Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola vituttaa.

Vierailija
07.06.2013 |

Olen päihteetön ja terveellä ruokavaliolla varustettu nuori nainen. Niskaturvotukset oli ekassa ultrassa okei, rakenneultrassa kaikki on muotoutunut hyvin ja raskaus on sujunut loistavasti, jos omia turhautumisia ei oteta huomioon (turvotus, krooninen nälkä ja siitä johtuva vitutus). Minua turhauttaa käydä äitiysneuvolassa, kun saman informaation löydän internetistä ja verenpaineet ja hemoglobiinit on aina ollut priimaluokkaa. Periaatteessa ainoa asia, mitä siellä tehdään on verenpaine tsekkaus ja painokatsaus. Sikiön sykettä ei melkein ikinä kuule, kun tyyppi vilistää takaseinälle istukan luo pakoon ja potkii terkkaria niin, että koivet näkyy mahan läpi. Turhauttaa mennä paikalle kuulemaan, että olen hienosti lihonut. Onko muilla vastaavanlaisia oloja neuvolan suhteen vai olenko vain poikkeuksellisen ärtyisä tamma?

Kommentit (181)

Vierailija
121/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo odottamisesta on tehty aikamoista salatiedettä. Ihmeen hyvä maailman väestönkasvu on siihen nähden, että kaikki on potentiaalisesti tappavaa :D -AP

Vierailija
122/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:45"]

Ja ap:n kysymykseen, että melko turhautumisherkältä vaikutat. Voi olla "mukavia" hetkiä vauvan kanssa tiedossa, jos jo noin pienet asiat saa tuollaiset mittasuhteeet.

AP tässä. Turhautumisherkältä :D ? Kenties pidät sanaa "vitutus" liian isossa painoarvossa. Ei mun tee mieli huutaa ihmisille tai heitellä hulk-maisesti autoja kaduilla sen takia, että pitää käydä äitiyspolilla joskus iltapäivällä. Kyllä mua asia ärsyttää, mutta en siitä sen suurempaa mekkalaa ole nostanut, mitä nyt vähän leikilläni urputan ukolle matkalla, että " njääää mä en haluu" . Laitetaan asia näin: Sulla ja miehelläsi on todella vähän yhteistä aikaa, koska molemmat on vuorotöissä keräämässä säästöjä vauvavuodelle ja sitten ne kauniit päivät, kun vapaa-aikaa löytyy se pari tuntia joudutaan viettämään neuvolassa. Olo on täysin oireeton ja sisällä oleva lapsi potkii tyytyväisenä. Eikö sua turhauttaisi? Mua ei edes seurata muuten ku puolivakavissaan kiitos tän 23 v iän ja ihan yhtä hyvin mua voisi se siwan kassa jututtaa, "että onko sulla ollu siedettävä olo? Oot näköjään saanut hienosti 300 g painoa :)". Ei, en riehu berzerkraivoissani ja heittele vanhuksia niskalenkeillä, vaikka nyt niin haluat uskoakkin.

No jos et ole(kaan) turhautunut neuvolaan, miksi teit tämän aloituksen? Halusit sanoa että turhalta tuntuvat neuvolakäynnit ottaa päähän, ja kun sulle sanotaan että relaa vähän, haluatkin sanoa, ettet oikeastaan olekaan alkuperäistä mieltä. Koittaa päättää. 

2) Missä neuvolassa käytetään perusongelmattoman raskauden seurantaan kaksi tuntia vastaanottoaikaa? Itselleni sitä aikaa tuntuu olevan aina maks 20-25 minuuttia, haluan sun neuvolaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kumma miten nauvolajärjestelmää ei saisi kritisoida. On heti hankala ihminen. Se ei ole ensinnäkään ilmainen vaan verorahoilla ylläpidetty mammuttimainen ja sosiaalisektoriin sidoksissa oleva taho. Neuvolantätien tehtävä on seuloa porukasta tulevia lastensuojelun asiakkaita. On paljon äitejä, jotka ovat kokeneet tämän ikävänä. 

Arvojen mittaukset ja raskauden seuranta kyettäisiin hoitamaan kevyemmällä koneistolla ja yksilöllisemmin. Kannatan lämpimästi nauvolajärjestelmän ajantasaistamista. 

Vierailija
124/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 14:04"]

Nyt on kyllä pakko vetää av:n kyökkipsykoloogin lopputulema tästä keskustelusta: joillekin mammoille oma ja lapsen terveys ovat toissijaisia rahaan nähden. Tämä oli huonoa huumoria, mutta mammat siis kokevat pystyvänsä seuraamaan kattavasti omaa ja vauvansa hyvinvointia, mutta kelan papereihin tarvitaan kyllä apua.

[/quote]

No sehän se, kun ei neuvolasta saa neuvoa edes vauvan hyvinvointiin liittyvissä asioissa, vaan itse pitää kaikki kuitenkin selvittää. Sehän siinä turhauttaa, kun vauvan hyvinvointia tärkeämpää on saada mamma punnittua ja lukea ääneen ruokavalio-ohjeita.

- Se äiti, joka oli käyttänyt alkuraskaudesta lääkettä, jota ei raskaanaollessa saisi käyttää, eikä saanut neuvolasta kuin olankohautuksia

Vierailija
125/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 14:39"]

Arvojen mittaukset ja raskauden seuranta kyettäisiin hoitamaan kevyemmällä koneistolla ja yksilöllisemmin. Kannatan lämpimästi nauvolajärjestelmän ajantasaistamista. 

[/quote]

Onko sulla jotain konkreettisia ideoita neuvolajärjestelmän "ajantasaistamiseksi"? Kysyn tätä siksi, että julkisia palveluita on helppo arvostella yleisillä käsitteillä kuten "byrokraattinen" ja "jäykkä", mutta kun aletaan peräänkuuluttaa konkretiaa, useimmat keskustelijat poistuvat paikalta. 

Vierailija
126/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos et ole(kaan) turhautunut neuvolaan, miksi teit tämän aloituksen? Halusit sanoa että turhalta tuntuvat neuvolakäynnit ottaa päähän, ja kun sulle sanotaan että relaa vähän, haluatkin sanoa, ettet oikeastaan olekaan alkuperäistä mieltä. Koittaa päättää. 

2) Missä neuvolassa käytetään perusongelmattoman raskauden seurantaan kaksi tuntia vastaanottoaikaa? Itselleni sitä aikaa tuntuu olevan aina maks 20-25 minuuttia, haluan sun neuvolaan...

1) Tietenkin olen turhautunut neuvolaani ja turhalta tuntuvat käynnit ottaa päähän. Täällä ei todellakaan kukaan sanonut "relaa vähän", vaan porukka rupesi huutamaan arvokkaista verorahoistaan, joita haaskaan, koska olen takulla työtön munapää ja ... noh, tiedät miten av-keskustelut menee. Vitutusta on eri asteista. Kävin siellä tänään aamulla. Silloin mä aloituksen tein ja kyllä mua edelleen harmittaa ja voisin potkia jotain kiveä lenkillä, mutta en ole lähtettämässä purkitettua paskaa poliitikoille, koska sattui olemaan huono täti konttorissa, mun mielestä. Kai sekin täti jollekkin sopii, jos oikeasti haluaa vouhottaa vauvatavarasta.
2) Suurin osa ajasta menee ihan jonotellessa, koska hey, aikataulut on vähän niinku VRällä. Arvioituja.

Maailmankuvani ei ole ihan niin mustavalkoinen, että vihaisin yhtä jaostoa sairaalasta koko sielullani siksi, että mulla ei homma siellä toimi. Mikäli luit aloitusta ollenkaan, niin etsiskelin kohtalotovereita. Sitten tänne tuli neuvolanpuolustelijoita, jotka käänsivät keskustelun siihen, että täällä vaan morkataan ja vitun teinit ei ikinä tiiä missä se diabeetus on. :)
-AP

Vierailija
127/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 14:42"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 14:39"]

[/quote]

Onko sulla jotain konkreettisia ideoita neuvolajärjestelmän "ajantasaistamiseksi"? Kysyn tätä siksi, että julkisia palveluita on helppo arvostella yleisillä käsitteillä kuten "byrokraattinen" ja "jäykkä", mutta kun aletaan peräänkuuluttaa konkretiaa, useimmat keskustelijat poistuvat paikalta. 

