierailija
91/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tässä. Turhautumisherkältä :D ? Kenties pidät sanaa "vitutus" liian isossa painoarvossa. Ei mun tee mieli huutaa ihmisille tai heitellä hulk-maisesti autoja kaduilla sen takia, että pitää käydä äitiyspolilla joskus iltapäivällä. Kyllä mua asia ärsyttää, mutta en siitä sen suurempaa mekkalaa ole nostanut, mitä nyt vähän leikilläni urputan ukolle matkalla, että " njääää mä en haluu" . Laitetaan asia näin: Sulla ja miehelläsi on todella vähän yhteistä aikaa, koska molemmat on vuorotöissä keräämässä säästöjä vauvavuodelle ja sitten ne kauniit päivät, kun vapaa-aikaa löytyy se pari tuntia joudutaan viettämään neuvolassa. Olo on täysin oireeton ja sisällä oleva lapsi potkii tyytyväisenä. Eikö sua turhauttaisi? Mua ei edes seurata muuten ku puolivakavissaan kiitos tän 23 v iän ja ihan yhtä hyvin mua voisi se siwan kassa jututtaa, "että onko sulla ollu siedettävä olo? Oot näköjään saanut hienosti 300 g painoa :)". Ei, en riehu berzerkraivoissani ja heittele vanhuksia niskalenkeillä, vaikka nyt niin haluat uskoakkin.

Vierailija
92/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:13"]

Olen nuori, joten vanhat neuvolatädit eivät todellakaan katsele multa mitään lapsivesimääriä tai muita. Tämän hetken ammattitaitoisin suoritus on ollut kohdun mittaaminen päältäpäin mittanauhalla. Sydänäänet on viimeksi meidän mukulalta löydetty viikolla 16 ja sen jälkeen ei olla mitään kuultu. Riehuminen kyllä näkyy ja ultrassa kävin itse (ilman lähetettä) tarkistamassa, kun huolestuin sydänäänettömyydestä. Neuvolan täti ei sinne lähetettä laittanut. Toistaseksi sokerit on mitattu vain kerran, kohtu on mitattu kerran ja lopun aikaa on vain katsottu verenpainetta. Onhan tässä sekin vaihtoehto, että olen vain löytänyt poikkeuksellisen onnettoman neuvolatädin, mutta ei se sitä vitutusta poista. Menetän kolmen tunnin liksat noilla neuvolakäynneillä, kun sijainti on niin tuutissa ja sitten ei edes kerrota mitään muuta, kuin " painoa olet kerännyt hienosti!". Hain kohtalotovereita, en tarkoittanut rienata neuvolaa, joka on ilmeisesti yksi kirjaamattomista pyhistä AV-palstalla. Nyt olen sitten typerä, koska en koe saavani neuvolakäynneistä mitään irti silloin, kun terkkaria tavataan. Lääkäri on hyödyllinen. Se täti, joka kyselee mun vauvanvaateostoksista ei.
-AP

[/quote]

Neuvola ei ole pakollinen, ei edes kelaa/päivärahoja varten. Tiesithän tämän? Ja tiesithän, että neuvolassa SAA lain mukaan käydä työajalla jos käyntejä ei voi järjestää työajan ulkopuolelle. Koskee sekä terveydenhoitajalla/kätilöllä että lääkärillä käyntejä.

Vierailija
93/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen varmaan tietää ihmistyypin joka valittaa kaikesta. Palvelu on aina paskaa, kukaan ei tiedä mistään mitään, veroviraston ja Kelan voisi räjäyttää jne.

Neuvolassa ei osata mitään, lääkärit eivät osaa mitään, päiväkodin ja koulun henkilökunnasta puhumattakaan. Lapsen opettajakin antaa huonoja numeroita ihan lapsesta riippumattomista syistä.

Tästä keskustelusta tulee nyt fiilis, että osalla kommentoijista on vitutuspäivä tai sitten he edustavat em. ihmisryhmää...

Vierailija
94/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasysteemi taitaa olla jämähtänyt sinne jonnekin 20-luvulle, kun olikin tärkeää saada jokainen peräkammarinkin synnytys kirjoihin ja tilastoihin (ja sitä kautta taas tärkeää tietoa raskauksista ja synnytyksistä). 

Nyt kun kotona, työpaikalla ja jopa apteekeissa voi mitata verenpainetta, punnita painoa ja ostaa kotitestejä, niin aika hölmöä, että neuvolan tehtäväksi on jäänyt olla tuollainen mittaustoimisto.

Perheitä on erilaisia, elämäntilanteet ovat erilaisia kuin jossain Arvo Ylpön 20-luvulla. Jos valtaosaa neuvolaan tulleista kiinnostaa ne Kelan etuudet, isyyden tunnustaminen jne, niin miksei ne NEUVOlassa osaa NEUVOa näissä äidin ja isän kysymyksissä? Kun kerran tällainen ensimmäinen tulevien vanhempien "kohtauspaikka" on olemassa, niin on kyllä tosi outoa, ettei siellä voi kysyä myös niinkin oleellisesta asiasta kuin isyyden tunnustamisesta.

Kun jouduin pidemmäksi aikaa sairaalaan, niin sielläkin mulle jaettiin Kelan sairauspäivärahan hakemisohje vaikkei se mun sairauden hoitamiseen mitenkään liittynyt.

Vierailija
95/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu ota iisisti ap

Vierailija
96/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt raskausaikana sekä neuvolassa että yksityisellä lääkäriasemalla työterveyden kautta. Kaikkeen muuhun olen ollut ihan tyytyväinen paitsi yhteen neuvolan lääkäriin. Neuvolan terkkarit ovat olleet mukavia kuten myös yksityisen terveysaseman lääkärit. Neuvolalääkäri taas oli äärimmäisen pahantuulinen ämmä, joka oli vihainen siitä etten ollut käynyt vaa´alla ja mitannut verenpainetta ennen lääkärikäyntiä.

Vierailija
97/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:48"]

Jokainen varmaan tietää ihmistyypin joka valittaa kaikesta. Palvelu on aina paskaa, kukaan ei tiedä mistään mitään, veroviraston ja Kelan voisi räjäyttää jne.

Neuvolassa ei osata mitään, lääkärit eivät osaa mitään, päiväkodin ja koulun henkilökunnasta puhumattakaan. Lapsen opettajakin antaa huonoja numeroita ihan lapsesta riippumattomista syistä.

Tästä keskustelusta tulee nyt fiilis, että osalla kommentoijista on vitutuspäivä tai sitten he edustavat em. ihmisryhmää...

[/quote]

Jokainen varmaan tunnistaa tässä sen ihmistyypin, joka loukkaantuu loppuiäkseen ja verisesti pienestäkin kritiikistä. 

Valittaa saa kun siihen on aihetta, ja nykysäästöillä ei hyvää ja sitä "ilmaista" palvelua ole olemassakaan. Edes neuvoloissa. Toki sielläkin on näitä kokeneita helmiä terkkoina, mutta sieltä löytyy myös niitä asennevammaisia terkkoja. Kuulutkohan sinä heihin? Kun näihin keskusteluihin tulee aina joku terkka puolustamaan omaa työpaikkaansa. :-O

Monella pienemmällä paikkakunnalla koko terveyskeskus neuvoloineen tunnetaan nimellä arvauskeskus. Syytä tuohon voi jokainen pohtia omassa päässään. 

Asennevamma sulla ainakin on, jos et käsitä, että ihminen valitsee sen yksityisen palvelun petyttyään kunnallisen tarjoaman palvelun laatuun tavalla tai toisella. Kun ei ne terkat siellä kunnallisella puolella välttämättä mitään huippuosaajia ole.

Joku jossain toisessa ketjussa valitti, että yksityisellä neuvoloissa vaan mielistellään maksavaa asiakasta - jos tämä on totta, niin yhtä totta on se, että kunnallisen puolen neuvoloissa on vain ja ainoastaan sadistisia ämmiä puoskaroimassa ja tekemässä kaikkensa ihmisten pahoinvoinnin lisäämiseksi.

Vierailija
98/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:48"]

[/quote]

AP- tässä. En mä ole virastoja räjäyttelemässä. Neuvolan suhteen tuntemukset on negatiiviset, koska th:ta on vaihdettu jo kertaalleen ja tilalle tuli toinen, joka ei ollut sen parempi. Tykkään kyllä lääkäristäni, joka on ammattitaitoinen, ripeä ja hoitaa asiansa kunnolla. Tuntuu vaan, että neuvolajärjästelmä nykyisellään on kaikkea muuta, kuin tasokas ja toimintaa voisi kehittää tai kustomoida sen mukaan, että tarvitseeko se 23 v synnytyskammoton ja minimiriskin nainen ihan niin tiivistä seurantaa, kuin toinen raskausdiabetesriskillä oleva saman ikäinen lajikumppaninsa. Tietysti arvoja pitää jonkin verta seurata, mutta nyt homma tuntuu kaikkelta muulta, paitsi tehokkaalta saati hyödylliseltä. Jos kaikki vaan olisi painaneet leuan rintaan epäkohtia huomatessaan, että kai tähän on pakko tottua, niin me oltaisiin edelleen niissä luolissa heiluttelemassa puukeppejä.

Vierailija
99/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:53"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:39"]

Olenko sanonut etten uskaltaisi kertoa th:lle noista kirjottamistani asioista? Olenko sanonut etten pystyisi avoimesti keskustelemaan? Syön myöskin terveellisesti, mutta ehkä se raskausdiabetes kummiskin tulee, koska tulihan neitsyt mariakin raskaaksi.

Miksi ihmeessä täällä pitää vastata kaikkeen hyökäten?

[/quote]

Huoh, ei se raskaudiabes aina äidin syömisistä johdu. Sen voi saada vaikka kuinka eläis ja söis terveellisesti. Mutta joo, sovitaan sitten ettei sulle tule mitään, koska elät niin terveellisesti ja tiedät jo kaiken kaikesta. Ihan turha sun sinne neuvolaan on mennä.

[/quote]

Kyllä minä olen sinne neuvolaan menossa. En ole ap. Ja toivon saavani tukea juuri siihen mihin sitä pyydän. En ole sanonut että tietäisin kaikesta kaiken, enkä ole sanonut, ettei raskausdiabetes olisi mahdollinen. Olen sanonut etten pidä sitä todennäköisenä. Ja silti menen neuvolaan, koska kyseessä on ensimmäinen raskauteni, enkä tiedä siitä kokemuksen tasolla yhtään mitään. Mutta heti jos taustatiedoistani huolimatta alkaa tulla laihdutusohjeita tai suosituksia liikkua enemmän, jätän siellä käynnit sikseen.

Toivotko minulle kenties raskausdiabetesta? Asenteesi on ainakin niin negatiivinen, että jotain sellaista taustalla voisi olla.

Luetun ymmärtämistä vähän peliin, kiitos!

Vierailija
100/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:52"]

Neuvolasysteemi taitaa olla jämähtänyt sinne jonnekin 20-luvulle, kun olikin tärkeää saada jokainen peräkammarinkin synnytys kirjoihin ja tilastoihin (ja sitä kautta taas tärkeää tietoa raskauksista ja synnytyksistä). 

Nyt kun kotona, työpaikalla ja jopa apteekeissa voi mitata verenpainetta, punnita painoa ja ostaa kotitestejä, niin aika hölmöä, että neuvolan tehtäväksi on jäänyt olla tuollainen mittaustoimisto.

Perheitä on erilaisia, elämäntilanteet ovat erilaisia kuin jossain Arvo Ylpön 20-luvulla. Jos valtaosaa neuvolaan tulleista kiinnostaa ne Kelan etuudet, isyyden tunnustaminen jne, niin miksei ne NEUVOlassa osaa NEUVOa näissä äidin ja isän kysymyksissä? Kun kerran tällainen ensimmäinen tulevien vanhempien "kohtauspaikka" on olemassa, niin on kyllä tosi outoa, ettei siellä voi kysyä myös niinkin oleellisesta asiasta kuin isyyden tunnustamisesta.

Kun jouduin pidemmäksi aikaa sairaalaan, niin sielläkin mulle jaettiin Kelan sairauspäivärahan hakemisohje vaikkei se mun sairauden hoitamiseen mitenkään liittynyt.

[/quote]

No voi että kun th:n pitää oikein neuvoa tulevaa äitiliiniä ottamaan yhteyttä Kelaan Kelaa koskevissa asioissa. Kyllähän sen neuvolan pitää tällaiset hyvin vaikeat asiat asiakkaille kertoa, eikö vaan. Ei tavistallaajalle tule mieleenkään kysyä Kelalta itseltään sitä koskavista asioista, ei toki, neuvolastahan ne pitää kysellä. Ja onhan se nyt toki hirveän iso vaiva itse ottaa selvää lapsensa isyyden tunnustamisesta, kyllä sen neuvolan sekin pitää rautalangasta vääntää avoparille. Olishan se nyt perkele kauheaa jos ITSE pitäsi jotain tehdä.

Toiset valittaa että neuvola holhoaa liikaa ja toisten mielestä neuvolan pitää neuvoa ne yksinkertaisimmat asiatkin niin ettei asiakkaan vahingossakaan tarvi tehdä itse mitään.

Ottakaa nyt itsekin sitä vastuuta elämästänne, perkele!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän