Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola vituttaa.

Vierailija
07.06.2013 |

Olen päihteetön ja terveellä ruokavaliolla varustettu nuori nainen. Niskaturvotukset oli ekassa ultrassa okei, rakenneultrassa kaikki on muotoutunut hyvin ja raskaus on sujunut loistavasti, jos omia turhautumisia ei oteta huomioon (turvotus, krooninen nälkä ja siitä johtuva vitutus). Minua turhauttaa käydä äitiysneuvolassa, kun saman informaation löydän internetistä ja verenpaineet ja hemoglobiinit on aina ollut priimaluokkaa. Periaatteessa ainoa asia, mitä siellä tehdään on verenpaine tsekkaus ja painokatsaus. Sikiön sykettä ei melkein ikinä kuule, kun tyyppi vilistää takaseinälle istukan luo pakoon ja potkii terkkaria niin, että koivet näkyy mahan läpi. Turhauttaa mennä paikalle kuulemaan, että olen hienosti lihonut. Onko muilla vastaavanlaisia oloja neuvolan suhteen vai olenko vain poikkeuksellisen ärtyisä tamma?

Kommentit (181)

Vierailija
61/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:55"]

Alla on neuvolan tehtäviä. Joka käyntiä varten on omat aiheensa, jotka terveydenhoitajalla on velvollisuus käydä läpi. Pakkohan siellä ei ole käydä kertaakaan, vaadittavat todistukset voi hakea vaikka yksityiseltä gynekologilta tai terveydenhoitajalta. Tosin jos ei ole käyntejä neuvolassa kertaakaan, niin todennöisyys päästä lastensuojelun asiakkaaksi on arviolta 100 %.

Äitiysneuvolan tehtävänä on edistää raskaana olevan naisen, sikiön ja vastasyntyneen lapsen ja koko lasta odottavan perheen terveyttä ja hyvinvointia. Tavoitteena on raskaudenaikaisten häiriöiden ehkäisy, häiriöiden varhainen toteaminen ja sujuva hoitoon ohjaaminen.

Raskaana oleville naisille tarjotaan mahdollisuus raskauden aikaisiin sikiön kromosomi- ja rakennepoikkeavuuksien seulontoihin, jotka tehdään seulonta-asetuksen mukaan. Seulontoihin osallistumiseksi äidin olisi hyvä olla yhteydessä neuvolaan jo ennen 8. raskausviikkoa. Lähes kaikki raskaana olevat naiset käyvät neuvolassa ennen neljännen raskauskuukauden päättymistä. Se on myös äitiysavustuksen saamisen edellytyksenä.

Neuvolan tuki suunnataan koko perheelle. Näin voidaan tukea raskaana olevaa naista ja hänen puolisoaan valmistautumaan vanhemmuuteen ja lapsen tuomiin muutoksiin perheessä.

Neuvolan tehtävänä on tukea perheen voimavaroja, lapsen ja vanhemman välistä varhaista vuorovaikutusta sekä äidin voimavaroja imettää. Huomiota kiinnitetään koko perheen elintapoihin, parisuhteeseen ja molempien puolisoiden rooliin ja vastuuseen vanhempina. Ensimmäistä lasta odottavan tai ensimmäisen lapsen saaneen perheen luokse on järjestettävä vähintään yksi kotikäynti. Ainakin ensimmäistä lasta odottavalle perheelle on järjestettävä monialaisesti toteutettua perhevalmennusta, johon sisältyy vanhempainryhmätoimintaa.

[/quote]

Mikä ihmeen urbaanilegenda tuo on? " Tosin jos ei ole käyntejä neuvolassa kertaakaan, niin todennöisyys päästä lastensuojelun asiakkaaksi on arviolta 100 %."

Mulle väitti 50-luvulla syntynyt lastenhoitajamme, että sosku tulee kotiin kyselemään miksi lapsemme ei käy kunnallisessa neuvolassa ja kun huomaavat, että olen raskaana enkä itsekään siellä käy, niin selvitykset alkavat. Mistä te näitä naurettavia väitteitä revitte? :-DDD

Edelleen odotetaan sitä soskun yhteydenottoa, esikoinen on 3v ja minä kolmatta kertaa raskaana. Kunnallisia neuvolakäyntejä tasan yksi raskausaikana ja yksi esikoisen synnyttyä. Sen jälkeen ollaankin käyty hoitamassa asiat yksityisellä.

Vierailija
62/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:19"]

Ekassa raskaudessa kaikki oli niin uutta, kävin neuvolassa ihan mielelläni. Toka raskaus sujui tismalleen saman kaavan mukaan, eikä ikäeroakaan ollut kuin 2v. Ylipainoa on, mutta kaikki arvot täysin kohdillaan. Koin itse neuvolakäynnit tarpeettomiksi ja kun esikoisen hoito oli vaikeaa järjestää + neuvolassa kesälomat painoivat päälle niin sovittiin yhteisymmärryksessä neuvolan terkan kanssa, että jätetään joka toinen kerta väliin. Hän vain luetteli minulle ne oireet, joista kuuluu huolestua ja ottaa erikseen yhteyttä.

[/quote]

Esikoisen hoito? Yleensä ne kotihoidossa olevat lapset otetaan äitiysneuvolakäynneille mukaan, ei niille mitään hoitajia tarvitse järjestää.

[/quote]

Ei ainakaan mun neuvolaan eikä varsinkaan äitipolille voi lapsia viedä mukanaan. :-O

[/quote]

Onko teillä äitiys- ja lastenneuvola erikseen? Meillä ovat samassa ja tottakai sinne silloin saa viedä lapsen mukanaan kun se sama th hoitaa ne lastenkin tarkastukset, niin ei se ala sanomaan, että tuolle omalle käynnillesi et sitten ota lapsia mukaan. Meillä oli myös kerran 2v neuvola ja mun äitiysneuvola samalla kertaa.

Ap avasi keskustelun kokiessaan neuvolan turhaksi, ei äitipolia. Jos raskaudenseuranta vaatii enemmän kuin ne kaksi ultrakäyntiä äitipolilla ( jonne ei siis lapsia mukaan oteta) kannattanee käydä ihan joka kerta siellä neuvolassakin. Jos neuvolassanne on käytäntö, ettei lapsia saa normikäynnille ottaa mukaan, niin kysykää ihmeessä miksi ja miten lastenhoito pitäisi tuolloin järjestää, koska aika monissa neuvoloissa lapset otetaan mukisematta mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:46"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:26"]

Taas näitä valkoisen naisen ongelmia. H-U-O-H.

Neuvola on vapaaehtoinen. Älä mene, jos vituttaa!

Tiesitkö, että juuri suomaisen neuvolasysteemin ansiosta lapsikuolleisuus on täällä maailman pienimpiä? Kuulostaa kiittämättömältä ja aika lapselliselta tuo vuodatuksesi. Älä ihan oikeasti mene, jos ei kiinnosta! Itselleni on ollut apua ja odotan aina neuvolaa kuin kuuta nousevaa, mutta mulla onkin ilmennyt muutamia ongelmia raskausaikana.

[/quote]

Useissa länsimaissa ei ole neuvolajärjestelmää ja silti lapsikuolleisuus on alhainen. Miten sen selität?

Lasten neonataalikuolleisuuteen neuvola vaikuttaa hyvin vähän, äitiysneuvola käytännössä ei lainkaan, ellei tilanne ole akuutti, kun osut lääkärineuvolaan.

[/quote]

Olen raskaana Italiassa, täällä ei ole neuvolasysteemiä, vaan kaikilla on oma lääkäri, joka tekee ultrat, tutkimukset ja hoitaa sitten synnytyksenkin. Yksi ja sama lääkäri on siis pitänyt huolen raskaudestasi alusta loppuun asti.

Tälle lääkärille soitetaan, jos on mikään ongelma tai huoli. Varsinaisia fiksattuja käyntejä on varmaan ne samat kuin Suomessa, varhaisultra, jossain viikolla 13 toinen, lapsivesipunktio (tehdään täällä kaikille ensisynnyttäjille ja yli 35-vuotta täyttäneille odottajille), lapsivesipunktion tarkistuskäynti ja rakenneultraan asti olen nyt itse päässyt. Loppupuolella varmaan tihentyy edelleen nuo käynnit.

Tapaan jokaisella käynnilläni tämän oman lääkärini (gynekologi/synnytykseen erikoistunut lääkäri), joka käynnilla ultrataan ja katsotaan sydänäänet, mitataan sikiö ja kysellään äidinkin vointi. Punnituksessa käydään lähiapteekissa ja kerrotaan tulos sitten lääkärille.

Ai niin, ja Italia on muuten kärkimaita äitikuolleisuuden estämisen suhteen, Suomi on tässä siellä jossain 20 tienoilla. Paremmin pärjäävät mm. Unkari, Tsekit, Slovakia.

http://www.guardian.co.uk/news/datablog/2010/apr/12/maternal-mortality-rates-millennium-development-goals

Vierailija
64/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:32"]

Mitä helvettiä menet sinne tuhlaamaan meidän VERONMAKSAJIEN RAHOJA, jos ei kiinnosta! Neuvola on vapaaehtoinen. 

[/quote]

Neuvola ei kyllä kovin vapaaehtoinen ole. Vapaaehtoisuus perustuu siihen, että ei todellakaan tarvitse edes miettiä paikalle menoa. Sinne kiristetään äitiyspäivärahalla. Valitettavasti työpaikkani ei kovin iloisesti maksa palkkaa, jos "lusmuilen" kotona hoitamassa vauvaa ja mieheni tulotaso ei ole mairittelevimmasta päästä. Käyn itsekin töissä, ihan tiedoksesi. Maksan veroja ihan yhtälailla, kuin muutkin työssäkäyvät. Tänä vuonna olen maksanut palkastani veroja pelkästään sen 600 e ajalta tammikuu-huhtikuu. Veronmaksuni kattaa minun neuvolassa käymisen.

[/quote]

Äitiyspäivärahan saadakseen pitää käydä neuvolassa tasan kerran ja synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa. Ja nuokin voi muuten hoitaa yksityisellä, eli neuvolaan EI ole pakko mennä kertaakaan. Kyllä on kovin vaikeaa. On se kumma kun ei olla itse valmiita tekemään yhtään mitään, mutta yhteiskunnan raha kyllä kelpaa.

Ja 600€ verorahoilla sitten ajattelit saavas kaiken? Salli mun nyt nauraa :))

Vierailija
65/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin vitutti kahdessa ekassa raskaudessa neuvolan lässytys, kun siellä ei oteta huomioon ihmisen taustaa (lääketiedettä sivuava koulutus). Kolmannessa raskaudessa oli fiksu, eläkeikää lähestyvä terkka ja oli oikein mukavaa. Nuoret neuvolan terkat on kaikkitietäväisiä lässyttäjiä.

Vierailija
66/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.tradingeconomics.com/finland/lifetime-risk-of-maternal-death-1-in-rate-varies-by-country-wb-data.html

Mistä revit tiedon, että Puola olisi Suomea edellä? Kaikkien tilastojen mukaan Suomi on maailman alhaisimpien äitikuolleisuuden maista. Maailmanpankin mukaan Suomessa riski kuolla on äidille alhaisin koko maailmassa.

Vierailija
67/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:38"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:32"]

Mitä helvettiä menet sinne tuhlaamaan meidän VERONMAKSAJIEN RAHOJA, jos ei kiinnosta! Neuvola on vapaaehtoinen. 

[/quote]

Neuvola ei kyllä kovin vapaaehtoinen ole. Vapaaehtoisuus perustuu siihen, että ei todellakaan tarvitse edes miettiä paikalle menoa. Sinne kiristetään äitiyspäivärahalla. Valitettavasti työpaikkani ei kovin iloisesti maksa palkkaa, jos "lusmuilen" kotona hoitamassa vauvaa ja mieheni tulotaso ei ole mairittelevimmasta päästä. Käyn itsekin töissä, ihan tiedoksesi. Maksan veroja ihan yhtälailla, kuin muutkin työssäkäyvät. Tänä vuonna olen maksanut palkastani veroja pelkästään sen 600 e ajalta tammikuu-huhtikuu. Veronmaksuni kattaa minun neuvolassa käymisen.

[/quote]

Äitiyspäivärahan saadakseen pitää käydä neuvolassa tasan kerran ja synnytyksen jälkeen jälkitarkastuksessa. Ja nuokin voi muuten hoitaa yksityisellä, eli neuvolaan EI ole pakko mennä kertaakaan. Kyllä on kovin vaikeaa. On se kumma kun ei olla itse valmiita tekemään yhtään mitään, mutta yhteiskunnan raha kyllä kelpaa.

Ja 600€ verorahoilla sitten ajattelit saavas kaiken? Salli mun nyt nauraa :))

[/quote]

Sinäpäs olet varmasti hauskaa juhlaseuraa :D

Vierailija
68/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:01"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:29"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:19"]

Ekassa raskaudessa kaikki oli niin uutta, kävin neuvolassa ihan mielelläni. Toka raskaus sujui tismalleen saman kaavan mukaan, eikä ikäeroakaan ollut kuin 2v. Ylipainoa on, mutta kaikki arvot täysin kohdillaan. Koin itse neuvolakäynnit tarpeettomiksi ja kun esikoisen hoito oli vaikeaa järjestää + neuvolassa kesälomat painoivat päälle niin sovittiin yhteisymmärryksessä neuvolan terkan kanssa, että jätetään joka toinen kerta väliin. Hän vain luetteli minulle ne oireet, joista kuuluu huolestua ja ottaa erikseen yhteyttä.

[/quote]

Esikoisen hoito? Yleensä ne kotihoidossa olevat lapset otetaan äitiysneuvolakäynneille mukaan, ei niille mitään hoitajia tarvitse järjestää.

[/quote]

Ei ainakaan mun neuvolaan eikä varsinkaan äitipolille voi lapsia viedä mukanaan. :-O

[/quote]

Onko teillä äitiys- ja lastenneuvola erikseen? Meillä ovat samassa ja tottakai sinne silloin saa viedä lapsen mukanaan kun se sama th hoitaa ne lastenkin tarkastukset, niin ei se ala sanomaan, että tuolle omalle käynnillesi et sitten ota lapsia mukaan. Meillä oli myös kerran 2v neuvola ja mun äitiysneuvola samalla kertaa.

Ap avasi keskustelun kokiessaan neuvolan turhaksi, ei äitipolia. Jos raskaudenseuranta vaatii enemmän kuin ne kaksi ultrakäyntiä äitipolilla ( jonne ei siis lapsia mukaan oteta) kannattanee käydä ihan joka kerta siellä neuvolassakin. Jos neuvolassanne on käytäntö, ettei lapsia saa normikäynnille ottaa mukaan, niin kysykää ihmeessä miksi ja miten lastenhoito pitäisi tuolloin järjestää, koska aika monissa neuvoloissa lapset otetaan mukisematta mukaan.

[/quote]

Neuvolasta sanottiin, että lapset häiritsevät. Tosi kiva asenne. Lastenneuvola on naapurissa, joten mun pitää palkata hoitaja lapsille omien neuvolakäyntien ajaksi. Kiva juttu, maksaa yli 30e/h ja minimiaika 3 tuntia. Jätin np-ultran välistä ja kävin rakenneultrassa, joka on noista se tärkeämpi. Muita äitipolikäyntejä tuskin tulee.

Vierailija
69/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huolestuttaa tämä nykyajan suuntaus missä potilas ajattelee olevansa maksava asiakas joka voi vaatia tiettyä palvelua.

Suomen julkinen terveyden- ja sairaanhoito on kansainvälisesti verratuna halpaa ja laadukasta. Jos haluatte että täällä mennään siihen, että jokainen voi poimia haluamansa palvelut niin kuka sen maksaa?

Neuvolan joukkoseulonta on edullista ja tehokasta eikä tarkoituksena ole suinkaan tehdä vain temppuja mistä äiti saa lukemat paperille vaan tarkoitus on edistää perheen terveyttä. Nykyajan ihmisillä on sellainen ajatusmaailma, että kaikkea voi mitata ja seurata jollain näytteillä ja lukemilla ja jos ne on viitearvoissa niin kaikki on ok.

Suurin osa vauvoista ja äideistä voi näiden mittapuiden mukaan hyvin.

Muilla kriteereillä mitattuna asia ei olekaan niin loistokkaasti, odottavilla äideillä on paljon päihde- ja mielenterveysongelmia, on perheväkivaltaa, jaksamisongelmaa jne.

Joka kerta kun tapahtuu perhesurma tms, täällä huudellaan että miksi neuvola ei ole huomannut ja puuttunut! Ja kuitenkaan niitä asioita ei saisi sitten normaaleilla käynneillä kysellä, sillä aina jollain menee kuppi nurin utelusta.

Th ei voi tietää äidin ulkonäöstä onko perheessä ongelmaa, sen vuoksi on asioita kysytään. Jos kaikki on ok niin mahtavaa! Jos kaikki ei ole mutta et halua kertoa siitä niin oma on asiasi. Aina silloin tällöin joku kuitenkin jää seulaan ja äidin/ perheen asioita voidaan alkaa hoitamaan parempaan suuntaan.

Seulonnalla ei löydetä kaikkia ongelmia, ei fyysisiä tai muutakaan. Jokainen löytö kuitenkin on merkittävä eikö vain?

terv. edellinen th

Vierailija
70/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni neuvolakäynneistä ei varsinaisesti haittaakaan ole, vaikka kaikki menisikin hyvin. Minulla kuitenkin ongelmaksi saattaa muodostua ne punnitukset. Olen sairastanut anoreksian, ja uskalsin antaa painon nousta normaaliin vasta sen jälkeen kun punnitusseuranta oli lopetettu. En vain sietänyt seurata numeromuodossa sitä että painoni nousisi. Koska tieto lisää tuskaa. Koska en halunnut seurata nousevia lukemia, enkä halunnut että niitä kukaan muukaan seuraa ja näkee numeroina.

Eli siinä vaiheessa kun raskaus alkaa painoa nostaa, se on minulle ihan yhdentekevää jos sitä tosiasiaa ei läväytetä numeroina kasvoilleni, kuten neuvolassa valitettavasti tehdään. Mitään muuta painonnousuun liittyvää huolta minulla ei ole, paitsi se että tiedän numeroiden vaikuttavan minuun negatiivisesti. Peili ei ole ongelma, mutta niissä numeroissa on sitä jotain mikä naksauttaa pään.

Voisikohan siitä punnitsemisesta saada vapautuksen? Raskausdiabetesta pidän epätodennäköisenä, kenelläkään suvussani ei ole ollut normaalia eikä raskausdiabetesta, painoindeksini on normaalin alarajoilla, verenpaine on aina ollut ihanteellinen.

Ravitsemusneuvonta ja liikuntaneuvonta tuputettuna minua ei myöskään kiinnosta, ja olen kuullut tutuilta että siihen panostetaan neuvolassa PALJON. Minulla on itselläni liikuntalääketieteen koulutus, eli tiedän ihan tarpeeksi noista. Enkä jaksaisi kuunnella, vinoumastani johtuen, vihjailuja siitä että minun pitäisi rajoittaa syömisiä ja lisätä liikuntaa. Tapauskohtainen harkinta neuvojen antamisessa olisi kiva juttu, mutta olen kuullut että latelevat ne samat jutut jokaiselle, riippumatta siitä minkä kokoinen ihminen siinä nokan edessä asiakkaan paikalla istuu.

Vierailija
71/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka käytte näissä suoraan sanottuna paskoissa neuvoloissa, joissa ei "ehditä" ( tai ehkä haluta) hoitaa joka käynnillä rutiinitarkastuksia tai joihin ei saa ottaa lapsia mukaan, NOUSKAA BARRIKADEILLE!

Vierailija
72/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan btw, th ei ole sama asia kuin sairaanhoitaja. Th:lla on sh:n pätevyys, mutta samalla tavalla se on kätilölläkin. Kumpikin ovat MYÖS sairaanhoitajia.

t. Th- kätilö

Vierailija
73/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan oikeesti, jos th ei kuule sydänääniä, sen pitäisi lähettää sut eteenpäin. Sydänäänet ON kuultava, asiaa ei saa jättää siihen. Sulla on siis ammattitaidoton terkka, kaikki eivät ole samanlaisia.

Vierailija
74/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:20"]

Mielestäni neuvolakäynneistä ei varsinaisesti haittaakaan ole, vaikka kaikki menisikin hyvin. Minulla kuitenkin ongelmaksi saattaa muodostua ne punnitukset. Olen sairastanut anoreksian, ja uskalsin antaa painon nousta normaaliin vasta sen jälkeen kun punnitusseuranta oli lopetettu. En vain sietänyt seurata numeromuodossa sitä että painoni nousisi. Koska tieto lisää tuskaa. Koska en halunnut seurata nousevia lukemia, enkä halunnut että niitä kukaan muukaan seuraa ja näkee numeroina.

Eli siinä vaiheessa kun raskaus alkaa painoa nostaa, se on minulle ihan yhdentekevää jos sitä tosiasiaa ei läväytetä numeroina kasvoilleni, kuten neuvolassa valitettavasti tehdään. Mitään muuta painonnousuun liittyvää huolta minulla ei ole, paitsi se että tiedän numeroiden vaikuttavan minuun negatiivisesti. Peili ei ole ongelma, mutta niissä numeroissa on sitä jotain mikä naksauttaa pään.

Voisikohan siitä punnitsemisesta saada vapautuksen? Raskausdiabetesta pidän epätodennäköisenä, kenelläkään suvussani ei ole ollut normaalia eikä raskausdiabetesta, painoindeksini on normaalin alarajoilla, verenpaine on aina ollut ihanteellinen.

Ravitsemusneuvonta ja liikuntaneuvonta tuputettuna minua ei myöskään kiinnosta, ja olen kuullut tutuilta että siihen panostetaan neuvolassa PALJON. Minulla on itselläni liikuntalääketieteen koulutus, eli tiedän ihan tarpeeksi noista. Enkä jaksaisi kuunnella, vinoumastani johtuen, vihjailuja siitä että minun pitäisi rajoittaa syömisiä ja lisätä liikuntaa. Tapauskohtainen harkinta neuvojen antamisessa olisi kiva juttu, mutta olen kuullut että latelevat ne samat jutut jokaiselle, riippumatta siitä minkä kokoinen ihminen siinä nokan edessä asiakkaan paikalla istuu.

[/quote]

Ja miksi et uskalla puhua näistä asioista th: lle? Th: n on mahdoton tietää mitä tietoa sinä kaipaat ja tarvitset jos et sano sitä hänelle. Jos istut kertomatta itsestäsi mitään, saat varmasti samat tiedot kuin muutkin.

Jos koet, että joku asia on sinulle täysin selvä, niin kerro siitä th: lle.

Ja muuten, vaikka suvussa ei ole raskausdiabetestä niin se voi silti tulla sinulle. Diabeteshän on yleistynyt valtavasti odottavilla äideillä joten sen suhteen ei kannata olla huoleton.

Ravitsemusneuvonnasta sen verran, että ihmisen kokohan ei kerro paljoakaan siitä miten hyvin hän syö. Sen vuoksi olisi myös kaikille parempi jos asioista voisi keskustella avoimesti, jokainen saisi niitä neuvoja mitä tarvitsee tai jos ei ole tarvetta, ei tarvitse kuunnella neuvomista.

Vierailija
75/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käyttänyt neuvolapalveluita toisen lapsemme kohdalla. Ensimmäinen kokemus oli niin karmaisevan holhoava ja asiat selitettiin kuin teinille... Olin silloin 34v. Toisen kohdalla käytin yksityistä lääkäriasemaa ja ei olisi voinut paremmin mennä.

Vierailija
76/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:20"]

[/quote]

Ja miksi et uskalla puhua näistä asioista th: lle? Th: n on mahdoton tietää mitä tietoa sinä kaipaat ja tarvitset jos et sano sitä hänelle. Jos istut kertomatta itsestäsi mitään, saat varmasti samat tiedot kuin muutkin.

Jos koet, että joku asia on sinulle täysin selvä, niin kerro siitä th: lle.

Ja muuten, vaikka suvussa ei ole raskausdiabetestä niin se voi silti tulla sinulle. Diabeteshän on yleistynyt valtavasti odottavilla äideillä joten sen suhteen ei kannata olla huoleton.

Ravitsemusneuvonnasta sen verran, että ihmisen kokohan ei kerro paljoakaan siitä miten hyvin hän syö. Sen vuoksi olisi myös kaikille parempi jos asioista voisi keskustella avoimesti, jokainen saisi niitä neuvoja mitä tarvitsee tai jos ei ole tarvetta, ei tarvitse kuunnella neuvomista.

[/quote]

Olenko sanonut etten uskaltaisi kertoa th:lle noista kirjottamistani asioista? Olenko sanonut etten pystyisi avoimesti keskustelemaan? Syön myöskin terveellisesti, mutta ehkä se raskausdiabetes kummiskin tulee, koska tulihan neitsyt mariakin raskaaksi.

Miksi ihmeessä täällä pitää vastata kaikkeen hyökäten?

Vierailija
77/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:19"]

Minua huolestuttaa tämä nykyajan suuntaus missä potilas ajattelee olevansa maksava asiakas joka voi vaatia tiettyä palvelua.

Suomen julkinen terveyden- ja sairaanhoito on kansainvälisesti verratuna halpaa ja laadukasta. Jos haluatte että täällä mennään siihen, että jokainen voi poimia haluamansa palvelut niin kuka sen maksaa?

Neuvolan joukkoseulonta on edullista ja tehokasta eikä tarkoituksena ole suinkaan tehdä vain temppuja mistä äiti saa lukemat paperille vaan tarkoitus on edistää perheen terveyttä. Nykyajan ihmisillä on sellainen ajatusmaailma, että kaikkea voi mitata ja seurata jollain näytteillä ja lukemilla ja jos ne on viitearvoissa niin kaikki on ok.

Muilla kriteereillä mitattuna asia ei olekaan niin loistokkaasti, odottavilla äideillä on paljon päihde- ja mielenterveysongelmia, on perheväkivaltaa, jaksamisongelmaa jne.

Joka kerta kun tapahtuu perhesurma tms, täällä huudellaan että miksi neuvola ei ole huomannut ja puuttunut! Ja kuitenkaan niitä asioita ei saisi sitten normaaleilla käynneillä kysellä, sillä aina jollain menee kuppi nurin utelusta.

Th ei voi tietää äidin ulkonäöstä onko perheessä ongelmaa, sen vuoksi on asioita kysytään. Jos kaikki on ok niin mahtavaa! Jos kaikki ei ole mutta et halua kertoa siitä niin oma on asiasi. Aina silloin tällöin joku kuitenkin jää seulaan ja äidin/ perheen asioita voidaan alkaa hoitamaan parempaan suuntaan.

Seulonnalla ei löydetä kaikkia ongelmia, ei fyysisiä tai muutakaan. Jokainen löytö kuitenkin on merkittävä eikö vain?

terv. edellinen th

[/quote]

Neuvolan terkoilla ei valitettavasti ole minkäänlaista asiantuntemusta käsitellä koko perheen jaksamista, vaikka se laaja terveysselvitys onkin laitettu neuvolan tehtäväksi. 

Ja noista neuvolan seulonnoista: verenpaineen voi mitata itse kotona, ja valkotakki-efektistä kärsiville suositellaan verenpaineen mittaamista neuvolan sijaan juuri kotona. Pissan osaa jokainen stixata ja painoakin pystyy itse tarkkailemaan. Verensokereiden seurantakin on ulkoistettu sinne kotiin, jokainen voi ostaa mittarin ja tarkkailla sokereita itse. Sf-mitta on viitteellinen ja tärkeintä sen suhteen on tasainen nousu. Muuta virkaa sillä ei ole. Kommenttisi " kaikkea voi mitata ja seurata jollain näytteillä ja lukemilla ja jos ne on viitearvoissa niin kaikki on ok." onkin siis outo. Kun eihän ne neuvolanterkat muuta tee.

Neuvolanterkan pitäisi osata kertoa myös äidinmaidonkorvikkeista, sillä korvikevalmistajat markkinoivat tuotteitaan juuri neuvoloihin. Suora kuluttajamarkkinointi on kielletty. Mutta arvaapas onko yksikään terkka osannut sanoa juuta tai jaata mihinkään korvikkeeseen liittyvään kysymykseen? Ei. Edes maidotonta imetysdieettiä ei osata suositella allergiataustaiselle perheelle. 

Neuvoloiden tehtävä tänä päivänä on ainakin siellä lastenneuvolan puolella jakaa rokotuksia THL:n kanavana. Osa on jopa tutkimusrokotteita. Ja onpa saatu jo oikeuden päätöskin aikaan, jossa THL:n ja neuvolan rokotetutkimus tuomittiin epäeettiseksi ja lain vastaiseksi. Kun unohtivat kertoa, että kyseessä on tutkimus...

Ei kiitos, mua ei kunnallinen ilmainen neuvola kiinnosta, ei raskauden seurannassa eikä lasten kasvun seurannassa. Sen verran pahasti ovat töpeksineet. Ammattitaito.... ostavatko ne jonkun terkka-ajokortin postimyynnistä?

Vierailija
78/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:21"]

Te, jotka käytte näissä suoraan sanottuna paskoissa neuvoloissa, joissa ei "ehditä" ( tai ehkä haluta) hoitaa joka käynnillä rutiinitarkastuksia tai joihin ei saa ottaa lapsia mukaan, NOUSKAA BARRIKADEILLE!

[/quote]

Ja tapahtuu mitä? Tuskin ainakaan parannusta. Tiedän kaupungin,jossa noin tehtiin ja se neuvola lakkautettiin.

Vierailija
79/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:43"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:19"]

terv. edellinen th

[/quote]

Neuvolan terkoilla ei valitettavasti ole minkäänlaista asiantuntemusta käsitellä koko perheen jaksamista, vaikka se laaja terveysselvitys onkin laitettu neuvolan tehtäväksi. 

Ja noista neuvolan seulonnoista: verenpaineen voi mitata itse kotona, ja valkotakki-efektistä kärsiville suositellaan verenpaineen mittaamista neuvolan sijaan juuri kotona. Pissan osaa jokainen stixata ja painoakin pystyy itse tarkkailemaan. Verensokereiden seurantakin on ulkoistettu sinne kotiin, jokainen voi ostaa mittarin ja tarkkailla sokereita itse. Sf-mitta on viitteellinen ja tärkeintä sen suhteen on tasainen nousu. Muuta virkaa sillä ei ole. Kommenttisi " kaikkea voi mitata ja seurata jollain näytteillä ja lukemilla ja jos ne on viitearvoissa niin kaikki on ok." onkin siis outo. Kun eihän ne neuvolanterkat muuta tee.

Neuvolanterkan pitäisi osata kertoa myös äidinmaidonkorvikkeista, sillä korvikevalmistajat markkinoivat tuotteitaan juuri neuvoloihin. Suora kuluttajamarkkinointi on kielletty. Mutta arvaapas onko yksikään terkka osannut sanoa juuta tai jaata mihinkään korvikkeeseen liittyvään kysymykseen? Ei. Edes maidotonta imetysdieettiä ei osata suositella allergiataustaiselle perheelle. 

Neuvoloiden tehtävä tänä päivänä on ainakin siellä lastenneuvolan puolella jakaa rokotuksia THL:n kanavana. Osa on jopa tutkimusrokotteita. Ja onpa saatu jo oikeuden päätöskin aikaan, jossa THL:n ja neuvolan rokotetutkimus tuomittiin epäeettiseksi ja lain vastaiseksi. Kun unohtivat kertoa, että kyseessä on tutkimus...

Ei kiitos, mua ei kunnallinen ilmainen neuvola kiinnosta, ei raskauden seurannassa eikä lasten kasvun seurannassa. Sen verran pahasti ovat töpeksineet. Ammattitaito.... ostavatko ne jonkun terkka-ajokortin postimyynnistä?

[/quote]

Hyvä että olet löytänyt toisen paikan missä tulet kuulluksi ja saat sen mitä haluat.

Sinun subjektiivinen kokemuksesi ei kuitenkaan mitätöi sitä hyötyä mitä muut neuvolasta saavat. Sen vuoksi pidän hieman omituisena asennettasi ja kommenttejasi terveydenhoitajien ammattitaidosta.

Ja muuten, terveydenhoitajalla ei pidäkään olla ammattitaitoa käsitellä perheen ongelmia ja jaksamista. Th seuloo ja lähettää avun piiriin ne jotka sitä tarvitsevat.

Vierailija
80/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 11:39"]

Olenko sanonut etten uskaltaisi kertoa th:lle noista kirjottamistani asioista? Olenko sanonut etten pystyisi avoimesti keskustelemaan? Syön myöskin terveellisesti, mutta ehkä se raskausdiabetes kummiskin tulee, koska tulihan neitsyt mariakin raskaaksi.

Miksi ihmeessä täällä pitää vastata kaikkeen hyökäten?

[/quote]

Huoh, ei se raskaudiabes aina äidin syömisistä johdu. Sen voi saada vaikka kuinka eläis ja söis terveellisesti. Mutta joo, sovitaan sitten ettei sulle tule mitään, koska elät niin terveellisesti ja tiedät jo kaiken kaikesta. Ihan turha sun sinne neuvolaan on mennä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme