Lähisukulainen ei tule ristiäisissä kirkkoon, ärsyttää..
Meillä siis tulossa lapsen ristiäiset, kaste ja nimenanto kirkossa ja sen jälkeen juhlat meillä kotona. Eräs lähisukulainen (vajaa 30v) ilmoitti että hän tulee sitten vain kotijuhliin. Kun kysyin syytä, niin se oli että hän ei mihinkään kirkkojuttuihin jaksa osallistua. Ei kuulemma kiinnosta ja hänen ei tarvi tulla kun ei halua. Loukkaannuin tästä aika paljon, kun mun mielestä se nimenanto ja kaste on kuitenkin se juhlien ns. pääpointti ja tuntuu vähän törkeältä tulla vain juhliin syömään tarjoilut jos ei kerran se itse juhlan idea kiinnosta yhtään..
Sanoinkin sitten että ei tarvi tulla ollenkaan jos ei kerran aio kirkkoon tulla. Mahdoinko nyt kovasti ylireagoida, ärsytti kyllä tämän herran asenne, sellainen lapsellinen "mun ei tarvi kun en tahdo, eikä mua kiinnosta mitä mieltä te olette". Varmaan saan muiden sukulaisten vihat päälleni kun noin menin sanomaan, tiedän (tai uskon) että tämä tyyppi ei mielipidettään muuta varsinkaan kun nyt asiasta melkein riideltiin eli ei varmaan tosiaan aio tulla ollenkaan. Sieltä kirkosta nyt ei kuitenkaan mitään kehenkään tartu vaikka ei siihen uskoisikaan eikä luulisi että sitä suhteellisen pientä hetkeä varten nyt tarvitsisi niin kovasti kärsiä vaikka siellä kohteliaisuudesta olisikin.
Tiedän myös että jos en olisi sanonut mitään, niin mua olisi juhlissa sitten ärsyttänyt teeskennellä iloista ja toivottaa tervetulleeksi ja ne on kuitenkin meidän perheen juhlat eikä mun mielestäni tarvitse siellä kyräillä kenenkään käytöstä..
Mitä te ajattelisitte/olette ajatelleet ihmisestä joka ei suostu periaatteen vuoksi kirkkoon tulemaan?
Kommentit (79)
Jos kutsutaan lapsen ristiäisjuhlaam niin sehän no nimenomaan siellä kirkossa. Ei se kotona kahvittelu ole mikään erillinen juhla. Olisiko sukulainen jäänyt pois jos lapsi olisi kastettu kotona ja pari virttäkin veisattu? Tuskin.
Ateistin kunnioittamista on ymmärtää, että hän ei tunnusta uskoaan tai rukoile kirkossa tilaisuuden aikana, mutta ateistilli kirkko on vain rakennus rakennusten joukossa. Mikä ihme voi ateistia kirkossa niin päähän ottaa, ettei sisään voi astua?
Jokainen voi kunnioittaa seremoniallista nimeantoa, oli uskonto mikä hyvänsä. Seremonioitahan meillä on paljon, esim. palkintoseremoniat. Ja joku mietti jehovan todistajia. Eivät osallistu ristiäisiin ollenkaan.
Täysi idiootti tuo sukulaisesi. Ei kirkkoon tarvitse mennä sunnuntaisin tai katsoa telkusta omassa kodissa jumalanpalvelusta tms., jos se ei ole oma vakaumus. Perhejuhlat kuitenkin ovat asia erikseen, ja useimmissa perheissä kuitenkin yhä edelleen ne ovat kirkollisia rituaaleja. On hyvää käytöstä tulla mukaan ristiäisiin, jos on kutsuttu, eikä valita vain sitä osioita, joka itseä miellyttää (eli kakkukahvit).
Minulla on se tilanne, että kaksi lähisukulaistani ovat riitaantuneet vuosia sitten. Osa sukulaisista on sitten valinnut puolensa. Kun minä menin naimisiin, kutsuin tietysti koko suvun juhlaan, mutta osa jätti tulematta, koska se yksi pääpiru ei suostunut olemaan samassa talossa riitapukarinsa kanssa ja hänen hännystelijänsä sitten jättivät tulematta myös. Ja se vasta otti minua päähän, että he ilmoittivat minulle tulevansa häihimme mutta eivät sitten ilmaantuneetkaan, ja myöhemmin vain sanoivat etteivät halunneet tulla, kun se yksi oli siellä paikalla. Siis vaikka minulla ei ole ollut kummankaan osapuolen kanssa riitaa.
Nyt kun meille on tulossa ristiäiset, tiedän, ketkä jätän kutsumatta.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 20:58"]
Jokainen voi kunnioittaa seremoniallista nimeantoa, oli uskonto mikä hyvänsä. Seremonioitahan meillä on paljon, esim. palkintoseremoniat. Ja joku mietti jehovan todistajia. Eivät osallistu ristiäisiin ollenkaan.
[/quote]
Nyt en tajua... jokainen voi mutta jehovat eivät....
Mikä sinä olet muka sanomaan ateistille minne hän voi mennä?
Joo oli huonosti muotoiltu vastaus sukulaiselta. Me ei kuuluta kirkkoon ja jos kutsu tulee johonkin kirkkotilaisuuteen, niin yleensä kieltäydytään kutsusta kohteliaasti ja livautetaan joku valkoinen valhe. Minulle kirkossa oleminen on aina ollut ahdistavaa ja synkkää, samoin kuin esim. kotona järjestetyt kastejuhlat. En voi sille mitään, minulle kristinusko edustaa syvää pimeyttä ja negatiivisuutta, enkä todellakaan halua osallistua sen menoihin. Nyt on tulossa erään läheisen hautajaiset ja niistä en voi kieltäytyä, kauhistuttaa ajatellakin sitä synkkyyttä :(
No aikuiset ihmiset tekee niin, että kutsutaan kaikki lapselle tärkeät ihmiset. He osallistuvat siinä määrin kuin haluavat/voivat. Pois jätetään vain vain sillä perusteella, että häiritsee käytöksellään muiden juhlaa. Jos emäntä häiriintyy periaatteesta, niin pitää muuttaa omaa asennetta
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 21:51"]
No aikuiset ihmiset tekee niin, että kutsutaan kaikki lapselle tärkeät ihmiset. He osallistuvat siinä määrin kuin haluavat/voivat. Pois jätetään vain vain sillä perusteella, että häiritsee käytöksellään muiden juhlaa. Jos emäntä häiriintyy periaatteesta, niin pitää muuttaa omaa asennetta
[/quote]
Miksi emännän pitäisi muuttaa asennettaan? Hän järjestää kirkollisen juhlan, ja se joka kieltäytyy tulemasta juhlaan, jätetään sitten kokonaan pois. Tässähän ei kyse ole siitä, etteikö vieras kykenisi tulemaan kirkkoon, vaan siitä, että hän katsoo olevansa juhlakalun yläpuolella ja päättävänsä itse, miten hän juhlii nimenantoa. Jos ei juhlan järjestäjän toteuttama juhla käy, sitten sinne ei tulla lainkaan. Ap teki siis ihan oikein. Toivottavasti tuo lähisukulainen nyt vähäsen miettii itsekseen omaa käytöstään. Muuten voi olla, että häntä ei kohta enää kutsuta mihinkään suvun yhteisiin pippaloihin.
Miksi ateisti ylipäätään haluaisi juhlia lapsenne kastetta. Ehkä häntä ei kiinnosta myöskään suvun kahvittelut, mutta mummot ja mammat vetää herneen nenään...niin tulee sitten niitä morjestamaan. Tai sitten haluaa tavata sukua ja sinä nyt satut tarjoamaan siihen puitteet.
Musta ap vetää nyt hormonihöyryissään ylimitoitettuja päätelmiä. Jos vielä ensi vuonna tähän aikaan harmittaa ao asia, niin jätä kutsumatta 1v synttäreille.
Ja mikset voisi mennä seuraamaan saatananpalvontarituaalia jos kutsuttaisiin. Sekin on varmasti tärkeä asianosaisille, vaikkei sinulle olisikaan. Ihme tiukkapipoisuutta ja kaksinaismoralismia myös sinun puoleltasi.
Mieti nyt hyvä ap, mikä sinua tässä ärsyttää? Olet kuitenkin kutsunut sukulaisesi ristiäisiin, eli haluat hänen sinne osallistuvan.
Olisitko kirkossa oikeasti huomannut hänen puuttuvan?
Anna ihmisen osallistua elämääsi ja lapsesi elämään vapaaehtoisesti, pakottamatta ja olettamatta. Näin tiedät ihmisen olevan täysillä mukana elämässänne omien rajojensa puitteissa.
Et ylireagoinut. Joko tullaan koko höskään tai sitten ei ollenkaan. Teidän juhlat, saatte päättää ketä sinne tulee. Jos ei juhlien idea kiinnosta ni turha tulla sitten juhlimaan kirkon jälkeenkään. Rusinat pullasta ja sitä rataa...
Niin, että kirkkokahvit kiinnostaa, mutta ei varsinainen tilaisuus? Se kastetilaisuushan on se pääjuttu. Jos ei ole sinne tulossa, sitten ei. Olisin luultavasti kohteliaasti ilmaissut myös, että kasteeseen ovat kutsuttuja, jos eivät ehdi tai muusta syystä pääse, on ihan hyvä kun ilmoittivat. Emme silloin laske heitä vahvuuteen ja kahvit voidaan juoda joku toinen kerta meillä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 19:43"]
Meillä siis tulossa lapsen ristiäiset, kaste ja nimenanto kirkossa ja sen jälkeen juhlat meillä kotona. Eräs lähisukulainen (vajaa 30v) ilmoitti että hän tulee sitten vain kotijuhliin. Kun kysyin syytä, niin se oli että hän ei mihinkään kirkkojuttuihin jaksa osallistua. Ei kuulemma kiinnosta ja hänen ei tarvi tulla kun ei halua. Loukkaannuin tästä aika paljon, kun mun mielestä se nimenanto ja kaste on kuitenkin se juhlien ns. pääpointti ja tuntuu vähän törkeältä tulla vain juhliin syömään tarjoilut jos ei kerran se itse juhlan idea kiinnosta yhtään..
Sanoinkin sitten että ei tarvi tulla ollenkaan jos ei kerran aio kirkkoon tulla. Mahdoinko nyt kovasti ylireagoida, ärsytti kyllä tämän herran asenne, sellainen lapsellinen "mun ei tarvi kun en tahdo, eikä mua kiinnosta mitä mieltä te olette". Varmaan saan muiden sukulaisten vihat päälleni kun noin menin sanomaan, tiedän (tai uskon) että tämä tyyppi ei mielipidettään muuta varsinkaan kun nyt asiasta melkein riideltiin eli ei varmaan tosiaan aio tulla ollenkaan. Sieltä kirkosta nyt ei kuitenkaan mitään kehenkään tartu vaikka ei siihen uskoisikaan eikä luulisi että sitä suhteellisen pientä hetkeä varten nyt tarvitsisi niin kovasti kärsiä vaikka siellä kohteliaisuudesta olisikin.
Tiedän myös että jos en olisi sanonut mitään, niin mua olisi juhlissa sitten ärsyttänyt teeskennellä iloista ja toivottaa tervetulleeksi ja ne on kuitenkin meidän perheen juhlat eikä mun mielestäni tarvitse siellä kyräillä kenenkään käytöstä..
Mitä te ajattelisitte/olette ajatelleet ihmisestä joka ei suostu periaatteen vuoksi kirkkoon tulemaan?
[/quote]
Teit oikein. Kerrankin joku on rohkea ja sanoo vastaan kun toinen henkilö käyttäytyy huonosti.
Se ateisti varmaan pelkää, että kirkossa paukahtaakin yhtäkkiä uskoon ;) Ehkä on hyväkin, ettei moinen uskonnoton ollenkaan tule lapsen lähelle. Hän vain pilkkaisi ja ylenkatsoisi teidän perheellenne tärkeitä kirkollisia rituaaleja.
Kenestä on kyse?
Eikös ristiäisiin kutsuta VAIN kummitm vauvan isovanhemmat ja se pappi?
Kuka on jäämässä pois?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 00:38"]
Kenestä on kyse?
Kuka on jäämässä pois?
[/quote]
Jos vaikka se pappi.
Kai sitä yleensä kutsutaan vauvan vanhempien sisarukset pefheineen. Siis vaavin tädit, sedät ja serkut. Saattaa kutsuttujen listalla olla myös vauvan vanhempien ystäviä, ne ei kuitenkaan taida olla ap:n tapauksen lähisukulaisia.
Missä kohtaa tästä sukulaisesta nyt tuli sitten ateisti? Musta toi vaikutti vaan ihan moukalta. Itse uskonnottomana olen kyllä mennyt kirkkoon jne. osaan kunnioittaa toisten juhlaa ja valintaa, minäkään en toisaan risti käsiä enkä lue rukouksia, mutta kunnioitan toisten valintaa.
Tiukan linjan oikea ateisti ei muuten tulisi koko ristiäisiin, ei edes kotiinne kahville juhlistamaan sitä, että lapsi liitetään seurakuntaan.
Ja yksi mitä mä en ymmärrä, on se että en kuulu kirkkoon, en ole käynyt rippikoulua niin pidätte minua ateistina. En ole ateisti, olen enemmänkin agnostikko tai sitten vaan ihan pakana mutta kun en itsekään oiken tiedä tai osaa määritellä tätä jumalasiaa, niin av-mammat onneksi auttaa : ei kuulu kirkkoon = atetisti.
Mä arvaan, tämä lähisukulainen on jommankumman veli. Ja ei jaksa tulla omasta mielestään pönöttämään puku päällä kirkkoon. Kristillistä osuutta enemmän ap:ta harmittaa kun HÄNEN lapsensa tilaisuudessa ei kaikki tanssi hänen pillin mukaan. Tämä ap tulee sitten aikanan kirjoittamaan niitä joulu- ja syntymäpäiväviestejä sitten.
Löysää vähän pipoa, sano sille nuorelle kundille, että sulla ei oo käytöstapoja mutta itsehän valitset miten teet. Ja sitten unohdat koko asian ja keskityt ITSE viettämään suurta päiväänne vilkuilematta sukulaisten ilmeitä ja asentoja.
Mä jätän nykyään ne tilaisuudet väliin, sillä meillä on pieni lapsi joka ei jaksa olla paikoillaan. Siksi on mielestäni parempi että muut saavat kuulla papin tai rehtorin puheet ja me tullaan vasta kahvitteluihin muistamaan. Selitän kyllä asian, eikä vielä kertaakaan ole tullut mitään motkotusta. Meillä ei muutenkaan välttämättä kirkkoon tulla, ei häissäkään eräs pariskunta tullut. Mutta ei siitä tarvitse herneitä vetää nenään, elämästä tulee vain vaikeaa jos tekee pikkuasioista suuren numeron.
Tässä on nyt molemmat vetäneet herneet nenään. Kirkko ei ole nykyään paikka johon nyt jokaisen olisi velvollisuuden tunnosta tultava.
Turhaa närästelyä molemmilta, löysätkää krakaa ja antakaa jokaisen tehdä niin kuin haluaa.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 00:38"]Kenestä on kyse?
Kuka on jäämässä pois?[/quote]
Olen ollut useissa ristiäisissä ja yleensä vieraita on ollut paljon enemmän kuin vain kummit+ isovanhemmat. Perhekohtaista silti.
Kotiristiäisissä on hankala olla osallistumatta uskonnolliseen osuuteen.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 20:24"]
Mitäs jos sukulaisina on jehovia? He eivät tule kirkkoon -mitenkäs suhtaudutte siihen?
Ja jos se ei haittaa, miksi ateistin vakaumus sitten haittaa?
[/quote]
No kokemusta asiasta ei ole kun ei ole jehovia sukulaisina. Ihan samalla tavalla suhtautuisin, ainakin jos vastaus olisi yhtä tökerö ja tyly kuin mitä tällä sukulaisella oli.
ap
[/quote] En ota kantaa tulemiseen tai tulematta jattamiseen. Karmeata kaytosta tassa oli se etta kutsujalle sanotaan pain naamaa etta ei kiinnosta eika tartte tulla kun en halua. Tama kai on sita suomalaista "rehellisyytta", minulle kelpaisi kieroilukin tahan verrattuna.
Taydellinen kaytostapojen puute.