Mökkivierailulle pihistelijöiden luo; never
Meillä on tuttavapariskunta, joiden kanssa vierailut menee sillain, että he käyvät talvisin meillä usein iltaa istumassa ja syömässä ja me sitten käydään vastavierailuilla niiden mökillä kun niillä semmoinen on. Meillä ei ole mökkiä, mutta kaupunkiasuntomme on iso ja viihtyisä näihin talvi-illallisiin.
Sanomattakin on selvää, että meidän tarjoilut ovat aina hyvät, laadukkaat ja runsaat. Niihin satsataan aikaa ja rahaa. Juomat ovat hyvässä osassa myös, ja meillä juodaan hyviä viinejä sekä aina snapsit, ja konjakit ja viskit ruuan jälkeen.
Mennäänpä sitten mökkikylään. Viedään mennessämme taas kunnon patteri konjakkeja ja muita campareja ja juomia. Sekä juustotarjotin ja patonkeja ja leikkeleitä aamiaiseksi jne.
Mökkitarjoilu meillepäin on: olutta (haettu Tallinnanristelyltä). Ja naisille KOTIVIINIÄ. En ole juonu kotiviiniä 90-luvun laman jälkeen. Sittemmin on meidän ikäisissä jo ollut senverran vakituisia työpaikkoja ja rahaa, että viini olisi vara ostaa. Eikun nyt mä muistin väärin, olihan tarjottavana myös jonku tonkkaviini. Valkkarit oli omaa tuotantoa, punkku tonkasta.
Ruokaa oli kyllä, kysyin jossain vaiheessa iltaa, että eikös laiteta se juustobrikka esille, kun tuotiin niitä juustoja. Näin kuinka isännän naama vääntyi tuskasta: no joo, käyppäs akka laittamassa vähän juustoja ja keksejä esille. Pienenpieni tarjoilu tulikin. Kaikkia sortteja ei näkynyt.
Mies meni kaivolta hakemaan kylmää vetta. Kaivossa oli juomavarasto viileässä. Kaikki ne juomat, mitä me oltiin tuotu mielestämme yhteiseen tarjoiluun oli upotettu sinne. Myös ne pullot, mitä aikaisemmin oli tuotu. Talolla ja jääkaapissa oli siis kotiviiniä ja kaljaa. Mies kyseli naureskellen, että eikös tässä joku viksimoukku olisi paikallaan. Tarkoitti sitä hyvää viskiä, minkä oli tänne tuonut. Isäntä pitikitti pitkään ja lähti sitten vaivalloisesti hakemaan kaapista moukut: VanaTallin-pottu. Tässä on tosi hyvä tuo prosentti-ja -hinta-suhde. Että halvalla paljon vatteja, joo.
Tämän pariskunnan elämä ei ole mitenkään tiukkaa, eikä niillä ole sen enempää velkaa tai mitään vaikeuksia muutenkaan. Samassa työpaikassa miehet keskenään, lapsettomia pariskuntia ollaan. Niiden mökki ei suinkaan ole mikään ylikallis loma-asunto, vaan vain kesäkäytössä oleva vanha mökki. < Eli mikään niiden elämässä ei pakota niitä pihistämään taikka kärsimään mitenkään.
Kun vieraita kutsutaan, niin minut on kasvatettu siten, että niille vieraille sitten tarjotaan hyvin ja hyvää ja vähintään samanlaista tarjottavaa kuin mitä me ollaan saatu niillä. Kun on nämä vastavierailut kyseessä. Että jos niitä on pidetty meillä hyvissä ruuissa ja juomissa, niin voishan nekin tarjota meille muuta kuin karvasta kotiviiniä eikä jemmailla meidän tuomia, kalliimpia ja hyviä tarjottavia jonnekin kaivoon.
Tulee semmoinen olo, että ne niinkuin yrittäisi hyötyä meistä. Haluaisin, että he kokisivat että meidän vierailut on niin kivoja ,että hyöty tulisi siitä. Että olis hauskaa. Ajatus siitä, että kalliimmat tuliaiset ja tarjottvat haudataan katakombeihin, että voi myöhemmin itse niitä nauttia, eikä tarjoa vierailleen, on minusta pikkumaista pihtaamista.
Ei täsä mittään, en ole meidän camparipulloja vailla. Tiedänpähän vaan tästä eteenpäin että tarjoilu pitää olla tasoltaan vaatimatonta. Viemisiksi seuraavalle mökkivieralulle tulee makkaraa ja mäyräkoira.
Talvella illallisella janssoninkiusaus ja kaalisalaatti. Olutkoppa parvekkeella jäähtymässä. Jälkiruuaksi joku kaurakeksipaketti ja suodatinkahvit. Vana Tallin tosiaan hyvää ja halpaa.
Kommentit (124)
Itse ratkaisisin tämän ongelman sanomassa pulloja+muita juttuja esitellessä, että tuotiinpa tämmösiä mukana niin voidaan porukassa illalla nautiskella. Jos tämän jälkeen tavaroita pihtailtaisiin niin jossain on todellakin vikaa.
Puistattaa ajatuskin, että pitäisi viettää aikaa ap:n kaltaisen vastavuoroisuusvaatijan kanssa. Paremmin viihtyisin niiden vaatimattomien kanssa.
Tuttavaperhe on moukkia. Vie jatkossa samanlaiset setit mitä olette saaneet tarjoiluna. Ja lisää vaikka että en sitten kehdannut enää mitään parempaa tuodakkaan kun näköjään tälläinenkin on hyvää näin mökkiympäristössä:)
Jos kavereiden tarjoilu tuntuu vaatimattomalta, viekää tekin sitten seuraavalla kerralla jotain halpis-laatikkoviiniä, yksi kpl.
Ette tule nolanneeksi heitä laatujuomilla, eikös sekin ole vähän käytöstapojen vastaista... siis antaa niin kalliita lahjoja, ettei toiset pysty vastavuoroisesti samaan. Paitsi, aijoo kommentoija nro 102, unohdimme sen, että ne isännät on samantuloisia, lapsettomia kuten ap ja miehensäkin. Ei kyse siis ole varallisuuden puutteesta, vaan silkasta saituudesta!
Hupaisa ketju kerrassaan. Ymmärrän hyvin, että tuliaisten suhteen on eri tapoja, mutta en ymmärrä palstamammojen tyyliä lukea aloitukset täysin oman perspektiivinsä rajaamana. Ap ja miehensähän eivät edes pyytämällä saaneet niitä tuomisiaan tarjolle, joten aika hoopoa inttää, että kyse on vaan tuliaisten eri vastaanottotavasta.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2013 klo 11:21"]
Mua vähän ihmetyttää - yleisellä tasolla - miksi olla tekemisissä ihmisten kanssa, joiden tapakulttuuri on niin kaukana omasta.
[/quote]
Tätä kun ihmettelin aiemmalla sivulla, niin joku vastasi, että miksi minulle ei tule mieleen, että näiden vieraiden seura on varmasti ap:n mielestä muuten hyvää...
Mutta ap itse on tainnut unohtaa tämän kejun jo aikaa sitten :)
Joku kirjoitti täällä myös näin: "Jos kesällä tuodaan jäätelöä kahvikutsuille, niin hemmetti se jäätelö on tarkoitettu tarjottavaksi! Kiva sitten juoda ne kahvit "kuivinsuin" ja lapset kysyvät, Missä äiti on se meidän ostama jäätelö?"
Voisin kuvitella että kahvikutsut, jonne lapsetkin saavat tulla, tarkoittaisivat juuri sellaista tilannetta, että pöydässä on jo yhtä sun toista sorttia ruokaa. Ei siellä pelkkää kahvia ole, eikä kenenkään tarvitse "kuivinsuin" pois lähteä, vaikka vieraan tuomaa jäätelöä ei pöytään laitettaisi.
Lisäksi, jos mistään ei ole ennalta sovittu, niin tarjolla saattaa hyvinkin olla jo jäätelöä.
Yksinkertaista: vierailulle menijä vie haluamansa tuliaisen tai sitten ei. Isäntäväki tyytyköön siihen. Mikäli vierailija vie tuliaisia, omistus- ja hallintaoikeus siirtyy isäntäväelle. He voivat laittaa tuliaiset tarjolle tai olla tarjoamatta. Vierailijat tyytyköön siihen. Etikettikirjoja ei tarvitse kaivaa kaapista eikä eikä muiden tapoja arvostella. Tuliaiset eivät ole tärkeitä, yhdessäolo on.
Tuliaiset ovat isäntäväelle etukäteen osoitettu kiitos tarjoilusta ja majoituksesta. Kiitoksen vierailusta voi osoittaa pienellä lahjalla myös jälkeenpäin. Tuliaisten suhteen olisi myös hyvä noudattaa jonkinlaista kohtuullisuutta eikä sortua liiallisuuksiin tai suoranaiseen kilpavarusteluun.
Yhteiseen käyttöön tarkoitetut eväät ovat asia erikseen, niistäkin kohtelias vieras kysyy etukäteen mitä voisi tuoda mukanaan. Tai sitten ehdottaa, että toisimmeko vaikka viskiä tai viiniä ja juustoja. On moukkamaista jos isäntäväki ei pyytämisistä huolimatta tarjoile tuliaisruokia tai -juomia vieraille, mutta aivan yhtä moukkamaista on vieraankin pyydellä niitä tarjolle.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 17:52"]
Miksi ylipäätään menet, kun et koe olevasi tasaveroinen? Mä jättäisin menemättä. Mä en ylipäätään tajua, kun ihmiset täällä avautuu, että kaverit sit ja sukulaiset tätä ja mua ottaa päähän. Ja silti mennään vuodesta toiseen niihin samoihin tilanteisiin ja ollaan tyytymättömiä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:36"]
[/quote]
[/quote]
Täysin samaa mieltä. Meillä vastaava tilanne miehen sisarusten kanssa. Vuosikaudet kestittiin, syötettiin ja juotettiin heitä kotonamme, mutta koskaan ei tullut mitään vastavuoroisuutta ja sentään miehen lähisukulaisista kyse. En ole tähän päivään mennessä koskaan edes käynytkään heidän kotonaan ja vuosia ollaan oltu miehen kanssa yhdessä.
Arvatenkin olemme lopettaneet nämä tarjoamiset ja kestitsemiset..
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 14:43"]
Ei ole noin yksiselitteistä. Esim. yksi tuttava pariskunta tuo meille monesti kahvipaketin kun tulevat. Olis aika tyhmää aukaista se kahvipaketti väljähtymään ja keittää siitä nyt vieraita varten kahvit, vaikka olis omakin kahvipaketti vielä puolillaan. Eli riippuu kyllä ihan tuliaisen luonteesta. Jos on tuotu suoraan leipomosta uunituoretta pullaa, niin sitten voisin laittaa samantien pöytään tarjottavaksi.
Mutta niin kauan, kun vieras ei tee itse selväksi, että tarkoitti nämä nyt tässä ja nyt syötäviksi/juotaviksi, niin sitten mielestäni täytyy hyväksyä se, että jotkut tulkitsee tuliaiset lahjoiksi, jotka isäntäväen on tarkoitus käyttää sitten kun haluaa.
[/quote]
No tässä tapauksessa olisi noloa se jos ei kahvia lainkaan tarjottaisi.
[/quote]
No itsestäänselvästi olisi, mutta siitä nyt ei ollutkaan kyse.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 17:54"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:36"]
Kysymys teille, jotka viette alkoholia ja evästystä mukananne tarkoittaen ne tuotteet käytettäväksi heti teille tarjottaviksi, niin miten te teette tiettäväksi, että ne pitää käyttää nyt kun te olette siellä?
Jos tuodaan useita viinapulloja, niin ei mulle tule edes mieleen, että ne pitää tuhota nyt sillä samalla kerralla...
[/quote]
Kuuluu hyviin tapoihin laittaa tuodut jutut tarjolle. Kaikkea ei tarvi juoda/syödä, mutta tarjolle laitetaan.
[/quote]
Meilläpäin se menee taas toisinpäin, että on aika noloa, jos laittaa vieraiden tuomat tuliaiset heti pöytään ELLEI kyse ole nyyttäreistä ja niistä ollaan ennalta sovittu! Tapoja on monia...
Tuliais pullosta olen erimieltä. Mielestäni on aivan sopivaa kiittää siitä, asettaa se jotenkin näkyville mahdollisten kukkien kanssa. Ikäänkuin antamaan tunnelmaa tilanteeseen. Mitä tulee tarjoiluihin niin monestihan tarjoilut juomineen on mietitty hyvissä ajoin etukäteen. Ja tämän vuoksi tuotu viini/ viina ei siihen sitten istu.
Arvostan itsetehtyä ruokaa, hienoa taikka konstailematonta. En muista omissa kyläpaikoissa huonoa koskaan saaneeni.
Kahden kaveriperheen kanssa on vietetty monet juhannukset sillä periaatteella,että kukin perhe hommaa ja laittaa yhden päivän ruoat. Kaksi perhettä panostaa ruokiin hakemalla esim. torilta uutta perunaa (joo, tämä on panostus kun yksi ostaa jonkin muovipussiin pakatun "Pirkan uusi peruna" systeemin), miettimällä juomat ruokiin sopiviksi, snapsit yms. Tämä pihilisti oikaisee kaikessa laittaen vaikka sovittuun kalakeittoon pakasteseitä. Lapsensa vonkaa aina muilta aamiaisleipää kun heillä ei ole koskaan tuoretta vaan aina jotain pakastettua. Pihilistin juomat ovat halvimpia tonkkaviinejä, mutta yllätysyllätys hänelle maittavat muiden paremmat viinit oikein hyvin.
Sama perhe kerää aina jääkaapista "omat" ruokansa ja juomansa, jos ollaan nyyttäriperiaatteella jotain järjestetty. Keskellä yötä kauhea show kun ruvetaan jotain salaatinjämää tunkemaan tupperiin ja vajaaseen viinipulloon etsimään korkkia.
Ja joo, ei vietetä enää juhannusta tai muutakaan yhdessä.
Olen lukenut koko ketjun, ja edelleen arvelen, että ap on trolli...
Olen itse muutaman kerran kutsunut porukkaa meille syömään ja juomaan. Laittanut pöydän niin notkuvaksi kuin osaan. On ollut hauskaa, olen saanut kiitosta. Koskaan ei ole tullut mieleenkään, että niiden kaikkien ihmisten pitäisi kutsua minut samanlaisiin bileisiin. Jos joku on minut luokseen kutsunut, ei ole tullut mieleen miettiä, onko tässä nyt yhtä montaa sorttia kuin olen itse laittanut. Aina on ollut hauskaa.
Kerran kaveri miehensä kanssa tuli pienimuotoisesti kylään ja toivat pullon hyvää viiniä. Kun korkkasin sen pöydässä ruokieni kanssa (en ollut itse hankkinut vierailulle alkoholia lainkaan), kaveri pahoitteli, että se oli kyllä tarkoitettu ihan teille...
Silleen.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 12:21"]
Mitä ihmeen kermapersettä on se, että ollaan kohteliaita? Kun minä tuon tuliaisia (syötäviä tai juotavia) isäntäperheelle, niin ne on tarkoitettu käyttöön sille illalle yhdessä, ei niin, että isäntäperhe nyysii ne omaankäyttöön. Pidän tällaista syötävien ja juotavien tuliasilahjojen piilottamista ahneena ja ennenkaikkea epäkohteliaana!
Jos esim. tuon laatukonjakkipullon, haluan että sitä sitten myös illalla otetaan pienet huikat ruuanpäälle kun juodaan kahvit. Juomaahan ei tarvitse kaikkea kerralla käyttää, vaan sitten loput pullosta isäntäväki on hyvä vain ja pitää hyvänään ja juo ne itse milloin huvittaa.
Saipahan näistä vastauksista taas onneksi sen muistutuksen, että ei kannata tätä AV:ta ottaa niin tosissaan, kun näemmä vastailijat suurimmalti osalti on epäkohteliasta, epäsivistynyttä porukkaa. Mitä muutakaan tällaiselta ihmisiryhmältä voi odottaa??
[/quote]
toistaalta tuo on todella moukkamaista - jos viet pullon tuliaisiksi niin hyviin tapoihin ei kuulu olettaa, että se tarjotaan myös lahjoittajalle - eri asia sitten jos olet vienut tuliaispullon lisäksi myös tarjottavaa sille illalle.
Mun isä ja sen nykyinen vaimo on just tuollaisia kuin ap:n tuttavat. Ja ei, se ei todellakaan johdu rahavaikeuksien salailusta (niitä ei ole) tai mieltymyksestä simppeliin meininkiin (tosi mielellään juodaan ja syödään kaikki esim. oman äidin tarjoamat kalliit tarjoilut ja ravintolareissuille lähdetään fiineihin paikkoihin), ei.
Se johtuu mun isän kohdalla sairaalloisesta piheydestä. Sellainen hän on ollut aina ja sellainen tulee aina olemaan. Mutta mikä hölmöintä, uusi vaimo on alistunut hommaan myöskin ja on nykyään ihan samanlainen. Mun isän saituudesta vois kertoa lukemattomia esimerkkejä, pihtailu vastavuoroisvierailuilla ei todellakaan ole ainoa genre, jossa hän hm.. loistaa. Siis saiturina.
Mutta jos seura on kivaa, niin suosittelen rauhassa downgreidaamaan tarjoilunne ja viemisenne, ja katsomaan jatkuuko ystävyys :) Se voi olla, että jatkuu, tai sitten pääsette heistä sillä eroon. Isäni tapauksessa hän on vielä niin itsekeskeistä seuraakin, että tietoni mukaan kaikki ystävyyssuhteet kuihtuvat hyvin nopeasti, mikä sinänsä on sääli, mutta sille en minä voi yhtään mitään. Eli en voi sanoa, olisivatko isäni ja uusi vaimo downgreidattujen tarjoilujen jälkeenkin ystäviä.
Joskus kyllä tuntuu siltä, että tällaisille piheille vielä yksi kicksi lisää on saada toisilta vähän enemmän ja hienompaa kuin mitä itse "pystyy" antamaan. Asia mitä en vain voi tajuta, kun siinä samalla menetetään ne ystävät, joka ei ole tarkoituksena.
Ja siis isälläni on luultavasti tutustumiinsa ihmisiin verrattuna enemmän varallisuutta, koska on useita sijoitusasuntoja jne.
Ja siis vielä sanoisin niille, jotka hermostuu, että ap on kauhean niuho ja ollaankohan mekin nyt sen mielestä pihejä. Kyse ei ole hienohelmaisuudesta ja niuhoilusta, vaan kyllä kunnon saiturin tunnistaa, jos sellaisen tapaa. Ei ap varmaan moittinut tarjoilujen laatua tai niiden yksityiskohtia sinänsä, vaan laajempaa kokonaisuutta, henkistä ilmapiiriä vierailulla.
Kyllä sen vaan tunnistaa, kun näkee, eikä se ole vaatimattomat tarjoilut, tai ettei kaikessa toimi samanlailla vastavuoroisesti, vaan se, onko isäntäväki aidolla vieraanvaraisuudella liikkeellä, vai melkein niin, että "oikeastaan emme kehtais omastammekaan antaa".
Kun se voi olla juuri sellaista, että oikeastaan ei edes välitetä siitä, ovatko vieraat saaneet sopivasti ruokaa ja kylläisiä tai sitten just "ilahdutetaan" heitä jollain aivan tökeröllä eli kaikkein halvimmalla viinillä vaikka oltaisiin varakkaita, siis se pitää suhteuttaa!! Jos ollaan juuri edellistapaamisella oltu vaikka golfaamassa yhdessä ja muutenkin toiset kehuneet mökkejään, veneitään, matkusteluaan tms ja sitten tuodaan eteen ihan halvin viini mitä osataan, niin siinä voi tulla vieraille sellainen tunne, että meihin ei haluttu satsata yhtään. Eri asia jos ei olla kuin ihan tavallisia... Ymmärrättekö, mitä yritän sanoa?
Siis mun isähän saattaa vielä kehua miten halpa se viini onkaan - ja miten hyvää! Todella hyvää halpaa laatikkoviiniä, isä on ihan fiiliksissä. Isän mielestä vieraiden pitäisi olla onnellisia, että isäntäväen ei ole tarvinnut -herranjestas- tuhlata heihin vieraisiin rahaansa, eikä energiaansa, vaan vieraat voivat hyvällä omalla tunnolla vierailla, kun laatikkoviini oli niin halpaakin. - Ja se mikä siinä on sitä YSTÄVÄLLISTÄ (siis isän mielestä) oli se, että kun se viini silti on hyvää. Niin miten vieraat voisi valittaa? :D Eli isä löysi halvalla hyvää, eikä tajua ollenkaan, että jossain kohtaa se alkaa näyttää siltä, että isä ei edes halua panostaa vieraisiinsa. :/
Enkä edes tiedä, haluaako. En ole niin sisällä hänen sielunmaisemassaan.
t. 116
Toisaalta tässä tuli mieleen, että onkohan tuossa juuri kahden vierailukulttuurin yhteentörmäys? Tosin en voi puolustella ap:n tuttavia enkä isääni, mutta kun isäni aina pelkää, että vieraat ajattelisivat heidän joutuneen hurjasti näkemään vaivaa vieraittensa eteen. Niin sitten kaiken pitää näyttää siltä, että ei olla panostettu :/
Mutta kun se toimii ehkä silloin jos ydinperheenjäsen soittaa ohiajaessaan, että voinko tulla syömään. Mun isällä se on ohjenuorana kaikissa tapauksissa, että ei saa näyttää siltä, että me oltais panostettu. Toiset siitä vaivautuu. Huoh.
hmm... Mutta fiksut tyypit panostaa, mutta eivät ehkä edes ajattele, että siitä on vaivaa tai jos onkin vähän, niin osaavat kyllä katsoa, että se "pysyy salassa" ja nauttia vieraista.
Kun aina ei olla niin tuttavallisia, että ei edes haluta, että minusta ei ole mitään vaivaa. Mutta jos mä menen parhaan sukulaiseni luo, niin en halua olla hänelle vaivaksi, mutta tilanne on silloin aivan erilainen kuin ap:n kuvaama tapaus.
116
Yks semmonen juttu, että mä olen työtön kotiäiti, jolla on opintovelkaa ja sairaslomaakin olen joutunut vietämään. Miehellä on pini palkka. Meille tulee jostain ihmeen syystä usein vieraita. Ruoka-aikaan. En tarjoa mitään hienoa, teen isomman annoksen jotain kivaa, mitä syödään itsekin. Tylsät arkiruuat jätän myöhemmäksi ja myöhemmäksi :) Tarjoan vieraille kyllä jotain hyvää ja kivaa ja sijoitan siihen enemmän kuin normaalisti. Enemmän kuin olisi varaakaan, joskus ihan uhkarohkeastikin. Että olisi hyvää ruokaa ja köyhyys vähän nolottaakin.
Meillä käy siis vieaita aika usein, harvemmin pyydetään vastavierailulle. ja kun mennään, viedään jotain tuliaista. Vaikka kakku kahvipöytään. Ja sitten siinä onkin tarjoilut: itse leipomani kakku ja kahvit päälle. Olen oppinut ottamaan lapsille eväät mukaan, koska eivät kakuista välitä ja nälkä tulee, jos kyläilyyn matkoineen menee kauan. Meillä tarjotaan ruokaa ja jälkiruokaakin, jotain kivaa ei mitään kalliin kallista mutkikasta, että jää aikaa vieraiden kanssa olemiseenkin.
Pointti: olen köyhä. panostan vierailuhin ja vien tuliaisikis usein jotain itse tehtyä. Kun meille tulee vieraita (hyvätulosiakin) - kuinka usein he sanovat, että tuliaiset unohtui tai tuovat karkkipussin. Kiva sekin, mutta joiltain unohtuu tuliaiset aina. En odota tuliaisia, mutta kun meillä käy aika usein vieraita ja jäävätkin koko päiväksi. Nälässäkö pitäisin? usein tarjoan kaksi ateriaa ja kahvit päälle, mielelläni! Vieraat viihtyvät ja viipyvät.
Kun itse menen kylään (meitä on usein vähemmän kin muita), tarjotaan kahvit ja sitten joskus lähetään kotiin, kun lapselle tulee kova nälkä. Eilen viimeksi annoin lapselleni kyläpaikassa eväitä (koska oltiin matkassa koko päivä). lapsi jakoi eväänsä kyläpaikan lapsen kanssa, joka pyysi lisääkin. Ei mulla ollut, olin ottanut eväät omalle lapselle (matkalle), ja ne siis jaettiin kahtia. Ensi kerralla otan kai sitten eväitä myös isäntäperheen lapselle, joka on koko ajan kotonaan...
Pointti toisen kerran: elän työmarkkinatuella ja pihistän siitä kylälyjä varten - mennen tullen. Tiedän, pakko ei ole viedä tuliaisia enkä aina edes vie. Että voitaisiinkaikin, molemin puolin kyläillä ilman.Joskus jotain vien ja huolehdin, etteivät vieraani kärsi nälkää.
Miksi kuitenkin varakkaissa perheissä käydessäni ei tarjota juuri mitään? Joskus otan itse lasiin vettä hanasta ja juotan lapsenikin, siinä kaikki. Ja kun miellä käy monia, yllättävän moni sanoo, että tuliaiset unohtui ja jää pitkään, ruoka-ajaksi ja kahdeksi. Mukavaa! Mutta koskahan minulle olisi kyläillessä tajottu ruokaakin, usein pelkkää mustaa kahvia...
Teenkö nyt niin, että kun meille tulle vieraita, keitän vain hyvät kahvit? Lapsille ja aikuisille, jotka viihtyvät meillä lounasajasta illalliseen. Pitääkö olla itsekin syömättä sekin aika ja pitä lapsikin nälässä vai tarjota koko porukalle kaksi ateriaa jälkiruoineen? nIin oon tehnyt ja pitänyt sitä oikeana, vaikka käykin ( bruto 700 e) talouteni päälle.
Mutta kun me ei juuri koskaan kyläillessä syödä kuin omia eväitä tai tuliaisia...
Pihit näköjään suojautuvat ihan itse keksimänsä etiketin taakse. Jos omat tarjottavat on samantasoiset kuin tuliaiset ja riittävän runsaat, niin tuomiset voi laittaa säilöön. Mutta jos joku tuo hyvää viskiä ja herkkuja ja isännät tarjoilevat vain keskenkäynyttä pontikkaa ylivuotisten voileipäkeksien kera, on se moukkamaista.