Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla n. 40 v. nainen vaikeuksia liikkua kivikkoisessa tai jyrkässä paikassa?

Vierailija
19.07.2020 |

Tässä kevään ja kesän aikana olen ulkoillut ja retkeillyt hyvin paljon ja huomannut muutamia todella kömpelöjä ihmisiä. He ovat olleet naisia joille mies ojentaa herkästi käden tueksi vähän hankalamassa maastossa.

Naisten habitus on kertonut että liikuntaa ei harrasteta, mutta mietin voiko jo sen ikäinen olla niin huonossa kunnossa fyysisesti ettei ole tasapainoa ja lihasvoimaa liikkua kun on vähänkin epätasaisempaa. Vai onko taustalla varmasti jotain sairautta ym?

En halua pilkata vaan haluan tietää koska tätä jäin ihmettelemään.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäntevyyden puute, vartalon ja jalkojen muoto, ja yleinen ryhti ja tapa kävellä kertovat aika selkeästi kun ihminen on aivan sohvaperuna. Totta on että paino ei kerro kauheasti. Sen näkee muusta. Kesäaikaan erityisen helposti kun vaatteita on vähemmän.

ei pidä tuokaan paikkaansa.

Vierailija
62/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, harrastan monipuolisesti liikuntaa ja liikun paljon maastossa. Jyrkkä pitkä alamäki joskus pelottaa, jos tuntuu ettei kengissä ole pitoa tarpeeksi eikä ole mistä ottaa kiinni. Ylämäet ja kivikot on ok, tykkään kiipeillä.

N45

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalipainoinen liikuntaa satunnaisesti harrastava nainen on tosiaan vähän vastaavaa normaalipainoista miestä kömpelömpi nopeammassa, suunnanvaihtoa ja liikehdintää vaativassa liikkumisessa. Johtuu pienemmästä lihasmassasta ja suuremmasta mukana kannettavan tyhjän massan eli rasvan määrästä. Lihasmassa auttaa ylläpitämään tasapainoa epätasaisessa maastossa.

Osansa voi olla myös sillä etteivät tytöt totu leikkimään nuoresta pitäen yhtä fyysisesti ja rajusti kuin pojat, eikä tyttöjä taideta edes siihen niin suuresti kannustaa, katsotaan mieluummin vähän kieroon jos sattuu poikkeamaan perinteisen tytön roolista.

Kunnosta, terveydestä tai paremmuudesta tuo liikehdintäkyky ei sinällään kerro. Ainoastaan sukupuolten fyysisistä eroista.

Vierailija
64/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosalla naisista on huono koordinaatio oli ikä mikä tahansa. Monipuolisesti urheilua harrastavat sitten erikseen.

Mies52v

Höpö höpö! 😂

Vierailija
65/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko lihas ja aerobinen kunto. Kävin joskus treffeillä joiden aikana käveltiin joku 4km. Ei kovaa vaan nähtävyyksiä katsellen. Naisen kunto oli niin huono että tämä oli loppupäässä väsynyt kävelystä. En ole itsekään huippukuntoinen mutta ei mulle tullut mieleenkään että alle nelikymppinen voi olla noin huonossa kunnossa.

Vierailija
66/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse harrastan sekä joogaa että pilatesta, mutta olen kyllä maastossa liikuessani ylivarovainen. Varsinkin talvella. Pelkään kaatumista tosi paljon. Olen muutaman kerran nyrjäyttänyt nilkkani tosi pahasti jo nuorempana, syynä luultavasti löysät nivelsiteet synnynäisesti. Toisessa polvessa on nivelrikko, joka oireilee ikävästi varsinkin muhkuraisessa alamäkimaastossa. Näytän siis varmaan tosi kömpelöltä ja miehenikin siitä usein huomauttaa.

Mutta en siis ole mikään sohvaperuna, vaan pystyn  esim. oppimaan uusia tanssiaskeleita ja koreografioita suht helposti. Liikunnallinen, pyöräilyä harrastava mieheni tuskin osaa laittaa vastakkaista jalkaa ja kättä yhteen kun on kuulemma ihan mahdotonta tommoinen "vaikea" koreografia. Eli tässä jutussa ei välttämättä ole mitään yksinkertaista totuutta, jolla sukupuolet voisi erotella.

Vierailija
67/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46. Yleensä liikun maastossa ihan ketterästi ja varsinkin tänä keväänä on tullut käveltyä poluilla paljon, lähes päivittäin. Joskus minut on nähty tulevan rinnettä alas autettuna tai lähes kyykyssä mutta se johtuu siitä, että olen laittanut jalkaan ihan väärät kengät :)

Vierailija
68/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhempi kuin 40 v. ja vikaa on polvissa ja lonkassa. Pyrin kuitenkin liikkumaan oman kunnon ja tunnon mukaan vaihtelevissa ympäristöissä, metsät mukaan lukien. Luonto on aina ollut tärkeä minulle.

Jokaisen tulisi liikkua ja myös kannustaa muita positiivisessa hengessä. En ymmärrä näkemystä, että ulkoilumaastot on jotenkin varattu vain hyväkuntoisille. Sori siitä.

Vierailija
69/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelmaa. Jo lapsena kiipeilin paljon joten motoriikka on hallussa, yhä.

Vierailija
70/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosalla naisista on huono koordinaatio oli ikä mikä tahansa. Monipuolisesti urheilua harrastavat sitten erikseen.

Mies52v

Päinvastoin. Naisten koordinaatiokyky, notkeus ja tasapaino on miehiä parempi ihan tutkitusti. Miehillä on joustamattomammat kudokset ja se on se syy, miksi miehet ovat kuin puupökkelöitä.

Käden ojentaminen naiselle on perinteinen käytöstapa, jota autisti tai käytöstapoja ymmärtämätön ei ymmärrä. Nyt kun koko kevät on ollut liikkumattomuutta ja koronaa niin voi vain ihmetellä aloittajan järjenjuoksua. Miten neljän seinän sisällä oleilun jälkeen koronan kielissä ihmiset olisivat parhaassa kunnossa?

Vierailija
71/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksetta ne on hinteliä miehiä jotka kiskoo voimaantuneita naisia ylös rannalla.

EIvät pääse omin avuin edes maasta ylös,miten ne vois kävellä itse jossai  muualla ku tasasella sitte?

normaalit 40+ pystyy juoksemaan siellä kivikossa jos haluaa.

Vierailija
72/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 40v ja on vaikeaa. Harrastan kyllä liikuntaa ja olen hoikka ja hyväkuntoinen, ja tasapainoakin vaativaa lajia, mutta epätasaisessa maastossa olen arka liikkumaan ja pelkään esim liukastumista.

Ja iän myötä olen tullut entistä pelokkaammaksi, mutten lapsenakaan nauttinut mistään kivillä ja kallioilla keikkumisesta koskaan.

Vierailija
73/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olumme juuri Ylläksellä pari viikkoa ja patikoin siellä lähes 90 kilometriä + maastopyöräilin. Kävelimme mm. Pirunkurun läpi, samoin Keskisenlaen yli Varkaankuruun ja jos joku sen paikan tietää, niin siellä jos jossain on pelkkää kiveä toisensa päällä ja tasaisia paikkoja ei ole käytännöllisesti katsoen kuin tasaiselle kivelle silloin tällöin päästessä. Polkua ei ole, vaan menimme siitä mistä huvitti. Osa kivistä on myös liikkuvia ja aika jyrkässä tunturin rinteessä, joten kulku ei ollut helppoa edes teineillemme.

Valitsin yhdelle tällaiselle kolukkoreissullemme jalkaani Meindlin vaelluskengät, mutta ne olivat huono valinta kovien joustamattomien pohjiensa takia ja silloin ihana mieheni kulki kanssani käsikädessä pahimmat paikat. Tosin kuljemme käsi kädessä ihan tasaisellakin. :)

Pompin lenkkareissa seuraavalla kerralla kivikolla ja se sujui ongelmitta. Olen 46 vuotias ja 13 kg ylipainoinen, mutta ikäni olen liikkunut kävellen, hiihtäen, pyöräillen, luistimilla ja kaikin mukavin tavoin mitä olemme keksineet.

Vierailija
74/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainoinen liikuntaa satunnaisesti harrastava nainen on tosiaan vähän vastaavaa normaalipainoista miestä kömpelömpi nopeammassa, suunnanvaihtoa ja liikehdintää vaativassa liikkumisessa. Johtuu pienemmästä lihasmassasta ja suuremmasta mukana kannettavan tyhjän massan eli rasvan määrästä. Lihasmassa auttaa ylläpitämään tasapainoa epätasaisessa maastossa.

Osansa voi olla myös sillä etteivät tytöt totu leikkimään nuoresta pitäen yhtä fyysisesti ja rajusti kuin pojat, eikä tyttöjä taideta edes siihen niin suuresti kannustaa, katsotaan mieluummin vähän kieroon jos sattuu poikkeamaan perinteisen tytön roolista.

Kunnosta, terveydestä tai paremmuudesta tuo liikehdintäkyky ei sinällään kerro. Ainoastaan sukupuolten fyysisistä eroista.

Melkoinen provo! Miehet ovat naisia lihavampia ja naiset ovat myös miehiä notkeampia. Lihasmassa miehellä ei tee lihasmassan takia hyvää tasapainoa. Kun katsotaan ultimate tasapainolajeja eli voimistelu, luistelu, baletti, ratsastus niin naisethan näissä lajeissa menestyvät miehiä paremmin.

Kuka tämä naisia haukkuva provoilija on? Olet vastannut vielä omaan ketjuusi.

Vierailija
75/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainoinen liikuntaa satunnaisesti harrastava nainen on tosiaan vähän vastaavaa normaalipainoista miestä kömpelömpi nopeammassa, suunnanvaihtoa ja liikehdintää vaativassa liikkumisessa. Johtuu pienemmästä lihasmassasta ja suuremmasta mukana kannettavan tyhjän massan eli rasvan määrästä.

Ei. Missä tahansa iässä naiset tuntuvat oppivan paremmin koreografioita kuin miehet.

Vierailija
76/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ovat naishormonien ansiosta notkeampia ja nivelet ovat liikkuvampia. Sen vuoksi miehet ovat keskimäärin kömpelömpiä kuin naiset.

Vierailija
77/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Notkeus on synnynnäistä.

Naiset ovat anatomisista ja hormonaalisista syistä miehiä notkeampia. Jopa rodulla on merkitystä: intialaisten ja afrikkalaisten nivelet ovat liikkuvampia kuin muilla.

Vierailija
78/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut parin viime vuoden aikana, että maastossa liikkumiseni on hidastunut. Ylämäessä ja tasaisessa kivikossa ei ole mitään ongelmia, mutta alaspäin meno on alkanut hirvittää. Jollain lailla syy lienee psyykkinen, koska mitään kipuja tms. minulla ei ole ja muutenkin olen nyt 46-vuotiaana paremmassa kunnossa kuin parikymppisenä.

Ehkä syynä on vain aikuistuminen ja sen huomaaminen ettei ole kuolematon ja vahingoittumaton. Lisäksi yleinen elämänkokemus on lisääntynyt ja kertoo miten tylsää ja vaivalloista olisi loukkaantua erämaassa. Nuorempana tällaista ei oikein pitänyt edes mahdollisuutena vaan loikki menemään. Tosin se on sitten oma keskustelunsa, onko loukkaantumisen vaara suurempi rennosti loikkiessa vai ylivarovaisesti haparoidessa.

Vierailija
79/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä kallioista, mutta ihan tasaisella lenkillä monet 40+ naiset kävelevät kuin polvissa tai lonkkanseudulla olisi jotain jäykyyttä, sellaista vähän raahaavaa liikettä. Kävely ei ole kevyttä voi olla tietenkin kengistä kiinni. Niihin kannattaa aina panostaa, auttaa pysymään askelluksen kunnossa. Suomalaisilla on paljon nivelvaivaa ehkä se alkaa sitten noin näkyä, jossainhan se näkyy kun nivelet kuluu.

Vierailija
80/90 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan että ikä vaikuttaa. Olen 45 ja harrastanut jo toistakymmentä polkujuoksua. Olen nyt parin vuoden aikana kaatunut useammin kuin ennen. Toki reitit on vaikeita (kantoja, juuria, kiviä).

Mutta joo varmaan ikä tekee jotain koordinaatiolle ja se tapahtuu VAIKKA treenaa ja urheilee paljon.

Sama. Luulin että tämä on oikea keskustelu siitä, vaikuttaako ikä jo nelikymppisenä tai kenties siitä, aiheuttaako tätä jokin sairaus, mutta tämä olikin naisviha-aloitus.

Itsellä on liikunnasta huolimatta tullut kömpelyyttä. Luulen että liittyy sairauteeni, mutta kai se voi ikäkin olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi