Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähisukulainen ei tule ristiäisissä kirkkoon, ärsyttää..

Vierailija
01.06.2013 |

Meillä siis tulossa lapsen ristiäiset, kaste ja nimenanto kirkossa ja sen jälkeen juhlat meillä kotona. Eräs lähisukulainen (vajaa 30v) ilmoitti että hän tulee sitten vain kotijuhliin. Kun kysyin syytä, niin se oli että hän ei mihinkään kirkkojuttuihin jaksa osallistua. Ei kuulemma kiinnosta ja hänen ei tarvi tulla kun ei halua. Loukkaannuin tästä aika paljon, kun mun mielestä se nimenanto ja kaste on kuitenkin se juhlien ns. pääpointti ja tuntuu vähän törkeältä tulla vain juhliin syömään tarjoilut jos ei kerran se itse juhlan idea kiinnosta yhtään..

Sanoinkin sitten että ei tarvi tulla ollenkaan jos ei kerran aio kirkkoon tulla. Mahdoinko nyt kovasti ylireagoida, ärsytti kyllä tämän herran asenne, sellainen lapsellinen "mun ei tarvi kun en tahdo, eikä mua kiinnosta mitä mieltä te olette". Varmaan saan muiden sukulaisten vihat päälleni kun noin menin sanomaan, tiedän (tai uskon) että tämä tyyppi ei mielipidettään muuta varsinkaan kun nyt asiasta melkein riideltiin eli ei varmaan tosiaan aio tulla ollenkaan. Sieltä kirkosta nyt ei kuitenkaan mitään kehenkään tartu vaikka ei siihen uskoisikaan eikä luulisi että sitä suhteellisen pientä hetkeä varten nyt tarvitsisi niin kovasti kärsiä vaikka siellä kohteliaisuudesta olisikin.

Tiedän myös että jos en olisi sanonut mitään, niin mua olisi juhlissa sitten ärsyttänyt teeskennellä iloista ja toivottaa tervetulleeksi ja ne on kuitenkin meidän perheen juhlat eikä mun mielestäni tarvitse siellä kyräillä kenenkään käytöstä..

Mitä te ajattelisitte/olette ajatelleet ihmisestä joka ei suostu periaatteen vuoksi kirkkoon tulemaan?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni uskonnolliseen toimintaan ei ole pakko osallistua jos kokee että se on omaa vakaumustaan vastaan. Tuskin sinäkään, ap, osallistuisit esim. wicca seremoniaan, jos kokisit että et halua siihen osallistua? Vai osallistuisitko väenvängällä ja olisit sitten naama naarasnorsun sukupuolielimellä siellä seremoniassa? Olisiko kivaa?

Mutta niin. Eikös se osoita jo että ko. sukulainen haluaa kunnioittaa nimenantoa, että hän osallistuisi siihen kotona olevaan osuuteen? Ehkä hän olisi tuonut lahjan ja osallistunut muutenkin? Mutta nythän sinä et voi sitä tietää kun et halunnut häntä ollenkaan paikalle. 

Sori, mutta mielestäni teidän uskovaisten pitäisi ottaa myös se huomioon että kaikki eivät halua kirkkoon. En minäkään pakota ketään omiin sapatteihini ja rituaaleihin, vaikka oma uskoni onkin minulle tärkeä. 
Miksi kristinuskoa pitää suvaita, mutta kristinusko ei suvaitse muita?

Vierailija
42/79 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:53"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:51"]

Kyllä on moukkamaista. Meilläkin joku tuli vain kirkkoon muttei sitten siihen kahvitteluun, koska ei tule eroparina toisen kanssa toimeen, mutta sama se meille. Kunnioitti kuitenkin sen verran että halusi itse kasteelle. 

[/quote]

Meillä on vielä pahempi tilanne: Miehen sisarukset ovat riidoissa keskenään ja mm. lakkaisiin joku ei voinut tulla kun tiesi X:n tulevan. Mies itse on onneksi kaikkien kanssa väleissä. 

Tämä on muuten myös aika uskomatonta toimintaa. Meilläkin perhepiirissä ikävä kyllä tällainen tapaus, että ei voi tulla samoihin juhliin koska ei tulla toimeen. Vaikea käsittää että oikeasti iältään erittäinkin aikuiset (yli 50v) eivät pysty sen vertaa käyttäytymään että voisivat tulla esim. lapsensa häihin tai ristiäisiin tai valmistujaisiin tai yleensäkään mihinkään juhliin ja hirveä mustasukkaisuusdraama sitten jälkeenpäin jos puoliso kuitenkin menee yksin..

ap

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 15:51"]

Muistuu muutamasta aikaisemmasta ketjusta, joissa on ollut puhetta uskonnollisista asioista, nimitys angstinen ateisti. Onko sukulaisenne juuri tällainen, ap? Monet heistä ovat vasta äskettäin kääntyneet ateismiin ja pelkäävät, että heidän uskonsa on liian heikko, jos joutuvat tilaisuuteen, jossa Jumalakin mainitaan, mutta ei Marxia tai Leniniä. Hänen uskonsa on kyllä mielenkiintoinen, jos kuitenkin sallii tulla ristiäiskahville. Sielläkinhän saatetaan vielä veisata peri lasten virttä ja joku voi jopa puhua tai rukoilla. Kummalliseksi on mennyt maailma!

[/quote]

Ensinnäkään ateismi ei ole uskonto eikä ateismiin uskota. Ateismi tarkoittaa vain ja ainoastaan sitä, että ihminen ei usko jumaliin. Taidat sekoittaa ateismin ja antiteismin. Antiteismi on uskonnonvastaisuutta. Itse asiassa hyvin harva ateisti on myös antiteisti, vaikka moni luulee kai toisin. Me muut kun emme tee uskonnosta tai uskonpuutteestamme mitään numeroa, joten se on näkymätöntä ateismia. Tunnen useita ateisteja ihan lähipiiristäni ja heistä vain yksi on selkeästi antiteisti.

Toiseksi ateismiin ei mitenkään liitty Marx tai Lenin. Kuten jo sanoin, ateismi tarkoittaa ainoastaan sitä, että ei usko jumaliin. Muista ihmisen aatteista ja arvoista ateismi ei kerro yhtään mitään. Esimerkiksi minun mieheni isä on ateisti, mutta voin vakuuttaa, että Marxin ja Leninin aatteet ovat kaukana hänen aatemaailmastaan.

Vierailija
44/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kieltäytynyt kaikista kirkkotilaisuuksista, koska kirkossa istuminen on vastenmielisintä mitä tiedän. En ole ollut kirkossa kun pari kertaa lapsena hautajaisissa. Onneksi tuttuni tietävät, että he eivät voi vaatia vakaumuksieni vastaista toimintaa minulta, vaikka kyseessä olisi kuinka hulppeat kissanristiäiset. Tosin en tunne paljoa ihmisiä, jotka kirkkomeininkejä harrastaisivat, joten ei ole tullut usein sellaista tilannetta eteen. Olen sitten myöhemmin aina liittynyt seuraan.

Vierailija
45/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:45"]

Enpä muuta tiedä sanoa että inhoan tekopyhiä tapauskovaisia. 

[/quote]

No sen verran voin sanoa että tapauskovaisia ei olla, tämä kirkollinen tilaisuus on kyllä meille perheenä myös erittäin tärkeä. Ketään en ole kuitenkaan omaan uskooni käännyttämässä eikä mua haittaa ko. tyypin ateistisuus. Mielestäni kuitenkin on huonoa käytöstä skipata joku perhejuhlan osa vain siksi "ettei kiinnosta", oli se sitten uskonnollinen tai mikä vaan jos kutsu kerran koskee kaikkea.

ap

[/quote]

Jos joku lähisukulaisesi saisi lapsen ja päättäisi liittää hänet heti syntymässä saatananpalvojiin ja kyseinen  nimeämisjuhla rituaaleineen pidettäisiin saatananpalvojien omissa tiloissa, niin menisitkö?

Vierailija
46/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jätän kyllä kirkkosessiot aina väliin. Ei kiinnosta ja täyttä pas.kaahan se jeesustelu on. Suomessa on uskonnon- JA uskonnottomuudenvapaus. Tuskin nää kristityt menis muiden uskontokuntien kinkereille ettei vaan oma jumala tule mustasukkaiseksi.

Kastaminenhan on nimenomaan juhla jossa vauva pakotetaan lupaa kysymättä srk:n jäseneksi, nimen antaminenen kai onnistuu ihan lomakkeen täyttämisellä joten mitä hittoa mä ateisti siellä kirkossa oisin mukana juhlimassa babyn pakkojäsenyyttä?

Vierailija
47/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 70:n viestistä huokuu läpi uskonnollinen propaganda.

Ensinnäkin ei-uskovainen ei aina tarkoita samaa kun ateisti.

Toisekseen ateistit eivät ole kommunisteja, ateisti voi olla ilman mitään poliittista ajatusmaailmaa.

Kolmannekseen esim. minä (pidän itseäni lähinnä agnostikkona) pidän ristiäisiä äärimmäisen tylsinä juhlina. Jos kyseessä on minulle erittäin läheinen lapsi, menen ristiäisiin (=sisareni tai miehen sisaren lapsi, oman parhaan kaverini lapsi) muuten kiitän kutsusta ja pahoittelen etten pääse paikalle (esim. serkkujen lasten ja ei parhaan kaverini lasten ristiäiset).

Häät ja hautajaiset ovat asia erikseen, häihin on kiva mennä (tosin en etäisten serkunkumminkaimojen häissäkään käy, mutta läheisten ihmisten häissä kyllä) ja hautajaiset ovat sellaisia tilaisuuksia että niissä se suru on päällimmäisenä mielessä, en varmaan edes "huomaisi" vaikka pappi pölöttäisi uusimpia diskohittejä hebreaksi edessä. Lisäksi hautajaiset on tilaisuus vainajan lähipiirille, jos läheiset (ja vainaja) haluavat kappelissa hautajaiset papin kera, on se minulle ok, surua tulee kunnioittaa.

Vierailija
48/79 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 15:51"]

Muistuu muutamasta aikaisemmasta ketjusta, joissa on ollut puhetta uskonnollisista asioista, nimitys angstinen ateisti. Onko sukulaisenne juuri tällainen, ap? Monet heistä ovat vasta äskettäin kääntyneet ateismiin ja pelkäävät, että heidän uskonsa on liian heikko, jos joutuvat tilaisuuteen, jossa Jumalakin mainitaan, mutta ei Marxia tai Leniniä. Hänen uskonsa on kyllä mielenkiintoinen, jos kuitenkin sallii tulla ristiäiskahville. Sielläkinhän saatetaan vielä veisata peri lasten virttä ja joku voi jopa puhua tai rukoilla. Kummalliseksi on mennyt maailma!

[/quote]

Nyt on kyllä kirjoittajalla jäänyt muutaman kerran aamupillerit popsimatta. Mitä ihmettä Marxilla ja Leninillä on ateismin ja ylipäätään koko tän kejun kanssa tekemistä???

Vierailija
49/79 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:45"]

Enpä muuta tiedä sanoa että inhoan tekopyhiä tapauskovaisia. 

[/quote]

No sen verran voin sanoa että tapauskovaisia ei olla, tämä kirkollinen tilaisuus on kyllä meille perheenä myös erittäin tärkeä. Ketään en ole kuitenkaan omaan uskooni käännyttämässä eikä mua haittaa ko. tyypin ateistisuus. Mielestäni kuitenkin on huonoa käytöstä skipata joku perhejuhlan osa vain siksi "ettei kiinnosta", oli se sitten uskonnollinen tai mikä vaan jos kutsu kerran koskee kaikkea.

ap

[/quote]

Jos joku lähisukulaisesi saisi lapsen ja päättäisi liittää hänet heti syntymässä saatananpalvojiin ja kyseinen  nimeämisjuhla rituaaleineen pidettäisiin saatananpalvojien omissa tiloissa, niin menisitkö?

[/quote]

Minä en menisi ja mielessäni kauhistelisin lapsen liittämistä tuollaisiin kauheuksiin, mutta osaisin sanoa sen kohteliaasti, että vakaumukseni estää osallistumasta ko. tapahtumaan ( eli en v...uilisi heidän uskostaan päin naama enkä suhtautuisi alentuvasti heidän uskonveljiinsä ).

Tästähän tässä tapauksessa oli aika pitkälle kyse, miten vastata ristiäiskutsuun, kun sen viettotyyli ei vastaa omaa vakaumusta.

-ei ap-

Vierailija
50/79 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tee, ku mä en haluu". 

By-vitun-hyy.

Onneksi ei ole tuollaisia kiihkouskovaisia omassa lähipiirissä kuten täällä tuntuu moni "ateisti" olevan. 

Oksettavaa itsekeskeisyyttä ja ennen kaikkea typerää lapsellisuutta. 

Vierailija
51/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muslimi ja puolet perheestäni kristittyjä. Ihan puolin ja toisin ollaan osallistuttu eri juhliin ja uskonnollisiin tilaisuuksiin,koska perhehän on kaikkein tärkein asia maan päällä kaikissa uskonnoissa. Ei tulisi pieneen mieleenkään jättää siskon häitä ja isoisän hautajaisia väliin,koska ne tapahtuvat kirkossa. Lisäksi me kaikki uskomme samaan Jumalaan,joten suurin osa uskonnollisista puheista (esim.papin puhe häissä perheen merkityksestä ja hautajaisissa Jumalan armosta)kolahtavat kyllä minuunkin. 

Kristityt sukulaisensa ovat myös olleet islamilaisissa häissä ilman mitään draamaa tai kauhistelua. Ja kun minusta joskus aika jättää niin toivon todella,että he tulevat myös hautajaisiini. Kukaan ei syty palamaan tai saa salamiskua vain,koska astuu pyhälle maalle.

AP:n sukulainen on mielestäni itsekäs,kun omat aatteet/aatteettomuudet menevät näinkin tärkeän perhejuhlan edelle. Ei kukaan pakota häntä siellä kokemaan mitään hengellistä heräämistä ja voi vaikka miettiä ensi viikon kauppalistaa papin puheen aikana. Tärkeintä on mielestäni osoittaa rakkautta ja solidaarisuutta omaa perhettään kohtaan eikä nostaa omaa ajatusmaailmaa muiden yläpuolelle. Loppujen lopuksi me olemme kaikki yhtä arvokkaita ihmisiä,uskoimme Jumalaan tai emme. Olikohan AP:n loukkaaminen todella tämän ateismin esille tuomisen arvoista?

Vierailija
52/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koko ongelma ratkeaa sillä, että sekä kaste että juhlat ovat samassa osoitteessa... Tuollaisen vieraan kanssa ja tuossa tilanteessa olisin sitten pyytänyt laittamaan kahvipöytää valmiiksi kirkostatulijoille tyylillä, että kiva, sittenhän sä voitkin auttaa tässä, kun oon miettinyt miten sen hoitaisin...

Vierailija
53/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää ateisimi jotenkin tämän päivän trendi ja uusi uskonto?

Mun elämään on aina kuulunut eri uskontoryhmiin kuuluvia ihmisiä enkä ole koskaan muualla kuin tällä palstalla törmännyt siihen ettei toisen juhlia voitaisi viettää oman vakaumuksen takia.

Kaikille toivotellaan hyvät joulut ja muut toivottelevat heidän pyhiensä mukaan. Mitä ihmeellistä siinä on?

Mieheni siskonmies on vl-pappi eikä hänenkään kanssaan ole koskaan ollut ongelmia vaikka me ollaan miehen kanssa molemmat ei-lestadiolaisia. Hän toivottaa Jumalan rakkautta ja me hauskaa viikonloppua :D

Meidän lapsen kummina on muuten muslimi ja hyvin tuo selviytyi mm. vl:n kanssa nimiäisistä.

Vierailija
54/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kyseli, tulisiko Jehovan todistaja kirkkoon. Ei tulisi, mutta ei tulisi myöskään kastamista seuraavaan juhlaan, koska he eivät mitään meidän kiskollisia tai edes maallisia juhlia. Heillä on omansa. Mutta arvelisin, että ko. henkilö ei kyllä töksäyttäisi, ettei jaksa tulla kirkkoon, vaan selittäisi ihan kohteliaan asiallisesti, kuinka heidän uskonnossaan toimitaan.

Vierailija
55/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus minkälaisia urpoja ja moukkia tässäkin ketjussa vilisee. Ja on aivan uskomatonta, että tää aloitus on saanut enemmän miinuspeukkuja kuin plussia. Toihan on sama asia, kuin joku olisi viime kesänä skipannut meidän vihkimisen kirkossa, mutta olisi tullut jatkoille silti ruokapöytään ja ryyppäämään. Onneksi tuttavapiirissäni ei kukaan sentään ole noin sekaisin, ihan nätisti siellä istuivat myös ateistit (ja pari toisen uskontokunnan edustajaa) kirkon penkissä. Ei ollut edes naama vituralla kellään, vaan mielellään näyttivät olevan osana tärkeää päiväämme. Ja kuten aloituksessakin lukee, tässä on kyse lähisukulaisesta, jolloin luulisi, että tervepäinen ihminen haluaisi lähipiiriinsä kuuluvien tärkeää päivää kunnioittaa.

Vierailija
56/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattoman moukkamaista käytöstä. Sanoisin varmaan itsekin, että ei tarvitse tulla sitten koko juhliin. Kuulostaa enemmänkin siltä, että halusi skipata "tylsät puheet" ja tulla sitten ruokapöytien ääreen ns. vaivaa näkemättä, kuin oikealta uskonvakaumukselta. En itsekään ole uskovainen, mutta en myöskään niin törppö että jättäisin tulematta vaikka symbolinen tilaisuus pidettäisi kirkossa, moskeijassa tai synagogassa.

Vierailija
57/79 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ateisti ja ymmärrän molempia. En ole vielä jättänyt menemättä yhteenkään kirkkotilaisuuteen. Tässä iässä on niellyt jo niin paljon pakkouskontoa, että ymmärrän hyvin ihmistä, joka jättää kirkon väliin.

Suomalaiset ovat muuten ainoita, jotka antavat kasteessa nimen. Kasteessa jumala kutsuu lasta nimeltä seurakuntaan ja ottaa lapsen omakseen. Muu maailma ihmettelee tätä nimen salaus kulttuuria mikä meillä on. 

Mitä jos ap olisit fiksumpi osapuoli ja osoittaisit Jeesuksen opettamaa lähimmäisen rakkautta ja toivottaisit siskosi/veljesi lämpimästi tervetulleeksi sitten kahville?

Vierailija
58/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on lapselle paikallaan järjestää kristillinen siunaus Vapahtajan esikuvan

mukaan ja jättää kaste jokaisen oman tahdon mukaan kun on kaikissa kristillisissä

piireissä tosi uskovia, näin kunnioittaen kristillistä yhteisymmärrystä. Ristiäisnimeys

on sopiva ja yhteiskunnallinenkin toimi. Kristillisyys Raamatun mukaan kuuluu olla

kansallinen ja valtiollinen elämäntapa ja linja sekä kutsumus.

Vierailija
59/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2014 klo 00:21"]

Mielestäni on lapselle paikallaan järjestää kristillinen siunaus Vapahtajan esikuvan

mukaan ja jättää kaste jokaisen oman tahdon mukaan kun on kaikissa kristillisissä

piireissä tosi uskovia, näin kunnioittaen kristillistä yhteisymmärrystä. Ristiäisnimeys

on sopiva ja yhteiskunnallinenkin toimi. Kristillisyys Raamatun mukaan kuuluu olla

kansallinen ja valtiollinen elämäntapa ja linja sekä kutsumus.

[/quote]

Ja vitut.

Vierailija
60/79 |
08.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sukulaisenne käyttäytyi todella huonosti ja itsekkäästi. Minä olen itsekin ateisti (eli en usko jumaliin enkä kuulu mihinkään kirkkoon tai tunnusta mitään uskontoa). Ymmärrän kuitenkin, että jotkut uskovat ja kuuluvat erilaisiin kirkkoihin eikä se minua haittaa ollenkaan. Jos minut kutsutaan vaikkapa ristiäisiin, otan kutsun mielelläni vastaan, ja menen kirkkoon. Otan kutsun kohteliaisuutena ja osoituksena siitä, että olen tärkeä ko. perheelle ja he haluavat minut mukaan tärkeään tapahtumaan. Mielestäni kutsun hyväksyessäni hyväksyn myös osallistumisesta uskonnolliseen juhlaan. Jos en haluaisi osallistua uskonnolliseen juhlaan ollenkaan, niin silloin luonnollisesti kiittäisin kutsusta ja ilmoittaisin, että en valitettavasti pääse paikalle. En ole tosin vielä koskaan tehnyt niin, ja olen aina nauttinut kaikista uskonnollisistakin tilaisuuksista kun kyse on vaikkapa siskonlasten kasteesta tai ystävän häistä, sillä kyse on heille tärkeistä tilaisuuksista. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi