Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvola vituttaa.

Vierailija
07.06.2013 |

Olen päihteetön ja terveellä ruokavaliolla varustettu nuori nainen. Niskaturvotukset oli ekassa ultrassa okei, rakenneultrassa kaikki on muotoutunut hyvin ja raskaus on sujunut loistavasti, jos omia turhautumisia ei oteta huomioon (turvotus, krooninen nälkä ja siitä johtuva vitutus). Minua turhauttaa käydä äitiysneuvolassa, kun saman informaation löydän internetistä ja verenpaineet ja hemoglobiinit on aina ollut priimaluokkaa. Periaatteessa ainoa asia, mitä siellä tehdään on verenpaine tsekkaus ja painokatsaus. Sikiön sykettä ei melkein ikinä kuule, kun tyyppi vilistää takaseinälle istukan luo pakoon ja potkii terkkaria niin, että koivet näkyy mahan läpi. Turhauttaa mennä paikalle kuulemaan, että olen hienosti lihonut. Onko muilla vastaavanlaisia oloja neuvolan suhteen vai olenko vain poikkeuksellisen ärtyisä tamma?

Kommentit (181)

Vierailija
21/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:44"]

Eikö se ole parempi että ne verenpaineet ja pissa käydään tarkastuttamassa tietyin väliajoin. entäs jos saisitkin Raskausmyrkytyksen, tuolla tavalla kun säännöllisesti käydään paikanpäällä ei sitä ehdi tulla vaan asiaan puututaan ajoissa.

Huom. Raskausmyrkytys voi tulla myös sulle, vaikka oletkin terveysintoilija jolla ei ole grammakaan ylipainoa :)

[/quote]

Sanoin tuolla ylempänä jo, että tietysti ymmärrän kontrollit ja muut, jos on oikeasti aihetta huoleen. Soitan myös neuvontapuhelimeen, jos rupeaa epäilyttämään. Ei mulla sinänsä neuvolaa vastaan ole mitään kaunaa. Siellä käyminen vain vituttaa, koska se sama ynseä kätilö, joka ilmeisesti olettaa, että avaudun siinä tuolissa elämäntarinani ja lässytän mahalleni. Itse menen paikalle vain tarkistuttamaan arvot ja sitten, kun mulla ei ole mitään kysyttävää, niin voisin mielellään lähteä pois.

En siis tietenkään huuda terkkarille ja vittuile :D Pyrin käyttäytymään sivistyneesti ja olemaan yleisesti miellyttävä. Ärsyttää vaan erikseen lähteä paikkaan mittauttamaan verenpainetta, kun samat asiat toimii itsemittauspisteelläkin lähempänä.

[/quote]

Ne kotrollit tehdään jotta tiedetään että onko aihetta huoleen. Koita nyt käsittää, että sun tämänhetkinen hyvä terveytesi ei takaa sitä, että kaikki sujuisi loppuun asti hyvin ja ilman ongelmia. Etkä sä välttämättä huomaa itse vaikka asiat oliskin perseellään, kuvittelet kaiken olevan hyvin etkä ota yhteyttä mihinkään.

Mut hei, älä mene sinne neuvolaan, sillä siitä pääsee.

Vierailija
22/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan siis terkkarikäyntejä, joissa ei ole edes kätilöä, vain sairaanhoitaja, joka ottaa minusta pelkästään verenpaineen ja kokeilee sydänääniä, joita ei ikinä löydy vilkkaasta sikiöstä johtuen! Ei tunnu siltä, että pelkällä painolla ja verenpaineella voidaan sanoa juuta tai jaata minun tai lapsen voinnista saati sitten voida ennakoida mitään raskausmyrkytystä. Lääkärikäynnit ja ultrat ovat mielestäni niitä tärkeämpiä käyntejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:02"]

Tarkoitan siis terkkarikäyntejä, joissa ei ole edes kätilöä, vain sairaanhoitaja, joka ottaa minusta pelkästään verenpaineen ja kokeilee sydänääniä, joita ei ikinä löydy vilkkaasta sikiöstä johtuen! Ei tunnu siltä, että pelkällä painolla ja verenpaineella voidaan sanoa juuta tai jaata minun tai lapsen voinnista saati sitten voida ennakoida mitään raskausmyrkytystä. Lääkärikäynnit ja ultrat ovat mielestäni niitä tärkeämpiä käyntejä.

[/quote]

Tämä oli siis AP:n käsialaa. Joo olen nuori, kuten tuolla aloituksessa jo mainitsinkin. Vauvatermit on ihan hukassa ja kelan äitiysrahahakemukseenkaan en saanut neuvoa, kun kysyin, että miten tämän nyt saa täytettyä niin, ettei kelalta tule 600 eri lappua takaisin ja lisäselvityksiä. Ei siitäkään mitään...

Vierailija
24/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sitä neuvolaa mihinkään tarvitsekaan, jos itse tarkkailee verenpainetta, virtsaa, hemoglobiinia, vauvan liikkeitä, sykettä ( ei riitä, että kuuluu, pitää olla myös tarpeeksi vaihtelua), lapsiveden määrää, missä tarjonnassa vauva on, onko kiinnittynyt ja mitä näitä nyt on. Ja kyllähän noita voi oikeasti itsekin tarkkailla, mutta mä koin helpommaksi vain käydä neuvolassa, ja siellä sitten narahdinkin yhdessä raskaudessa venpaineesta, vaikka muulloin verenpaine on aina raskauksistakin huolimatta ollut oikein hyvä.

Vierailija
25/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:58"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 09:55"]

Ymmärrän turhautumisesi. Itse olen nauttinut neuvolakäynneistä koska olen sairastunut lievään raskaushysteriaan ja on kiva luovuttaa vastuu terveyteni seurannasta neuvolan hoitoon.

Perhevalmennuksessa kuitenkin sain hillittömät vitutushepulit siitä lässytyksestä mitä siellä piti istua kaksi tuntia kuuntelemassa. Olin luullut saavani tietoa synnytyksestä ja lapsivuoteesta alan ammattilaisilta, sen sijaan kuunneltiin hihittäviä terkkoja jauhamassa fiiliksiään ja veikkailujaan synnärin toimintatavoista.

[/quote]

Aika harva tuntuu saavan mitään irti neuvolan rutiiniseurannasta ja noista valmennuksista. Olisiko jo aika ajaa koko laitos alas?

[/quote]

Eikö se ole pelkästään hyvä? Kertoo siitä että suurinosa äideistä on terveitä ja kunnossa. Tosin niille joille yllättäen sattuukin jotain siitä rutiiniseurannasta voi olla aika paljon hyötyä. Oma tai lapsen henki on säästynyt, joidenkin kohdalla jopa molemmat. 

Voidaanhan neuvolakäynnit lopettaa, mutta sitten pitää olla valmis siihen että useampi vauva ja äiti joutuu hengenvaaraan ja jopa kuolee. Mutta eipä ainakaan tarvi turhaan käydä neuvolassa.

Vierailija
26/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:07"]

Ymmärrän turhautumisesi. Itse olen nauttinut neuvolakäynneistä koska olen sairastunut lievään raskaushysteriaan ja on kiva luovuttaa vastuu terveyteni seurannasta neuvolan hoitoon.

Perhevalmennuksessa kuitenkin sain hillittömät vitutushepulit siitä lässytyksestä mitä siellä piti istua kaksi tuntia kuuntelemassa. Olin luullut saavani tietoa synnytyksestä ja lapsivuoteesta alan ammattilaisilta, sen sijaan kuunneltiin hihittäviä terkkoja jauhamassa fiiliksiään ja veikkailujaan synnärin toimintatavoista.

[/quote]

Aika harva tuntuu saavan mitään irti neuvolan rutiiniseurannasta ja noista valmennuksista. Olisiko jo aika ajaa koko laitos alas?

[/quote]

Eikö se ole pelkästään hyvä? Kertoo siitä että suurinosa äideistä on terveitä ja kunnossa. Tosin niille joille yllättäen sattuukin jotain siitä rutiiniseurannasta voi olla aika paljon hyötyä. Oma tai lapsen henki on säästynyt, joidenkin kohdalla jopa molemmat. 

Voidaanhan neuvolakäynnit lopettaa, mutta sitten pitää olla valmis siihen että useampi vauva ja äiti joutuu hengenvaaraan ja jopa kuolee. Mutta eipä ainakaan tarvi turhaan käydä neuvolassa.

[/quote]

Aika paljon on niitäkin, joilla ei rutiiniseurannassa ole huomattu mitään ongelmia ja sitten on ollut liian myöhäistä.

Vierailija
27/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:06"]

Eihän sitä neuvolaa mihinkään tarvitsekaan, jos itse tarkkailee verenpainetta, virtsaa, hemoglobiinia, vauvan liikkeitä, sykettä ( ei riitä, että kuuluu, pitää olla myös tarpeeksi vaihtelua), lapsiveden määrää, missä tarjonnassa vauva on, onko kiinnittynyt ja mitä näitä nyt on. Ja kyllähän noita voi oikeasti itsekin tarkkailla, mutta mä koin helpommaksi vain käydä neuvolassa, ja siellä sitten narahdinkin yhdessä raskaudessa venpaineesta, vaikka muulloin verenpaine on aina raskauksistakin huolimatta ollut oikein hyvä.

[/quote]

Meillä neuvolassa kätilö ei kovinkaan monta kertaa ehtinyt listasi juttuja tekemään. Sydänääniä kuunneltiin kerran ! koska minä pyysin, muuten ei kuulemma uudelleensynnyttäjältä niitä tarvitse kuunnella, jos vauva liikkuu ja on hengissä. Kohdunpohjan korkeus katsottiin kerran. Muuten kiinnosti enemmän se, että aikataulu oli taas myöhässä ja seuraavaksi tulossa ensisynnyttäjä, joten minun kohdallani voitiin aikataulua kuroa kuntoon ja tyytyä 10 min vastaanottoaikaan.

Vierailija
28/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:04"]

[/quote]

Tämä oli siis AP:n käsialaa. Joo olen nuori, kuten tuolla aloituksessa jo mainitsinkin. Vauvatermit on ihan hukassa ja kelan äitiysrahahakemukseenkaan en saanut neuvoa, kun kysyin, että miten tämän nyt saa täytettyä niin, ettei kelalta tule 600 eri lappua takaisin ja lisäselvityksiä. Ei siitäkään mitään...

[/quote]

Tota, jos sulla on ongelmia niiden kelan paperien täytössä, niin miksi et kysyisi neuvoja kelasta? Ja jos osaat tarkkailla itse rakkauttasi, niin ei ne kelan laput sen vaikeampia ole täyttää...

Vierailija
29/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan papereissa saat avun kelan tiskiltä, et terveydentoitajalta. Toki th olisi sen voinut mainita, mutta luulisi, että itse tajuaa. Helpoin täyttää netissä, ilmoittaa heti jos menee väärin ja kertoo mitä liitteitä tarvitaan.

Vierailija
30/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:12"]

[/quote]

[/quote]

Tota, jos sulla on ongelmia niiden kelan paperien täytössä, niin miksi et kysyisi neuvoja kelasta? Ja jos osaat tarkkailla itse rakkauttasi, niin ei ne kelan laput sen vaikeampia ole täyttää...

[/quote]

siis raskauttasi, autocorrect...

Vierailija
31/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuori, joten vanhat neuvolatädit eivät todellakaan katsele multa mitään lapsivesimääriä tai muita. Tämän hetken ammattitaitoisin suoritus on ollut kohdun mittaaminen päältäpäin mittanauhalla. Sydänäänet on viimeksi meidän mukulalta löydetty viikolla 16 ja sen jälkeen ei olla mitään kuultu. Riehuminen kyllä näkyy ja ultrassa kävin itse (ilman lähetettä) tarkistamassa, kun huolestuin sydänäänettömyydestä. Neuvolan täti ei sinne lähetettä laittanut. Toistaseksi sokerit on mitattu vain kerran, kohtu on mitattu kerran ja lopun aikaa on vain katsottu verenpainetta. Onhan tässä sekin vaihtoehto, että olen vain löytänyt poikkeuksellisen onnettoman neuvolatädin, mutta ei se sitä vitutusta poista. Menetän kolmen tunnin liksat noilla neuvolakäynneillä, kun sijainti on niin tuutissa ja sitten ei edes kerrota mitään muuta, kuin " painoa olet kerännyt hienosti!". Hain kohtalotovereita, en tarkoittanut rienata neuvolaa, joka on ilmeisesti yksi kirjaamattomista pyhistä AV-palstalla. Nyt olen sitten typerä, koska en koe saavani neuvolakäynneistä mitään irti silloin, kun terkkaria tavataan. Lääkäri on hyödyllinen. Se täti, joka kyselee mun vauvanvaateostoksista ei.
-AP

Vierailija
32/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siellä neuvolassa ole raskaana ollessa mikään pakko käydä? Jos valituttaa, jää kotiin.

Vierailija
33/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Apua kelanpapereiden täyttämiseen saa kelalta ja isyyden tunnustamiseen lastenvalvojalta. Ei ne kätilöt tai th:t voi tietää ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Kai käsität ettei niillä ole koulutuksessa mitään kelan papereiden täyttökurssia tai isyyden tunnustamisen peruskurssia. Nuo asiat ei kuulu neuvolan hoidettaviksi, niihin on asiantuntijat ihan muualla.

Vierailija
34/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:08"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Aika paljon on niitäkin, joilla ei rutiiniseurannassa ole huomattu mitään ongelmia ja sitten on ollut liian myöhäistä.

[/quote]

Ja sama toisinpäin. Mulle tuli ekassa raskaudessa tosi paha raskausmyrkytys, jonka vuoksi paino nousi turvotuksen myötä viikon aikana 6kg. Sain vain saarnan liiasta herkuttelusta, vaikka söin koko raskauden ajan raskausdiabeetikon ruokavalion mukaisesti. Enkä herkutellut kai koko raskausaikana kuin kaksi kertaa jäätelöllä... :-D

No, neuvolakäynnin jälkeen varasin ajan yksityiselle lääkärille, joka kirjoitti lähetteen synnärille. Lapsi syntyi sektiolla neuvolakäyntiä seuraavana aamuna rv 34+2. Arvatkaapa menenkö enää ikinä kunnalliseen neuvolaan? Et kiitos vaan, Helsingin neuvolaterkka.

Vierailija
35/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:13"]

Olen nuori, joten vanhat neuvolatädit eivät todellakaan katsele multa mitään lapsivesimääriä tai muita. Tämän hetken ammattitaitoisin suoritus on ollut kohdun mittaaminen päältäpäin mittanauhalla. Sydänäänet on viimeksi meidän mukulalta löydetty viikolla 16 ja sen jälkeen ei olla mitään kuultu. Riehuminen kyllä näkyy ja ultrassa kävin itse (ilman lähetettä) tarkistamassa, kun huolestuin sydänäänettömyydestä. Neuvolan täti ei sinne lähetettä laittanut. Toistaseksi sokerit on mitattu vain kerran, kohtu on mitattu kerran ja lopun aikaa on vain katsottu verenpainetta. Onhan tässä sekin vaihtoehto, että olen vain löytänyt poikkeuksellisen onnettoman neuvolatädin, mutta ei se sitä vitutusta poista. Menetän kolmen tunnin liksat noilla neuvolakäynneillä, kun sijainti on niin tuutissa ja sitten ei edes kerrota mitään muuta, kuin " painoa olet kerännyt hienosti!". Hain kohtalotovereita, en tarkoittanut rienata neuvolaa, joka on ilmeisesti yksi kirjaamattomista pyhistä AV-palstalla. Nyt olen sitten typerä, koska en koe saavani neuvolakäynneistä mitään irti silloin, kun terkkaria tavataan. Lääkäri on hyödyllinen. Se täti, joka kyselee mun vauvanvaateostoksista ei.
-AP

[/quote]

Ne katsoo susta aika paljon siinä käynnillä. Sä et vaan taida edes tajuta sitä koska olet ottanut sen kannan että neuvola on paska paikka ja ne ei tiedä mitään. Ja koska kuvittelet että olemalla nuori ja oikein syömällä eliminoit kaikki mahdolliset riskit. Mitään ei voi sattua koska riskiä ei ole. Toivotaan että näin on.

Vierailija
36/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:06"]

[/quote]

Meillä neuvolassa kätilö ei kovinkaan monta kertaa ehtinyt listasi juttuja tekemään. Sydänääniä kuunneltiin kerran ! koska minä pyysin, muuten ei kuulemma uudelleensynnyttäjältä niitä tarvitse kuunnella, jos vauva liikkuu ja on hengissä. Kohdunpohjan korkeus katsottiin kerran. Muuten kiinnosti enemmän se, että aikataulu oli taas myöhässä ja seuraavaksi tulossa ensisynnyttäjä, joten minun kohdallani voitiin aikataulua kuroa kuntoon ja tyytyä 10 min vastaanottoaikaan.

[/quote]

Musta on kyllä ihan käsittämätöntä miten eri tasoisia neuvoloita tästä maasta löytyy! Mulla on joka ikisessä raskaudessa joka ikisellä kerralla ehditty tarkistaa edellä mainitut asiat. Poislukien sydänäänten kuuntelu raskauden ollessa niin alussa, etteivät äänet kuitenkaan kuuluisi ja eihän tota tarjontaakaan tarkastella kuin vasta raskauden loppupuolella. Eivätkä ole olleet riskiraskauksia.

Vierailija
37/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa raskaudessa kaikki oli niin uutta, kävin neuvolassa ihan mielelläni. Toka raskaus sujui tismalleen saman kaavan mukaan, eikä ikäeroakaan ollut kuin 2v. Ylipainoa on, mutta kaikki arvot täysin kohdillaan. Koin itse neuvolakäynnit tarpeettomiksi ja kun esikoisen hoito oli vaikeaa järjestää + neuvolassa kesälomat painoivat päälle niin sovittiin yhteisymmärryksessä neuvolan terkan kanssa, että jätetään joka toinen kerta väliin. Hän vain luetteli minulle ne oireet, joista kuuluu huolestua ja ottaa erikseen yhteyttä.

Vierailija
38/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua kelanpapereiden täyttämiseen saa kelalta ja isyyden tunnustamiseen lastenvalvojalta. Ei ne kätilöt tai th:t voi tietää ihan kaikkea maan ja taivaan väliltä. Kai käsität ettei niillä ole koulutuksessa mitään kelan papereiden täyttökurssia tai isyyden tunnustamisen peruskurssia. Nuo asiat ei kuulu neuvolan hoidettaviksi, niihin on asiantuntijat ihan muualla.

Kysyin vain liitteitä ohimennen ja "onko tässä jotain, mikä aiheuttaa usein paperikaaosta ja jonka kanssa pitäisi olla erittäin huolellinen" . En pyytänyt sitä kirjoittamaan mun puolesta. Luulisi, että se on suht yleinen kysymys. Täti kyllä karkasi kolme kertaa myös toimistosta ja rupatteli käytävällä jonkun toisen kanssa, kun oli buukannut pari aikaa päällekkäin. Ammattitaitoista seurantaa puolustan, mutta kohnahtanut kohta eläköityvä terkkari, jota kiinnostaa vaan meidän vauvanvaatehankinnat? No. Hell no.

Vierailija
39/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2013 klo 10:08"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ikävä kyllä mikään seula tai seuranta ei ole aukoton. Monelle on käynyt niin, että ultra näyttää kaiken olevan ok ja siltikin syntyy vammainen lapsi. Pitäisikö tämän takia sitten lopettaa kaikkien ultrat? Tosiasia on että tässä maassa on monta lasta hengissä kiitos neuvolan rutiiniseurannan.

Vierailija
40/181 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä valkoisen naisen ongelmia. H-U-O-H.

Neuvola on vapaaehtoinen. Älä mene, jos vituttaa!

Tiesitkö, että juuri suomaisen neuvolasysteemin ansiosta lapsikuolleisuus on täällä maailman pienimpiä? Kuulostaa kiittämättömältä ja aika lapselliselta tuo vuodatuksesi. Älä ihan oikeasti mene, jos ei kiinnosta! Itselleni on ollut apua ja odotan aina neuvolaa kuin kuuta nousevaa, mutta mulla onkin ilmennyt muutamia ongelmia raskausaikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme