Neuvola vituttaa.
Olen päihteetön ja terveellä ruokavaliolla varustettu nuori nainen. Niskaturvotukset oli ekassa ultrassa okei, rakenneultrassa kaikki on muotoutunut hyvin ja raskaus on sujunut loistavasti, jos omia turhautumisia ei oteta huomioon (turvotus, krooninen nälkä ja siitä johtuva vitutus). Minua turhauttaa käydä äitiysneuvolassa, kun saman informaation löydän internetistä ja verenpaineet ja hemoglobiinit on aina ollut priimaluokkaa. Periaatteessa ainoa asia, mitä siellä tehdään on verenpaine tsekkaus ja painokatsaus. Sikiön sykettä ei melkein ikinä kuule, kun tyyppi vilistää takaseinälle istukan luo pakoon ja potkii terkkaria niin, että koivet näkyy mahan läpi. Turhauttaa mennä paikalle kuulemaan, että olen hienosti lihonut. Onko muilla vastaavanlaisia oloja neuvolan suhteen vai olenko vain poikkeuksellisen ärtyisä tamma?
Kommentit (181)
Tuota, kai täällä on porukka tajunnut, että täällä on minä- AP- ja toinenkin nainen, jolla on kritiikkiä sanottavana neuvolan toiminnasta :D Osa tuntuu kuvittelevan, että kaikki on mun kirjoituksia täällä. AP-vannoutuu kuittaamaan omat visionsa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:48"]
Jokainen varmaan tietää ihmistyypin joka valittaa kaikesta. Palvelu on aina paskaa, kukaan ei tiedä mistään mitään, veroviraston ja Kelan voisi räjäyttää jne.
Neuvolassa ei osata mitään, lääkärit eivät osaa mitään, päiväkodin ja koulun henkilökunnasta puhumattakaan. Lapsen opettajakin antaa huonoja numeroita ihan lapsesta riippumattomista syistä.
Tästä keskustelusta tulee nyt fiilis, että osalla kommentoijista on vitutuspäivä tai sitten he edustavat em. ihmisryhmää...
[/quote]
AP- tässä. En mä ole virastoja räjäyttelemässä. Neuvolan suhteen tuntemukset on negatiiviset, koska th:ta on vaihdettu jo kertaalleen ja tilalle tuli toinen, joka ei ollut sen parempi. Tykkään kyllä lääkäristäni, joka on ammattitaitoinen, ripeä ja hoitaa asiansa kunnolla. Tuntuu vaan, että neuvolajärjästelmä nykyisellään on kaikkea muuta, kuin tasokas ja toimintaa voisi kehittää tai kustomoida sen mukaan, että tarvitseeko se 23 v synnytyskammoton ja minimiriskin nainen ihan niin tiivistä seurantaa, kuin toinen raskausdiabetesriskillä oleva saman ikäinen lajikumppaninsa. Tietysti arvoja pitää jonkin verta seurata, mutta nyt homma tuntuu kaikkelta muulta, paitsi tehokkaalta saati hyödylliseltä. Jos kaikki vaan olisi painaneet leuan rintaan epäkohtia huomatessaan, että kai tähän on pakko tottua, niin me oltaisiin edelleen niissä luolissa heiluttelemassa puukeppejä.
[/quote]
Sä käyt siellä kerran kuussa, siis KERRAN kuussa, loppua kohti toki tihenee, mutta ihan syystä. Ja voi miten vaikeaa on, voi sentään. Kyllä on elämä pilalla.
[/quote]
Voisitko kenties viitata, että mikä numero olet? En tietääkseni ole pissinyt kenenkään muroihin saati täällä väitellyt kenenkään kanssa henkilökohtaisella tasolla. Vähän turhan palleille astuttu reaktio sattumanvaraiselta ohikulkijalta.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 13:09"]
Jokainen varmaan tietää ihmistyypin joka valittaa kaikesta. Palvelu on aina paskaa, kukaan ei tiedä mistään mitään, veroviraston ja Kelan voisi räjäyttää jne.
Neuvolassa ei osata mitään, lääkärit eivät osaa mitään, päiväkodin ja koulun henkilökunnasta puhumattakaan. Lapsen opettajakin antaa huonoja numeroita ihan lapsesta riippumattomista syistä.
Tästä keskustelusta tulee nyt fiilis, että osalla kommentoijista on vitutuspäivä tai sitten he edustavat em. ihmisryhmää...
[/quote]
AP- tässä. En mä ole virastoja räjäyttelemässä. Neuvolan suhteen tuntemukset on negatiiviset, koska th:ta on vaihdettu jo kertaalleen ja tilalle tuli toinen, joka ei ollut sen parempi. Tykkään kyllä lääkäristäni, joka on ammattitaitoinen, ripeä ja hoitaa asiansa kunnolla. Tuntuu vaan, että neuvolajärjästelmä nykyisellään on kaikkea muuta, kuin tasokas ja toimintaa voisi kehittää tai kustomoida sen mukaan, että tarvitseeko se 23 v synnytyskammoton ja minimiriskin nainen ihan niin tiivistä seurantaa, kuin toinen raskausdiabetesriskillä oleva saman ikäinen lajikumppaninsa. Tietysti arvoja pitää jonkin verta seurata, mutta nyt homma tuntuu kaikkelta muulta, paitsi tehokkaalta saati hyödylliseltä. Jos kaikki vaan olisi painaneet leuan rintaan epäkohtia huomatessaan, että kai tähän on pakko tottua, niin me oltaisiin edelleen niissä luolissa heiluttelemassa puukeppejä.
[/quote]
Sä käyt siellä kerran kuussa, siis KERRAN kuussa, loppua kohti toki tihenee, mutta ihan syystä. Ja voi miten vaikeaa on, voi sentään. Kyllä on elämä pilalla.
[/quote]
Voisitko kenties viitata, että mikä numero olet? En tietääkseni ole pissinyt kenenkään muroihin saati täällä väitellyt kenenkään kanssa henkilökohtaisella tasolla. Vähän turhan palleille astuttu reaktio sattumanvaraiselta ohikulkijalta. AP
[/quote]
Unohdin kuitata. Dammit.
Ap, en jaksanut lukea koko ketjua läpi, joten en tiedä, tuliko tämä jo esiin, mutta yleensä neuvolakäynneistä ei pitäisi tulla työpaikalla mitään liksanmenetyksiä. Mulla ainakin vakityö ja käynnit oli palkallisella työajalla, jossei pystynyt työajan ulkopuolelle järjestämään.
Sun neuvolaterkkari kuulostaa kyllä vähän oudolta, onhan noissa eroja. Itse olin omaan neuvolantätiin tosi tyytyväinen. Katsottiin loppuviikkoina usein, missä asennossa vauva mahassa majailee (itse en olis pystynyt samalla tavalla hahmottamaan, vaikka potkuista jotain osviittaa saikin), ja muutenkin koin käynnit ihan hyödyllisiksi.
Ollaan tyytyväisiä, että täällä on näin kattava (pääosin vapaaehtoisuuteen perustuva) seuranta odottaville äideille.
Hihi, mä niin haluan nähdä kun ap maalaa kroppansa vihreäksi ja menee räjäyttämään paikkoja ja paiskomaan autoja pois tieltä käsivarsivoimillaan ja lopuksi heittää kusensekaiset murot neuvolan postilaatikkoon.
Ap, älä välitä, täällä ylitulkitaan kaikkea. Mikään ei saisi vituttaa sitä joka on ap, mutta vastaajilla on sellainen syntymävitutus päällä, että se on vain nieltävä ja hyväksyttävä, koska he ovat oikeassa. Ja se joka on omasta mielestään aina oikeassa, sen vitutus on kaikista oikeutetuinta ja hyväksytyintä.
Minäkin olen kommentoinut tähän ketjuun ja heti tuli vastausta no älä sitten mene sinne neuvolaan, vaikken ole sanonut että sinne meneminen olisi turhaa, tai etten sinne menisi. Tällaiset aiheet räjähtävät aina liekkeihin, ihan vaan koska ihmisistä on kiva olla eri mieltä. Räikeästi. Käsittää vaikka tahallaan väärin ihan vaan että saa olla eri mieltä.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:39"]
Olenko sanonut etten uskaltaisi kertoa th:lle noista kirjottamistani asioista? Olenko sanonut etten pystyisi avoimesti keskustelemaan? Syön myöskin terveellisesti, mutta ehkä se raskausdiabetes kummiskin tulee, koska tulihan neitsyt mariakin raskaaksi.
Miksi ihmeessä täällä pitää vastata kaikkeen hyökäten?
[/quote]
Huoh, ei se raskaudiabes aina äidin syömisistä johdu. Sen voi saada vaikka kuinka eläis ja söis terveellisesti. Mutta joo, sovitaan sitten ettei sulle tule mitään, koska elät niin terveellisesti ja tiedät jo kaiken kaikesta. Ihan turha sun sinne neuvolaan on mennä.
[/quote]
Kyllä minä olen sinne neuvolaan menossa. En ole ap. Ja toivon saavani tukea juuri siihen mihin sitä pyydän. En ole sanonut että tietäisin kaikesta kaiken, enkä ole sanonut, ettei raskausdiabetes olisi mahdollinen. Olen sanonut etten pidä sitä todennäköisenä. Ja silti menen neuvolaan, koska kyseessä on ensimmäinen raskauteni, enkä tiedä siitä kokemuksen tasolla yhtään mitään. Mutta heti jos taustatiedoistani huolimatta alkaa tulla laihdutusohjeita tai suosituksia liikkua enemmän, jätän siellä käynnit sikseen.
Toivotko minulle kenties raskausdiabetesta? Asenteesi on ainakin niin negatiivinen, että jotain sellaista taustalla voisi olla.
Luetun ymmärtämistä vähän peliin, kiitos!
[/quote]
En toivo, en todellakaan.
Suurin osa terkkareista on ihan normijärkisiä ihmisiä, joiden kanssa juttelemalla saa kyllä sitä tukea ja apua mitä tarvii. Ei ne ketään pakota laihduttamaan eikä liikkumaan. Ei kannata heti ottaa sitä asennetta, että jos ne siellä jotain sanoo niin mä en sinne mene ikinä enää. Kuulostaa ihan teinin asenteelta ja sellaisen ei kannata lapsia hankkia.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 13:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Voisitko kenties viitata, että mikä numero olet? En tietääkseni ole pissinyt kenenkään muroihin saati täällä väitellyt kenenkään kanssa henkilökohtaisella tasolla. Vähän turhan palleille astuttu reaktio sattumanvaraiselta ohikulkijalta.
[/quote]
Ei mulla ole numeroa, enkä tiennyt että tää on vaan valikoidun numeroporukan ketju. Luulin olevani yleisellä keskustelupalstalla. Pitänee hankkia numero että pääsee mukaan keskusteluun. Nöyrin anteeksipyyntöni.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 13:03"]
No voi että kun th:n pitää oikein neuvoa tulevaa äitiliiniä ottamaan yhteyttä Kelaan Kelaa koskevissa asioissa. Kyllähän sen neuvolan pitää tällaiset hyvin vaikeat asiat asiakkaille kertoa, eikö vaan. Ei tavistallaajalle tule mieleenkään kysyä Kelalta itseltään sitä koskavista asioista, ei toki, neuvolastahan ne pitää kysellä. Ja onhan se nyt toki hirveän iso vaiva itse ottaa selvää lapsensa isyyden tunnustamisesta, kyllä sen neuvolan sekin pitää rautalangasta vääntää avoparille. Olishan se nyt perkele kauheaa jos ITSE pitäsi jotain tehdä.
Toiset valittaa että neuvola holhoaa liikaa ja toisten mielestä neuvolan pitää neuvoa ne yksinkertaisimmat asiatkin niin ettei asiakkaan vahingossakaan tarvi tehdä itse mitään.
Ottakaa nyt itsekin sitä vastuuta elämästänne, perkele!
[/quote]
Tämä asenne on niin suomalaista byrokratiaa parhaimmillaan. Että jos minä virassani käsittelen asiaa A, niin miten kehtaatkin kysyä minulta asiaa AB, etkö tajua että sitä varten on tuo toinen luukku, johon voit mennä jonottamaan, ole hyvä.
Kun mursin käteni, niin kyllä vaan se tapaturmapolin lääkäri osasi kertoa miten kolmen kuukauden päästä hakeudun sitten fysioterapiaan. Miksei neuvolan terveydenhoitaja, joka tapaa juuri raskautuneen perheen osaa kertoa miten perheen tulee toimia saadakseen kaikki viralliset asiansa hoidettua? Toki osaan kirjoittaa googleen "isyyden tunnustaminen", mutta mitä pahaa on kysyä asiaa siltä ensimmäiseltä ammatti-ihmiseltä, jonka kanssa asioi kaikissa muissa raskauteensa liittyvissä asioissa. Tämä sama ihminen kertoo kyllä sinulle lantionpohjanlihaksia vahvistavista jumpista, mutta ei tiedä miten vauvalle saadaan virallinen isä.
Noh, eipä se osaa neuvoa myöskään missään äidin terveydentilaankaan liittyvissä asioissa. Kuten sanottu, neuvolan nimen voisi vaihtaa tilastojenkeruu- ja mittauspaikaksi, mitään muuta virkaa sillä ei ole.
Vastaako tähän ihan tietyn tyyppiset ihmiset vai eikö nykyään arvosteta muuta kuin mitä googlesta voidaan kaivaa esiin? Mietin vain ihan tosissani, miltä tuntuisi, jos ihmiset saavat tahtonsa läpi. Jonotat sen hiukan arveluttava verenpaineesi kanssa terveyskeskuksessa, kun et ole varma, pitääkö huomestua etkä ole sanut lähetettä eteenpäin. Laitekin on ostettu halvalla kirpparilta. Pissatikku ei näyttänyt hälyyttävää mutta googletit juuri, että aina se ei reagoikaan. Väsyttää ja kutittaa jalkataipeesta. Onko raskausmyrkytys vai ei? Edellä jonossa on kymmeniä äitejä epävarmoina, onko syytä huoleen. Sydänääniä olisi kiva kuulla, naapurin dopplerilla on luultavasti saatu vain oma pulssi kuuluviin eikä äitipolille ole asiaa, kun sen ovat ruuhkauttaneet kaikki epävarmat googlesta revittyine diagnooseineen. Rikkaat käyvät yksityisellä, joiden hinnat ovat nousseet pilviin.
Ei ole mahdollisuutta keskustella alakulosts, jota tunnet eikä parisuhdekriisistä. Työkaveri sanoi vauvamahaasi pieneksi, ja itsekin hämmästelet, kun ei kasva, mutta rakenneultrassa kaikki oli hyvin. Ketään ei kiinnosta raskautesi etkä voi huolinesi kysellä keneltäkään neuvoa, kun saat heti kauhutarinoita täyslaidallisen.
Väitänpä, että jollain tasolla on mukavaa, kun joku on kiinnostunut raskaudestasi ja pystyy kokemuksen avulla vakuuttamaan, miä on normaalia ja mikä ei. Äitipolillekin pääsee sutjakaasti, kun se neuvola toimii tietynlaisena tulppana. Jos on rahaa, voi mennä yksityiselle kulemaan ne samat asiat ja jos ei kiinnosta, nii pakko ei ole käydä missään. Mutta miksi omien kokemusten takia pitäisi alasajaa monen mielestä varsin toimiva systeemi?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 13:19"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:39"]
Olenko sanonut etten uskaltaisi kertoa th:lle noista kirjottamistani asioista? Olenko sanonut etten pystyisi avoimesti keskustelemaan? Syön myöskin terveellisesti, mutta ehkä se raskausdiabetes kummiskin tulee, koska tulihan neitsyt mariakin raskaaksi.
Miksi ihmeessä täällä pitää vastata kaikkeen hyökäten?
[/quote]
Huoh, ei se raskaudiabes aina äidin syömisistä johdu. Sen voi saada vaikka kuinka eläis ja söis terveellisesti. Mutta joo, sovitaan sitten ettei sulle tule mitään, koska elät niin terveellisesti ja tiedät jo kaiken kaikesta. Ihan turha sun sinne neuvolaan on mennä.
[/quote]
Kyllä minä olen sinne neuvolaan menossa. En ole ap. Ja toivon saavani tukea juuri siihen mihin sitä pyydän. En ole sanonut että tietäisin kaikesta kaiken, enkä ole sanonut, ettei raskausdiabetes olisi mahdollinen. Olen sanonut etten pidä sitä todennäköisenä. Ja silti menen neuvolaan, koska kyseessä on ensimmäinen raskauteni, enkä tiedä siitä kokemuksen tasolla yhtään mitään. Mutta heti jos taustatiedoistani huolimatta alkaa tulla laihdutusohjeita tai suosituksia liikkua enemmän, jätän siellä käynnit sikseen.
Toivotko minulle kenties raskausdiabetesta? Asenteesi on ainakin niin negatiivinen, että jotain sellaista taustalla voisi olla.
Luetun ymmärtämistä vähän peliin, kiitos!
[/quote]
En toivo, en todellakaan.
Suurin osa terkkareista on ihan normijärkisiä ihmisiä, joiden kanssa juttelemalla saa kyllä sitä tukea ja apua mitä tarvii. Ei ne ketään pakota laihduttamaan eikä liikkumaan. Ei kannata heti ottaa sitä asennetta, että jos ne siellä jotain sanoo niin mä en sinne mene ikinä enää. Kuulostaa ihan teinin asenteelta ja sellaisen ei kannata lapsia hankkia.
[/quote]
Kiitos neuvosta, ja samat voisin sanoa sulle, kirjoitat kuin teini. Menen tästä heti teettämään abortin ja ompelemaan reikäni umpeen, kun av-mamma niin käski tehdä, parin keskustelupalstaviestin pohjalta.
[/quote]
...Jos kaikki vaan olisi painaneet leuan rintaan epäkohtia huomatessaan, että kai tähän on pakko tottua, niin me oltaisiin edelleen niissä luolissa heiluttelemassa puukeppejä.
[/quote]
tehän olettekin edelleen niissä huonoissa neuvoloissanne tai kotonanne av:lla painamassa leukaa rintaan. Vai mitä muutakaan se on, jos ei käy neuvolassa sen vuoksi, että neuvolassa ei hoideta edes rutiiniluontoisia toimenpiteitä? Jättäydytte vain neuvolan ulkopuolelle av:lle valittamaan sen sijaan, että valittaisitte virallisia teitä tai vaihtaisitte neuvolaa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 13:21"]
Tämä asenne on niin suomalaista byrokratiaa parhaimmillaan. Että jos minä virassani käsittelen asiaa A, niin miten kehtaatkin kysyä minulta asiaa AB, etkö tajua että sitä varten on tuo toinen luukku, johon voit mennä jonottamaan, ole hyvä.
Kun mursin käteni, niin kyllä vaan se tapaturmapolin lääkäri osasi kertoa miten kolmen kuukauden päästä hakeudun sitten fysioterapiaan. Miksei neuvolan terveydenhoitaja, joka tapaa juuri raskautuneen perheen osaa kertoa miten perheen tulee toimia saadakseen kaikki viralliset asiansa hoidettua? Toki osaan kirjoittaa googleen "isyyden tunnustaminen", mutta mitä pahaa on kysyä asiaa siltä ensimmäiseltä ammatti-ihmiseltä, jonka kanssa asioi kaikissa muissa raskauteensa liittyvissä asioissa. Tämä sama ihminen kertoo kyllä sinulle lantionpohjanlihaksia vahvistavista jumpista, mutta ei tiedä miten vauvalle saadaan virallinen isä.
Noh, eipä se osaa neuvoa myöskään missään äidin terveydentilaankaan liittyvissä asioissa. Kuten sanottu, neuvolan nimen voisi vaihtaa tilastojenkeruu- ja mittauspaikaksi, mitään muuta virkaa sillä ei ole.
[/quote]
Suomalaisen byrokraatin pitää siis sun mukaas tietää kaikki joka asiasta? Neuvolan terkkari on saanut terveydenhuollon koulutuksen ja isyyden tunnustaminen taas on sosiaalipuolta. Pitääkö muuten lastenvalvojankin sitten osata neuvoa myös terveyttä koskevissa asioissa tai on ilkeä ja kyykyttävä byrokraatti? Että vois kysyä siinä tunnustamiskäynnillä vaikka vauvan vatsavaivoista tai voishan jopa sen jälkitarkastuksen hoitaa sillä samalla käynnillä. Sen terkkarin kelakokemus ja tietämys voi olla ihan tasan samalla tasolla kuin muidenkin tavisten, on itse laittanut omia hakemuksia, sen enempää ei tiedä. Miten se vois siis osata vastata. Antaa mutuneuvoja? Vai olisko kuitenkin parasta ottaa sinne Kelaan yhteyttä, hoitusi asia helpommin ja kerralla oikein? Vai pitääkö terkkarin oikeasti opiskella omalla vapaa-ajallaan nuo isyysjutut ja kelan lomakkeet, jotta on valmis vastaamaan kaikkeen? Eikö riitä että saa neuvoksi ottaa yhteys kelaan tai lastenvalvojaan?
Ja tuo sun lääkäris muuten antoi niitä neuvoja tasan omalta alaltaan. Sen lääkärin hommiin kuuluu ohjata potilas jatkohoitoon. Ihan eri asia kuin se että vaaditaan tietyn alan edustajaa vastaamaan kysymyksiin jotka eivät mitenkään kuulu hänen alaansa tai työhönsä. Harvinaisen huono vertaus siis.
Tyypillistä av: ta. Yksi neuvolaan pettynyt mamma kohkaa täällä ja haukkuu koko neuvolajärjestelmän maan rakoon :D
Nyt on kyllä pakko vetää av:n kyökkipsykoloogin lopputulema tästä keskustelusta: joillekin mammoille oma ja lapsen terveys ovat toissijaisia rahaan nähden. Tämä oli huonoa huumoria, mutta mammat siis kokevat pystyvänsä seuraamaan kattavasti omaa ja vauvansa hyvinvointia, mutta kelan papereihin tarvitaan kyllä apua.
tehän olettekin edelleen niissä huonoissa neuvoloissanne tai kotonanne av:lla painamassa leukaa rintaan. Vai mitä muutakaan se on, jos ei käy neuvolassa sen vuoksi, että neuvolassa ei hoideta edes rutiiniluontoisia toimenpiteitä? Jättäydytte vain neuvolan ulkopuolelle av:lle valittamaan sen sijaan, että valittaisitte virallisia teitä tai vaihtaisitte neuvolaa.
AP kyllä teki valituksen ja vaihtoi neuvolaansa.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 14:09"]
okei, mikä sua vielä hiertää? Vai onko sekin neuvola yhtä huono?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 14:03"]
Tyypillistä av: ta. Yksi neuvolaan pettynyt mamma kohkaa täällä ja haukkuu koko neuvolajärjestelmän maan rakoon :D
[/quote]
En nyt reagoi vastaukseesi vittuuntuneena tai savu korvissa. Kirjoitustyylini antaa minusta vittupäisen kuvan, vaikka usein olen tarkoittanut asian neutraalina tai huumoritasolla, mutta AP tässä siis:
Joo olen pettynyt, mutta minun juttujeni perässä on kuittauksena AP. Täällä on äkäisempi naaras, joka on samaa mieltä, mutta halukkaampi tappelemaan muiden kanssa, kuin minä :D Mulla ei ole savu noussut korvista neuvolaan mennessä. Mua vaan ärsyttää käydä siellä ja en tiennyt, että "Neuvola" on täällä the holy thing, josta ei saa olla mitään muuta mieltä, kuin goodie goodie. Neuvolaa isompaa vitutusta minussa herättää monikin asia, kuten varvassandaalit. Tosin sekin on käytännön syy. Mielestäni nykyisessä neuvolajärjästelmässä olisi kehittämisen varaa ( niinkuin monissa muissakin eri paikoissa). Vitutus on vaan ilmeisesti hurrrrrja sana AV mammojen maailmassa ja siitä nyt sitten nousi kohu. Itselle se on vain synonyymi ärsytykselle tai ärsykkeelle, joka on verrattavissa ampiaisen pistoon. Menee ihon alle ja nakertaa tovin, mutten mitään barrikaadeja tuolla ole nostamassa tai nostattamassa kansaa kapinaan, koska en koe saavani neuvolasta neuvoja ;) -AP
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 14:09"]
okei, mikä sua vielä hiertää? Vai onko sekin neuvola yhtä huono?
Mulla on siellä aika vasta parin viikon päästä, tuolla uudessa neuvolassa siis :) Pyrin myös kyselemään, jos olisi mahdollista pitää seuranta vähän höllempänä, kun en siellä koe olevani muuta, kuin tilaa vievä turha asiakas, joka juuri ja juuri jaksoi raahautua paikalle- AP
Samaa mieltä ap. Minäkin käytin toisen ja kolmennen kohdalla ykstyistä lääkärikeskusta. Ekan kohdalla kolme eri "neuvolantätiä", jotka olivat ihan peestä. Onneksi on mahdollisuus ja varaa valita. Varsinkin nuoret kaikkitietävät on todella ärsyttäviä kaikkine kieltoineen, elämänohjeineen ja holhouksineen. Luulisi ymmärtävä, että 30+ tietää jo jotain elämästä. Ei raskaus ole mikään sairaus tai maailmoita mullistava asia. Ihan jokapäiväinen juttu. Ei ole monellakaan neuvolan"tädillä" laajempaa elämänkatsomusta ja taitoa katsoa ERI ihmisiä eri tavalla.
[/quote]
[/quote]