Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anoppi puhui miehen ympäri kasteeseen

Vierailija
17.07.2020 |

Olimme jo ennen raskautta sopineet mieheni kanssa, että mahdollista tulevaa lasta ei liitetä kirkkoon. Raskaaksi tultuani kävimme keskustelun uudelleen läpi ja sovimme yhteisymmärryksessä ettei lapsellemme järjestetä mitään nimen antoon liittyvää juhlaa.
Nyt lapsen synnyttyä anoppi on painostanut mieheni vaatimaan ristiäisiä. Nimiäisiin oman perheen kesken olisin vielä voinut taipua, mutta en kasteeseen. Nyt meillä on mieheni kanssa valtava riita aiheesta. Miten ihmeessä tästä pääsee sopuun?!

Kommentit (420)

Vierailija
201/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko se nyt niin kamalaa vaikka lapsen kastaisikin? Lapsi voi silti aikuisena päättää haluaako kuulua kirkkoon vai ei. Ja aina voi erota. Mun mielestä helpompaa, että ei tarvitse aikuisena kastaa, jos lapsi haluaa kirkkohäät.

Mitä jos lapsen liittäisi vaikka hindulaisuuteen tai islamiin siksi että joku sukulainen haluaa? Vaikka vanhemmat ei siihen uskokaan? Mitä haittaa? Niinpä.

Kyllä kai muslimimaissa liitetäänkin, lapset siihen samaan uskoon. Ja siellä tosiaan pitää rukoilla, koulussa. Tämän olen kuullut asian kokeneelta.

Vierailija
202/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan uskontokunta määräytyy tai ei määräydy äidin uskontokunnan mukaan, mikäli asiasta ei päästä sopuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaste ei ole nimenantojuhla.

itse en missään nimessä uskaltaisi jättää lasta kastamatta. Toivon lapselleni parasta. Eihän kaste ole sinulta mitenkään pois? Kasteella toivotaan kaikkea parasta ja siunausta mitä maailmassa on♡826

Kyllä minä koen, että minulta otettiin jotain pois, kun minut lapsena on kastettu ja nuorempaa siskoani enää ei. Minun tilanteessani juuri yksi isoäideistäni painosti vanhemmat kasteeseen ja se tehtiin hänen mielikseen. Erosin kirkosta ala-asteella, koska en yhtään allekirjoittanut sen aatteita tai sanomaa. Koen, että kasteen myötä joku meni sotkemaan töhryjään siihen tyhjään tauluun, jollaisena arvopohjani tähän maailmaan syntyi. Ja niitä ei saa ikinä pois, vaikka kuinka haluaisi. Ihmisille valehtelen kysyttäessä, että minua ei ole kastettu, koska haluan katkaista sen pienenkin siteen kirkkoon mielessäni, mutta valokuva-albumista ei saa revittyä pois kastajaiskuvia.

Vierailija
204/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet ilman kastetta? Useimmat kai Suomessa kastetaan?

Esim. Helsingissä enää alle puolet syntyvistä kastetaan, määrä laskee koko Suomessa koko ajan.

Mitä tarkoitat kysymykselläsi "miten olet ilman kastetta?" Minä olen ollut koko elämäni kastamaton, vastaan mielelläni kysymyksiisi aiheesta, jos kysyt vähän tarkemmin. Elän kyllä aivan todella tavallista elämää.

Niin, että kun valtaosa Suomessa kai on saanut kasteen, vielä minun aikana luulisin, niin siinä on täytynyt tehdä ihan tietoinen päätös irtaantua kirkosta?

Tai siis, oletteko sitten kuuluneet johonkin muuhun uskonnolliseen ryhmään tms., koulussakin on jonkin verran ollut kristillisyys esillä, kun aiemmin se on tuntunut kuuluneen vähän myös suomalaiseen kulttuuriin.

Meitä on myös aika paljon, jotka ei olla koskaan kuuluttu mihinkään kirkkoon. Elämänkatsomustiedon opetushan alkoi vissiin jo 1985 kouluissa. Kristillisyys on ollut kyllä esillä kouluissa aivan häiriintyneen paljon, mutta onneksi sekin on vähenemään päin, kun se koulu on tosiaan tarkoitettu kaikille, ei vain kristityille. Kristityt itse sanovat usein, että kristillisyys on suomalaista kulttuuria, mutta ihan tuontitavaraahan se täällä on. Tuolla  väittellä perustellaan muiden syrjintää kätevästi ja pakotetaan kaikki noudattamaan niitä oman uskonnon tapoja.

Hahhahhaha. Tämä oli ehkäpä päivän paras. Kannattaa oikeasti sivistää itseään vähän enemmän. Mene Isla min uskoiseen maahan niin opit varmaan kantapään kautta mitä pakottaminen on. Hyvänen aika miten naivi olet.

Kyllä meidän koulussa lauletaan Suvivirsi ja käydään kirkossa, mutta noihin ei ole pakko osallistua. Suurin osa osallistuu ja vain muutama jää pois. Kyse Helsingin koulusta.

Eivät kirkossa käynti ja Suvivirsi ole mitään ongelmia. Ei ole kukaan kieltämässä niitä. Kuitenkin tilanne on edelleen mm. Helsingissäkin se, että jotkut lapset pakotetaan koulussa rukoilemaan tai laulamaan virsiä tai jätetään luokkaan tekemään tehtäviä, kun muut menevät kirkkoon. Se on laitonta. Mennään me täällä Suomessa kuitenkin meidän lakien mukaan. Kristinuskohan on kuulemma rakkauden ja suvaitsevaisuuden uskonto, eiköhän olla reiluja kaikille? Kukaan ei ole kieltämässä uskonnon harjoittamista, pyydämme ainoastaan, ettei ketään siihen pakoteta. Ei siitä Jeesuskaan olisi digannut.

Ketään ei taatusti pakoteta laulamaan virsiä ja rukoilemaan. Meidän poika ei laula edes Jänis istui maassa laulua ja ei kukaan siihenkään pakota.

Jos teidän Pentti ei saa mennä joulukirkkoon, mutta ne 20 muuta luokan lasta saavat mennä, niin ei siinä mitään lakia rikota kun se teidän Pentti jää sitten koululle. Vai meinaatko että ne 20 muuta lasta jäävät sitten sieltä joulukirkosta pois kun teidän Pentti ei kirkkoon mene. Ehei. Teidän Pentti on valinnut et:n ja hän sitten tekee sen mukaisia asioita. Aivan itsestään selvyys minulle tuo asia.

Äläpä suotta provosoidu omista väärinymmärryksistäsi. Jos järjestetään opetussuunnitelman ulkopuolista ohjelmaa, mitä esim. kirkkokäynti on, sitten sitä järjestetään kaikille. Voi olla kaksi retkeä, toinen kirkkoon ja toinen vaikka kirjastoon ja kaikki saavat valita.

Varmaan fyysisesti ei tosiaan ketään pakotetan veisaamaan ja rukoilemaan, mutta aika usein lapsia kyllä viedään uskonnollisiin tilaisuuksiin automaationa tai ei järjestetä oikeasti tasa-arvoista ohjelmaa heille, jolloin valinnanvapaus ei ole todellinen. Jos ekaluokkalainen Pentti saa käytännössä valita, meneekö isojen ja pelottavien kutosten luokkaan lukemaan yksin aapista vai lähteekö kirkkoon kuuntelemaan jumalan sanaa, niin ei siinä oikeaa valinnanvapautta ole.

Näistä jutuista on laillisuusvalvojan päätökset, miten ne pitäisi hoitaa, mutta erittäin tavallista on, ettei edelleenkään onnistu. Eivät ole kuitenkaan mielipideasioita nämä. Eivät myöskään ole vaikeita toteuttaa asiallisesti. Sitten jos ei onnistu, voi jättää ne kirkot järjestämättä, niitähän ei ole mikään pakko koulun järkkäillä, kun ei sen tehtäviin uskonnon harjoituttaminen kuulu.

Suvivirsi on ja on aina ollut ok, siitä ei ole kukaan edes koskaan kannellut mihinkään.

Vierailija
205/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä hienoin ketju pitkään aikaan! Ihan ensiksi pieni viittaus vihkimisessä luettavaan ison kirjan sanaan; ”nainen erotkoon isästään, mies erotkoon äidistään ja liittyköön yhdeksi” tms. Ap on tämän jo sisäistänyt, miehensä ja erityisesti anoppi ei. On aika säälittävää, että aikuiset, taloudellisesti ja juridisesti toiminnastaan vastuussa olevat ihmiset ajattelevat, että lapsi muuttuu jollain tapaa, kun sen pään päälle laipataan kolmeen kertaan vettä, ympärillä hienoihin vaatteisiin puettu lähisuku (tarkoitan nyt Ap anoppiasi). Kirkko pitää heille vieraiden uskontojen kultteja pahana, mutta mitä muuta kastaminen on kuin kultti? Omat lapseni on aikanaan kastettu, koska olin vielä nuori ja pöhlö, enkä ajatellut. Koulun alettua toinen rakasti muutaman viikon ajan pidettyjä, useamman luokan yhteisiä ”empaattisuustunteja”, joiden upea sisältö paljastui ET:n materiaaliksi. Oli rankkaa oivaltaa, että lapsi ei saa jatkaa näillä tunneilla, koska kuuluin kirkkoon. Olisittepa nähneet opettajan kauhistuneen ilmeen, kysyessäni pääseekö lapseni takaisin hänen tunneilleen, jos eroan kirkosta. Vastaus oli ”Ei ei ei ei ei, älä missään nimessä eroa tän takia, ei ei ei!”. Ei kastaminen ja kirkon jäsenyys tee kenestäkään sen kummempaa ihmistä ja ihan samoihin jälleennäkemisiin ja muihin lumelääkkeisiin voit uskoa, olitpa jäsen tai et. Saat jopa käyttäytyä kristillisten ihanteiden mukaan ja ihan ilman jäsenmaksua! Verratkaa vaikka siten, että voitte vaaleissa äänestää ihan minkä tahansa puolueen jäsentä, vaikka et itse olisi kyseisen puolueen jäsenrekisterissä. Olen olemattomilla tuloillani vielä kirkon jäsen, mutta vain siihen hetkeen, että lapseni ovat 15-vuotiaita; ymmärtääkseni rippikoulu on halvempi kirkkoon kuuluvalle, kuin kuulumattomalle. Ap, olen sataprosenttisesti tukenasi ja toivon että jaksat kertoa miten juttu etenee!

Miettikää enemmin Prometheus-leiriä! Edelleen muistan oman leirini 90-luvulla, ja on yksi elämäni upeimpia kokemuksia edelleen. Ei aivopesua vaan omaa ajattelua ja yhteisöllisyyttä. Ero on vielä isompi kuin uskonnon ja et-opetuksen välillä. Ja leirin jälkeen pidetään kotona tietysti ihan yhtä hienot Protu-juhlat kuin olisi pidetty rippikoulun käyneellekin.

Vierailija
206/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaste ei ole nimenantojuhla.

itse en missään nimessä uskaltaisi jättää lasta kastamatta. Toivon lapselleni parasta. Eihän kaste ole sinulta mitenkään pois? Kasteella toivotaan kaikkea parasta ja siunausta mitä maailmassa on♡826

Eli pelolla mennään. Tä ällöttää ev-luteissa ehkä eniten, että saadaan ihmiset pelkäämään niin paljon, että jotain pahaa tapahtuu lapselle, että se on sitten pakko liittää tiedoton imeväinen kirkkoon. Fiksua hommaa sinänsä, rahatulot taattu.

Vierailija
207/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy tiukkana. Sano anopille, että lapsihan voi itse liittyä kirkkoon sitten halutessaan aikuisena.

Ei se välttämättä ole helppoa. Jos lapsi sattuu olemaan tiukan periaatteellinen, hän ei ehkä voi lausua uskontunnustusta, kuten aikuisena kastettavan pitäisi tehdä. Voi haluta liittyä, mutta ei voi. 

Konfirmaatiossa vahvistetaan kaste ja silloin huomattavasti useampi teini joutuu lausumaan uskontunnustuksen vasten omaa vakaumustaan kuin aikuisena liittyvä. Tai en tiedä miten yleistä riparille pakottaminen nykyään on, mutta minut pakotettiin, eikä pappikaan kertonut ettei konfirmaatioon ole pakko osallistua.

Vierailija
208/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysy tiukkana. Sano anopille, että lapsihan voi itse liittyä kirkkoon sitten halutessaan aikuisena.

Ei se välttämättä ole helppoa. Jos lapsi sattuu olemaan tiukan periaatteellinen, hän ei ehkä voi lausua uskontunnustusta, kuten aikuisena kastettavan pitäisi tehdä. Voi haluta liittyä, mutta ei voi. 

Konfirmaatiossa vahvistetaan kaste ja silloin huomattavasti useampi teini joutuu lausumaan uskontunnustuksen vasten omaa vakaumustaan kuin aikuisena liittyvä. Tai en tiedä miten yleistä riparille pakottaminen nykyään on, mutta minut pakotettiin, eikä pappikaan kertonut ettei konfirmaatioon ole pakko osallistua.

Kuka jalkojasi liikutti?

Vierailija
209/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kuulunut kirkkoon, joten lastamme ei olisi kastettu. Mietin asiaa ja tiesin, että kotiini en kastamatonta lasta vie. Sitten mietin, kuka hänet kastaa. Ja sitten minulla välähti: Minä kastan lapseni. Ja niin minä tein. :) - 10 v. myöhemmin sain inspiksen käydä aikuisriparin ja konfirmaatiossa liityin taas kirkon jäseneksi (olin ollut kastettu, mutta eronnut jossain vaiheessa). Sitten lapsemme kastettiin toiseen kertaan ja hän pääsi kirkon jäseneksi. Minä erosin kirkosta taas Valomerkki-lehden härskin herjapilapiirroksen vuoksi enkä aio liittyä takaisin. Nyt jo aikuinen lapsemme kävi rippikoulun ja kuuluu edelleen kirkkoon.

Vierailija
210/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka jalkojasi liikutti?

Ei kuka vaan mikä. Nimittäin pakko. Kävin iltariparin siksi, että se oli kaikesta huolimatta pienempi riesa kuin se helvetillinen riita kotona. En tiennyt silloin että minulla olisi ollut oikeus kieltäytyä konfirmaatiosta. Vaikka riita siitäkin tietysti olisi tullut. Joka tapauksessa lapsikaste on huomattavasti suurempi ja pitkälle jatkuva vääryys kuin se, että aikuisena kirkkoon liittyessä pitää lausua uskontunnustus. Miksi edes liittyä, jos siihen ei pysty?

Vierailija
211/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. Helsingissä enää alle puolet syntyvistä kastetaan, määrä laskee koko Suomessa koko ajan.

Mitä tarkoitat kysymykselläsi "miten olet ilman kastetta?" Minä olen ollut koko elämäni kastamaton, vastaan mielelläni kysymyksiisi aiheesta, jos kysyt vähän tarkemmin. Elän kyllä aivan todella tavallista elämää.

Niin, että kun valtaosa Suomessa kai on saanut kasteen, vielä minun aikana luulisin, niin siinä on täytynyt tehdä ihan tietoinen päätös irtaantua kirkosta?

Tai siis, oletteko sitten kuuluneet johonkin muuhun uskonnolliseen ryhmään tms., koulussakin on jonkin verran ollut kristillisyys esillä, kun aiemmin se on tuntunut kuuluneen vähän myös suomalaiseen kulttuuriin.

Meitä on myös aika paljon, jotka ei olla koskaan kuuluttu mihinkään kirkkoon. Elämänkatsomustiedon opetushan alkoi vissiin jo 1985 kouluissa. Kristillisyys on ollut kyllä esillä kouluissa aivan häiriintyneen paljon, mutta onneksi sekin on vähenemään päin, kun se koulu on tosiaan tarkoitettu kaikille, ei vain kristityille. Kristityt itse sanovat usein, että kristillisyys on suomalaista kulttuuria, mutta ihan tuontitavaraahan se täällä on. Tuolla  väittellä perustellaan muiden syrjintää kätevästi ja pakotetaan kaikki noudattamaan niitä oman uskonnon tapoja.

Hahhahhaha. Tämä oli ehkäpä päivän paras. Kannattaa oikeasti sivistää itseään vähän enemmän. Mene Isla min uskoiseen maahan niin opit varmaan kantapään kautta mitä pakottaminen on. Hyvänen aika miten naivi olet.

Kyllä meidän koulussa lauletaan Suvivirsi ja käydään kirkossa, mutta noihin ei ole pakko osallistua. Suurin osa osallistuu ja vain muutama jää pois. Kyse Helsingin koulusta.

Eivät kirkossa käynti ja Suvivirsi ole mitään ongelmia. Ei ole kukaan kieltämässä niitä. Kuitenkin tilanne on edelleen mm. Helsingissäkin se, että jotkut lapset pakotetaan koulussa rukoilemaan tai laulamaan virsiä tai jätetään luokkaan tekemään tehtäviä, kun muut menevät kirkkoon. Se on laitonta. Mennään me täällä Suomessa kuitenkin meidän lakien mukaan. Kristinuskohan on kuulemma rakkauden ja suvaitsevaisuuden uskonto, eiköhän olla reiluja kaikille? Kukaan ei ole kieltämässä uskonnon harjoittamista, pyydämme ainoastaan, ettei ketään siihen pakoteta. Ei siitä Jeesuskaan olisi digannut.

Ketään ei taatusti pakoteta laulamaan virsiä ja rukoilemaan. Meidän poika ei laula edes Jänis istui maassa laulua ja ei kukaan siihenkään pakota.

Jos teidän Pentti ei saa mennä joulukirkkoon, mutta ne 20 muuta luokan lasta saavat mennä, niin ei siinä mitään lakia rikota kun se teidän Pentti jää sitten koululle. Vai meinaatko että ne 20 muuta lasta jäävät sitten sieltä joulukirkosta pois kun teidän Pentti ei kirkkoon mene. Ehei. Teidän Pentti on valinnut et:n ja hän sitten tekee sen mukaisia asioita. Aivan itsestään selvyys minulle tuo asia.

Taas väärin. Ketään ei saa pakottaa harjoittamaan uskoa, kuului kirkkoon tai ei ja luki ET:tä tai ei. Silloin kun koulu järjestää jotain uskonnollista, niin kysytään kaikilta, että kumpaan ohjelmaan osallistuvat. Se ei kuulu automaattisesti vain ET:n opiskelijoille. Kukin saa mennä ristiin miten haluaa ja voi joka kerran valita sen toisen, minkä edellisellä kerralla. Tämä on laki. Muu on laitonta ja kannattaa lähettää aiheesta sivistystoimeen tai AVIin kantelu.

No näinhän minä sanoinkin. Ketään ei pakoteta mihinkään. Just näin. Ja siksi koulussa kysytäänkin erillisellä lapulla saako lapsi osallistua uskonnolliseen toimintaan. Jos Pentti ei saa mennä kirkkoon niin sitten Pentti ei mene. Jos Pentti kaikesta huolimatta saa mennä kirkkoon niin sitten Pentti menee. Se on niin yksinkertaista. Hyvä kun sinäkin tajusit.

Vierailija
212/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä suotta provosoidu omista väärinymmärryksistäsi. Jos järjestetään opetussuunnitelman ulkopuolista ohjelmaa, mitä esim. kirkkokäynti on, sitten sitä järjestetään kaikille. Voi olla kaksi retkeä, toinen kirkkoon ja toinen vaikka kirjastoon ja kaikki saavat valita.

Varmaan fyysisesti ei tosiaan ketään pakotetan veisaamaan ja rukoilemaan, mutta aika usein lapsia kyllä viedään uskonnollisiin tilaisuuksiin automaationa tai ei järjestetä oikeasti tasa-arvoista ohjelmaa heille, jolloin valinnanvapaus ei ole todellinen. Jos ekaluokkalainen Pentti saa käytännössä valita, meneekö isojen ja pelottavien kutosten luokkaan lukemaan yksin aapista vai lähteekö kirkkoon kuuntelemaan jumalan sanaa, niin ei siinä oikeaa valinnanvapautta ole.

Näistä jutuista on laillisuusvalvojan päätökset, miten ne pitäisi hoitaa, mutta erittäin tavallista on, ettei edelleenkään onnistu. Eivät ole kuitenkaan mielipideasioita nämä. Eivät myöskään ole vaikeita toteuttaa asiallisesti. Sitten jos ei onnistu, voi jättää ne kirkot järjestämättä, niitähän ei ole mikään pakko koulun järkkäillä, kun ei sen tehtäviin uskonnon harjoituttaminen kuulu.

Suvivirsi on ja on aina ollut ok, siitä ei ole kukaan edes koskaan kannellut mihinkään.

No niinhän minä kirjoitin että sitten järjestetään jotain et:n toimintaan sopivaa tehtävää. Minua ei kiinnosta mitä se. Aivan sama minulle. Ja kyllä se kirkossa käynti liittyy ihan siihen uskonnon opetukseen. Ei ole opetussuunnitelman ulkopuolista tekemistä muuta kun sinun omasta mielestäsi.

Ja älä nyt naurata tuon Suvivirren kanssa. Kyllä siitä on valitettu joskus että sitä ei saisi koulussa soittaa. Ihan naurettava ajatuskin ettei sitä soitettaisi. Ne et ihmiset voivat mennä sen ajaksi vaikka pihalle laulamaan rokkia minun puolestani.

Vierailija
213/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli sama taistelu anopin kanssa. Miehen kanssa ei kuuluta enää kirkkoon ja lapselle päätimme pitää vain pienen nimenilmoitusjuhlan lähimpien sukulaisten kesken.

Pidimme omasta sopimuksesta kiinni vaikka anoppi varmasti vietti unettomia öitä ahdistuneena tästä kastamattomuudesta.

TÄNÄ PÄIVÄNÄ EI KUKAAN MUISTA EIKÄ HUOMAA SITÄ ETTÄ LASTA EI KASTETTU!

Eihän teidän lasta edes olisi voinut kastaa, koska ette kumpikaan kuulu kirkkoon.

Ei niin :D :D. Mutta kun "kirkkoon voi liittyä siksi aikaa takaisin ja erota sitten uudestaan"

Huutonaurua.

Vierailija
214/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millähän paikkakunnalla ap tai anoppi asuu?

Pikkupaikkakunnilla kaikkien on pakko tehdä asiat samalla tavalla jos aikoo pysyä yhteisössä. Minä en olisi aikoinaan halunnut mennä rippikouluun, mutta sinne oli pakko mennä "koska mitä ne ihmiset sanoo".

Sittemmin muutin kauas pois. Puolisoni on sivari. Kävi ilmi, että äitini oli valehdellut naapureille hänen käyneen armeijan (suoritti sivaria kun olimme jo naimisissa). Sitten erosimme kirkosta äidin suureksi järkytykseksi. Mahtoi olla kova pala kertoa naapureille, ettei lapsenlapsia ole kastettu. Taisi valehdella senkin. Mitenkähän selitti ristiäiskuvien puuttumisen?

- Joskus juttelin erään tutun kanssa miksi kuulua kirkkoon. Hänellä oli vastaus" saa lapset kastettua". Torta på torta.

- Toinen tapaus: eräs pariskunta oli eronnut kirkosta. Sitten he päättivät mennä naimisiin. Liittyivät takaisin kirkkoon. Häiden jälkeisellä viikolla taas erosivat kirkosta. Siinäpä oikein alleviivattuna miksi ihmiset kuuluvat kirkkoon!

215/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni Helluntalaisten tapa jossa ei kasteta lapsena vaan ku lapsi on itse sen ikäinen että haluaa kasteen, eli tyylii 10 vuotiaana .

Vierailija
216/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemiani syitä kuulua kirkkoon:

- se vaan on tapana

- pääsee naimisiin

- lapsi saa nimen

- saa hautajaiset

- kirkko tekee hyväntekeväisyyttä

WTF???

Vierailija
217/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinhän minä kirjoitin että sitten järjestetään jotain et:n toimintaan sopivaa tehtävää. Minua ei kiinnosta mitä se. Aivan sama minulle. Ja kyllä se kirkossa käynti liittyy ihan siihen uskonnon opetukseen. Ei ole opetussuunnitelman ulkopuolista tekemistä muuta kun sinun omasta mielestäsi.

Ja älä nyt naurata tuon Suvivirren kanssa. Kyllä siitä on valitettu joskus että sitä ei saisi koulussa soittaa. Ihan naurettava ajatuskin ettei sitä soitettaisi. Ne et ihmiset voivat mennä sen ajaksi vaikka pihalle laulamaan rokkia minun puolestani.

No ootpas sinä lutunen. Tommoseks varmaan tulee, kun on Herran armossa? Suvivirren kieltämiseksi ei ole tehty yhtään kanteltua mihinkään Tarkista huviksesi oikeusasiamieheltä ja Avi:sta. Se jatkuva räyhääminen asiasta on olkiukkoilua, media lietsoo sitä mielellään. Mutta siis joo, on varmaan jossain Iltalehden keskustelupalstalla joku valittanut tai täällä, mutta ei sitä oikeasti ole mkään virallinen taho ollut missään vaiheessa kieltämässä.

Vierailija
218/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis uskonnon harjoittaminen ei kuulu opetussuunnitelmaan, se on ylimääräistä toimintaa. Mutta turhapa sitä sinulle jankuttaa, kun et usko kuitenkaan.

Vierailija
219/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihän sen viimeisessä kädessä päättää. Sinuna pitäisin nyt oman pääsi tämän asian kanssa, muuten kohta siellä anoppi sanelee jokaisen asian teidän perheessä. 

Vierailija
220/420 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopun ajat, vihattavin asia kaikista Jumala ja kaikki kristillisyydestä kielivä ylipäätään. Jeesusta odotellessa.

Eli vaikka väkisin kastetaan kuin jätetään ihmisen itsensä päätettäväksi? Mitenhän Jumala asian on tarkoittanut?

Sanoinpahan vaan. Vastahan täällä keskustelussa on moni sanonut ettei heitä ole kastettu. Eli ei ainakaan heitä ole pakotettu.

Mutta miksi et voisi saman tien miettiä asiaa vähän enemmänkin. Mitä Jumala kasteella mahtoi tarkoittaa ja mitä siitä on muovautunut luterilaisessa kirkossa ja onko se mahtanut olla asia, jota saisi muovailla näin hämmästyttävällä tavalla, kun on tärkeästä keskeisestä asiasta kuitenkin kyse. Miten ihmeessä voi kastaa jonkun joka ei ymmärrä saavansa kasteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan