Neuvola vituttaa.
Olen päihteetön ja terveellä ruokavaliolla varustettu nuori nainen. Niskaturvotukset oli ekassa ultrassa okei, rakenneultrassa kaikki on muotoutunut hyvin ja raskaus on sujunut loistavasti, jos omia turhautumisia ei oteta huomioon (turvotus, krooninen nälkä ja siitä johtuva vitutus). Minua turhauttaa käydä äitiysneuvolassa, kun saman informaation löydän internetistä ja verenpaineet ja hemoglobiinit on aina ollut priimaluokkaa. Periaatteessa ainoa asia, mitä siellä tehdään on verenpaine tsekkaus ja painokatsaus. Sikiön sykettä ei melkein ikinä kuule, kun tyyppi vilistää takaseinälle istukan luo pakoon ja potkii terkkaria niin, että koivet näkyy mahan läpi. Turhauttaa mennä paikalle kuulemaan, että olen hienosti lihonut. Onko muilla vastaavanlaisia oloja neuvolan suhteen vai olenko vain poikkeuksellisen ärtyisä tamma?
Kommentit (181)
Sama kokemus kuin monella muullakin, pissatestit ja verenpaineen voisi mittauttaa ihan missä tahansa, vaikka työpaikkaterveydenhuollossa, neuvolassa en ole yhtään sellaista neuvoa vielä saanut mitä en olisi jo itsekseni netistä lukenut. Ja jos johonkin päivänpolttavaan asiaan olisi kysymys, niin ei se neuvolantäti osaa vastata tai lässyttää jotain ympäripyöreää ja kotona taas etsitään vastaus googlella.
Neuvolantätiä kyllä kiinnostaa, että kauanko ollaan lapsen isän kanssa oltu yhdessä (wtf, mitä hittoa se mihinkään liittyy!?), mutta ei sitten se, että ennen positiivista raskaustestiä (viikolla 6 vasta) olin käyttänyt koko ajan lääkettä, jota ei raskaana ollessa saisi missään nimessä käyttää. Se ainoa suuri huoli, joka mulla oli, pyyhkäistiin vaan ilman kunnon vastausta sivuun. Itse sitten kaivoin teratologisen tietopalvelun numeron netistä, soitin sinne ja sain mielenrauhan.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:19"]
Ekassa raskaudessa kaikki oli niin uutta, kävin neuvolassa ihan mielelläni. Toka raskaus sujui tismalleen saman kaavan mukaan, eikä ikäeroakaan ollut kuin 2v. Ylipainoa on, mutta kaikki arvot täysin kohdillaan. Koin itse neuvolakäynnit tarpeettomiksi ja kun esikoisen hoito oli vaikeaa järjestää + neuvolassa kesälomat painoivat päälle niin sovittiin yhteisymmärryksessä neuvolan terkan kanssa, että jätetään joka toinen kerta väliin. Hän vain luetteli minulle ne oireet, joista kuuluu huolestua ja ottaa erikseen yhteyttä.
[/quote]
Esikoisen hoito? Yleensä ne kotihoidossa olevat lapset otetaan äitiysneuvolakäynneille mukaan, ei niille mitään hoitajia tarvitse järjestää.
Mitä helvettiä menet sinne tuhlaamaan meidän VERONMAKSAJIEN RAHOJA, jos ei kiinnosta! Neuvola on vapaaehtoinen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:20"]
Apua kelanpapereiden täyttämiseen saa kelalta ja isyyden tunnustamiseen lastenvalvojalta. Ei ne kätilöt tai th:t voi tietää ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Kai käsität ettei niillä ole koulutuksessa mitään kelan papereiden täyttökurssia tai isyyden tunnustamisen peruskurssia. Nuo asiat ei kuulu neuvolan hoidettaviksi, niihin on asiantuntijat ihan muualla.
Kysyin vain liitteitä ohimennen ja "onko tässä jotain, mikä aiheuttaa usein paperikaaosta ja jonka kanssa pitäisi olla erittäin huolellinen" . En pyytänyt sitä kirjoittamaan mun puolesta. Luulisi, että se on suht yleinen kysymys. Täti kyllä karkasi kolme kertaa myös toimistosta ja rupatteli käytävällä jonkun toisen kanssa, kun oli buukannut pari aikaa päällekkäin. Ammattitaitoista seurantaa puolustan, mutta kohnahtanut kohta eläköityvä terkkari, jota kiinnostaa vaan meidän vauvanvaatehankinnat? No. Hell no.
Mistä ihmeestä se th sen olis voinut tietää? Ei se ole kelalla töissä eikä tiedä mistä asiasta siellä paperikaaokset syntyy. Tajuat jos hetken mietit. Ihmisillä on sitten outoja oletuksia neuvolasta ja sitten itketäänja haukutaan terveydenhoitajia kun ei saada vastauksia. Kysykää neuvoa sieltä missä niitä asioita käsitellään älkääkä ulkopuolisilta.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:26"]
Taas näitä valkoisen naisen ongelmia. H-U-O-H.
Neuvola on vapaaehtoinen. Älä mene, jos vituttaa!
Tiesitkö, että juuri suomaisen neuvolasysteemin ansiosta lapsikuolleisuus on täällä maailman pienimpiä? Kuulostaa kiittämättömältä ja aika lapselliselta tuo vuodatuksesi. Älä ihan oikeasti mene, jos ei kiinnosta! Itselleni on ollut apua ja odotan aina neuvolaa kuin kuuta nousevaa, mutta mulla onkin ilmennyt muutamia ongelmia raskausaikana.
[/quote]
Järjen ääni, vihdoin!
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:32"]
Mitä helvettiä menet sinne tuhlaamaan meidän VERONMAKSAJIEN RAHOJA, jos ei kiinnosta! Neuvola on vapaaehtoinen.
[/quote]
Neuvola ei kyllä kovin vapaaehtoinen ole. Vapaaehtoisuus perustuu siihen, että ei todellakaan tarvitse edes miettiä paikalle menoa. Sinne kiristetään äitiyspäivärahalla. Valitettavasti työpaikkani ei kovin iloisesti maksa palkkaa, jos "lusmuilen" kotona hoitamassa vauvaa ja mieheni tulotaso ei ole mairittelevimmasta päästä. Käyn itsekin töissä, ihan tiedoksesi. Maksan veroja ihan yhtälailla, kuin muutkin työssäkäyvät. Tänä vuonna olen maksanut palkastani veroja pelkästään sen 600 e ajalta tammikuu-huhtikuu. Veronmaksuni kattaa minun neuvolassa käymisen.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:29"]
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:19"]
Ekassa raskaudessa kaikki oli niin uutta, kävin neuvolassa ihan mielelläni. Toka raskaus sujui tismalleen saman kaavan mukaan, eikä ikäeroakaan ollut kuin 2v. Ylipainoa on, mutta kaikki arvot täysin kohdillaan. Koin itse neuvolakäynnit tarpeettomiksi ja kun esikoisen hoito oli vaikeaa järjestää + neuvolassa kesälomat painoivat päälle niin sovittiin yhteisymmärryksessä neuvolan terkan kanssa, että jätetään joka toinen kerta väliin. Hän vain luetteli minulle ne oireet, joista kuuluu huolestua ja ottaa erikseen yhteyttä.
[/quote]
Esikoisen hoito? Yleensä ne kotihoidossa olevat lapset otetaan äitiysneuvolakäynneille mukaan, ei niille mitään hoitajia tarvitse järjestää.
[/quote]
Ei ainakaan mun neuvolaan eikä varsinkaan äitipolille voi lapsia viedä mukanaan. :-O
Eihän siellä neuvolassa tarvitse käydä kuin kerran äitiyspäivärahaa varten. Loput käynnit voit jättää väliin. Tiedän tämän siitä, että naapurini kävi vain yhden kerran neuvolassa ja sai sen perusteella äitiyspäivärahan.
Jälkitarkastus on seuraava, missä pitää käydä, jos haluaa vanhempainpäivärahan. Se on sitten synnytyksen jälkeen. Synnytyksenkin voi hoitaa kotona.
Jos työmatkallasi sattuu olemaan v****mainen bussikuski niin leimaatteko kaikki samanlaisiksi? Että alas vaan julkinen liikenne, kyllä taksilla ja omalla autollakin pääsee?
Olen itse th enkä todellakaan voi ymmärtää tätä negatiivista suhtautumista terveydenhuoltoon. Jos jollekin sattuu th jonka kanssa ei jostain syystä homma toimii niin VAIHTAKAA! Joka joukkoon mahtuu ammattitaidottomia tai epäystävällisiä ihmisiä, joillain ei vain kemiat toimi vaikka miten yrittää.
Itselläni on takana 3 raskautta ja hätäisesti laskettuna 7 eri terveydenhoitajaa kahdessa eri neuvolassa. Toisten kanssa on ollut aivan mahtava asioida, toisten kanssa tapaamisista ei ole saanut mitään irti. Käyntejä en silti jättäisi väliin, sillä toisen ihmisen objektiivinen arvio on monesti parempi kuin oma (koskee myös lastenneuvolaa) jo ihan sen vuoksi, että kokemus opettaa ja antaa laajempaa perspektiiviä kuin mitä oma henk.koht. on.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:38"]
[/quote]
Neuvola ei kyllä kovin vapaaehtoinen ole. Vapaaehtoisuus perustuu siihen, että ei todellakaan tarvitse edes miettiä paikalle menoa. Sinne kiristetään äitiyspäivärahalla. Valitettavasti työpaikkani ei kovin iloisesti maksa palkkaa, jos "lusmuilen" kotona hoitamassa vauvaa ja mieheni tulotaso ei ole mairittelevimmasta päästä. Käyn itsekin töissä, ihan tiedoksesi. Maksan veroja ihan yhtälailla, kuin muutkin työssäkäyvät. Tänä vuonna olen maksanut palkastani veroja pelkästään sen 600 e ajalta tammikuu-huhtikuu. Veronmaksuni kattaa minun neuvolassa käymisen.
[/quote]
Mitä tarkoitat, että kiristetään äitiyspäivärahalla. Ei se todistuksen saanti vaadi kuin yhden käynnin alussa ja toisen sitten kun rv 22 (katsotaan, että sikiö on elossa ja saat sen todistuksen). Sen jälkeen on edut taattu. Tosin jälkitarkastus sitten vielä synnytyksen jälkeen, niin rahantulo jatkuu.
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:38"]
[/quote]
[/quote]
Olen ymmärtänyt, ettei siellä neuvolassa tarvitse käydä kuin kerran saadakseen äitiyspäivärahan, kunhan käy tarpeeksi ajoissa, olisko ollut viimeistään neljännellä kuulla?
[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:26"]
Taas näitä valkoisen naisen ongelmia. H-U-O-H.
Neuvola on vapaaehtoinen. Älä mene, jos vituttaa!
Tiesitkö, että juuri suomaisen neuvolasysteemin ansiosta lapsikuolleisuus on täällä maailman pienimpiä? Kuulostaa kiittämättömältä ja aika lapselliselta tuo vuodatuksesi. Älä ihan oikeasti mene, jos ei kiinnosta! Itselleni on ollut apua ja odotan aina neuvolaa kuin kuuta nousevaa, mutta mulla onkin ilmennyt muutamia ongelmia raskausaikana.
[/quote]
Useissa länsimaissa ei ole neuvolajärjestelmää ja silti lapsikuolleisuus on alhainen. Miten sen selität?
Lasten neonataalikuolleisuuteen neuvola vaikuttaa hyvin vähän, äitiysneuvola käytännössä ei lainkaan, ellei tilanne ole akuutti, kun osut lääkärineuvolaan.
Minä vihasin myös. En tietenkään olisi toivonut vauvan voivan huonosti, mutta neuvola oli kaukana ja lumimyrskyssä kun sinne kulki kävellen kuulemaan "hyvä että olet lihonut" ei paljon naurattanut. Toki neuvolan homma onkin seurailla tilannetta eikä "viihdyttää" :D vitutti silti!
Äitiysneuvola juuri pelastaa äitien henkiä, sillä siellä useimmiten havaitaan raskausmyrkytyksen oireet. Ja Suomessa on maailman alhaisin äitikuolleisuus, maissa joissa äitikuolleisuus on yhtä matalaa tasoa, on myös neuvolaa vastaava järjestelmä.
Mitä tarkoitat, että kiristetään äitiyspäivärahalla. Ei se todistuksen saanti vaadi kuin yhden käynnin alussa ja toisen sitten kun rv 22 (katsotaan, että sikiö on elossa ja saat sen todistuksen). Sen jälkeen on edut taattu. Tosin jälkitarkastus sitten vielä synnytyksen jälkeen, niin rahantulo jatkuu.
Joka lähteessä on katsottu minua, kuin massamurhaajaa ja varoiteltu sossutädeistä, jotka ovat hanakampia seuraamaan perhettä, jos ei ole neuvolassa käyty, että on kuulemma helpompaa käydä siellä punkeroimassa, kuin sitten ottaa sossutätejä tarkkailemaan, koska ollaan potentiaalisesti hulttioita. Pitää nyt sitten ens lääkärikäynnillä kysyä, jos saisi edes harvennettua noita käyntejä. -AP
Ei mitkään sossutädit ole kiinnostuneita siitä, käytkö neuvolassa. Naapurini tosiaan kävi vain kerran kussakin raskaudessa äitiysneuvolassa äitiyspäivärahan takia, lastenneuvolassa ei ole käynyt kertaakaan, lapsia ei ole rokotettu. Eikä mikään sossutäti ole käynyt. Terv. en muista numeroani
Alla on neuvolan tehtäviä. Joka käyntiä varten on omat aiheensa, jotka terveydenhoitajalla on velvollisuus käydä läpi. Pakkohan siellä ei ole käydä kertaakaan, vaadittavat todistukset voi hakea vaikka yksityiseltä gynekologilta tai terveydenhoitajalta. Tosin jos ei ole käyntejä neuvolassa kertaakaan, niin todennöisyys päästä lastensuojelun asiakkaaksi on arviolta 100 %.
Äitiysneuvolan tehtävänä on edistää raskaana olevan naisen, sikiön ja vastasyntyneen lapsen ja koko lasta odottavan perheen terveyttä ja hyvinvointia. Tavoitteena on raskaudenaikaisten häiriöiden ehkäisy, häiriöiden varhainen toteaminen ja sujuva hoitoon ohjaaminen.
Raskaana oleville naisille tarjotaan mahdollisuus raskauden aikaisiin sikiön kromosomi- ja rakennepoikkeavuuksien seulontoihin, jotka tehdään seulonta-asetuksen mukaan. Seulontoihin osallistumiseksi äidin olisi hyvä olla yhteydessä neuvolaan jo ennen 8. raskausviikkoa. Lähes kaikki raskaana olevat naiset käyvät neuvolassa ennen neljännen raskauskuukauden päättymistä. Se on myös äitiysavustuksen saamisen edellytyksenä.
Neuvolan tuki suunnataan koko perheelle. Näin voidaan tukea raskaana olevaa naista ja hänen puolisoaan valmistautumaan vanhemmuuteen ja lapsen tuomiin muutoksiin perheessä.
Neuvolan tehtävänä on tukea perheen voimavaroja, lapsen ja vanhemman välistä varhaista vuorovaikutusta sekä äidin voimavaroja imettää. Huomiota kiinnitetään koko perheen elintapoihin, parisuhteeseen ja molempien puolisoiden rooliin ja vastuuseen vanhempina. Ensimmäistä lasta odottavan tai ensimmäisen lapsen saaneen perheen luokse on järjestettävä vähintään yksi kotikäynti. Ainakin ensimmäistä lasta odottavalle perheelle on järjestettävä monialaisesti toteutettua perhevalmennusta, johon sisältyy vanhempainryhmätoimintaa.
Älkää nyt uskoko tuohon lastensuojelujuttuun, jokainen voi itse soittaa lastensuojeluun ja kysyä, joutuuko sossun syyniin jos ei käy neuvolassa. Ei joudu, ellei sitten ole valmiiksi tiedossa, että äiti on narkki tms. Mutta muuten neuvola on vapaaehtoinen, eikä mikään viranomainen sinne pakota.
Noh, koitan olla tuhlaamatta niitä "ARVOKKAAT VERORAHAT VITTU KUN VITUTTAA ETTEI OLE OMALLA TILILLÄ SENKIN SOSSUPUMMI" varoja, jos se nyt oikeasti on niin, että siellä ei tarvitisisi rampata joka välissä kuulemassa lihomisestaan :D
Ne katsoo susta aika paljon siinä käynnillä. Sä et vaan taida edes tajuta sitä koska olet ottanut sen kannan että neuvola on paska paikka ja ne ei tiedä mitään. Ja koska kuvittelet että olemalla nuori ja oikein syömällä eliminoit kaikki mahdolliset riskit. Mitään ei voi sattua koska riskiä ei ole. Toivotaan että näin on.
Jösses! Kyllä mä täysi-ikäinen ja -järkinen olen :D En mä kuvittele, että pelkällä salaatinsyömisellä saan supersankarivauvan ja mitään pahaa ei voi sattua. Ultrakäynnillähän ne istukat katsotaan, ei toimistossa. Tädillä ei ole röntgenkatsetta. Se neuvolan terkkari täti, joka on ilmeisesti vain henkisen tuen ja verenpaineen mittailun takia paikalla ei oikeasti kovin hyödyllinen ole. Lääkäri ja ultra on asioita erikseen. Mutta statistiikkaa katsomalla päihteetön ja urheilullinen äiti, joka on parhaassa hedelmällisessä iässä aiheuttaa sen, ettei mun tekemisiä niin vahditakkaan ja riski kehitysvammaiseen on 1:27 000. Riskejä on aina ja siksi minulla on puhelimessa tallennettuna tämä neuvolan neuvontapuhelin, että saan soittaa, jos joku asia vaivaa tai pelottaa. Itse neuvolakäynnit vaan ei hirveästi sitä kata. Tarkoitan niitä terkkarikäyntejä, tähän vitutuksen piiriin ei vieläkään kuulu ne ultravastuussa olevat ihmiset tai lääkäri. Neuvolan terkkari on vaan hyödyttömin asia, mitä voi talosta löytyä. Osaan käydä vaa'alla itse ja ottaa verenpaineeni. Voisin myös käydä labrassa pissimässä ja verinäytteissä ilman tunnin rupattelua jossain korvessa.
-AP