Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkivierailulle pihistelijöiden luo; never

Vierailija
30.05.2013 |

Meillä on tuttavapariskunta, joiden kanssa vierailut menee sillain, että he käyvät talvisin meillä usein iltaa istumassa ja syömässä ja me sitten käydään vastavierailuilla niiden mökillä kun niillä semmoinen on. Meillä ei ole mökkiä, mutta kaupunkiasuntomme on iso ja viihtyisä näihin talvi-illallisiin.

Sanomattakin on selvää, että meidän tarjoilut ovat aina hyvät, laadukkaat ja runsaat. Niihin satsataan aikaa ja rahaa. Juomat ovat hyvässä osassa myös, ja meillä juodaan hyviä viinejä sekä aina snapsit, ja konjakit ja viskit ruuan jälkeen.

Mennäänpä sitten mökkikylään. Viedään mennessämme taas kunnon patteri konjakkeja ja muita campareja ja juomia. Sekä juustotarjotin ja patonkeja ja leikkeleitä aamiaiseksi jne.

Mökkitarjoilu meillepäin on: olutta (haettu Tallinnanristelyltä). Ja naisille KOTIVIINIÄ. En ole juonu kotiviiniä 90-luvun laman jälkeen. Sittemmin on meidän ikäisissä jo ollut senverran vakituisia työpaikkoja ja rahaa, että viini olisi vara ostaa. Eikun nyt mä muistin väärin, olihan tarjottavana myös jonku tonkkaviini. Valkkarit oli omaa tuotantoa, punkku tonkasta.

Ruokaa oli kyllä, kysyin jossain vaiheessa iltaa, että eikös laiteta se juustobrikka esille, kun tuotiin niitä juustoja. Näin kuinka isännän naama vääntyi tuskasta: no joo, käyppäs akka laittamassa vähän juustoja ja keksejä esille. Pienenpieni tarjoilu tulikin. Kaikkia sortteja ei näkynyt.

Mies meni kaivolta hakemaan kylmää vetta. Kaivossa oli juomavarasto viileässä. Kaikki ne juomat, mitä me oltiin tuotu mielestämme yhteiseen tarjoiluun oli upotettu sinne. Myös ne pullot, mitä aikaisemmin oli tuotu. Talolla ja jääkaapissa oli siis kotiviiniä ja kaljaa.  Mies kyseli naureskellen, että eikös tässä joku viksimoukku olisi paikallaan. Tarkoitti sitä hyvää viskiä, minkä oli tänne tuonut. Isäntä pitikitti pitkään ja lähti sitten vaivalloisesti hakemaan kaapista moukut: VanaTallin-pottu. Tässä on tosi hyvä tuo prosentti-ja -hinta-suhde. Että halvalla paljon vatteja, joo.

Tämän pariskunnan elämä ei ole mitenkään tiukkaa, eikä niillä ole sen enempää velkaa tai mitään vaikeuksia muutenkaan. Samassa työpaikassa miehet keskenään, lapsettomia pariskuntia ollaan. Niiden mökki ei suinkaan ole mikään ylikallis loma-asunto, vaan vain kesäkäytössä oleva vanha mökki. < Eli mikään niiden elämässä ei pakota niitä pihistämään taikka kärsimään mitenkään.

Kun vieraita kutsutaan, niin minut on kasvatettu siten, että niille vieraille sitten tarjotaan hyvin ja hyvää ja vähintään samanlaista tarjottavaa kuin mitä me ollaan saatu niillä. Kun on nämä vastavierailut kyseessä. Että jos niitä on pidetty meillä hyvissä ruuissa ja juomissa,  niin voishan nekin tarjota meille muuta kuin karvasta kotiviiniä eikä jemmailla meidän tuomia, kalliimpia ja hyviä tarjottavia jonnekin kaivoon.

Tulee semmoinen olo, että ne niinkuin yrittäisi hyötyä meistä. Haluaisin, että he kokisivat että meidän vierailut on niin kivoja ,että hyöty tulisi siitä. Että olis hauskaa. Ajatus siitä, että kalliimmat tuliaiset ja tarjottvat haudataan katakombeihin, että voi myöhemmin itse niitä nauttia, eikä tarjoa vierailleen, on minusta pikkumaista pihtaamista.

Ei täsä mittään, en ole meidän camparipulloja vailla. Tiedänpähän vaan tästä eteenpäin että tarjoilu pitää olla tasoltaan vaatimatonta. Viemisiksi seuraavalle mökkivieralulle tulee makkaraa ja mäyräkoira.

Talvella illallisella janssoninkiusaus ja kaalisalaatti. Olutkoppa parvekkeella jäähtymässä. Jälkiruuaksi joku kaurakeksipaketti ja suodatinkahvit. Vana Tallin tosiaan hyvää ja halpaa.

Kommentit (124)

Vierailija
41/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 17:28"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 16:59"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 16:28"]

70, laitapa linkki moiseen etikettiohjeeseen.

Ja muista, että tämä oli nyt MÖKKIVIERAILU. Ihan eri tilanne kuin muodolliset illalliset. Mökille mennään nyyttäriperiaatteella, eli että viedään mukana jotain vierailun aikana syötävää,

Ja joka tapauksessa, jos vieras pyytää saada jotain tuomaansa, sitä annetaan eikä piilotella kaappeihin. Näin.

[/quote]

Mikähän helvetin fakta tääkin nyt on että mökillä kaikki on ihan erilailla ja eri etiketit ja kaikilla nyyttärimeininki? Vaikka se pitää sulla paikkaansa ei se ole mikään yleismaailmallinen fakta. Laitappa linkkiä näihin sun mökkietiketteihin.

Meille kun tulee mökille vieraita (illaksi, viikonlopuksi tai vaikka koko viikoksi) niin todellakin me ollaan isäntäväki ja tarjotaan juomat ja ruuat, tehdään ruuat jne ihan samanlailla kun kaupunkiasunnossammekin. Ei todellakaan tule kukaan vieras omien ruokien kanssa ja kokkaile mun kanssa keittiössä, ne ovat VIERAITA. Eli täsmälleen samalla tavalla kun kaupungissakin.

Sitten on niitä harvoja ihmisiä jotka ovat niin perhettä että toimitaan erilailla sekä kaupungissa että mökille, eli vaikka siskoni kanssa saatan kokkailla yhdessä.

Joten älä pidä sitä sun elämäsi tapaa jonain yleisenä faktana jonka mukaan kaikki automaattisesti aina toimii.

[/quote]

Yleinen tapa silti, ja ap:lla se oli jo vakiintunut käytäntö ystäväpariskunnan kanssa, siis tuoda tullessaan ruokaa ja juomaa.

Ja sunhan se piti ekana laittaa linkki väitteeseesi, että on etiketin vastaista panna tuliaisia tarjolle. Odotan edelleen.

[/quote]

Toi oli ensimmäinen viestini tässä ketjussa, eli se jolta odotat jotai ei ollut sama kirjoittaja. Mä en kommentoinut siihen asiaan, ensä edes ap:n ja tuttaviensa tapoihin yhtään mitään. Kommentoin vain ja ainoastaan tohon sun idioottimaiseen möläytykseen.

[/quote]

Ai että sulla on moukkamainen tapa tulla toisten keskusteluun sivusta väliin, etkä viitsi edes ilmaista, että ohiksena kommentoit? No joo, sinäpä se oletkin "oiva" haukkumaan muiden kirjoituksia idiottimaisiksi...

PS: lue tämä ketju. Kuten näet, monen mielestä niitä tuliaisia pitää tarjota. Joten ei se nyt AINAKAAN mitenkään harvinainen tapa ole, joka olisi siten "ehdottomasti etiketin vastaista". Mökillä on eri sosiaalinen koodisto kuin kodissa.

Ja joka tapauksessa, jos vieras pyytää saada jotain tuomaansa, sitä annetaan eikä piilotella kaappeihin. Näin.

Vierailija
42/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, totta että jos vieras pyytää tuliaisina tuomiaan ruokia tai juomia, niin sitä annetaan eikä piilotella kaappeihin. Mutta voi olla niinkin, että on epäkohteliasta pyytää lahjaksi tuomiaan ruokia "takaisin". Paras varmaan opetella joku tapa, jolla voi etukäteen tahdikkaasti tarkistaa isäntäväen toiveet ja suunnitelmat, ja edelleen lahjoja antaessaan kertoa, mitä toivoo niillä tuomisillaan tehtävän. Juuri kuten joku sanoi, tuotiin tällaisia iltapalaksi tms. (Tosin senkin kai voi sitten joku ajatella, että iltapalaksi ensi viikolle, kun emme enää ole täällä teidän kanssa...) Ja isäntäväki voi myöskin avata suunsa ja jollain tahdikkaalla tavalla tuoda ilmi mitä ajattelee tai on suunnitellut. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta korrektia olisi kysyä tosiaan, mitä toivovat tuotavaksi yhteiseen menyyseen. "Voidaanko tuoda jotain juomaa tai ruokaa nautittavaksi vierailun aikana?"

Kysyikö ap tätä? Jos kysyi ja silti tuliaiset jemmattiin kaappiin, niin vastapa se oudoksi meneekin.

Pidän kyllä outona silti, että jos pyydetään tuotuja juustoja/viskiä, niitä ei malteta antaa. Onhan mökeillä tyylinä, että vieraat tuo jotain, jota on tarkoitus syödä tai juoda yhdessä, ainakin yleinen tapa tämä on, joten tuommonen jemmaus antaa kieltämättä saidan vaikutelman.

Vierailija
44/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ylipäätään menet, kun et koe olevasi tasaveroinen? Mä jättäisin menemättä. Mä en ylipäätään tajua, kun ihmiset täällä avautuu, että kaverit sit ja sukulaiset tätä ja mua ottaa päähän. Ja silti mennään vuodesta toiseen niihin samoihin tilanteisiin ja ollaan tyytymättömiä.

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:36"]

Tämmöseltä se mulla tuntuu.

[/quote]

Vierailija
45/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys teille, jotka viette alkoholia ja evästystä mukananne tarkoittaen ne tuotteet käytettäväksi heti teille tarjottaviksi, niin miten te teette tiettäväksi, että ne pitää käyttää nyt kun te olette siellä?

Jos tuodaan useita viinapulloja, niin ei mulle tule edes mieleen, että ne pitää tuhota nyt sillä samalla kerralla...

[/quote]

Kuuluu hyviin tapoihin laittaa tuodut jutut tarjolle. Kaikkea ei tarvi juoda/syödä, mutta tarjolle laitetaan.

Vierailija
46/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 17:54"]

Kysymys teille, jotka viette alkoholia ja evästystä mukananne tarkoittaen ne tuotteet käytettäväksi heti teille tarjottaviksi, niin miten te teette tiettäväksi, että ne pitää käyttää nyt kun te olette siellä?

Jos tuodaan useita viinapulloja, niin ei mulle tule edes mieleen, että ne pitää tuhota nyt sillä samalla kerralla...

[/quote]

Kuuluu hyviin tapoihin laittaa tuodut jutut tarjolle. Kaikkea ei tarvi juoda/syödä, mutta tarjolle laitetaan.

[/quote]

Ei se kuulu yleisiin hyviin tapoihin. Se voi olla tapana teillä. Toisilla toisin.

Vierailija
47/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan eri asia, jos kutsutaan illalliselle kuin jos kutsutaan koko viikonlopuksi mökille.

Illalliselle nyt olisi tosi tökeröä tuoda jotain juustolautasta, patonkia ja salaattia (vai mitä se aloittaja nyt sitten veikään mökille). Illallinen nyt toivottavasti on juomineen kaikkineen mietitty kokonaisuus ja loukkaushan se on isäntäperhettä kohtaan, jos tulee omine tuomisineen ja vaatii niitä esille laitettavaksi. 

Jos mökillä ollaan monta päivää, niin ihan kohteliastahan sinne on tuoda jotain pientä lisänaposteltavaa/-juotavaa ja sopii etikettiin, että niitä sopivassa välissä laitetaan tarjolle.

Useat viinapullot eivät minusta kyllä enää ole etiketin mukaisia tavallisia tuomisia, sitten ollaan jo ns. nyyttärien puolella, jos joka sortin viinaa raahataan mukana. Ne sitten laitettaisiin johonkin sivupöydälle esiin ja niistä saa jokainen tehdä haluamiansa drinkkejä/ottaa hömpsyjä.

Vierailija
48/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:39"]

Ymmärrän ap:n ärtymyksen. Mökki-isäntäväeltä tuntuu puuttuvan käytöstavat. Ja niin tuntuu puuttuvan aika monelta muultakin suomalaiselta, kun tätä ketjua lukee. 
Yleensä on tapana, että isäntäväki nauttii vieraiden kanssa vieraiden tuomat tuliaiset.

Muistan vieläkin, kuinka nolona olin, kun jostakin syystä huomasin vieraiden tuliaiset vasta heidän lähdettyään. Muistelen, että toinen vieraista antoi minulle pikkupussukan käteen ja olin laskenut sen jonnekin auttaessani vieraita riisuumaan ulkovaatteensa. Jälkeenpäin pussukasta paljastui viinipullo. Sehän olisi pitänyt korkata ja juoda yhdessä vieraiden kanssa. Tietysti selvitin väärinkäsityksen vieraiden kanssa ja lopulta meillä oli oikein hauskaa, kun nauroimme kömmähdyksellemme. 

[/quote]

Ei ole noin yksiselitteistä. Esim. yksi tuttava pariskunta tuo meille monesti kahvipaketin kun tulevat. Olis aika tyhmää aukaista se kahvipaketti väljähtymään ja keittää siitä nyt vieraita varten kahvit, vaikka olis omakin kahvipaketti vielä puolillaan. Eli riippuu kyllä ihan tuliaisen luonteesta. Jos on tuotu suoraan leipomosta uunituoretta pullaa, niin sitten voisin laittaa samantien pöytään tarjottavaksi.

Mutta niin kauan, kun vieras ei tee itse selväksi, että tarkoitti nämä nyt tässä ja nyt syötäviksi/juotaviksi, niin sitten mielestäni täytyy hyväksyä se, että jotkut tulkitsee tuliaiset lahjoiksi, jotka isäntäväen on tarkoitus käyttää sitten kun haluaa.

[/quote]

No tässä tapauksessa olisi noloa se jos ei kahvia lainkaan tarjottaisi.

Vierailija
49/124 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:00"]

Meillä on tuttavapariskunta, joiden kanssa vierailut menee sillain, että he käyvät talvisin meillä usein iltaa istumassa ja syömässä ja me sitten käydään vastavierailuilla niiden mökillä kun niillä semmoinen on. Meillä ei ole mökkiä, mutta kaupunkiasuntomme on iso ja viihtyisä näihin talvi-illallisiin.

Sanomattakin on selvää, että meidän tarjoilut ovat aina hyvät, laadukkaat ja runsaat. Niihin satsataan aikaa ja rahaa. Juomat ovat hyvässä osassa myös, ja meillä juodaan hyviä viinejä sekä aina snapsit, ja konjakit ja viskit ruuan jälkeen.

Mennäänpä sitten mökkikylään. Viedään mennessämme taas kunnon patteri konjakkeja ja muita campareja ja juomia. Sekä juustotarjotin ja patonkeja ja leikkeleitä aamiaiseksi jne.

Mökkitarjoilu meillepäin on: olutta (haettu Tallinnanristelyltä). Ja naisille KOTIVIINIÄ. En ole juonu kotiviiniä 90-luvun laman jälkeen. Sittemmin on meidän ikäisissä jo ollut senverran vakituisia työpaikkoja ja rahaa, että viini olisi vara ostaa. Eikun nyt mä muistin väärin, olihan tarjottavana myös jonku tonkkaviini. Valkkarit oli omaa tuotantoa, punkku tonkasta.

Ruokaa oli kyllä, kysyin jossain vaiheessa iltaa, että eikös laiteta se juustobrikka esille, kun tuotiin niitä juustoja. Näin kuinka isännän naama vääntyi tuskasta: no joo, käyppäs akka laittamassa vähän juustoja ja keksejä esille. Pienenpieni tarjoilu tulikin. Kaikkia sortteja ei näkynyt.

Mies meni kaivolta hakemaan kylmää vetta. Kaivossa oli juomavarasto viileässä. Kaikki ne juomat, mitä me oltiin tuotu mielestämme yhteiseen tarjoiluun oli upotettu sinne. Myös ne pullot, mitä aikaisemmin oli tuotu. Talolla ja jääkaapissa oli siis kotiviiniä ja kaljaa.  Mies kyseli naureskellen, että eikös tässä joku viksimoukku olisi paikallaan. Tarkoitti sitä hyvää viskiä, minkä oli tänne tuonut. Isäntä pitikitti pitkään ja lähti sitten vaivalloisesti hakemaan kaapista moukut: VanaTallin-pottu. Tässä on tosi hyvä tuo prosentti-ja -hinta-suhde. Että halvalla paljon vatteja, joo.

Tämän pariskunnan elämä ei ole mitenkään tiukkaa, eikä niillä ole sen enempää velkaa tai mitään vaikeuksia muutenkaan. Samassa työpaikassa miehet keskenään, lapsettomia pariskuntia ollaan. Niiden mökki ei suinkaan ole mikään ylikallis loma-asunto, vaan vain kesäkäytössä oleva vanha mökki. < Eli mikään niiden elämässä ei pakota niitä pihistämään taikka kärsimään mitenkään.

Kun vieraita kutsutaan, niin minut on kasvatettu siten, että niille vieraille sitten tarjotaan hyvin ja hyvää ja vähintään samanlaista tarjottavaa kuin mitä me ollaan saatu niillä. Kun on nämä vastavierailut kyseessä. Että jos niitä on pidetty meillä hyvissä ruuissa ja juomissa,  niin voishan nekin tarjota meille muuta kuin karvasta kotiviiniä eikä jemmailla meidän tuomia, kalliimpia ja hyviä tarjottavia jonnekin kaivoon.

Tulee semmoinen olo, että ne niinkuin yrittäisi hyötyä meistä. Haluaisin, että he kokisivat että meidän vierailut on niin kivoja ,että hyöty tulisi siitä. Että olis hauskaa. Ajatus siitä, että kalliimmat tuliaiset ja tarjottvat haudataan katakombeihin, että voi myöhemmin itse niitä nauttia, eikä tarjoa vierailleen, on minusta pikkumaista pihtaamista.

Ei täsä mittään, en ole meidän camparipulloja vailla. Tiedänpähän vaan tästä eteenpäin että tarjoilu pitää olla tasoltaan vaatimatonta. Viemisiksi seuraavalle mökkivieralulle tulee makkaraa ja mäyräkoira.

Talvella illallisella janssoninkiusaus ja kaalisalaatti. Olutkoppa parvekkeella jäähtymässä. Jälkiruuaksi joku kaurakeksipaketti ja suodatinkahvit. Vana Tallin tosiaan hyvää ja halpaa.

[/quote]Mökillä ei tarvi olla niin hienot tarjottavat. Grilliin nautaa, kanaa, makkaraa ja kyytipojaksi olutta, siideriä kun ilta ehtii pidemmälle ehkä jotain vielä. Pakkoko on läträtä alkoholin kanssa. Varmaan moni mökkiläinen ilahtuu kun tuo yksinkertaisesti esim nautaa, kanaa ja vessapaperia.

Vierailija
50/124 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule. Meidät kutsuttiin taannoin vanhan, hyvän (niin luulin) ystäväni mökille. Ennen menoa ystäväni lausahti, että kun olin kerran tullut järjestelijäksi/työvoimaksi edellisellä viikolla heidän lapsensa juhliin, niin se käy maksusta, meidän ei tarvitse maksaa mökille tulemisesta, ruoasta tms. mitään.

Ruokakustannuksiin olisin osallistunut joka tapauksessa, mutta muuten olin että wtf. Tähän asti jos on jonnekin kutsuttu, niin ei ole kellekään tullut mieleenkään että kutsujalle pitäisi maksaa hänen tilojensa käytöstä. Huom. kysymyksessä oli pankinjohtajan tytär. Minä sairaseläkkeellä pitkäaikaisen sairauteni vuoksi.

Samalla logiikalla jos menette kaverille istumaan iltaa, kaveri ojentaa lopuksi laskun. Siitä että istuitte iltaa kalliisti ostetussa kodissa.

Vastalahjaksi siinä tapauksessa antaisin laskun sisällöntuotanto- ja viihdykepalveluista tälle kaverille. Pidinhän hänelle seuraa koko illan.

Vierailija
51/124 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:44"]

Lapsellisia olette te jotka tartutte alkoholin käyttöön!!!! Sama mitä juo ja kuinka paljon sekä missä, pointtina  ap:lla on se, että miten eri tasolla on tarjoamiset ja viemiset. Moniko teistä veisi sisfäfilettä tuliaiseksi ja saisitte vaan makkaraa ja korkeintaan pienen siivun sitä filettä? ja minä sitten haukkuisin täällä, olette ihme porkkaa kun syötte! :)

[/quote]

En usko, että toista kertaa tekisin samoin, eli tokalla kerralla veisin makkaraa ja olutta -linjalla, kuinka hölmö ihmisen tarvii olla, jos ei kerrasta opi? Seura on kyllä se pääpointti ei ruoka.

[/quote]Ei toista kertaa filettä jos tarjolla on vaan vaatimatonta safkaa. Se perinteinen makkara, sinappi ja ketsuppi  ja vihanneksia. Ehkä sentään lohta. Itselleni ei maistu makkarat ja kanaa veisin.

Vierailija
52/124 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräälle ihmiselle tein monesti ruoan ( ei mitään sisäfilettä) kun kutsuin visiitille ja kun menin hänen luokseen niin kahvia, pullaa. Enpä ole enää kutsunut visiitille ja ei hän mua. Tavataan monesti sattumalta kirjastossa, kadulla, kaupoissa.

Vierailija
53/124 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 10:02"]

Eräälle ihmiselle tein monesti ruoan ( ei mitään sisäfilettä) kun kutsuin visiitille ja kun menin hänen luokseen niin kahvia, pullaa. Enpä ole enää kutsunut visiitille ja ei hän mua. Tavataan monesti sattumalta kirjastossa, kadulla, kaupoissa.

[/quote]Joskus oon pyytänyt nk syömään ulkona ja hän on ilman mujuta ymmärtänyt että minä maksan. Itse hän eoi ole koskaan pyytänyt nk ulos syömään. Tämänkin olen lopettanut hänen kanssaan. Menen syömään niiden kanssa kellä on varaa maksaa omansa.

Vierailija
54/124 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamia mielipiteitä.

Ensinnäkin, nyyttäriperiaatteen idea on siinä, että sovitaan keskenään etukäteen mitä kukakin tuo. Jos tuodaan jotain sopimuksen ulkopuolelta, eli yllättäen, niin kyseessä on tuliainen eli lahja. Lahjansaaja saa päättää miten sen käyttää. Joskus on tarkoituksenmukaista avata lahjaksi tuotu viinipullo, toisinaan taas ei. Riippuu ihan siitä mitä isäntäväki on ajatellut illan ohjelmaan kuuluvan. Minusta oli erittäin noloa kun eräs tuttavapariskunta toi meille viinipullon. Koska kumpikaan meistä ei pidä viineistä yhtään, niin avattiin se ja laitettiin tarjolle. Se tuttavapariskunta sen sitten lopulta joi. Näön vuoksi otin yhden lasillisen ja kaadoin sen tiskialtaaseen kun kukaan ei nähnyt. Kukaan muu ei välittänyt juoda. Jotenkin typerää juoda toiselle annettu lahja. 

Toisekseen siitä, että ap:n mielestä tarjoilut olivat ala-arvoiset. Minun mielestäni tarjoilussa ei tarvitse noudattaa mitään vastavuoroisuusperiaattetta vaan jokainen tarjoilee sen mukaan mihin omat varat riittävät ja minkä katsoo sopivaksi. Tarjoiluhan on lahja. Se ei ole kaupankäyntiä. Minusta on äärimmäisen moukkamaista alkaa laskea kuka on laittanut eniten rahaa tarjoiluihin ja kuka on velkaa kenellekin. (Tai jos aletaan laskea, niin tehdään siitä sitten ihan kirjallinen sopimus).

Mikä oikeus teillä on vaatia ketään antamaan teille yhtään mitään? Se, että ap on kestinnyt tuttaviaan kaupungissa ei velvoita hänen tuttaviaan yhtään mihinkään. Tai jos katsotte, että velvoittaa, niin perustakaa sitten ravintola. Laittakaa sinne hinnasto. Laskekaa jokainen syöty peruna ja laskuttakaa niistä. Näin kaikki menee tasan eikä kukaan pääse hyötymään toisesta. Eli ap, päätä oliko omat tarjoilusi lahja vai tuote.

Vierailija
55/124 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:32"]

Nämä tällaiset pihistelijät itse kyllä ovat heti ottamassa kaiken irti mitä saavat, juovat ja syövät hyvällä ruokahalulla "toisten piikkiin" ja yhteislomalla kauppareissulla maksatettaisiin kaikki ostokset vain muilla... Vituttaa suorastaan tällainen hyväksikäyttö. Ja yleensä ei kyseessä ole mikään köyhyys, vaan ihan ehta nuukailuntarve.

Millainen ystävä käyttää hyväkseen toista ystäväänsä? Jos kesällä tuodaan jäätelöä kahvikutsuille, niin hemmetti se jäätelö on tarkoitettu tarjottavaksi! Kiva sitten juoda ne kahvit "kuivinsuin" ja lapset kysyvät, Missä äiti on se meidän ostama jäätelö? MÄ en ikinä kehtaisi olla tarjoamatta jäätelöä siinä tilanteessa. Mutta juntti on juntti, vaikka voissa paistaisi.

[/quote]

Niin samaa mieltä. Olen törmännyt muutamaan nuukanihilistiperheeseen. Onneksi voi olla menemättä ja kutsumatta heitä. Meillä on onneksi ihania ystäväperheitä, joiden kanssa homma sujuu puolin ja toisin:)

Vierailija
56/124 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:54"]

Mun mielestä jos vie tuliaisiksi jotain, se nimenomaan on isäntäperheelle ja joskus oikein harmittaa, kun tarjoilun jatkoksi väkisin tungetaan ja avaraan joku tuomani, kokonaisuuteen sopimaton juttu, minkä olen tarkoittanut vaikka iltaherkuksi isäntäväelle. Kuten vaikka viikunahilloke ja pala kovaa vuohenjuustoa kahvipöytään, jossa on tiikerikakkua ja kranssipullaa.

Sniiduilijat ovat ärsyttäviä, mutta hiukan ihmettelen ap:n ajatusta että jos he tuovat konjakit tullessaan, sitä on paree myös illan aikana tarjoilla. Jos isäntäväki on jo ajatellut tarjoavansa jotain muuta niin eihän vieraat voi alkaa määrätä että nyt vaihtui tarjoilut tähän tasokkaampaan. Eihän ap oikeastaan vie tuliaisia, vaan vierailee oma pullo mukana -meiningillä, mistä on nyt syntynyt väärinkäsitystä.

[/quote]

Jaa, mä en kyllä valitettavasti osais arvostaa tuota viikunahilloketta ja vuohenjuustoa ja saattaisin laittaa tarjolle, että olis edes toivoa, että joku sitä syö...

Luin joskus jotain käytösopasta ja siinä nimen omaan sanottiin, että tuliaiset (syötävät) laitetaan tarjolle vieraiden läsnäollessa. Tietenkin, jos pöytä on jo täynnä ni voi omaa järkeä käyttää...

Ja ku joku sano, että ehkä ne tykkää ihan perus-Edamista eikä mistään hienostelujuustoista, ni miksi ihmeessä niitä "hienostelujuustoja" sit pitää jemmata, miksi niitä ei sitä suuremmalla syyllä laita tarjolle.... jotenkin ontu tuo arvio..

Vierailija
57/124 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:12"]

Jaa, ei minua kyllä haittaisi yhtään tuollainen. IHmiset nyt arvostaa eri asioita, joitain ei kiinnosta juomilla ja ruoilla hienostelu vaan nauttivat niistä ihan arkisista, sitiä keskikaljasta ja janssoninkiusauksesta. Sellaiset ihmiset ei välttämättä edes ymmärrä että heidän tarjoilunsa olisi jotenkin huonompaa kuin toisenlaisten - päinvastoin, voivat jopa ajatella että ne hienommat ihmiset tuo aina aika kummallisia ja pahanmakuisia ruokia ja juomia... 

[/quote]

Joo, mutta miksi ne paremmat tarjottavat pitää jemmata kaivoon?

[/quote]

Jospa ne olivat jäähtymässä

Vierailija
58/124 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita vastauksia lukematta:

Mulle ap:n kuvaus on ihan käsittämätöntä toimintaa - siis se pihistelijöiden. Kun otetaan vastaan ihmisiä kylään, niitä kestiään. Parasta pöytään (eikä sen tarvitse olla kallista). 

Mulle on aika selvää, että kun mennään mökille kyläilemään, sinne viedään enemmän ruokatuliaisia ja juomia kuin kaupungissa kyläillessä. Kaikilla ei ole autoa, mökiltä voi olla pitkä matka kaupoille, kalaa ei ehkä ole saatu. Näistä kaikista asioista täysijärkiset ihmiset sopivat etukäteen, samoin mahd. raha-asioista. 

Nyyttikestit on ihan eri kategoria. 

Ja lisäksi on moukkamaista laittaa konjakki ja viski kylmään kaivoon! Eihän ne kylminä maistu miltään, maut ja sävyt eivät tule esiin. 

Mua vähän ihmetyttää - yleisellä tasolla - miksi olla tekemisissä ihmisten kanssa, joiden tapakulttuuri on niin kaukana omasta. Oikein mietin ja muistelin, mutta ei tullut mieleen ainuttakaan ystäväperhetä, jotka missään tilanteissa käyttäytyisivät ap:n kuvailemien pihistelijöiden tapaan. Kaikenlaisia kyläilyjä, juhlia, nyyttäreitä, mökkivierailuja on vuosien varrella ollut. 

Vierailija
59/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lle sattuu ja tapahtuuu. Aloittelee keskusteluja, ei kaikki totta oo.

Vierailija
60/124 |
01.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi ottaa esimerkkiä tuttavaperheestäni, joka (muutaman vuorokauden) vierailulta lähtiessään käy läpi kaapit ja kokoaa muovipusseihin ne tuliaiset, joita ei ole vierailun aikana syöty.

Pääsettehän sinne kaivolle itsekin, ompahan kotimatkajuomat raikkaina!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan