Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkivierailulle pihistelijöiden luo; never

Vierailija
30.05.2013 |

Meillä on tuttavapariskunta, joiden kanssa vierailut menee sillain, että he käyvät talvisin meillä usein iltaa istumassa ja syömässä ja me sitten käydään vastavierailuilla niiden mökillä kun niillä semmoinen on. Meillä ei ole mökkiä, mutta kaupunkiasuntomme on iso ja viihtyisä näihin talvi-illallisiin.

Sanomattakin on selvää, että meidän tarjoilut ovat aina hyvät, laadukkaat ja runsaat. Niihin satsataan aikaa ja rahaa. Juomat ovat hyvässä osassa myös, ja meillä juodaan hyviä viinejä sekä aina snapsit, ja konjakit ja viskit ruuan jälkeen.

Mennäänpä sitten mökkikylään. Viedään mennessämme taas kunnon patteri konjakkeja ja muita campareja ja juomia. Sekä juustotarjotin ja patonkeja ja leikkeleitä aamiaiseksi jne.

Mökkitarjoilu meillepäin on: olutta (haettu Tallinnanristelyltä). Ja naisille KOTIVIINIÄ. En ole juonu kotiviiniä 90-luvun laman jälkeen. Sittemmin on meidän ikäisissä jo ollut senverran vakituisia työpaikkoja ja rahaa, että viini olisi vara ostaa. Eikun nyt mä muistin väärin, olihan tarjottavana myös jonku tonkkaviini. Valkkarit oli omaa tuotantoa, punkku tonkasta.

Ruokaa oli kyllä, kysyin jossain vaiheessa iltaa, että eikös laiteta se juustobrikka esille, kun tuotiin niitä juustoja. Näin kuinka isännän naama vääntyi tuskasta: no joo, käyppäs akka laittamassa vähän juustoja ja keksejä esille. Pienenpieni tarjoilu tulikin. Kaikkia sortteja ei näkynyt.

Mies meni kaivolta hakemaan kylmää vetta. Kaivossa oli juomavarasto viileässä. Kaikki ne juomat, mitä me oltiin tuotu mielestämme yhteiseen tarjoiluun oli upotettu sinne. Myös ne pullot, mitä aikaisemmin oli tuotu. Talolla ja jääkaapissa oli siis kotiviiniä ja kaljaa.  Mies kyseli naureskellen, että eikös tässä joku viksimoukku olisi paikallaan. Tarkoitti sitä hyvää viskiä, minkä oli tänne tuonut. Isäntä pitikitti pitkään ja lähti sitten vaivalloisesti hakemaan kaapista moukut: VanaTallin-pottu. Tässä on tosi hyvä tuo prosentti-ja -hinta-suhde. Että halvalla paljon vatteja, joo.

Tämän pariskunnan elämä ei ole mitenkään tiukkaa, eikä niillä ole sen enempää velkaa tai mitään vaikeuksia muutenkaan. Samassa työpaikassa miehet keskenään, lapsettomia pariskuntia ollaan. Niiden mökki ei suinkaan ole mikään ylikallis loma-asunto, vaan vain kesäkäytössä oleva vanha mökki. < Eli mikään niiden elämässä ei pakota niitä pihistämään taikka kärsimään mitenkään.

Kun vieraita kutsutaan, niin minut on kasvatettu siten, että niille vieraille sitten tarjotaan hyvin ja hyvää ja vähintään samanlaista tarjottavaa kuin mitä me ollaan saatu niillä. Kun on nämä vastavierailut kyseessä. Että jos niitä on pidetty meillä hyvissä ruuissa ja juomissa,  niin voishan nekin tarjota meille muuta kuin karvasta kotiviiniä eikä jemmailla meidän tuomia, kalliimpia ja hyviä tarjottavia jonnekin kaivoon.

Tulee semmoinen olo, että ne niinkuin yrittäisi hyötyä meistä. Haluaisin, että he kokisivat että meidän vierailut on niin kivoja ,että hyöty tulisi siitä. Että olis hauskaa. Ajatus siitä, että kalliimmat tuliaiset ja tarjottvat haudataan katakombeihin, että voi myöhemmin itse niitä nauttia, eikä tarjoa vierailleen, on minusta pikkumaista pihtaamista.

Ei täsä mittään, en ole meidän camparipulloja vailla. Tiedänpähän vaan tästä eteenpäin että tarjoilu pitää olla tasoltaan vaatimatonta. Viemisiksi seuraavalle mökkivieralulle tulee makkaraa ja mäyräkoira.

Talvella illallisella janssoninkiusaus ja kaalisalaatti. Olutkoppa parvekkeella jäähtymässä. Jälkiruuaksi joku kaurakeksipaketti ja suodatinkahvit. Vana Tallin tosiaan hyvää ja halpaa.

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys teille, jotka viette alkoholia ja evästystä mukananne tarkoittaen ne tuotteet käytettäväksi heti teille tarjottaviksi, niin miten te teette tiettäväksi, että ne pitää käyttää nyt kun te olette siellä?

Jos tuodaan useita viinapulloja, niin ei mulle tule edes mieleen, että ne pitää tuhota nyt sillä samalla kerralla...

Vierailija
102/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on vain APn oma näkemys aiheeesta. Eikä välttämättä mikään järin puolueeton, kun on oikein naamanilmeetkin jaksanut analysoida.

Mua henk koht vituttaa APn tapaset ihmiset, jotka odottavat aina muiden järkkäävän vastaavat tarjoilut mitä heillä on. Jos alkoholisoitunut idiootti tarvii ryyppyseuraa, niin maksakoon muiden juomiset. Mutta turha sitä on odottaa, että kaikki muut alkavat ostamaan viinaa ton takia samaan tahtiin kuis se itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellisia olette te jotka tartutte alkoholin käyttöön!!!! Sama mitä juo ja kuinka paljon sekä missä, pointtina  ap:lla on se, että miten eri tasolla on tarjoamiset ja viemiset. Moniko teistä veisi sisfäfilettä tuliaiseksi ja saisitte vaan makkaraa ja korkeintaan pienen siivun sitä filettä? ja minä sitten haukkuisin täällä, olette ihme porkkaa kun syötte! :)

Vierailija
104/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:44"]

Lapsellisia olette te jotka tartutte alkoholin käyttöön!!!! Sama mitä juo ja kuinka paljon sekä missä, pointtina  ap:lla on se, että miten eri tasolla on tarjoamiset ja viemiset. Moniko teistä veisi sisfäfilettä tuliaiseksi ja saisitte vaan makkaraa ja korkeintaan pienen siivun sitä filettä? ja minä sitten haukkuisin täällä, olette ihme porkkaa kun syötte! :)

[/quote]

Ap:n mukaan tätä on tapahtunut usein, joten MIKSI vievät sitten hienouksia, jos toiseltakaan ei koskaan saa!? Ap epäili, että heidän tyhmyyttään käytetään hyväksi, niin joo o, siltä se vähän kuullostaa, mutta oma vikanne! Kukaan ei varmastikaan pakota teitä viemään mitään hienouksia...

Vierailija
105/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomiset ja tuliaiset on vähän vaikeita joskus, varsinkin kun on kyse ruuasta. Ne eivät ole ihan puhtaasti lahjoja, mutteivät eväitäkään. Itse en aina laita esim. tuomisiksi saatua jäätelöä kahvipöytään, jos pöydässä on jo yllin kyllin muuta tarjottavaa. Joskus taas laitan pöytään, jos sopii muuhun tarjoiluun.

Jos ajattelee, että viedään Anja-tädille tuliaisiksi tämä jäätelö ja sitten syödään se, niin melkein reilumpaa olisi ottaa omat eväät mukaan...

Vierailija
106/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle:

Tarkoitit varmaan pihiä, et pihistelijää. Pihistelijä = näpistelijä eli varas

Vierailija
107/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan toi kökköä, mutta minkäs teet...

Voitte vähentää tapaamisia radikaalisti.

Voitte ottaa asian puheeksi. On mahdollista että siitä seuraa erittäin kiusallinen tilanne, mahdollisesti välirikko jos eivät lainkaan ymmärrä kantaanne, tai sitten jopa asia selviää jollain tavalla.

