Ymmärrän nykyään tosi hyvin sen kun sanotaan, että historiaa pitää lukea jotta ei tehdä juuri samoja virheitä uudelleen aina kun kuulen jonkun olevan marxilainen
Koska silloin tosiaan ei ole opittu historiasta mitään.
Se ihmiskoe kun on niin surkeasti feilannut kaikkialla, missä sitä on jo kokeiltu.
Eikä tosiaan ainakaan jotkut oppineet mitään.
Kommentit (8)
Minusta tärkempää on lukea historiaa sen takia, että tiedetään, miksi asiat ovat nyt niinkuin ne ovat.
Kokeilepa lukea Marxia ja ajatella omilla aivoillasi.
Yleensä marxilaisista puhuvat kokonaan muut tyypit kuin ne joita marxilaisiksi nimitetään.
Marxismi toimii paperilla. Ei historiankirjassa.
Hesarin kirjastosta saa halvalla luettavaksi Eric Hobsbawn' esseitä Marxista. Lukaise, niin pääset perille Marxin ja marxilais-leniniläisen ajattelun eroista. Kirjastosta toki myös.
Marx itse oli itse asiassa hyvin varovainen puhuessaan sosialismista.
Kapitalismin kriitikkona Marx taas on ohittamaton, vaikka hänen johtopäätöksiinsä suhtautuisi varauksella.
Historiaa tosiaan kannatta opiskella. Kiinassa opetetaan lehtitietojen mukaan Xi Jingpingin ajattelua ainakin parissa yliopistossa. Tekisi mieli kiljua apua, samalla kun säälin kiinalaisia,ja kaikkia muita uiguureja, hongkongilaisia jne.
Vierailija kirjoitti:
Hesarin kirjastosta saa halvalla luettavaksi Eric Hobsbawn' esseitä Marxista. Lukaise, niin pääset perille Marxin ja marxilais-leniniläisen ajattelun eroista. Kirjastosta toki myös.
Kapitalismin kriitikkona Marx taas on ohittamaton, vaikka hänen johtopäätöksiinsä suhtautuisi varauksella.Historiaa tosiaan kannatta opiskella. Kiinassa opetetaan lehtitietojen mukaan Xi Jingpingin ajattelua ainakin parissa yliopistossa. Tekisi mieli kiljua apua, samalla kun säälin kiinalaisia,ja kaikkia muita uiguureja, hongkongilaisia jne.
Marx on 170 vuoden takaa ja yhtikäs minkään kriitikkona auttamattomasti vanhentunut. Ei Marx tunne nykyistä maailmaa lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kapitalismin kriitikkona Marx taas on ohittamaton, vaikka hänen johtopäätöksiinsä suhtautuisi varauksella.Historiaa tosiaan kannatta opiskella. Kiinassa opetetaan lehtitietojen mukaan Xi Jingpingin ajattelua ainakin parissa yliopistossa. Tekisi mieli kiljua apua, samalla kun säälin kiinalaisia,ja kaikkia muita uiguureja, hongkongilaisia jne.
Sääli on pahin sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Marx syyttää kapitalismia ihmisluonnon oikuista.
Up.