Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkivierailulle pihistelijöiden luo; never

Vierailija
30.05.2013 |

Meillä on tuttavapariskunta, joiden kanssa vierailut menee sillain, että he käyvät talvisin meillä usein iltaa istumassa ja syömässä ja me sitten käydään vastavierailuilla niiden mökillä kun niillä semmoinen on. Meillä ei ole mökkiä, mutta kaupunkiasuntomme on iso ja viihtyisä näihin talvi-illallisiin.

Sanomattakin on selvää, että meidän tarjoilut ovat aina hyvät, laadukkaat ja runsaat. Niihin satsataan aikaa ja rahaa. Juomat ovat hyvässä osassa myös, ja meillä juodaan hyviä viinejä sekä aina snapsit, ja konjakit ja viskit ruuan jälkeen.

Mennäänpä sitten mökkikylään. Viedään mennessämme taas kunnon patteri konjakkeja ja muita campareja ja juomia. Sekä juustotarjotin ja patonkeja ja leikkeleitä aamiaiseksi jne.

Mökkitarjoilu meillepäin on: olutta (haettu Tallinnanristelyltä). Ja naisille KOTIVIINIÄ. En ole juonu kotiviiniä 90-luvun laman jälkeen. Sittemmin on meidän ikäisissä jo ollut senverran vakituisia työpaikkoja ja rahaa, että viini olisi vara ostaa. Eikun nyt mä muistin väärin, olihan tarjottavana myös jonku tonkkaviini. Valkkarit oli omaa tuotantoa, punkku tonkasta.

Ruokaa oli kyllä, kysyin jossain vaiheessa iltaa, että eikös laiteta se juustobrikka esille, kun tuotiin niitä juustoja. Näin kuinka isännän naama vääntyi tuskasta: no joo, käyppäs akka laittamassa vähän juustoja ja keksejä esille. Pienenpieni tarjoilu tulikin. Kaikkia sortteja ei näkynyt.

Mies meni kaivolta hakemaan kylmää vetta. Kaivossa oli juomavarasto viileässä. Kaikki ne juomat, mitä me oltiin tuotu mielestämme yhteiseen tarjoiluun oli upotettu sinne. Myös ne pullot, mitä aikaisemmin oli tuotu. Talolla ja jääkaapissa oli siis kotiviiniä ja kaljaa.  Mies kyseli naureskellen, että eikös tässä joku viksimoukku olisi paikallaan. Tarkoitti sitä hyvää viskiä, minkä oli tänne tuonut. Isäntä pitikitti pitkään ja lähti sitten vaivalloisesti hakemaan kaapista moukut: VanaTallin-pottu. Tässä on tosi hyvä tuo prosentti-ja -hinta-suhde. Että halvalla paljon vatteja, joo.

Tämän pariskunnan elämä ei ole mitenkään tiukkaa, eikä niillä ole sen enempää velkaa tai mitään vaikeuksia muutenkaan. Samassa työpaikassa miehet keskenään, lapsettomia pariskuntia ollaan. Niiden mökki ei suinkaan ole mikään ylikallis loma-asunto, vaan vain kesäkäytössä oleva vanha mökki. < Eli mikään niiden elämässä ei pakota niitä pihistämään taikka kärsimään mitenkään.

Kun vieraita kutsutaan, niin minut on kasvatettu siten, että niille vieraille sitten tarjotaan hyvin ja hyvää ja vähintään samanlaista tarjottavaa kuin mitä me ollaan saatu niillä. Kun on nämä vastavierailut kyseessä. Että jos niitä on pidetty meillä hyvissä ruuissa ja juomissa,  niin voishan nekin tarjota meille muuta kuin karvasta kotiviiniä eikä jemmailla meidän tuomia, kalliimpia ja hyviä tarjottavia jonnekin kaivoon.

Tulee semmoinen olo, että ne niinkuin yrittäisi hyötyä meistä. Haluaisin, että he kokisivat että meidän vierailut on niin kivoja ,että hyöty tulisi siitä. Että olis hauskaa. Ajatus siitä, että kalliimmat tuliaiset ja tarjottvat haudataan katakombeihin, että voi myöhemmin itse niitä nauttia, eikä tarjoa vierailleen, on minusta pikkumaista pihtaamista.

Ei täsä mittään, en ole meidän camparipulloja vailla. Tiedänpähän vaan tästä eteenpäin että tarjoilu pitää olla tasoltaan vaatimatonta. Viemisiksi seuraavalle mökkivieralulle tulee makkaraa ja mäyräkoira.

Talvella illallisella janssoninkiusaus ja kaalisalaatti. Olutkoppa parvekkeella jäähtymässä. Jälkiruuaksi joku kaurakeksipaketti ja suodatinkahvit. Vana Tallin tosiaan hyvää ja halpaa.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi lyöntivirheet, ed :)

Vierailija
82/124 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 02:09"]

Ja siis vielä sanoisin niille, jotka hermostuu, että ap on kauhean niuho ja ollaankohan mekin nyt sen mielestä pihejä. Kyse ei ole hienohelmaisuudesta ja niuhoilusta, vaan kyllä kunnon saiturin tunnistaa, jos sellaisen tapaa. Ei ap varmaan moittinut tarjoilujen laatua tai niiden yksityiskohtia sinänsä, vaan laajempaa kokonaisuutta, henkistä ilmapiiriä vierailulla. 

Kyllä sen vaan tunnistaa, kun näkee, eikä se ole vaatimattomat tarjoilut, tai ettei kaikessa toimi samanlailla vastavuoroisesti, vaan se, onko isäntäväki aidolla vieraanvaraisuudella liikkeellä, vai melkein niin, että "oikeastaan emme kehtais omastammekaan antaa".

Kun se voi olla juuri sellaista, että oikeastaan ei edes välitetä siitä, ovatko vieraat saaneet sopivasti ruokaa ja kylläisiä tai sitten just "ilahdutetaan" heitä jollain aivan tökeröllä eli kaikkein halvimmalla viinillä vaikka oltaisiin varakkaita, siis se pitää suhteuttaa!! Jos ollaan juuri edellistapaamisella oltu vaikka golfaamassa yhdessä  ja muutenkin toiset kehuneet mökkejään, veneitään, matkusteluaan tms ja sitten tuodaan eteen ihan halvin viini mitä osataan, niin siinä voi tulla vieraille sellainen tunne, että meihin ei haluttu satsata yhtään. Eri asia jos ei olla kuin ihan tavallisia... Ymmärrättekö, mitä yritän sanoa?

Siis mun isähän saattaa vielä kehua miten halpa se viini onkaan - ja miten hyvää! Todella hyvää halpaa laatikkoviiniä, isä on ihan fiiliksissä. Isän mielestä vieraiden pitäisi olla onnellisia, että isäntäväen ei ole tarvinnut -herranjestas- tuhlata heihin vieraisiin rahaansa, eikä energiaansa, vaan vieraat voivat hyvällä omalla tunnolla vierailla, kun laatikkoviini oli niin halpaakin.  - Ja se mikä siinä on sitä YSTÄVÄLLISTÄ (siis isän mielestä) oli se, että kun se viini silti on hyvää. Niin miten vieraat voisi valittaa? :D Eli isä löysi halvalla hyvää, eikä tajua ollenkaan, että jossain kohtaa se alkaa näyttää siltä, että isä ei edes halua panostaa vieraisiinsa. :/

Enkä edes tiedä, haluaako. En ole niin sisällä hänen sielunmaisemassaan.

t. 116

[/quote]

No en ymmärrä täysin sanomaasi. Taidat kirjoitella humalassa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2013 klo 02:39"]

Yks semmonen juttu, että mä olen työtön kotiäiti, jolla on opintovelkaa ja sairaslomaakin olen joutunut vietämään. Miehellä on pini palkka. Meille tulee jostain ihmeen syystä usein vieraita. Ruoka-aikaan. En tarjoa mitään hienoa, teen isomman annoksen jotain kivaa, mitä syödään itsekin. Tylsät arkiruuat jätän myöhemmäksi ja myöhemmäksi :) Tarjoan vieraille kyllä jotain hyvää ja kivaa ja sijoitan siihen enemmän kuin normaalisti. Enemmän kuin olisi varaakaan, joskus ihan uhkarohkeastikin. Että olisi hyvää ruokaa ja köyhyys vähän nolottaakin.

Meillä käy siis vieaita aika usein, harvemmin pyydetään vastavierailulle. ja kun mennään, viedään jotain tuliaista. Vaikka kakku kahvipöytään. Ja sitten siinä onkin tarjoilut: itse leipomani kakku ja kahvit päälle. Olen oppinut ottamaan lapsille eväät mukaan, koska eivät kakuista välitä ja nälkä tulee, jos  kyläilyyn matkoineen menee kauan. Meillä tarjotaan ruokaa ja jälkiruokaakin, jotain kivaa ei mitään kalliin kallista mutkikasta, että jää aikaa vieraiden kanssa olemiseenkin.

Pointti: olen köyhä. panostan vierailuhin ja vien tuliaisikis usein jotain itse tehtyä. Kun meille tulee vieraita (hyvätulosiakin) - kuinka usein he sanovat, että tuliaiset unohtui tai tuovat karkkipussin. Kiva sekin, mutta joiltain unohtuu tuliaiset aina. En odota tuliaisia, mutta kun meillä käy aika usein vieraita ja jäävätkin koko päiväksi. Nälässäkö pitäisin? usein tarjoan kaksi ateriaa ja kahvit päälle, mielelläni! Vieraat viihtyvät ja viipyvät.

Kun itse menen kylään (meitä on usein vähemmän kin muita), tarjotaan kahvit ja sitten joskus lähetään kotiin, kun lapselle tulee kova nälkä. Eilen viimeksi annoin lapselleni kyläpaikassa eväitä (koska oltiin matkassa koko päivä). lapsi jakoi eväänsä kyläpaikan lapsen kanssa, joka pyysi lisääkin. Ei mulla ollut, olin ottanut eväät omalle lapselle (matkalle), ja ne siis jaettiin kahtia. Ensi kerralla otan kai sitten eväitä myös isäntäperheen lapselle, joka on koko ajan kotonaan...

Pointti toisen kerran: elän työmarkkinatuella ja pihistän siitä kylälyjä varten   - mennen tullen. Tiedän, pakko ei ole viedä tuliaisia enkä aina edes vie. Että voitaisiinkaikin, molemin puolin kyläillä ilman.Joskus jotain vien ja huolehdin, etteivät vieraani kärsi nälkää.

Miksi kuitenkin varakkaissa perheissä käydessäni ei tarjota juuri mitään? Joskus otan itse lasiin vettä hanasta ja juotan lapsenikin, siinä kaikki. Ja kun miellä käy monia, yllättävän moni sanoo, että tuliaiset unohtui ja jää pitkään, ruoka-ajaksi ja kahdeksi. Mukavaa! Mutta koskahan minulle olisi kyläillessä tajottu ruokaakin, usein pelkkää mustaa kahvia...

Teenkö nyt niin, että kun meille tulle vieraita, keitän vain hyvät kahvit? Lapsille ja aikuisille, jotka viihtyvät meillä lounasajasta illalliseen. Pitääkö olla itsekin syömättä sekin aika ja pitä lapsikin nälässä vai tarjota koko porukalle kaksi ateriaa jälkiruoineen? nIin oon tehnyt ja pitänyt sitä oikeana, vaikka käykin ( bruto 700 e) talouteni päälle.

Mutta kun me ei juuri koskaan kyläillessä syödä kuin omia eväitä tai tuliaisia...

[/quote]

Tulevatko vieraat siis kutsumatta? aika outoa käytöstä. Itse en ruokkisi kutsumattomia vieraita, ruoka-aikaan ilmoittamatta kylään töytääminen on sitäpaitsi epäkohteliasta. kahvit toki keitetään kutsumisista riippumatta, eikä mielestäni vieraillessa sen kummempaa odotetakaan. ja vieraissa käydään vuoroin. tämän kyläilyetiketin itse olen oppinut kotoani (80-luvulla syntynyt maalaistyttö:).

Vierailija
84/124 |
02.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi sanaa: white trash. Te kaikki.

Vierailija
85/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sviddu mitä noloa vuodatusta kermaperseeltä...

Vierailija
86/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kylläpä teillä on alkoholipainotteisia vierailuja!

Miksi viette kyläpaikkaan noin paljon viinaksia?

Ehkäpä he eivät välitä laatuviineistä tai konjakeista vaan heille käy ihan kotiviini ja se voi tuntua heistä mainiolta tarjottavalta vieraille - itsetehtyä!

Toisaalta heidän käytös tuntuu junttimaiselta, mutta entäpä jos he ovatkin oikeasti taloudellisisissa vaikeuksissa, mutteivät ainakaan teille hyvin toimeentuleville kehtaa/halua sitä myöntää? Jos ovat menneet vaikka joskus takaajiksi sukulaiselleen? Ethän voi tietää todellisia syitä.

Kehottaisin kyllä nauttimaan illasta ihan niillä eväillä mitä he tarjoavat. Jos he eivät talvisin tuo teille ruokatuliaisia, ei kai teidänkään tarvitse viedä mennessä niin paljon? Toki mökille on kohteliasta viedä jotain kun kauppa on yleensä kaukana. Mutta voihan sinne viedä vaikka korin limsaa jos he ovat enemmän sen tyylisiä ihmisiä?

Vierailija
87/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on piristävän oikeassa. Omassa ystäväpiirissäni kaikki ovat ns. samalla sivulla, mutta joskus esimerksiki tuttavuuksien kanssa vuosien takaa on tullut näitä tilanteita vastaan. Näiden kohdalla voi toimia kahdella eri toimintamallilla; ei näe heitä enää tai sitten downgreidaa omat tarjoilut ja tuomiset vastakappaleiden tasolle.

Ja kakkoselle, tampponi vääriin päin?

Vierailija
88/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, ei minua kyllä haittaisi yhtään tuollainen. IHmiset nyt arvostaa eri asioita, joitain ei kiinnosta juomilla ja ruoilla hienostelu vaan nauttivat niistä ihan arkisista, sitiä keskikaljasta ja janssoninkiusauksesta. Sellaiset ihmiset ei välttämättä edes ymmärrä että heidän tarjoilunsa olisi jotenkin huonompaa kuin toisenlaisten - päinvastoin, voivat jopa ajatella että ne hienommat ihmiset tuo aina aika kummallisia ja pahanmakuisia ruokia ja juomia... 

Mulla ainakin on sukulaisia joille olisi ihan tyhmää edes viedä mitään erikoisjuustoja tai campareita, ihan siksi että heistä ne olisivat vaan kummallisen makuisia ulkomaanjuttuja, ei ollenkaan niin hyviä kuin Karhu-kalja ja kunnon Valion Edam. Ei nämä kaikki mitään köyhiäkään ole, onpa vaan sellainen perinteinen suomalainen maku. Vaikka itse olen jonkinlainen ruokahifisti ja meiillä syödään eksoottistakin, niin en tuputa makuani muille enkä pidä huonompina ihmisiä joilla on erilainen maku ja tyyli. 

Vierailija
89/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jaksa enää tavata kuin tiettyjä ihmisiä, sillä kyllästyttää se vastavuoroisuuden puute, joissakin tapauksessa myös käytöstapojen. Veisin mielelläni juhlien emännälle kukkia, mutta kun nauretaan päin naamaa tai ihmetellään vaivautuneesti, enpä enää viitsi. Kun itse juhlimme vauvan syntymää, juhliin tultiin t-paidoissa ja tyhjin käsin, ei kukkiakaan ollut matkassa. Mielestäni en ole kermaperse vaan hyvät käytöstavat aikoinani oppinut.

Vierailija
90/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa. Me saimme viime jouluna lahjaksi itsetehtyä viiniä pullollisen. Ei olisi tullut mieleenkään alkaa arvostella ja nyrpistellä. Minä arvostan itsetehtyä ja sitä, että joku pistänyt lahjaan (tai tarjottavaan) aikaa ja vaivaa. Tosin mä syön myös kaupasta iloisena Pirkkaa ja Rainbow'ta, joillekin tietysti kelpaa vain "paremmat" merkit, vaikka tavara on täysin samaa.

Miksi te juotte niin paljon alkoholia?

Vierailija
91/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen kermapersettä on se, että ollaan kohteliaita? Kun minä tuon tuliaisia (syötäviä tai juotavia) isäntäperheelle, niin ne on tarkoitettu käyttöön sille illalle yhdessä, ei niin, että isäntäperhe nyysii ne omaankäyttöön. Pidän tällaista syötävien ja juotavien tuliasilahjojen piilottamista ahneena ja ennenkaikkea epäkohteliaana!

Jos esim. tuon laatukonjakkipullon, haluan että sitä sitten myös illalla otetaan pienet huikat ruuanpäälle kun juodaan kahvit. Juomaahan ei tarvitse kaikkea kerralla käyttää, vaan sitten loput pullosta isäntäväki on hyvä vain ja pitää hyvänään ja juo ne itse milloin huvittaa.

Saipahan näistä vastauksista taas onneksi sen muistutuksen, että ei kannata tätä AV:ta ottaa niin tosissaan, kun näemmä vastailijat suurimmalti osalti on epäkohteliasta, epäsivistynyttä porukkaa. Mitä muutakaan tällaiselta ihmisiryhmältä voi odottaa??

Vierailija
92/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vastaava kokemus eräästä pariskunnasta (ilman älyttömiä alkoholi tarjoiluja). Minulla on 3-vuotiaat kaksoset ja 6-vuotias. Lisäksi perheeseeni kuuluu mies.

Tällä pariskunnalla 7-vuotias ja 5-vuotias.

He tulevat mielellään meille kylään ja aina osuvasti ruoka-aikaan, syövät aina hyvällä ruokahalulla. Käymme heillä välillä myös kylässä ja tapana on viedä esim. jäätelöä tai jotain muuta makeaa viemisiksi. He nappaavat tuliaiset kaappiin/pakastimeen eivätkä tarjoile ikinä mitään. 

Jotenkin vaan junttiä käytöstä. Teimme viime kesänä todellisen "mokan" sillä lähdimme tämän perheen kanssa yhteiselle mökki lomalle. Sovittiin, että mennään kauppaan porukalla niin tulee kaikille mieleistä. Kuinkas ollakkaan perheen vanhemmat meinasivat selvitä 4vrk:n reissusta korillisella kaljaa, kolmella makkara paketilla,muutamalla limupullolla ja parilla maissipaketilla.

Saatiin melkoisella väännöllä selvitettyä asia kaupassa ja perusteluna heiltä tuli "kun teillä on 1 lapsi enempi!". Toki olin valmis ostamaan kaikille viidelle lapselle yhteiseksi esim. banaanit,rahkatarvikkeet jne... Mutta en ala kaikkia kunnon ruokiakin aikuisille ihmisille kustantamaan!

Tämä perhe on melko varakas (ei siis elä pelkillä lainoilla), joten toiminta on vain pihistelyä.

Vierailija
93/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:22"]

Vähän vastaava kokemus eräästä pariskunnasta (ilman älyttömiä alkoholi tarjoiluja). Minulla on 3-vuotiaat kaksoset ja 6-vuotias. Lisäksi perheeseeni kuuluu mies.

Tällä pariskunnalla 7-vuotias ja 5-vuotias.

He tulevat mielellään meille kylään ja aina osuvasti ruoka-aikaan, syövät aina hyvällä ruokahalulla. Käymme heillä välillä myös kylässä ja tapana on viedä esim. jäätelöä tai jotain muuta makeaa viemisiksi. He nappaavat tuliaiset kaappiin/pakastimeen eivätkä tarjoile ikinä mitään. 

Jotenkin vaan junttiä käytöstä. Teimme viime kesänä todellisen "mokan" sillä lähdimme tämän perheen kanssa yhteiselle mökki lomalle. Sovittiin, että mennään kauppaan porukalla niin tulee kaikille mieleistä. Kuinkas ollakkaan perheen vanhemmat meinasivat selvitä 4vrk:n reissusta korillisella kaljaa, kolmella makkara paketilla,muutamalla limupullolla ja parilla maissipaketilla.

Saatiin melkoisella väännöllä selvitettyä asia kaupassa ja perusteluna heiltä tuli "kun teillä on 1 lapsi enempi!". Toki olin valmis ostamaan kaikille viidelle lapselle yhteiseksi esim. banaanit,rahkatarvikkeet jne... Mutta en ala kaikkia kunnon ruokiakin aikuisille ihmisille kustantamaan!

Tämä perhe on melko varakas (ei siis elä pelkillä lainoilla), joten toiminta on vain pihistelyä.

[/quote]

Aika törkeää, muttei verrattavissa ap:n tapaukseen.

Tässä aloituksessahan isäntäväki tarjoili niitä juttuja, jotka itse kokivat hyviksi vaihtoehdoiksi. Nälässä tai janoisena ei siis tarvinnut olla. Tuollainen "hampaita kiristellen meni hakemaan juustoja" voi olla ap:n omaa mielikuvitusta kun muutoinkin haukkuu tuttavapariskuntaa aika rankasti.

Liekö yletön alkoholinkäyttö tehnyt jo tuhoja ap:nkin käytötavoille ;)

Vierailija
94/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan törmännyt, kuin aloittaja ja muutama muu ketjussa. Kaikkein eniten näissä mökkisniiduilijoissa hämmästyttää se, että tarjoilut ja ruokanautinnot on yleensä kaupunkioloissa meillä kaikilla aika yhtenevät - vierailemme toistemme luona puolin ja toisin eikä talvisin tule tuollaista oloa.

Mutta annapa olla kun tulee kesä: tupsahtaa kutsu kaverin mökille, ja mukana piiiitkä lista asioista, mitä tuoda kaupasta. Ymmärrän toki tuon tiettyyn rajaan asti (ja olisin tietysti tuonut ruokaa ja juomaa ilman listaakin), mutta sitä en ymmärrä, että neljälle ihmiselle pyydetään tuomaan viikonlopuksi neljä kiloa lihaa ja lihavalmisteita (kokolihaa, makkaraa, leikkeleitä), aamiaistarpeet sun muut ja juotavaa koko komppanian tarpeiksi (alkoa).  Sanomattakin selvää, että yli puolet noista pyydetyistä tavaroista jää isäntäväen kaappiin, ja kehtaapa emäntä vielä tyytyväisenä hyristä, että "hyvä kun meille jäi nyt ruokaakin, ei tarvitse heti tänään lähteä kaupoille". Minulle tuosta jää paskan maku suuhun, että isäntäväki tarjoaa ikään kuin vain paikan, ja maksattaa vieraillaan kaiken muun (näin on joskus suoraan sanottukin!). Moukkamaista, sanon minä.

Vierailija
95/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:12"]

Jaa, ei minua kyllä haittaisi yhtään tuollainen. IHmiset nyt arvostaa eri asioita, joitain ei kiinnosta juomilla ja ruoilla hienostelu vaan nauttivat niistä ihan arkisista, sitiä keskikaljasta ja janssoninkiusauksesta. Sellaiset ihmiset ei välttämättä edes ymmärrä että heidän tarjoilunsa olisi jotenkin huonompaa kuin toisenlaisten - päinvastoin, voivat jopa ajatella että ne hienommat ihmiset tuo aina aika kummallisia ja pahanmakuisia ruokia ja juomia... 

[/quote]

Joo, mutta miksi ne paremmat tarjottavat pitää jemmata kaivoon?

Vierailija
96/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä tällaiset pihistelijät itse kyllä ovat heti ottamassa kaiken irti mitä saavat, juovat ja syövät hyvällä ruokahalulla "toisten piikkiin" ja yhteislomalla kauppareissulla maksatettaisiin kaikki ostokset vain muilla... Vituttaa suorastaan tällainen hyväksikäyttö. Ja yleensä ei kyseessä ole mikään köyhyys, vaan ihan ehta nuukailuntarve.

Millainen ystävä käyttää hyväkseen toista ystäväänsä? Jos kesällä tuodaan jäätelöä kahvikutsuille, niin hemmetti se jäätelö on tarkoitettu tarjottavaksi! Kiva sitten juoda ne kahvit "kuivinsuin" ja lapset kysyvät, Missä äiti on se meidän ostama jäätelö? MÄ en ikinä kehtaisi olla tarjoamatta jäätelöä siinä tilanteessa. Mutta juntti on juntti, vaikka voissa paistaisi.

Vierailija
97/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä he tuovat teille tullessaan tuliaisiksi?

Vierailija
98/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö ja juoko nuo teidän tuttavat teillä ollessaan hyvällä halulla aina kaikkea tarjolla olevaa? Ovatko he oikeasti samantyylisiä (hienoja) ihmisiä kuin te? Entä jos heidän käsityksensä mukaan mökillä ei kuulu syödä ravintola-annoksia, vaan juuri mökkiruokaa.

Meidän tuttavapariskunta ampui aikoinaan aivan yli joululahjoissa. Ihan hirveän kalliita lahjoja antoivat. Me ei ollenkaan osattu ajatella joululahjoja muuten kuin suhteellisen pieninä muistamisina (esim. luomuhunajaa ja yritteetä paikalliselta pientilalta aikuisille) ja oltiin aina vähän kauhuissamme, että lahjat olivat niin eri arvoisia. Mutta ajateltiin, että jatketaan kuitenkin omalla linjallamme, eikä lähdetä kilpavarusteluun. Nyt on ilmeisesti tuttavapariskunta tehnyt ap:t, eli suutahtanut ja lahjaksi tulee (vain kummilapselle) joku h&M:n paita. Ei lahjan arvo meitä edelleenkään millään tavalla haittaa, koska se ei ole pääasia. Enemmän haittaa se, että ilmeisesti tuttavat pitävät meitä ap:n tapaan alempiarvoisina ja moukkina, vaikka olemmekin aina panostaneet lahjojen arvopohjaan (mm. ekologisuus, lähituotteet, käsityöläisyys).

Vierailija
99/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne olivat siellä kaivossa viilenemässä teitä varten!? Mutta joo se on outoa, että vieraiden tarvitsee sanoa mitä otetaan ja milloin - tosin jos jään jotain vaille, niin en kyllä kehtaa isännälle ja emännälle siitä huomauttaa ellei kyse ole tyyliin sukulaisista tai todella läheisistä ystävistä... Ehkä voitte oppia ettei kannata viedä mitään ylihienoa, kun tämä ystäväpariskuntanne ei sellaisesta välitä!? Mutta jos te välitätte itse ettekä halua litkiä "mitään kotiviiniä", niin viekää ja tarjotkaa!

Itse olen aika juntti varmaankin, kun tykkään istua iltaa kavereiden kanssa siideritölkki kädessä Tuc-keksit ja Aura-juustot edessä! Onhan meillä näitä hienompien makujen ystäviä, mutta who cares - jos ei kelpaa, niin saa lähteä pois, mutta eivätpähän oo koskaan lähteneet :)

Vierailija
100/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermaperse ap vastaa: Tunnen pariskunnan kyllä hyvin, mies on meidän erittäin vanha tuttu. Tiedän siis hyvin senkin, että hän nimenomaan tykkää kovasti hyvistä juomista, campari ei ole hänen mielstään mitään katkeraa punaista äklöä, vaan hyvä aperitiivi.

Minulle tulee välillä vaan semmoinen olo tästä epätasaisuudesta, että kaverimies jotenkin ajattelee, että meistä voi meidän "tyhmyyden" takia jotenkin "hyötyä": Eli hän saa omaan baarikaappinsa, jota huolella kyllä itsekseen tyhjentelee, jotain semmoista mitä itse ei raskisi ostaa.

Hänen ajatuksissaan jokainen penni kotiinpäin on aina itelle voitto, ja se voi olla vaikka kaverilta nyysätty penni, niin voitto se on siltikin.

Olen varmaan kermaperse, painokin näköjään 80 kg:n huittelilla, joten kommenttini on naturlement ihan persiistä sekin. Tämä selevä.

En vaan tykkää siitä, että joku tyytyväisenä naureskelee sunnuntai-iltana kun me ollaan lähdetty, että onpas mulla taas täällä hyvääää tavaraaa kaapissa, hymhym hyrinää. On se vaan kiva, kun "Kassu" on niin hömelö, ettei tajua, että kuka täsä voittaa ja kuka vähemmän.

Tämmöseltä se mulla tuntuu. Tietty olen väärässä. Kaveri vaan on vaatimaton luonteeltaan ja hirveissä veloissa kun suvussa on tautia ja vaivaa. Urheana miehenä ei vaan voi sitä ikinä kertoa eikä näyttää.

Ja niin joo sekin jäi vielä, juoppoja koko porukka. 3 päivän mökkiviikonloppuna viinaa menee joo. Samoin viikonloppu talvella, töihin on vielä päästy kuitenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi