Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähisukulainen ei tule ristiäisissä kirkkoon, ärsyttää..

Vierailija
01.06.2013 |

Meillä siis tulossa lapsen ristiäiset, kaste ja nimenanto kirkossa ja sen jälkeen juhlat meillä kotona. Eräs lähisukulainen (vajaa 30v) ilmoitti että hän tulee sitten vain kotijuhliin. Kun kysyin syytä, niin se oli että hän ei mihinkään kirkkojuttuihin jaksa osallistua. Ei kuulemma kiinnosta ja hänen ei tarvi tulla kun ei halua. Loukkaannuin tästä aika paljon, kun mun mielestä se nimenanto ja kaste on kuitenkin se juhlien ns. pääpointti ja tuntuu vähän törkeältä tulla vain juhliin syömään tarjoilut jos ei kerran se itse juhlan idea kiinnosta yhtään..

Sanoinkin sitten että ei tarvi tulla ollenkaan jos ei kerran aio kirkkoon tulla. Mahdoinko nyt kovasti ylireagoida, ärsytti kyllä tämän herran asenne, sellainen lapsellinen "mun ei tarvi kun en tahdo, eikä mua kiinnosta mitä mieltä te olette". Varmaan saan muiden sukulaisten vihat päälleni kun noin menin sanomaan, tiedän (tai uskon) että tämä tyyppi ei mielipidettään muuta varsinkaan kun nyt asiasta melkein riideltiin eli ei varmaan tosiaan aio tulla ollenkaan. Sieltä kirkosta nyt ei kuitenkaan mitään kehenkään tartu vaikka ei siihen uskoisikaan eikä luulisi että sitä suhteellisen pientä hetkeä varten nyt tarvitsisi niin kovasti kärsiä vaikka siellä kohteliaisuudesta olisikin.

Tiedän myös että jos en olisi sanonut mitään, niin mua olisi juhlissa sitten ärsyttänyt teeskennellä iloista ja toivottaa tervetulleeksi ja ne on kuitenkin meidän perheen juhlat eikä mun mielestäni tarvitse siellä kyräillä kenenkään käytöstä..

Mitä te ajattelisitte/olette ajatelleet ihmisestä joka ei suostu periaatteen vuoksi kirkkoon tulemaan?

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kenekään olisi pakko mennä liperilassen satujuttuja kuuntelemaan?

Aika tiukkapipolta kuulostat.

Vierailija
2/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä muuta tiedä sanoa että inhoan tekopyhiä tapauskovaisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normalia nykyisin. Jos en haluu, en tee. OLimme huhtikuussa rippikirkossa, jossa muutama nuori isä (siis rippilapsen isä) selaili tablettejaan koko tilaisuuden ajan. Noloa!

Vierailija
4/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:45"]

[/quote]

No sen verran voin sanoa että tapauskovaisia ei olla, tämä kirkollinen tilaisuus on kyllä meille perheenä myös erittäin tärkeä. Ketään en ole kuitenkaan omaan uskooni käännyttämässä eikä mua haittaa ko. tyypin ateistisuus. Mielestäni kuitenkin on huonoa käytöstä skipata joku perhejuhlan osa vain siksi "ettei kiinnosta", oli se sitten uskonnollinen tai mikä vaan jos kutsu kerran koskee kaikkea.

ap

Vierailija
5/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on moukkamaista. Meilläkin joku tuli vain kirkkoon muttei sitten siihen kahvitteluun, koska ei tule eroparina toisen kanssa toimeen, mutta sama se meille. Kunnioitti kuitenkin sen verran että halusi itse kasteelle. 

Vierailija
6/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:51"]

Kyllä on moukkamaista. Meilläkin joku tuli vain kirkkoon muttei sitten siihen kahvitteluun, koska ei tule eroparina toisen kanssa toimeen, mutta sama se meille. Kunnioitti kuitenkin sen verran että halusi itse kasteelle. 

[/quote]

Tämä on muuten myös aika uskomatonta toimintaa. Meilläkin perhepiirissä ikävä kyllä tällainen tapaus, että ei voi tulla samoihin juhliin koska ei tulla toimeen. Vaikea käsittää että oikeasti iältään erittäinkin aikuiset (yli 50v) eivät pysty sen vertaa käyttäytymään että voisivat tulla esim. lapsensa häihin tai ristiäisiin tai valmistujaisiin tai yleensäkään mihinkään juhliin ja hirveä mustasukkaisuusdraama sitten jälkeenpäin jos puoliso kuitenkin menee yksin..

ap

Vierailija
7/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:45"]

[/quote]

No sen verran voin sanoa että tapauskovaisia ei olla, tämä kirkollinen tilaisuus on kyllä meille perheenä myös erittäin tärkeä. Ketään en ole kuitenkaan omaan uskooni käännyttämässä eikä mua haittaa ko. tyypin ateistisuus. Mielestäni kuitenkin on huonoa käytöstä skipata joku perhejuhlan osa vain siksi "ettei kiinnosta", oli se sitten uskonnollinen tai mikä vaan jos kutsu kerran koskee kaikkea.

ap

[/quote]

Ehkä hän olisi voinut muotoilla syynsä paremmin, epäkohteliaisuus on inhottavaa. T.3

Vierailija
8/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnonvapaus. Jos olet itse noin ahdasmielinen, että loukkaannut jos toinen ei halua tulla kuuntelemaan sitä jeesustelua, niin parempi tosiaan että sanot suoraan, että pysyköön poissa, helpotus varmasti tälle vieraallekin.

Vierailija
9/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaaa...kuulostaa kyllä tosi, miten tämän nyt kauniisti sanoisi, törpöltä, tuo sukulaisenne. Hän ei varmaan tule sukulaisten häissäkään katsomaan itse sitä vihkimistä vaan pelkästään vapaamuotoisempaan ruoka/kahvi osioon?

Kyllä siis sanoisin, että vaikka olisi itse mikä tahansa ateisti tai vastaava...niin fiksusti käyttäytyvä sellainen tulee niin häihin, kun ristiäisiinkin puhumattakaan kirkollisista hautajaisista. mitään niin suurta uskonnonharjoitusta tuollaiset eivät keneltäkään vaadi, vaan se joka ei usko voi vaan osoittaa kunniotuksensa toisten arvomaailmaa kohtaa.

vai tosiaanko jättää tuo sukulaisenne hautajaisiinkin menemättä??

Vierailija
10/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"eikä mua haittaa ko. tyypin ateistisuus"

^no haittaahan kun et päästä häntä juhliin koska ei ateistisuutensa takia tule kirkkoon!

Ja tuskin teillä niin mahtavat tarjoilut on että ihan vaan niiden takia tulisi juhliin... ;)

Vierailija
11/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein toimit!! Musta ei ehkä olis ollu sanomaan noin, mutta noin mäki oisin halunnut sanoa! Muuten ois jälkeenpäin pänniny rankasti, et mitäs toiki sit tuli vaan kuokkimaan... Ihanaa kastejuhlaa teille ja varaudu siihen, et sukulainen saattaa sittenki ilmaantua kirkkoon, et oot silti ihan coolisti!

Vierailija
12/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

SinälläänSinällään minusta on ihan ok, ettei joku tule periaatteen vuoksi kirkkoon ja ateismi on ihan hyvä peruste. Ap:n sukulainen olisi kuitenkin voinut esittää mielipiteensä huomattavasti kohteliaamminkin. Pelkkä "ei kiinnosta" on kyllä toiselle tärkeän juhlan loukkaamista. Jos taas olisi selittänyt ettei ateistiksi halua tulla kirkkoon, mutta haluaisi tulla mukaan nimenantojuhlaan teille kotiin, olisi tilanne minusta ihan eri.

Vierailija
13/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein teit, ap. Todennäköisesti se tyyppi kuitenkin innolla kiertelisi ulkomailla turistina kaikenlaiset katoliset kirkot, moskeijat, hindutemppelit ym. Kohteliaisuudesta pitäisi voida osallistua tarkkailijana ev.lut. kristittyjenkin menoihin.

Vierailija
14/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh :/ Itekin olen ateisti, mutta jos kutsutaan johonkin tilaisuuteen joka pidetään kirkossa, menen kyllä mukisematta. En risti käsiä/lausu rukouksia, mut ei se "pyhä maa" ala jalkoja polttamaankaan...

En mä ystäväni hautajaisiakaan olis skipannut siksi ku "ei kiinnosta tulla kirkkoon"...
Oon vielä niin nuorikin, enkä kauheesti kirkossa oo käynyt niin mielenkiinnolla katon mitä ne uskovaiset siellä oikein vouhottaa.... :)

Vierailija
15/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oisin kans ilmoittanut, että ei tarvi tulla ollenkaan.