Tai voitte olla välittämättä, jatkaa heidän kestittämistään välittämättä vastavuoroisuudesta, koska saatte siitä avokätisyydestäsi itsekin iloa. Jo teillä oli mielestäni aika ylitsevuotavat nuo systeemit, mutta voittehan vielä koittaa vetää aivan överiksi tuomiset ja tarjoilut, jos kukkaro vain kestää, ja kehua päälle mielettömästi heidän hernekeitto- ja grillimakkaratarjoilua, ja katsoa alkaako heillä missään vaiheessa raksuttaa.

Tai voitte alkaa laskea omien tarjottavienne tasoa ja keskittyä vaikka vaan siihen yhdessä oloon ja hyvään seuraan, ja vähentää sitä vieraanvaraisuuden, ruokien ja juomien merkitystä. Sitten he taas tekee omat johtopäätöksensä ja ratkaisunsa ja niin edelleen.

Ei näistä mun mielestä mikään ole hirveän huono vaihtoehto.

Vierailija
108/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jos vie tuliaisiksi jotain, se nimenomaan on isäntäperheelle ja joskus oikein harmittaa, kun tarjoilun jatkoksi väkisin tungetaan ja avaraan joku tuomani, kokonaisuuteen sopimaton juttu, minkä olen tarkoittanut vaikka iltaherkuksi isäntäväelle. Kuten vaikka viikunahilloke ja pala kovaa vuohenjuustoa kahvipöytään, jossa on tiikerikakkua ja kranssipullaa.

Sniiduilijat ovat ärsyttäviä, mutta hiukan ihmettelen ap:n ajatusta että jos he tuovat konjakit tullessaan, sitä on paree myös illan aikana tarjoilla. Jos isäntäväki on jo ajatellut tarjoavansa jotain muuta niin eihän vieraat voi alkaa määrätä että nyt vaihtui tarjoilut tähän tasokkaampaan. Eihän ap oikeastaan vie tuliaisia, vaan vierailee oma pullo mukana -meiningillä, mistä on nyt syntynyt väärinkäsitystä.

Vierailija
109/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:44"]

[/quote]

En usko, että toista kertaa tekisin samoin, eli tokalla kerralla veisin makkaraa ja olutta -linjalla, kuinka hölmö ihmisen tarvii olla, jos ei kerrasta opi? Seura on kyllä se pääpointti ei ruoka.

Vierailija
110/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä ap:lle viina maistuu...

Ei kai sinne kylään ole pakko mennä tai noita vieraita itselleen kutsua.

Vierailija
111/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:36"]

Kysymys teille, jotka viette alkoholia ja evästystä mukananne tarkoittaen ne tuotteet käytettäväksi heti teille tarjottaviksi, niin miten te teette tiettäväksi, että ne pitää käyttää nyt kun te olette siellä?

Jos tuodaan useita viinapulloja, niin ei mulle tule edes mieleen, että ne pitää tuhota nyt sillä samalla kerralla...

[/quote]

Juu mulle tuli sama mieleen! Tietysti isäntäväellä on myös omat tarjottavat ja jos vielä vieraat tuo mukanaan pari pulloa viiniä + Camparit, niin ne kaikki siis heti pöytään vai!? Aikamoiset kännikekkerit siitä tulee... Meillä ainakin jos ollaan isäntä ja emäntä, niin ME haluamme tarjota! Ei tule mieleenkään heti avata vieraiden tuomaa viiniä, jos meilläkin on tarjolla! Se vasta röyhkeää on.

Vierailija
112/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmetin hienouksia? Campari ei todellakaan ole mitään hienoa mutta kyllä mäkin sitä ennemmin joisin kuin jotain itsetehtyä kuraviiniä. Laatikkoviinejä meillä kyllä juodaan kotonakin, niistä löytyy hyviä kyllä.

Meilläkin on tuttavaperheitä joiden kanssa tasapuolisesti tarjotaan ja ongelmia ei ole. Paras on sitten eräs kaverini joka tulee kylään oman kuohuviinipullon kanssa ja litkii sitä yksinään tarjoamatta kenellekään. Toki meidän tarjoamat mansikat maistuivat sen kanssa todella hyvin.

Vierailija
113/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin uskoisin, että isäntäväki on jo suunnittellut omat tarjoamisensa etukäteen teille. Ei kukaan fiksu luottaisi siihen, että kyllä ne vieraat varmaan jotain mukanaan tuo, syödään sitä sitten tuossa illemmalla. Tuolla nro 18 oli hyvä pointti, että ilmaisetteko isäntäväelle mitenkään, että tuomisenne on teidän panos tähän yhteiseen viikonloppuun. Tuoko tuo toinen pariskunta teille mitään tuliaisia kun tulevat talvella käymään? Laitatteko te heidän tarjoilunsa omien runsaiden, laadukkaiden ja hyvien tarjoilujenne jatkeeksi?

Vierailija
114/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin muuten ajattelin ensin otsikon ja alun perusteella, että kesällä sitten kävi kutsu vastavierailulle ystäväpariskunnan kesämökille, ja mikäs siellä takanreunalla oli, teiltä hävinneet tuikkukupit! Pöytään katettiin ihan samanlaiset servietit kuin mitä teillä oli ennen heidän vierailua vielä ollut kaapissa, sohvalla oli tutun näköinen sohvatyyny ja vessassa sama käsisaippuapullo joka teillä oli ollut... Eteisessä teidän isännän crocsit. Never again.

Vierailija
115/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jankutatte tuosta alkoholista, eikö nyt ole selvää että tuolla porukalla ovat tottuneet juomaan ja sen takia ap sitä vei vähän enempi. Jos teillä ei ole tapana ryypiskellä niin ei tarkoita ettei joku muu siitä tykkäisi. Ap:han kertoo että ovat usein istuneet iltaa joten tämä tapa on tiedossa. 

Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että ap ei voi oikeasti noiden kavereiden rahatilannetta tietää, mutta rahaa tai ei niin luulisi nyt että tuomiset ainakin laitettaisiin tarjolle, sitä suuremmalla syyllä jos omat tarjoomukset ovat vaatimattomammat. Ja minä ainakin em. tilanteessa kovasti pahoittelisin, että ei nyt tämän parempaa ole, jos siis tosiaan rahapulasta kysymys. Tuollaista ap:n tuttujen käytöstä en muuten voi selittää kuin junttiudella. 

Vierailija
116/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:00"]

Mäkin muuten ajattelin ensin otsikon ja alun perusteella, että kesällä sitten kävi kutsu vastavierailulle ystäväpariskunnan kesämökille, ja mikäs siellä takanreunalla oli, teiltä hävinneet tuikkukupit! Pöytään katettiin ihan samanlaiset servietit kuin mitä teillä oli ennen heidän vierailua vielä ollut kaapissa, sohvalla oli tutun näköinen sohvatyyny ja vessassa sama käsisaippuapullo joka teillä oli ollut... Eteisessä teidän isännän crocsit. Never again.

[/quote]

Joo ja laudeliinassa AP:n mummon nimikirjaimet :)

Ei vaan, ikäväähän se on jos on väärinkäsitystä jatkuvasti. Mutta miettisin myös, että onko tässä puolin ja toisin odotukset sitten yhtenevät. Saattaa olla, että he ei ole sellaisia ruoanlaittajia ja pöydänkattajia kuin ilmeisesti ap ja miehensä. Joillakin ihmisillä voi olla aika fiksautunut ajatus siitä, mitä mökillä esimerkiksi syödään ja tehdään. Sitten jos vieras tuo jotain mökkiläisen mielestä asiaankuulumatonta, saattaa jopa tulla mieleen että ehkä ne on tarkoitettu mökiltä sitten kotiinvietäväksi, tai jotain, vaikka se tuliaisen tuojan kannalta olisi ihan absurdi ajatus. Ja vieraan mielestä olisi tosi helppoa löytää niitä sopivia hetkiä vaikka sen konjakin avaamiseen tms.

Toisekseen yleensäkin tämä tuliaisiasia on vähän hankala. Jos avokätisesti tuo tuliaisia, ilman että on ennalta sovittu että hoidetaan ruokailu nyt niin että te tuotte x y ja z ja me hoidetaan a b c, niin minusta täytyy vain hyväksyä se että toiset ihmiset tulkitsee, että tuomiset on tarkoitettu säästettäviksi herkuiksi isäntäväelle, siis lahjoiksi, ja toiset taas tulkitsee ne niin että ne pitäisi panna tarjolle heti ja jakaa vieraille. Vaikka miellän itseni aika avokätiseksi lahjojaksi ja myös mieluusti otan tuliaisia vastaan, niin jos tulisi tosi reilusti tavaraa, siis sellaista mitä ei ole odotettu, niin kyllä minullakin kävisi mielessä, että ei kai me näitä nyt avata kaikkia kerralla... Ja monesti voisi olla vaikea myös muuttaa niitä omia suunnitelmia, että miten nämä nyt ujutetaan tänne joukkoon.

Helppoa on jos voi avata suunsa ja kysyä, että mites tehdään, maistuisiko, ilman sen kummempia kommervenkkejä.

Vierailija
117/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:07"]

Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että ap ei voi oikeasti noiden kavereiden rahatilannetta tietää, mutta rahaa tai ei niin luulisi nyt että tuomiset ainakin laitettaisiin tarjolle, sitä suuremmalla syyllä jos omat tarjoomukset ovat vaatimattomammat. Ja minä ainakin em. tilanteessa kovasti pahoittelisin, että ei nyt tämän parempaa ole, jos siis tosiaan rahapulasta kysymys. Tuollaista ap:n tuttujen käytöstä en muuten voi selittää kuin junttiudella. 

[/quote]

No itse taas ajattelen samoin kuin tuolla joku sanoi, että mökillä ei ole tarkoitus syödä niin kuin ravintolassa. Mökillä syödään helposti laitettavaa mökkiruokaa. Ehkä isäntäväelle ruuan taso ja hienous on toissijainen asia, hyvä seura ja ihana kesäilta ajavat edelle. Ja niin kauan kuin pystyn täyden ylläpidon vieraille tarjoamaan - kuten nuo ystävätkin - niin en tosiaankaan pyytelisi anteeksi tajoamisiani tai sitä, ettei nyt mökillä tarjota gourmet ruokaa arvon kaupunkilaisille. 

Vierailija
118/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on ilmielävät Ove ja Anette Sundberg mökki-isäntinä :D

Tänään tulee taas Solsidan!

Vierailija
119/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 13:07"]

Sinänsä olen samaa mieltä siitä, että ap ei voi oikeasti noiden kavereiden rahatilannetta tietää, mutta rahaa tai ei niin luulisi nyt että tuomiset ainakin laitettaisiin tarjolle, sitä suuremmalla syyllä jos omat tarjoomukset ovat vaatimattomammat.

[/quote]

Eri puolilla Suomea ihmiset suhtautuu tuliaisiin eri tavalla. Joidenkin mielestä ei mihinkään mennä ilman (runsaita) tuliaisia ja on törkeää mennä tyhjin käsin, joidenkin mielestä tosi noloa kantaa ruokaa kylään tullessa, ihan niin kuin ei talon ruoat kelpaisi tai pitäisi tuoda omat eväät. Näinpä myös toiset emännänominaisuudessa loukkaantuu tuliaisista. Toiset tulkitsee ne henkilökohtaisiksi lahjoiksi, toisille ne on ilman muuta jaettavaksi tarkoitettu. Jotkut jopa ajattelee että vieras syö sitten itse ne omat tuomisensa. Jotkut tunkee ne tuliaiset aina tarjolle, sopivat ne muuhun tarjoiluun tai ei, jotkut ei ikinä tarjoa niitä. Ja jotkut suhtautuu tuliaisiin vaihtelevasti varmaan siksi että eri puolilta sukuaan on omaksunut erilaisia tapoja. Hyvin käyttäytyvät ihmiset tietysti osaa toimintaansa sopeuttaa, mutta ei minusta voi vetää linjoja suoriksi niin, että TOTTA KAI tuliaisiten kanssa toimitaan aina niin tai näin. Kun ei kaikkialla toimita.

Vierailija
120/124 |
30.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tarjoan aina tavallista ruokaa. Muuhun ei ole varaa vaikka keskituloisia ollaankin. Me ei käydä missään niin huonoa omatuntoa ei tarvi kärsiä.  Se ei ole väärin, jos ei tarjoa ylellistä ruokaa, mutta se on törkeää, että teidän tuomiset jemmataan. Ihmiset on kamalan pihejä nykypäivänä. Mua ällöttää kun mun lapsi maksaa syömiset aina ja muut kuokkii. Sillä on vaan yksi reilu kaveri, joka saa rahaa käyttää. Itse en alkoholia käytä. En sitä halua, enkä vie.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme