Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

”Huonompi­tuloiset naiset haluavat yhteis­tilin...”

Vierailija
16.07.2020 |

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006571926.html
Ei mikään ihme...Minun mielestäni pitää olla aika paha gold digger, jos haluaa yhteistilin. Itselle ei tulisi mieleenkään pyytää yhteistiliä, vaikka tienaan miestäni vähemmän.

Kommentit (305)

Vierailija
201/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kotiäiti ja olen täysin mieheni elätettävänä. Kuitenkaan minulla ei ole mitää omaisuutta kuten taloa. Avioehto rajaa minut pois kiakiseta mieheni omaisuudesta. MIelestäni tämä on ihan reilu järjestely.

Mä en kokis tuota täysin reiluna, koska sun kotiäitiytes on todennäköisesti mahdollistanut miehen omaisuuden kerryttämisen. Elämä on myös epävarmaa, miehesi saattaa ottaa eron (toivottavasti näin ei käy). Eläkkeesi tulee myös olemaan olematon. Toivon kuitenkin, että luottavaisuutesi palkitaan, itse en uskaltaisi.

Tuossahan mies voittaa. Kasvatetaan ne lapset "yhdessä" ja sitten kun ne lähtee maailmalle, niin ero. Mies ottaa koko omaisuuden mukaan ja mitä jää naiselle? Ei mitään.

Vierailija
202/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmillani oli yhteistili ja äitini ansaitsi aina isää enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko37 kirjoitti:

Minä tienaan tuplat mitä puolisoni.

Yhdessä maksamme kiinteät kulut suhteutettuna tuloihin. Eli euromääräisesti minä maksan enemmän, koska tienaan enemmän. Käytössä siis yhteinen taloustili.

Omasta Palkastaan Ylijäävällä rahalla saa kumpikin tehdä mitä haluaa.

Minä en maksa puolison kampaamoreissuja enkä spa käyntejä, puoliso ei maksa minun punttisalia tai prätkäkuluja.

Kimpassa kohta 20v ja lapsia useampi, hyvin toimii.

Meillä minä tienaan enemmän kuin mies ja on yhteistili. Naimisissa 28v ja neljä lasta. Ei ole kyselty toisilta, mihin kumpikin tililtä rahaa käyttää. Pihejä ollaan kumpikin. Joka kuukausi on siirretty kuussa yli jääneet rahat säästöihin.

Vierailija
204/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi yhteistiliin, koska omat rahat on minulle ehdottoman tärkeä arvo. En halua ikinä joutua siihen tilanteeseen, että joutuisin kysymään mieheltäni, saanko ostaa jotakin tai lähteä reissuun tms.

Maksamme yhteiset kulut (asuminen, yhteisen auton kulut, ruoka) puoliksi niin, että molemmat laittavat saman summan taloustilille, josta ne maksetaan. Kaikki muu on omaa rahaa. En tiedä mieheni kuukausittaisia tuloja eikä hän kysele minun. Mainitsin kyllä, että tässä kuussa on normaalia pienempi palkka, kun otin kaksi viikkoa palkatonta lomaa vuosiloman päälle.

No onhan teillä sitten yhteistili, se taloustili. Ei se estä sitä, että molemmilla on sen lisäksi muita, omia tilejä.

Vierailija
205/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kotiäiti ja olen täysin mieheni elätettävänä. Kuitenkaan minulla ei ole mitää omaisuutta kuten taloa. Avioehto rajaa minut pois kiakiseta mieheni omaisuudesta. MIelestäni tämä on ihan reilu järjestely.

Mä en kokis tuota täysin reiluna, koska sun kotiäitiytes on todennäköisesti mahdollistanut miehen omaisuuden kerryttämisen. Elämä on myös epävarmaa, miehesi saattaa ottaa eron (toivottavasti näin ei käy). Eläkkeesi tulee myös olemaan olematon. Toivon kuitenkin, että luottavaisuutesi palkitaan, itse en uskaltaisi.

Tuossahan mies voittaa. Kasvatetaan ne lapset "yhdessä" ja sitten kun ne lähtee maailmalle, niin ero. Mies ottaa koko omaisuuden mukaan ja mitä jää naiselle? Ei mitään.

Ja tuo muuten muutenkiin kuulostaa sen ajan järjestykseltä, ennen kuin naisille alettiin myöntämään oikeus avioliiton aikaiseen omaisuuteen erotessa. Ennenhän naiset sidottiin miehiin taloudellisesti niin, että jos he halusivat eron niin mies sai pitää yleisemmin koko omaisuuden (ja lapset halutessaan) ja nainen jäi täysin yksin ja ilman omaisuutta.. Tästä johtuen naiset eivät uskaltaneet hakea eroa, vaikka suhde olisikin huono. Miehillä oli taas helpompi lähteä ajamaan eroa, koska saivat aina otettua kaiken mukaansa.

Ja joku kehtaa vielä sanoa, että tuo on reilua. Voiko noin tyhmä olla....

Vierailija
206/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat tilit ja yksi yhteinen säästötili. Kummallakin on käyttöoikeudet myös toisen tiliin. Me emme kovin paljon jaottele kumpi maksaa mitäkin, kuitenkin vähän esimerkiksi siten että toisen tililtä menisi lainan lyhennys ja toisen tililtä vastike.

Jos käy niin, että toiselta loppuu rahat, toisen tililtä siirretään. Jos jää ylimääräistä, yhdessä mietitään mitä rahoille tehdään.

Tämä ei tietenkään toimisi, jos toisella olisi vaikkapa peliongelma.

Tuo on myös asia, jota en voisi kuvitellakaan, eli että puolisollani olisi käyttöoikeus omaan tiliini. Tai edes tunnukset, joilla hän voisi käydä tililläni. Ei minulla mitään salaisuuksia ole, mutta en myöskään koe että hänen tarvitsee tietää kaikkia ostoksiani tai paljonko olen laittanut lahjarahaa kummitytölle tai minkä suuruisen lahjakortin ostanut omalle lapselleni jne. Ei avoliitto poista oikeutta yksityisyyteen.

Meillä on käyttöoikeudet helppouden takia. Ei tarvitse kysyä, että voitko siirtää mulle rahaa, vaan voi itse käydä siirtämässä. Tietenkin kerromme toisillemme, jos tarvitsee rahaa. Nykyäänhän siirtäminen on helppoa esim Mobilepayllä, mutta silloin kun tämä järjestely tehtiin, ei ollut sellaisia mahdollisuuksia.

Vierailija
207/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on omat tilit ja yksi yhteinen säästötili. Kummallakin on käyttöoikeudet myös toisen tiliin. Me emme kovin paljon jaottele kumpi maksaa mitäkin, kuitenkin vähän esimerkiksi siten että toisen tililtä menisi lainan lyhennys ja toisen tililtä vastike.

Jos käy niin, että toiselta loppuu rahat, toisen tililtä siirretään. Jos jää ylimääräistä, yhdessä mietitään mitä rahoille tehdään.

Tuo on myös asia, jota en voisi kuvitellakaan, eli että puolisollani olisi käyttöoikeus omaan tiliini. Tai edes tunnukset, joilla hän voisi käydä tililläni. Ei minulla mitään salaisuuksia ole, mutta en myöskään koe että hänen tarvitsee tietää kaikkia ostoksiani tai paljonko olen laittanut lahjarahaa kummitytölle tai minkä suuruisen lahjakortin ostanut omalle lapselleni jne. Ei avoliitto poista oikeutta yksityisyyteen.

Meillä on käyttöoikeudet helppouden takia. Ei tarvitse kysyä, että voitko siirtää mulle rahaa, vaan voi itse käydä siirtämässä. Tietenkin kerromme toisillemme, jos tarvitsee rahaa. Nykyäänhän siirtäminen on helppoa esim Mobilepayllä, mutta silloin kun tämä järjestely tehtiin, ei ollut sellaisia mahdollisuuksia.

No tuo on taas toinen, mitä en ymmärrä. Miksi puolisoni pitäisi siirtää minulle rahaa tai minun hänelle.

Vierailija
208/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tuo on taas toinen, mitä en ymmärrä. Miksi puolisoni pitäisi siirtää minulle rahaa tai minun hänelle.

No jos meiltä toisella on tililtä rahat loppu, se tarkoittaa meillä sitä, että rahaton on silloin maksanut perheen yhteisiä menoja enemmän. Mielestäni on ihan reilua, että toinen silloin kompensoi tilannetta.

Meistä kumpikaan ei ole tuhlari, eikä harrasta mitään kalliita harrastuksia. Eli rahattomuustilanteessa ei ole kyse siitä, että maksattaisi toisella omia juttujaan.

Vierailija
209/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni veli lääkäri. Hänen avopuolisonsa ollut kotiäitinä viimeiset kuusi vuotta eikä ole kouluttautunut lukiota enempää. Nainen vaati yhteistilin ja käyttää miehen varoja surutta merkkituotteisiin ja matkusteluun. Kyseenalaistettiin ääneen heidän yhteistili kuinka miehen veljelle epäoikeudenmukaista elättinä oleminen ja nainen suuttui niin että katkoi välit

Vierailija
210/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on käyttöoikeus toistemme tileihin (mutta ei rinnakkaiskortteja). Kumpikaan ei kyllä käy puuhailemassa omiaan siellä toisen tilillä, siirrot sovitaan yhdessä eikä toista vakoilla. Mahdollistaa vain sen, että kun toinen jo hoitaa pankkiasioita nettipankissa, pystyy samalla kertaa hoitamaan vähän enemmän.

Vierailija
211/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli suhteessa omat tilit, mutta rahaa käytettiin yhteiseen elämään yhdessä. Meillä tuo siirtäminen tapahtui niin, että toinen vaan antoi toiselle tunnuslukukortin ja tämä saattoi itse käydä hoitamassa asian. Tiedettiin toistemme pankkitunnukset yms, ihan vaan siksi, että minäkin usein miehen lähtiessä kauppaan annoin korttini mukaan ja pyysin vaikka nostamaan sieltä itselleni X summan rahaa siinä samalla. Pikkuhiljaa oppi ulkoa toisenkin tunnukset...

Vierailija
212/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi yhteistiliin, koska omat rahat on minulle ehdottoman tärkeä arvo. En halua ikinä joutua siihen tilanteeseen, että joutuisin kysymään mieheltäni, saanko ostaa jotakin tai lähteä reissuun tms.

Maksamme yhteiset kulut (asuminen, yhteisen auton kulut, ruoka) puoliksi niin, että molemmat laittavat saman summan taloustilille, josta ne maksetaan. Kaikki muu on omaa rahaa. En tiedä mieheni kuukausittaisia tuloja eikä hän kysele minun. Mainitsin kyllä, että tässä kuussa on normaalia pienempi palkka, kun otin kaksi viikkoa palkatonta lomaa vuosiloman päälle.

50-50 yhteisten kulujen jako on epäreilu ,mikäli tuloissa on eroa. Miksi ksi parempituloinen elätyttää itsensä pienituloisen kustannuksella. Maksuosuus tulee tietysti suhteuttaa osuuteen yhteenkasketuista tulousta.

Voisitko avata tätä hieman? Jos parempituloinen maksaa oman osansa kuluista, millä järjellä hän hyötyisi yhtään enempää toisesta kuin pienempituloinen?

Jos maksuosuus lasketaan yhteenlasketuista tuloista, on selvää, että pienituloinen siinä elätyttää itseään.

Jos menot laitetaan puoliksi, niin pienituloinen päättää perheen elintason. Kaupasta ostetaan sitä, mikä pienituloisesta on riittävää ravinnoksi. Mikäli sähkölasku alkaa kasvaa, pienituloinen voi päättää, että sauna laitetaan muutamaksi kuukaudeksi käyttökieltoon vaikka toinen saunoisi mielellään joka päivä. Asumisesta en viitsi edes sanoa, kun se on itsestäänselvää, kumman mukaan asunto valitaan. Isotuloisempi ei voi vedota siihen, että häne tienaa enemmän, niin kotityöt pitää laittaa myös tasan.

Kaupasta kun ostaa, niin on helppo jakaa omat ostokset erilleen. Sitten yhteisiä maitoja ym. voi jaotella vähän kulutuksen mukaan. Ei todellakaan ole mitenkään vaikeaa, kun siitä on tehnyt Hyvän tavan. Asuminen on myös helppo. Pienempituloinen ostaa asunnosta esim. 40 % ja parempituloinen 60 %. Myydessä rahat jakaantuvat samalla tavalla. Asumiskulut kuten vastikkeet toki puoliksi. Kerrostaloissa vesilasku pääluvun mukaan ja sähkölasku on muutenkin pieni. jne.

Ja jokatapauksessa jokainen voi valita tulonsa ihan itse. Nytkin on metsä täynnä mustikkaa. Hop hop kerämään. Ämpäristä saa 50 euroa kpl. Näitä sitten sijoittamaan esim. Usan markkinoille, jossa on paljon volaa ja mahdolliseedet tietämyksellä lyödä rahoiksi. Kyllä yleensä se kellä on paremmat tulot tekee myös enemmän töitä ja on panostanut opiskeluunsa enemmän. Tai vaikka ei olisikaan, niin hän on ansainnut rahansa.

Onko sulla perhettä tai edes sitä parisuhdetta? Siis jos tosissasi ehdotat tuollaista, että kaupassakin ostellaan "sinun ja minun maidot" erikseen. Ja tuo, että tulot voi valita itse, on ihan höpöhöpöä. Naurettava esimerkkikin. Mustikkaa on metsissä muutama viikko vuodesta. Milläs sitä lisä rahaa tienataan niinä loppuina viikkoina?

Helposti sujuu ostokset näin. Ei mitään ongelmia. En tietenkään pistä vaimoa ostamaan puoliksi lihoja, jos syön itse lihaa 4 kertaa enemmän. Sanohaan jo tuon järkikin. Muutenhan se olisi toisen siivellä elämistä. Ja varsinkin kun vaimo syö vielä puolet vähemmän. Helposti onnistuu tuo jakaminen vaikka meillä on lapsikin. Kunhan ei jokaista euroa tuijota. Keskimäärin maksan ruokaostoksista suhteessa 60/40 ja se on täysin ok, koska syönkin enemmän.

Tulot voi tosiaankin valita itse. Pitää osata käyttää mielikuvitusta. Niin ja kouluttautuakin voi. Mustikka-aikana 30 ämpäriä 1 500 euroa. Sitten voi alkaa tekemään sivutöitä tai vaikka pistää oman verkkokaupan pystyy yms. Mutta tälläistä on tietysti hankala selittää sellaiselle joka on jo täysin alistunut yhteiskunnan tuilla elämiseen tai lokeroinut itsensä pienituloikseksi loppuelämäkseen.

Itsestäänkö se verkkokauppa siellä tuottaa rahaa? Sama noiden mustikoiden kanssa. Ja jos minua tarkoitat, niin en opiskeluaikoja lukuunottamatta ole elänyt yhteiskunnan tuilla ja pienituloinenkaan en ole. Päin vastoin, ja siksipä tiedänkin, että kyllä niiden eurojen eteen täytyy tehdä töitä. Vinkkisi ovat aivan naurettavia juuri tästä syystä. Että joku vaan polkaisis verkkokaupan pystyyn ja siinä se tie rikkauteen mielestäsi olisi. 

Ihan miten vaan. Mulla on itselläni sijoitusasuntoja, osakesalkku kohta 6 numeroinen ja oman päätyön ohessa pieni sivubisnes. Silti kyllä selkä taipuu alas, jos näen tyhjän palautuspullon maassa. Että kaikki lähtee pienestä liikkeelle ja rahat kertyvät vähitellen kumulatiivisesti. Varallisuuden tuplaaminen on taitolaji, josta nautin. Mutta kaikkea hyvää :-)

Hienoa, että sulla on se taito. Mulle esimerkiksi ei ole koskaan opetettu rahankäyttöä. Sijoittamisessa en edes ymmärrä monia termejä. Ja usko tai älä, olen ihan normaalilla älyllä varustettu, korkeakoulutettu ihminen. Osaan kyllä elää tulojeni mukaan ja säästää, mutta ei mulla näin korkeakoulutettunakaan niin hyvä palkka ole (noin 2300€/kk brutto), että siitä ihan hirveitä summia pystyisi asuntolainan ja pakollisten kulujen jälkeen maksamaan sijoitusasuntoa, tai säästämään millekään osakesäästötilille. Ne säästöt mitä saa kasaan, menee aina jonkun hajonneen, kalliin välttämättömyyden korjaamiseen/korvaamiseen. Toivoisin, että joku ihan kädestä pitäen pystyisi minullekin opettamaan sellaista rahankäyttöä, että pystyisin varallisuuttani kartuttamaan. Olen käynyt AMK-kurssinkin sijoittamisesta, mutta kun kaikki oli etänä eikä opettajaan ollut sellaista yhteyttä että olisi voinut kysellä tarkentavia kysymyksiä, en juuri sen enempää asiasta ymmärrä kuin ennen kurssia. Ehkä minulle ei ole suotu sen lajin älyä, että asiaa oppisin. Tai ehkä opettaminen olisi pitänyt lähteä jo kotoa, lapsuudessa.

Aloita vaikka kirjoista Totuus taloudesta ja sijoittajaksi 7 päivässä. Näiden kirjojen takakansissa on lisää kirjavinkkejä. Liity hyviin sijoittajaryhmiin facessa, avaa osakesäästötili, rupea seuraamaan erilaisia sijoittajablogeja. Siinäpä alkuun nyt heinäkuun ohjelma sinulle. Kun olet alkuun päässyt, niin siitä se lähtee rullaamaan. Syksyksi varaat jonkun koulutuksen. Varapuulta vaikka alkuun joku lähes ilmainen tutustumiskoulutus. Nim. se kellä on sijoitusasuntoja ja osakesalkku kohta 6 numeroinen.

Vierailija
213/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni veli lääkäri. Hänen avopuolisonsa ollut kotiäitinä viimeiset kuusi vuotta eikä ole kouluttautunut lukiota enempää. Nainen vaati yhteistilin ja käyttää miehen varoja surutta merkkituotteisiin ja matkusteluun. Kyseenalaistettiin ääneen heidän yhteistili kuinka miehen veljelle epäoikeudenmukaista elättinä oleminen ja nainen suuttui niin että katkoi välit

Puolisosi veli on ihan vapaaehtoisesti haluunut perustaa perheen kouluttamattoman naisen kanssa. Lääkärinä hän kyllä on tiennyt, miten raskaudet ehkäistään. Ja jos mies ei tee säännöllistä päivätyötä, niin miten hänellä jatkossa sujuu lastensa hoitaminen eron jälkeen?

Vierailija
214/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, munkin puolisoni sisko.. Oli töissä, tapasi miehen, mies halusi 3-4 lasta, no saivat 4. Heillä erilliset tilit. Sisko käyttää kaikki saamansa tuet lapsiin ja talouteen, mies törsää rahaa johonkin pelijuttuihin ja muuhun.. tottakai maksavat kaikki laskut puoliksi, vaikka siskoni saakin vähemmän, kun on kotiäitinä.

Tai no, näin oli, nyt on ero vireillä.

Vierailija
215/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän ikään mennessä olen todennut, että avioliittoja on erilaisia. Joten niissä täytyy toimia eri tavoin.

Meidän liitossamme taitaa olla aika vähän yksityisyyttä, kun kumpikaan ei sitä kaipaa. Hoitelemme ristiin toistemme asioita ja raha-asiat ovat yhteiset. Minä ehkä hoidan enemmän perheen talouden ja lasken, millaiset lainat aina voidaan ottaa ja milloin vaihdamme autot ja mitä remonttia teemme missä järjestyksessä. Joten minulla on siksikin kaikkien tilien käyttöoikeudet. Se vain sujuu minulta paremmin.

Jossain toisessa liitossa tällainen ei toimi ja siksi heidän pitää toimia eri tavoin. Se, että ei ymmärrä, miten toisissa liitoissa toimitaan, on oikeastaan aika erikoista. Koska luulisi jokaisen jossain iässä jo ymmärtävän, että ihmiset ja liitot ovat erilaisia ja kaikki ei halua toimia samoin, vaan jokaiselle kehittyy vuosien ja vuosikymmenien varrella omia, itselle hyväksikoettuja käytäntöjä.

Minä en taas koe sitä erikoiseksi, että mies ei tietäisi, laitanko kummilapsen tilille rahaa.Yhteisiä rahojahan meillä kaikki perheelle tulevat rahat ovat, joten sama kai tuo on, jos mies tietää, paninko kummilapsen lahjaan satkun vain seitsemänkymppiä. Mutta ymmärrän, että jossakin toisessa perheessä tällainen asia ei ole tapana. Mitä sitten.

Vierailija
216/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puolisosi veli on ihan vapaaehtoisesti haluunut perustaa perheen kouluttamattoman naisen kanssa. Lääkärinä hän kyllä on tiennyt, miten raskaudet ehkäistään. Ja jos mies ei tee säännöllistä päivätyötä, niin miten hänellä jatkossa sujuu lastensa hoitaminen eron jälkeen?

Ovat viimeisen vuoden aikana käyneet parisuhdeterapiassa useaan otteeseen. Nainen temperamenttisena manipuloi ja vetää pässiä narusta. Suostutteli miehen vaihtamaan asuinpaikkakuntaakin johon vastahakoisesti suostui. Vaati yhteistilin heti kun miehen veli sai opiskelijapaikan lääkikseen jolloin lapsia ei vielä ollut. Painosti sitten miestä suostumaan perheen perustamiseen biologiseen kelloon vedoten. Tappeli kuukausitolkulla saadakseen tahtonsa läpi toisen lapsen hankintaan. Naimisiin ei miehen veli vielä suostunut naisen vaatimuksista huolimatta mutta eipä se paljoa nykyistä tilannetta heillä muuttaisi

Vierailija
217/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-50 yhteisten kulujen jako on epäreilu ,mikäli tuloissa on eroa. Miksi ksi parempituloinen elätyttää itsensä pienituloisen kustannuksella. Maksuosuus tulee tietysti suhteuttaa osuuteen yhteenkasketuista tulousta.

Voisitko avata tätä hieman? Jos parempituloinen maksaa oman osansa kuluista, millä järjellä hän hyötyisi yhtään enempää toisesta kuin pienempituloinen?

Jos maksuosuus lasketaan yhteenlasketuista tuloista, on selvää, että pienituloinen siinä elätyttää itseään.

Jos menot laitetaan puoliksi, niin pienituloinen päättää perheen elintason. Kaupasta ostetaan sitä, mikä pienituloisesta on riittävää ravinnoksi. Mikäli sähkölasku alkaa kasvaa, pienituloinen voi päättää, että sauna laitetaan muutamaksi kuukaudeksi käyttökieltoon vaikka toinen saunoisi mielellään joka päivä. Asumisesta en viitsi edes sanoa, kun se on itsestäänselvää, kumman mukaan asunto valitaan. Isotuloisempi ei voi vedota siihen, että häne tienaa enemmän, niin kotityöt pitää laittaa myös tasan.

Kaupasta kun ostaa, niin on helppo jakaa omat ostokset erilleen. Sitten yhteisiä maitoja ym. voi jaotella vähän kulutuksen mukaan. Ei todellakaan ole mitenkään vaikeaa, kun siitä on tehnyt Hyvän tavan. Asuminen on myös helppo. Pienempituloinen ostaa asunnosta esim. 40 % ja parempituloinen 60 %. Myydessä rahat jakaantuvat samalla tavalla. Asumiskulut kuten vastikkeet toki puoliksi. Kerrostaloissa vesilasku pääluvun mukaan ja sähkölasku on muutenkin pieni. jne.

Ja jokatapauksessa jokainen voi valita tulonsa ihan itse. Nytkin on metsä täynnä mustikkaa. Hop hop kerämään. Ämpäristä saa 50 euroa kpl. Näitä sitten sijoittamaan esim. Usan markkinoille, jossa on paljon volaa ja mahdolliseedet tietämyksellä lyödä rahoiksi. Kyllä yleensä se kellä on paremmat tulot tekee myös enemmän töitä ja on panostanut opiskeluunsa enemmän. Tai vaikka ei olisikaan, niin hän on ansainnut rahansa.

Onko sulla perhettä tai edes sitä parisuhdetta? Siis jos tosissasi ehdotat tuollaista, että kaupassakin ostellaan "sinun ja minun maidot" erikseen. Ja tuo, että tulot voi valita itse, on ihan höpöhöpöä. Naurettava esimerkkikin. Mustikkaa on metsissä muutama viikko vuodesta. Milläs sitä lisä rahaa tienataan niinä loppuina viikkoina?

Helposti sujuu ostokset näin. Ei mitään ongelmia. En tietenkään pistä vaimoa ostamaan puoliksi lihoja, jos syön itse lihaa 4 kertaa enemmän. Sanohaan jo tuon järkikin. Muutenhan se olisi toisen siivellä elämistä. Ja varsinkin kun vaimo syö vielä puolet vähemmän. Helposti onnistuu tuo jakaminen vaikka meillä on lapsikin. Kunhan ei jokaista euroa tuijota. Keskimäärin maksan ruokaostoksista suhteessa 60/40 ja se on täysin ok, koska syönkin enemmän.

Tulot voi tosiaankin valita itse. Pitää osata käyttää mielikuvitusta. Niin ja kouluttautuakin voi. Mustikka-aikana 30 ämpäriä 1 500 euroa. Sitten voi alkaa tekemään sivutöitä tai vaikka pistää oman verkkokaupan pystyy yms. Mutta tälläistä on tietysti hankala selittää sellaiselle joka on jo täysin alistunut yhteiskunnan tuilla elämiseen tai lokeroinut itsensä pienituloikseksi loppuelämäkseen.

Itsestäänkö se verkkokauppa siellä tuottaa rahaa? Sama noiden mustikoiden kanssa. Ja jos minua tarkoitat, niin en opiskeluaikoja lukuunottamatta ole elänyt yhteiskunnan tuilla ja pienituloinenkaan en ole. Päin vastoin, ja siksipä tiedänkin, että kyllä niiden eurojen eteen täytyy tehdä töitä. Vinkkisi ovat aivan naurettavia juuri tästä syystä. Että joku vaan polkaisis verkkokaupan pystyyn ja siinä se tie rikkauteen mielestäsi olisi. 

Ihan miten vaan. Mulla on itselläni sijoitusasuntoja, osakesalkku kohta 6 numeroinen ja oman päätyön ohessa pieni sivubisnes. Silti kyllä selkä taipuu alas, jos näen tyhjän palautuspullon maassa. Että kaikki lähtee pienestä liikkeelle ja rahat kertyvät vähitellen kumulatiivisesti. Varallisuuden tuplaaminen on taitolaji, josta nautin. Mutta kaikkea hyvää :-)

Hienoa, että sulla on se taito. Mulle esimerkiksi ei ole koskaan opetettu rahankäyttöä. Sijoittamisessa en edes ymmärrä monia termejä. Ja usko tai älä, olen ihan normaalilla älyllä varustettu, korkeakoulutettu ihminen. Osaan kyllä elää tulojeni mukaan ja säästää, mutta ei mulla näin korkeakoulutettunakaan niin hyvä palkka ole (noin 2300€/kk brutto), että siitä ihan hirveitä summia pystyisi asuntolainan ja pakollisten kulujen jälkeen maksamaan sijoitusasuntoa, tai säästämään millekään osakesäästötilille. Ne säästöt mitä saa kasaan, menee aina jonkun hajonneen, kalliin välttämättömyyden korjaamiseen/korvaamiseen. Toivoisin, että joku ihan kädestä pitäen pystyisi minullekin opettamaan sellaista rahankäyttöä, että pystyisin varallisuuttani kartuttamaan. Olen käynyt AMK-kurssinkin sijoittamisesta, mutta kun kaikki oli etänä eikä opettajaan ollut sellaista yhteyttä että olisi voinut kysellä tarkentavia kysymyksiä, en juuri sen enempää asiasta ymmärrä kuin ennen kurssia. Ehkä minulle ei ole suotu sen lajin älyä, että asiaa oppisin. Tai ehkä opettaminen olisi pitänyt lähteä jo kotoa, lapsuudessa.

Aloita vaikka kirjoista Totuus taloudesta ja sijoittajaksi 7 päivässä. Näiden kirjojen takakansissa on lisää kirjavinkkejä. Liity hyviin sijoittajaryhmiin facessa, avaa osakesäästötili, rupea seuraamaan erilaisia sijoittajablogeja. Siinäpä alkuun nyt heinäkuun ohjelma sinulle. Kun olet alkuun päässyt, niin siitä se lähtee rullaamaan. Syksyksi varaat jonkun koulutuksen. Varapuulta vaikka alkuun joku lähes ilmainen tutustumiskoulutus. Nim. se kellä on sijoitusasuntoja ja osakesalkku kohta 6 numeroinen.

Pelkäsinkin että sanot noin. Mun on vaikea lukea (ADHD) tietokirjallisuutta. Opin paremmin esimerkiksi tekemällä tehtäviä ja samalla hakemalla tietoa jonka avulla tehtävästä selviää. Pitkiä tekstejä lukiessa yleensä unohdan lauseen alun siihen mennessä kun pääsen sen loppuun (koska päässä on harhaillut tuhat ajatusta siinä välissä). Siksi en ole AMK:ta korkeammalle kouluttautunut, siellä pärjäsi helposti lukemattakin. Tiedon omaksuminen on siis hankalaa ilman jotain konkreettista tekemistä. 

Vierailija
218/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen "gold digger" (kullankaivaja) ja etsin varakasta miestä. Jos joku haluaa olla "dirt digger" (moskan kaivaja) niin se on heidän ongelmansa.

Naisten ei tarvitse seurustella köyhien miesten kanssa. Sehän olisi typerää haaskata aikaa persaukiseen mieheen (joka ansaitsee VÄHEMMÄN kuin nainen) ja kehuskella että "Hei, katsokaa nyt! Mä EN ole gold digger kun seurustelen työttömän luuserimiehen kanssa! Rakkaus on minulle paljon tärkeämpää kuin omien lasteni hyvinvointi (terveydenhoito, harrastukset, koulutus). Ainahan se sosiaalivirasto maksaa minimitoimeentulon, kun minä olen poissa töistä (raskaana, äitiysvapaalla, kotihoidontuella) ja mies lokkeilee olohuoneen sohvalla työttömänä."

Kannattaisi miettiä, millaista esimerkkiä näyttää omille lapsilleen. Onko isä perhen elättäjä (tekee kovasti duunia, tuo rahaa kotiin, osallistuu kotitöihin) VAI onko isä patalaiska vapaamatkustaja (ei käy duunissa, lojuu sohvalla, ei tee kotitöitä).

Naiset hei, te istutte arvokkaan tavaran päällä. Vagina on tärkeä myyntiartikkeli. Katsokaa vain, millainen miljardibisnes on seksikauppa! Miehen penis taas on arvoton myyntiartikkeli. Maailma on täynnä seksin puutteessa eläviä miehiä, jotka eivät kelpaa yhdellekään naiselle seksikumppaniksi tai elämänkumppaniksi.

"Gold diggereiden" halveksiminen on vain MIESTEN keksimä ilmiö. Todellisuudessa naiset halveksivat "vagina diggereitä" eli miehiä jotka kulkevat ympäriinsä pillunkuvat silmissä eivätkä edes halua sitoutua todelliseen parisuhteeseen, missä miehen tehtävänä on huolehtia naisesta. Jos mies EI huolehdi naidesta, nainen alkaa katsella muita miehiä.

Paradoksi on se, että itsenäinen nainen ei tarvitse köyhää miestä. Itsenäinen nainen pärjää yksin (oma työ, omat rhata) ja haluaa paritua rikkaamman miehen kanssa niin, että mies tuo LISÄARVOA naisen elämään. Lisäarvoksi ei riitä se, että mieheltä saa seksiä. Miehen pitää tarjota paljon muutakin. Nainen voi aina käyttää vibraattoria (tai hakea Tinderistä panoseuraa) jos sattuu tekemään mieli seksiä.

Vierailija
219/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovat viimeisen vuoden aikana käyneet parisuhdeterapiassa useaan otteeseen. Nainen temperamenttisena manipuloi ja vetää pässiä narusta. Suostutteli miehen vaihtamaan asuinpaikkakuntaakin johon vastahakoisesti suostui. Vaati yhteistilin heti kun miehen veli sai opiskelijapaikan lääkikseen jolloin lapsia ei vielä ollut. Painosti sitten miestä suostumaan perheen perustamiseen biologiseen kelloon vedoten. Tappeli kuukausitolkulla saadakseen tahtonsa läpi toisen lapsen hankintaan. Naimisiin ei miehen veli vielä suostunut naisen vaatimuksista huolimatta mutta eipä se paljoa nykyistä tilannetta heillä muuttaisi

Veljesi lienee aikuinen ihminen, joka on vastuussa itse siitä, jos suostuu muuttamaan tms. Minäkin katkoisin välit, jos perheriidat olisivat julkisia koko suvulle ja asetelma minä vs. koko miehen suku.

Vierailija
220/305 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljesi lienee aikuinen ihminen, joka on vastuussa itse siitä, jos suostuu muuttamaan tms. Minäkin katkoisin välit, jos perheriidat olisivat julkisia koko suvulle ja asetelma minä vs. koko miehen suku.

Viime vuodet miehen veli avautunut toistuvasti perheellemme ja anopille siitä mitä joutuu läpikäymään. Muulle suvulle pahaa tekee seurata vierestä, anoppikin ilmoitti pitävän siksi hajurakoa kyseiseen miniään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi neljä