Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

”Huonompi­tuloiset naiset haluavat yhteis­tilin...”

Vierailija
16.07.2020 |

https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006571926.html
Ei mikään ihme...Minun mielestäni pitää olla aika paha gold digger, jos haluaa yhteistilin. Itselle ei tulisi mieleenkään pyytää yhteistiliä, vaikka tienaan miestäni vähemmän.

Kommentit (305)

Vierailija
301/305 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä varakkaampana halusin yhteisen tilin, mies ei suostunut. Olisi kuulemma ollut hankalaa, kun siellä olisi ollut mun kymppitonnit ja hänen sataset, ja olisi pitänyt miettiä paljonko voi käyttää :D  Minun mielestäni avioliitossa kaikki jaetaan, mutta mieheltä taisi mennä idea ohi. Entisen puolison kanssa toimi hyvin se, että kaikki rahat meni yhdelle tilille, ja sieltä maksettiin ja ostettiin kaikki tarpeellinen. Nykyisen kohdallakaan kyse ei ole tarpeesta salailla omia raha-asioita tai holtittomasta rahankäytöstä, ajatus jakamisesta vain tuntuu olevan vieras.

Oikeassahan tuo mies oli. Ei rahojen laittaminen samaan ämpäriin häivytä niiden alkuperää mitenkään.

Asia olisi sana kuin antaisit hänelle pari tonnia kuussa lahjana. Ei tuollaisia almuja kukaan itsenäinen ihminen halua pysyvästi vuodesta toiseen ottaa vastaan.

Tai siis ei ainakaan kukaan joka omistaa selkärangan.

Vierailija
302/305 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markku38v kirjoitti:

Meillä vaimo maksaa puolet asuntolainasta ja puolet ruokatarvikkeista, yhteensä n. 950e/kk.

Minä maksan autot, bensat, verot, huollot, etelänmatkat, vakuutukset, sähköt, remontit, korjaukset, päivähoitomaksut, puhelinlaskut, nettilaskut, Aurausmaksut, Lokamaksut, Tienhoitomaksut, kiinteistöverot, hulevesimaksut.. Ym ym ym..

Noin 2000e/kk.

Mielelläni jakaisin menot 50-50.

Tätä Markun viestiä (sivu 2) on lainannut ja kommentoinut todella moni, mutta kukaan (ainakaan minun huomioni mukaan, olen lukenut koko ketjun) ei ole ihmetellyt sitä, miten Markulla on joka kuukausi noin paljon maksettavaa. Meillekin tulee laskua jos jonkinlaista, mutta en todellakaan maksa joka kuukausi autoveroa, -huoltoa, aurausmaksua (heinäkuussa!!), lokamaksua enkä hulevesimaksua. Nuo ovat vuosittain tai puolivuosittain maksettavia. Ihmettelen myös, jos ko. pariskunta käy etelänlomilla joka kuukausi (varsinkin koronan aikaan).

Tietty on mahdollista maksaa osamaksulla koko elämänsä, mutta harva työssäkäyvä kai niin tekee.

Ihan kiinnostavaa sinänsä, jos ihmiset jaksaisivat luetella tähän, mihin ne omat, toisen ja yhteiset rahat kuluvat, mutta noihin Markun laskelmiin en suoraan usko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/305 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille varmasti rahankäytön puolesta sopisi yhteisetkin tilit, mutta meillä on erilliset tilit + se, josta lähtee asuntolaina ja johon laitetaan kuukausittain asuntolainan osuus. Muuten ei yhteistä tiliä kauheasti käytetä.

Mies on kuitenkin niin hemmetin tarkka omasta rahankäytöstään, että hänelle käy paremmin oma tili. Itse olen omalla palkallani myös pystynyt laskut maksamaan ja ruuat ostamaan, poislukien yksi vuosi, jonka olin kotihoidontuella. Silloin miehen oli pakko maksaa lähes kaikki. Minusta tuntui tosi oudolta, kun omaa rahaa ei ollut. Jos lapsia olisi enemmän kuin yksi, olisi tuo aika tietenkin ollut pidempi. Tuskin olisin sitä toistakaan lasta raaskinut 9-kuisena hoitoon laittaa.

Vierailija
304/305 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä haluan ja vaadin, että meillä on yhteinen tili miehen kanssa. Itse tienaan brutto 2400€/kk ja mies taas 8000+€/kk. Talous on silti yhteinen ja itse hän minut halusi ja sai. Rahan takia en häntä ottanut, vaan siksi kun on todella herrasmies ja komeakin. Nyt kun minut lopulta sai, useiden yritysten jälkeen, niin kyllä meillä talous on sitten yhteinen. Sitä hän ITSE halusi, kun minut tahtoi vihille. Minä en siis todellakaan ole mikään gold digger. Minä laitan yhteiselle tilille 500€/kk ja mies laittaa 1500€/kk. Se on reilu jako. Piste. Jos jollain toisilla on toinen systeemi, niin siitä vaan.

Vierailija
305/305 |
19.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40% kirjoitti:

En ole parisuhteessa, mutta jos olisin, haluaisin omien rahojen lisäksi yhteistilin jonne molemmat laittaisivat palkastaan 40%.

Jos molemilla olisi täysin omat rahat, pitäisi ruokaostokset ja laskut maksatuttaa aina jommalla kummalla joten niiden suhteen yhteinen tili on paljon helpompi.

Ja miksi juuri 40%? No sen takia, koska jos molemmat maksaisivat eurolleen saman verran, köyhempi menettäisi siinä prosentuaalisesti enemmän joka olisi köyhän ihmisen hyväksikäyttöä. Ja 40% siksi, koska 50% olisi aika paljon, mutta 20% aika vähän. Riippuu toki tuloista, mutta näin yhteenvetona yhteiseen tiliin tietty prosentti ja loput itselleen

Jos perheen/pariskunnan yhteiset menot on 2000€/kk ja nettotulot on 1800€/kk ja 5500€/kk. Kumpainenkin maksaa siis 1000€ menoista. Mitenkä tässä käytetään köyhää hyväksi? Köyhemmällekin jää ihan kohtuullinen 800€/kk omiin menoihin ja säästöön. Miksi parempituloista saa käyttää rahallisesti hyväksi?

Miksi sinun mielestäsi perheen pitää elää kitkuttaa nälkärajalla kun toisella on varaa kustantaa perheelleen parempi elintaso? Jos perheen kulut asunto- ym lainoineen on 3000 kk pienempituloiselle jää vain 300 e, joka on todella vähän.

Ei mun esimerkissä ollut puhetta mistään kitkuttamisesta. Vaan siitä, että tuossa esimerkkini tilanteessa 50/50 jako on ihan kohtuullinen. Toki tilanne muuttuu jos samassa esimerkissä menot nousee 3000€. Silloin on syytä miettiä rahan jakoa uudesta tai miettiä onko kuluissa jotain vikaa. Täällä on huudettu, että menot pitää aina jakaa jossain tulojen suhteessa, mutta oman esimerkkini tuloissa ja menoissa 50/50 jako on kohtuullinen.

Kohtuullinen silloin jos olet itse se isotuloisempi, joka maksattaa kulunsa pienituloisemmalla. Olet siis lompak@koloinen. Kannattaa myös huomata , että koska pienitulousemmalle on kertymässä myös pienempi eläke niin hänen pitäisi pystyä säästämään enemmän myös vanhuuden varalle.

Millä ihmeen logiikalla? Minä olen tuossa esimerkissä tuo pienempi tuloinen. En edelleenkään ymmärrä sitä miten maksan suurempi tuloisen menoja. Kun tuossa 2000€ on sisällä kaikki mitä meillä menee lainaan, vastikkeeseen, ruokaan, sähköön, netflixiin, puhelimeen ja vakuutuksiin. Mielestäni kohtuullisesti minullekin jää rahaa säästöön (600€/kk) joka kuukausi. Paljonko sitä oikein pitäisi ädä?

Maksat suurempituloisen menoja, jos hän syö isomman osan ruuasta ja käyttää enemmän sähköä kuin sinä. Miesten vakuutusmaksut ovat isommat kuin samanikäisten naisten. Kumpi teistä halusi netflixin? Miksei puhelinkulut ole henkilökohtaisia? Onko teillä lankapuhelin? Laskepa uudelleen todelliset kulut ja katson, kumpi kuluttaa enemmän yhteisistä kuluista.

eri

Kylläpäs tämä elämä on tarkkas joissakin parisuhteissa, vai onko nuo jo enemmän kämppiksiä.

Kyllä se mies taisi aikanaan netflixin haluta, kun itse en edes tiennyt mikä se on. Nykyisin kyllä minä sitä enemmän katson. Pitäisikö sitä alkaa mittaamaan kuinka monta perunaa kumpikin syö ja montako kauhallista kumpikin ottaa kastiketta? Yleensä suunnilleen sama määrä syödään. Tosin minä ostan ben&jerrysiä ja muuta vastaavaa, jota mies ei syö lainkaan. Sama sähkössä. Mahdotonta mitata paljonko mies kuluttaa ja paljonko minä. Käyn saunassa 3-4 kertaa viikossa. Mies ehkä kerran tai pari. Luultavasti kulutan enemmän. Puhelinkulut on aika olemattomat kun mies saa duunista puhelimen ja laskut maksetaan firman puolesta. Mun lasku on 15e/kk, joten se on aika olematon.

Itse otit asian esille. Jos mies söisi teillä enemmän kuin sinä, ostaisi kalliita jäätelöitä aina kun haluaisi, saunoisi enemmän kuin sinä, pitäisi päällä kaikenlaisia elektronisia härpäkkeitä ja hankkisi maksukanavia, niin silloin mies maksattaisi kulujaan sinulla. Pelkästään noista tulee monta kymppiä ylimääräistä menoja joka kuukausi, vuositasolla puhutaan useista satasista.

Itse väitit, että puhelinkulut maksetaan yhdessä, mutta nyt selvisi, että kyse on vain sinun puhelimestasi. Miksi miehen pitää maksaa sinun liittymästä?

Oikeastikko se on vuodessa satasista kiinni?

Pienituloiselle se on iso raha. Sillä hän voi hankkia itselleen jotain tai laittaa säästöön, muutenhan raha menee toisen hyödyksi. Sinä taidat olla isotuloinen, kun halveksit noin iso rahasummaa.

Kun oma näkemys rahankäyttöön on hieman eri. Jos omat perustarpeet on täytetty niin pistän mielelläni parisuhteessa sen ”satasen tai pari” toisen hyödyksi. Jos taas ne omat perustarpeet ei ole tyydytetty niin silloin asia on eri. Olen kyllä melko hyvätuloinen (bruttoansiot vuodessa 80 000€), mutta joskus olen niukastikin elänyt eikä silloinkaan ollut niin väliä, kunhan vuokran sai maksettua ja ruokaaa sai jääkaappiin... ei me silloinkaan laskettu paljonko toisen hyväksi menee.