Jos aikuinen ihminen ei kestä tehdä mitään, mitä ei halua, ni kyllä se mun mielestä on ihqn vaan moukkamaista ja lapsellista käytöstä. Meille ainakin on lapsesta asti opetettu kunnioittamaan muita ihmisiä ja heidän tapojaan. Jos mun joku muslimikaveri menisi naimisiin, niin totta kai mä menisin niihin häihin vaikken itse muslimi olekaan. Ja ottaisin vielä etukäteen selvää, miten kuuluu pukeutua ja mitä siellä tapahtuu, että osaisin käyttäytyä ja osallistua.

Ihan käsittämätöntä kiukuttelua ap:n sukulaiselta.

Vierailija
16/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo sukulaisesi oli idiootti tässä tilanteessa. Mikään ei ole törpmpää, kuin olla tulematta toisen juhlaan, koska se satutaan pitämään kirkossa. Tai toisin sanoen: olen itse kristitty, mutta voisin silti osallistua ainoastaan nimenantojuhlaan. Tai jos olisi uskonnollinen juhla tyyliin juutalainen tai islamistinen, voisin sellaiseenkin osallistua vaikka ne ovat kaukana omasta uskostani. Tärkeintä on kunnioittaa toisen uskoa, eikä tuoda juhlan hetkellä esiin omia mielipiteitään. Miten paljon se voisi satuttaa, vaikka siellä kirkossa pönöttäisi sen seremonian ajan?

Vierailija
17/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 20:04"]

"eikä mua haittaa ko. tyypin ateistisuus"

^no haittaahan kun et päästä häntä juhliin koska ei ateistisuutensa takia tule kirkkoon!

Ja tuskin teillä niin mahtavat tarjoilut on että ihan vaan niiden takia tulisi juhliin... ;)

[/quote]

No ei kuule tasan haittaa mihin kukakin uskoo tai on uskomatta. Se tässä haittaa että ateistisuus muka estäisi jotain ihmistä astumasta sisään johonkin kirkkoon, varsinkin jos ei edes usko siihen niin mitä haittaa siitä voi ihmiselle olla? En vaan voi käsittää tuollaista ajattelutapaa että "en tule kuuntelemaan jeesusteluja".. Ihan vapaasti voi olla menemättä kuuntelemaan niitä jeesusteluja sunnuntaisin kun on papin saarna, mutta perhejuhlaan osallistuminen on ihan toista.

Tai en ainakaan itse voisi kuvitella, että kieltäytyisin menemästä periaatteen vuoksi jonkun ateistin, hindun tai muslimin perinteeseen kuuluvaan seremoniaan ja varsinkaan kun ei asiaa perustella muuta kuin sillä että "ei kiinnosta". Ok ehkä en johonkin saatananpalvontarituaaliin osallistuisi, mutta en nyt kuitenkaan vertaisi lapsen kastejuhlaa sellaiseen (ja vaikea uskoa että tämä sukulainenkaan nyt sellaiseen vertaisi). En muuten tosiaan tiedä mitä tapahtuu kun esim. hänen vanhempansa kuolevat ja varmasti hautajaiset tapahtuvat kirkollisesti. Ovat siis aika vanhoja jo, joten voi olla että se tilanne on aika piankin edessä.. Vähän tuli sellainen tunne että voi olla ettei edes sinne tulisi, vaikka aika uskomattomalta se tuntuukin.

ap

Vierailija
18/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos sukulaisina on jehovia? He eivät tule kirkkoon -mitenkäs suhtaudutte siihen?

Ja jos se ei haittaa, miksi ateistin vakaumus sitten haittaa?

Vierailija
19/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 20:24"]

Mitäs jos sukulaisina on jehovia? He eivät tule kirkkoon -mitenkäs suhtaudutte siihen?

[/quote]

No kokemusta asiasta ei ole kun ei ole jehovia sukulaisina. Ihan samalla tavalla suhtautuisin, ainakin jos vastaus olisi yhtä tökerö ja tyly kuin mitä tällä sukulaisella oli.

ap

Vierailija
20/79 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 20:24"]

[/quote]

No kokemusta asiasta ei ole kun ei ole jehovia sukulaisina. Ihan samalla tavalla suhtautuisin, ainakin jos vastaus olisi yhtä tökerö ja tyly kuin mitä tällä sukulaisella oli.

ap

[/quote]

Entä jos vastaus olisi kohteliaasti muotoiltu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi