Onko Parasite hyvä elokuva?
Kannattaako käydä katsomassa yhtäkkiä eteläkorealainen elokuva, kun en aiemmin ole katsonut kuin englanninkielisiä elokuvia vai olisiko liian vieras kokemus? Voittanut oscareita. Ajattelin, kun mulla lahjalippu niin ei kai siinä mitään menetäkään. Traileri ainakin näyttää kiinnostavalta.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Oli mielenkiintoinen elokuva kyllä. Korealaisille elokuville näin yleensä on tyypillistä yhdistellä eli elokuvagenrejä tavalla jota länsimaissa harvemmin tehdään: elokuva voi samaan aikaan olla komedia, kauhuleffa ja täysin vakavissaan tehty. Parastiessa on mielenkiintoista juuri sellainen tietynlainen ennalta-arvaamattomuus, ei oikein tiedä mihin suuntaan elokuva on oikein menossa. Parasite ei kenties ole mikään aivan ylittämätön mestariteos minä jotkut sitä hehkuttavat, mutta se on todella taitavasti rakennettu elokuva josta jaksaa puhua elokuvan jälkeenkin. Sanoisin, että oikein hyvä yhdistelmä viihdettä ja yhteiskuntakritiikkiä.
Minä arvostan sitä, että oscareita voi ilmeisesti voittaa myös ei-englanninkielinen elokuva eikä pelkästään vain kategoriassa vieraskielinen elokuva. Tämä osoittaa sen, että kieli ei enää este ja ehkä joskus myös suomalainen elokuva voisi voittaa.
Ap
Hyvässä suhteessa ennalta-arvattavaa ja -arvaamattomuutta. Tosin parhaimman kokemuksen varmaan saisi, jos olisi kokemusta luokkayhteiskunnista. Elokuvan yksi perimmäisistä aivoituksista on miettiä kummat elokuvassa on niitä parasiitteja, rikkaat vai köyhät.