[/quote]

Multa ei nyt kysytty mitään ( AP tässä, kysymys oli toiselle ohjattu), mutta tulin silti aukomaan päätäni, kuten kuuluu. Edellisessä neuvolassa tohtori oli eri rakennuksessa, neuvola toisessa ja labra kolmannessa. Siinä oli hyvät ravit, kun pyrittiin saamaan verinäytteitä ja ne alun tarpeelliset "saitko seksitaudin vauvan ohella" jutut. Ne pitäis ainakin löytyä samasta järjästelmäst. Kenties myös nettiin joku oma palvelu, että tietyin viikoin voisi vaan ympätä sinne tyylillä painon, verenpaineen ja valittaa, jos on oireita. Saisivat sitten sitä dataansa, mitä pääasiassa keräävät ja sitten ois erikseen nämä tiukemman seurannan ihmiset. Voisi itse valita, että haluaako sen kerta kuussa siellä käydä, vai täyttääkö himasta tiedot jonnekkin paikkaan x ja käy labrassa jättämässä pissapurkit ja verinäytteet, vai tuleeko sitten sinne neuvolatädin toimistoon istumaan ja rupattelemaan seksielämästään ja parisuhteestaan.

Erityistapauksiksi, joita seurattaisi intensiivisemmin olisi mm. psyykeongelmaiset, päihteiden käyttäjät, riskiryhmät, synnytyskammoiset ja tietty olisi mahdollisuus muillakin osallistua enemmän neuvolassa kökkimiseen. Aikojakin jopa olisi, kun minun kaltaiseni kyrpiintyneet naaraat eivät olisi siellä odotushuoneita tukkimassa. Tietty tossa mun fantasiajärjästelmässäkin on vielä bugeja, mutta mahdollisuuksia olisi moneen uudistukseen ja järjästelmä olisi vähemmän kuormittunut.

Vierailija
128/181 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerranki menin neuvolaan aamulla koska en tuntenut eloa masussa. Ei hätäpäivää, sydän pompotti ja kaikki taas hyvin. Elin rauhallista elämää.

Vierailija
129/181 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 15:35"]

Mikäli luit aloitusta ollenkaan, niin etsiskelin kohtalotovereita. Sitten tänne tuli neuvolanpuolustelijoita, jotka käänsivät keskustelun siihen, että täällä vaan morkataan ja vitun teinit ei ikinä tiiä missä se diabeetus on. :)
-AP

[/quote]

Kirjoitit avausviestin lopuksi näin: "Onko muilla vastaavanlaisia oloja neuvolan suhteen vai olenko vain poikkeuksellisen ärtyisä tamma?"

Vastasin siihen, että mielestäni olet melko turhautumisherkkä, mistä et pitänyt, joten avausviestisi kysymys olisi ilmeisesti pitänyt tulkita ainoastaan retoriseksi. (Itse olen muuten kirjoittanut pari viestiä tähän ketjuun, enkä ole mollannut ketään vitun teiniksi.)

Neuvolajärjestelmää puolustan toki, mielestäni se on melko suurenmoisen kustannustehokas keksintö verrattuna monen maan järjestelmään, joissa juostaan neuvolantädin sijaan joka kerta lääkärin vastaanotolla. Varmasti suomalaisessa systeemissäkin on tehostettavaa, mutta siinä, että käytännössä kaikki äidit käyvät sen läpi, on se etu, että aidosti ongelmalliset tapaukset voidaan seuloa joukosta kun sama terkka tapaa useamman kerran. Myös lievän tai keskivaikean masennuksen kehittyminen on mahdollista havaita, kun koko raskausaika kuljetaan samalla th:lla. Tällaisia tekijöitä ei ehdottamassasi nettineuvolassa pystytä havaitsemaan, onhan th:n ammattitaitoa nimenomaan se, että pystyy tunnistamaan apua tarvitsevat tapaukset. 

[/quote]

Siis ymmärsikö oikein, että th:t diagnosoivat lievän tai keskivaikean masennuksen kehittymistä, mutta ei vaikean, niiden kerran kuussa tapahtuvien ja ehkäpä 10 minsaa kestävien käyntien aikana?

Suorastaan pelottavaa jos näin on. Millä ammattitaidolla terveydenhoitaja ottaa kantaa sairastaako ihminen masennusta vai ei? Miten hänen epäilynsä poikkeaa vaikkapa lähikaupan kassan mahdollisesta mielipiteestä? Kaupan kassa saattaa tavata tätä äitiä lähes päivittäin eli useammin ja myös päätellä jotain ostoksista.

Vierailija
130/181 |
05.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jokainen kerta alkaa samalla kysymyksellä, no miten on mennyt? No perkeleen hyvin siihen asti kunnes piti tulla taas tänne ;)

Siis kyllä vain, neuvolakäynnit Vi*uttaa joka kerta. Eli et ole ainut. Ja minulla ei ole edes mitään paino-ongelmia, vaan koen kertakaikkisen turhana koko neuvolakäynnit. Niitä voisi olla vain ne kerrat jolloin ulltrataan, muutoin tarvittaessa jos asiakas haluaa, etenkin toissynnytttäjillä.

Vierailija
131/181 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa ei ole pakko käydä. Jos vituttaa, älkää menkö. Lapsiakaan ei sinne kannata viedä koska ne vaan lässyttää ja mittaa, eivät tee mitään hyödyllistä. Samalla suosittelen katsomaan googlesta "lapsikuolleisuus+neuvola". Onneksi se, että joku ääliö ei käy neuvolassa ei lisää lapsikuolleisuutta muilla. 

Vierailija
132/181 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:45"]

Vaihda yksityiseen äitiysneuvolaan, käyntejä tarvittaessa ja tietoa löytyy normaalia neuvolaa enemmän. Mitä ei tiedä, selvittää saman päivän aikana. Suosittelen.

Mullakin paloi turhautumisesta hihat kunnallisen neuvolantädin kanssa ekan raskauden alkumetreillä ja nyt jo kolmannen raskauden seurannassa yksityisellä.

[/quote]

Tää on niin huvittava asenne. Ihan Ihmisiä ne tädit siellä yksityiselläkin on. Olen törmännyt tähän julkisen neuvolaterveydenhuollon vähättelyyn tuolla raskauskeskusteluissa, joissa jotkut ovat ottaneet elämäntehtäväkseen haukkua tädit, lääkärit, laitteet, kokeet, testit ja systeemit paskoiksi. Sitten kritiikittömästi hehkutetaan yksityisvastaanoton henkilöstöä ja laitteita. Viimeksi mainituissa varmasti onkin eroa, mutta samat ihmisethän samoilla koulutuksilla ne yleensä Suomessa toimii julkisella ja yksityisellä, joten kohtuu naiivilta touhulta tuo tuntuu.

[/quote]

Mutta kun siellä yksityisellä lääkäriasemalla voit itse valita juuri sen kaikkein kokeneimman ja asiantuntevimman ihmisen ja pääset hänen vastaanotolleen juuri silloin kun siltä tuntuu. Tämä on mielestäni koko "asioin mieluummin yksityisellä puolella" -homman nimi. Se sama ihminen saattaa työskennellä julkisellakin puolella, mutta millä todennäköisyydellä pääset sitä kautta juuri hänen vastaanotolleen? Tämä pätee varsinkin lääkäreihin, terkoista en niinkään tiedä. Se on oikeasti vaan niin, että myös terveydenhoitoalalla jotkut ovat vaan paljon parempia ja motivoituneempia omaan alaansa kuin toiset. Lisäksi eri ihmiset voivat olla hyviä eri asioissa.

Vierailija
133/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua turhautti myös käydä ne melkein 9kk neuvolassa, kunnes havaittiin raskausmyrkytys -> samantien sairaalaan. Tuskinpa tuota olisin itse tajunnut, kun en oloa erottanut normaalista väsymyksestä ja loppuraskauden epämukavuudesta. Olen parikymppinen terve ja normaalipainoinen äiti, jolla jokaikisessä mittauksessa ennen viimeistä neuvolaa oli arvot huippuluokkaa. Terveysongelmia voi näköjään tulla kenelle tahansa.

Pointtini siis se, että iloitse hyvin menneestä raskaudesta, mutta raskauden seurantaa ja siihen saatavaa apua ei kannata aliarvioida.

Hyvää loppuraskautta AP!

Vierailija
134/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli luit aloitusta ollenkaan, niin etsiskelin kohtalotovereita. Sitten tänne tuli neuvolanpuolustelijoita, jotka käänsivät keskustelun siihen, että täällä vaan morkataan ja vitun teinit ei ikinä tiiä missä se diabeetus on. :)
-AP

[/quote]

Kirjoitit avausviestin lopuksi näin: "Onko muilla vastaavanlaisia oloja neuvolan suhteen vai olenko vain poikkeuksellisen ärtyisä tamma?"

Vastasin siihen, että mielestäni olet melko turhautumisherkkä, mistä et pitänyt, joten avausviestisi kysymys olisi ilmeisesti pitänyt tulkita ainoastaan retoriseksi. (Itse olen muuten kirjoittanut pari viestiä tähän ketjuun, enkä ole mollannut ketään vitun teiniksi.)

Neuvolajärjestelmää puolustan toki, mielestäni se on melko suurenmoisen kustannustehokas keksintö verrattuna monen maan järjestelmään, joissa juostaan neuvolantädin sijaan joka kerta lääkärin vastaanotolla. Varmasti suomalaisessa systeemissäkin on tehostettavaa, mutta siinä, että käytännössä kaikki äidit käyvät sen läpi, on se etu, että aidosti ongelmalliset tapaukset voidaan seuloa joukosta kun sama terkka tapaa useamman kerran. Myös lievän tai keskivaikean masennuksen kehittyminen on mahdollista havaita, kun koko raskausaika kuljetaan samalla th:lla. Tällaisia tekijöitä ei ehdottamassasi nettineuvolassa pystytä havaitsemaan, onhan th:n ammattitaitoa nimenomaan se, että pystyy tunnistamaan apua tarvitsevat tapaukset. 

Vierailija
135/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatuksia neuvolajärjestelmän parantamiseksi:

1) sähköiset lomakkeet täytettäväksi ensikäyntiä varten, ihan järjetöntä niitä paperilappusia kanniskella mukanaan ja ilmeisesti ne sitten kuitenkin skannataan järjestelmään sisään tai joku sieltä käsin poimii tarvittavat tiedot

2) Äitiyskortti sähköiseksi

3) Samalla kun nuo sähköiset lomakkeet täyttäisi, niin saisi ladattua itselleen tietopaketin ruokavaliosta, tulevista tutkimuksista, neuvolakäynneistä ylipäätään jne. Samalla voisi tarjota linkit tarvittaviin paikkoihin äitiyspakkauksesta, Kelan tuista ja vaikka siitä isyydenkin tunnustamisesta

4) Ensimmäisellä neuvolakäynnillä jäisi sitten aikaa jollekin ihan muulle kun paperisodalle ja ihan tuttujen asioiden läpikäymiseen

5) Mulle ei mene jakeluun, että neuvolan työntekijät eivät ole kätilöitä. Sillä oli eroa kuin yöllä ja päivällä, kun neuvolakäyntiä terveydenhoitajan kanssa vertasi esim. niskaturvotusultran tekijään, joka ainakin esitteli itsensä kätilöksi

6) mittauksia pitäisi voida tehdä esim. työterveydenhuollossa, josta tulokset siirtyisivät sähköisesti neuvolan työntekijän nähtäväksi, joka voisi ottaa yhteyttä jos tuloksissa on jotain hälyttävää

Odotan ensimmäistä lastani ja kokemukset neuvolakäynneistä on vähäisiä, mutta tällaisia tuli mieleen.

Vierailija
136/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Mä en halua lähteä nyt tähän kätilö vs. th keskusteluun, mutta muutaman pointin toisin esiin. Olen siis itse kätilö- th, neuvolassa töissä.

- Raskaus ei ole sairaus, ja neuvolaseuranta on perusterveydenhuollon terveyden edistämistä, mihin th:n koulutus on riittävä. Toki on totta, että kätilö on raskauden asiantuntija, th taas enemmänkin " yleisasiantuntija", mutta suurin osa raskauksista sujuu vallan hyvin th:n seurannassa. Kuinka hyvin tunnet th:n koulutuksen?

- Itse ainakin pidän, että raskautta seuraa sama henkilö, kuin lasta. Kätilön koulutukseen ei kuulu lastenneuvolan osaaminen.

- Vertaat nyt selkeästi YHTÄ kätilöä yhteen th:hon?

Äitiyskortin sähköisyys taas on melkoinen riski, sähköinen järjestelmä kun on aina hiukka epävarma ja voi kaatua koska vain. Epätodennäköistä, mutta mahdollista.

Niin ja tosiaan, olen ensin kätilö, sitten th. 1,5v opiskelin kätilötutkinnon päälle, jotta pääsin neuvolaan töihin.

Vierailija
137/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

127, hyvällä tuurilla neuvolantäti voi olla kätilö. Näin ainakin meillä :)

Vierailija
138/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 15:35"]

-AP

[/quote]

[/quote]

Voi pupu anteeksi :( Olen taas kuulostanut teräväkielisemmältä, kuin aioinkaan. Nykyisen neuvolan toiminta vaan mun kohdalla ei ole kaikkein palveluystävällisin ja "apua" hain vaihtamalla neuvolaa. Olen saanut ala-arvoista kohtelua ja huonoa "palvelua" ulkonäön perusteella ja yksilöllistä neuvolan neuvonta ei ole ollut. Olin ekan kätilön silmissä kriminaali, kunnes toisin todistin ja tämä uudempi yhden kerran käynti (joka lähti suoraan vaihtoon) oli ihan amatööri. Aikasempi oli vain vihamielinen. Tämän kertainen karkasi käytävälle ja ei edes ehdottanut eteenpäin siirtymistä sydänäänien puutteesta. Poika potkii, joten en itse huolestunut, mutta neuvolan th huolestui, eikä tehnyt asialle mitään. Plus minusta tuntuu, ettei kohtua kuulu mitata häpykummulta kylkiluihin sillä mittanauhalla. Täti ei siis edes pintapuolisesti testaillut, että missä asti sitä kohtua riittää ja sitten vielä pakotti mut vaa-alle raskaat kengät jalassa (500g per popo) ja täten yllätys yllätys, kasvukäyrään on tulossa heitto, kun kolean päivän vaatekilo ja kilo kenkiä. Tätä saa sitten ammattitaitoisemmalla taholla selvitellä, kun seuraavaa kertaa varten ei ollakkaan kasvettu tai ollaan jopa laihduttu. Itselle ja miehelle jäi niin paskanmaku suuhun käynnistä. En minä sitä tarkoittanut missään vaiheessa, että jokainen th/kätilö pitäisi teloittaa auringon laskiessa, vaan nimenomaan sitä yritin ajaa takaa, että onko puolihuolimaton mittailu ja paskanmaku suussa yleisiäkin asioita neuvolakäyntien jälkeen. Haluan nähdä sen hindulehmän hermoilla varustetun naisen, joka ei vastaavanlaisen käynnin jälkeen ole kyrpä otsassa :D -AP

Vierailija
139/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap, tämä keskustelu on ollut hauskinta seurattavaa tällä palstalla ikinä.

Vierailija
140/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 15:56"]

Voi pupu anteeksi :( Olen taas kuulostanut teräväkielisemmältä, kuin aioinkaan. --- Haluan nähdä sen hindulehmän hermoilla varustetun naisen, joka ei vastaavanlaisen käynnin jälkeen ole kyrpä otsassa :D -AP

[/quote]

Ei tässä varsinaisesti anteeksipyyntöä tarvittu, mutta no hard feelings anyway. :) Pakko myöntää, että luin vain avausviestin ja annoin sen perustella palautetta. Mutta kiitosta vaan lisäselvityksestä, tajuan turhautumisesi nyt vähän paremmin. Tsemppiä loppuraskauteen! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme