”Huonompituloiset naiset haluavat yhteistilin...”
https://www.is.fi/taloussanomat/oma-raha/art-2000006571926.html
Ei mikään ihme...Minun mielestäni pitää olla aika paha gold digger, jos haluaa yhteistilin. Itselle ei tulisi mieleenkään pyytää yhteistiliä, vaikka tienaan miestäni vähemmän.
Kommentit (305)
Onkohan tämä muuten ensimmäinen ketju, jossa on taas tämä iänikuinen mustikanpoiminta mainittu rikastumisvinkkinä... Aika monihan tuolla metsässä kykkii keräämässä perheelle syömämarjoja sekä pakastimeen laitettavaksi, että eipä ne marjametsät suomalaisille mikään tuntematon käsite ole. Mutta siihen on syynsä, miksi aika harva tekee sillä bisnestä.
hahah tuo uutinen kolahti kyllä niiiiiin monen mamman nilkkaan, tämänki ketjun sivujen määrä todistaa sen
Jos tarkoituksena on hankkia lapsia tai on lapsia = yhteinen tili on välttämätön.
Jos ei ole tarkoitus hankkia lapsia tai ei ole lapsia, niin ei sitä yhteistä tiliä tarvita.
Idiootti lähtee hankkimaan lapsia, kun ei ole yhteistä tiliäkään. Ihan varmasti joutuu nainen maksamaan lapsista ja heidän menoista enemmän (nähty on)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi yhteistiliin, koska omat rahat on minulle ehdottoman tärkeä arvo. En halua ikinä joutua siihen tilanteeseen, että joutuisin kysymään mieheltäni, saanko ostaa jotakin tai lähteä reissuun tms.
Maksamme yhteiset kulut (asuminen, yhteisen auton kulut, ruoka) puoliksi niin, että molemmat laittavat saman summan taloustilille, josta ne maksetaan. Kaikki muu on omaa rahaa. En tiedä mieheni kuukausittaisia tuloja eikä hän kysele minun. Mainitsin kyllä, että tässä kuussa on normaalia pienempi palkka, kun otin kaksi viikkoa palkatonta lomaa vuosiloman päälle.
50-50 yhteisten kulujen jako on epäreilu ,mikäli tuloissa on eroa. Miksi ksi parempituloinen elätyttää itsensä pienituloisen kustannuksella. Maksuosuus tulee tietysti suhteuttaa osuuteen yhteenkasketuista tulousta.
Voisitko avata tätä hieman? Jos parempituloinen maksaa oman osansa kuluista, millä järjellä hän hyötyisi yhtään enempää toisesta kuin pienempituloinen?
Jos maksuosuus lasketaan yhteenlasketuista tuloista, on selvää, että pienituloinen siinä elätyttää itseään.
En tiedä miten teillä, mutta meillä ainakin mies syö noin 4 kertaa enemmän kuin minä. Jos ruoka maksetaan 50-50, mies syö minun kustannuksellani. Jos mietitään sitä, että molemmat muuttaisivat omaan asuntoon, huonekaluja lukuunottamatta minun tavarani mahtuvat yhteen farmariautoon (kyllä, astiat, vaatteet, harrastusvälineet yms.). Miehen tavaroihin tarvitaan kunnon muuttoauto. Minä mahtuisin tavaroineni helposti yksiöön, miehen tavaroita varten pitää olla omakotitalo ulkorakennuksineen, eikä meinaa riittää. Miehen vaatimuksesta meillä on kaikenlaiset kotiteatterilaitteet ja valojärjestelmät, paljon kaikkea minun mielestäni turhaa sähköä syövää härpäkettä. Meillä tuo 50-50 todellakin tarkoittaisi, että minä pienempituloisena maksan miehen kuluja.
Ajatteletko teitä perheenä tai pariskuntana, vai vain kämppiksinä? Jos kämppiksinä, niin ymmärrän ajattelusi, mutta minusta perheenä tai pariskuntana on melko kummallista ajatella, että taloudessa olisi jotain "miehen kuluja ja minun kuluja" ja että "mies syö minun kustannuksellani" kun ottaa kymmenen lihapullaa sinun kahta lihapullaasi vastaan...
Tässä esimerkissä juuri käytetään toista hyväksi. Jos ei mene tasan puoliksi maksetut ruuat, ei tarvitse mennä muutkaan kulut.
Eli olette kämppiksiä.
Ei ollut oma esimerkkini. Meillä ei makseta mitään 50/50, koska olisin kusessa siinä tapauksessa. Jos ruuat maksetaan puoliksi, molemmat syövät saman määrän lihapullia myös. Tietenkin.
Ja sitten jos ei makseta - kuten teille - toinen saa vain kaksi lihapullaa vaikka olisi kuinka nälkä, koska ei ole maksanut enemmästä. Tietenkin. Oh dear, miten en tajunnutkaan että näinhän se onnellinen parisuhde toimii...
Ei se onnellinen parisuhde toimi niinkään, että se hyvätuloinen syö pienituloisen kustannuksella. Paitsi ehkä sen hyvätuloisen mielestä. Onnellinen parisuhde toimii niin, että molemmat kokevat taloudellisten kustannusten jakautuvan reilusti, on se tapa jakaa ne sitten mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan netto 8 000€ työtunteja 50h/viikko
Vaimo netto 2 000€ työtunteja 24h/viikko.En oikein ymmärrä miten raha jaettaisiin reilusti jos ne ei olisi yhteisiä.
Jos rahaa rupee omimaan alkaa riitaa olemaan liikaa ihan kaikesta.Vaimo on näköjään aika laiska.
Miksi olisi. On muutakin työtä olemassa kuin palkkatyö. Nytkin tekee ruokaa kun minä teen töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markku38v kirjoitti:
Meillä vaimo maksaa puolet asuntolainasta ja puolet ruokatarvikkeista, yhteensä n. 950e/kk.
Minä maksan autot, bensat, verot, huollot, etelänmatkat, vakuutukset, sähköt, remontit, korjaukset, päivähoitomaksut, puhelinlaskut, nettilaskut, Aurausmaksut, Lokamaksut, Tienhoitomaksut, kiinteistöverot, hulevesimaksut.. Ym ym ym..
Noin 2000e/kk.
Mielelläni jakaisin menot 50-50.
Miten teillä on noin tolkuttoman isot menot? Tee budjetointi ja kuluseuranta, jonka perusteella voi perustella vaimollesi, missä suhteessa menot täytyy maksaa. Pikkuisen harkitsemalla saatte menoista nipistettyä monta sataa euroa kuukaudessa.
Ohis, mutta onko 3000 €/kk sinusta tolkuttoman paljon? Kattaen siis aivan kaiken pakollisista menoista vapaaehtoisiin menoihin? Toisekseen, eihän ylläoleva valittanut sitä ettei tähän olisi varaa tai rahaa ei jäisi säästöön. Jos on maksukykyä, niin miksi pitäisi nipistää monia satasia menoista?
Kyllä, kolmetonnia kuukaudessa perheen menoihin on paljon. Ja kyllä, kommentin kirjoittaja valitti siitä, että hän joutuu maksamaan tuplat vaimoon verrattuna. Jos hänen vaimonsa ei kykene maksamaan menoista kuin tonnin, pitää kuluja pienentää.
No ei todellakaan ole! Ajatellaan vaikka kolmelapsista perhettä. Päivähoitomaksut karkeasti n. 300 €/lapsi -> 900 €. Asuntolaina/vuokra + vastike/kiinteistövero n. 1000 €/kk. Ruoka n. 1000 €/kk. Kolme tonnia meni jo siinä rikki. Ja nuo summat on hyvin matillisesti arvioitu, pohjana mm. Kuluttajatutkimuskeskuksen selvitys kohtuullisen elämän kustannuksista erilaisille kotitalouksille. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/152407/Viitebudjettien…
Kas kun ei kymmenen lasta. Tarkistapa päivähoitomaksut, ei mene noin paljon. Ruokaan ei mene tonnia, kun lapset ovat vielä päiväkoti-ikäisiä.
Onko kolmen lapsen perheet sinusta samanlaisia harvinaisuuksia kuin kymmenen lapsen perheet? Päivähoitomaksujen määräytyminen on melko monimutkainen kuvio, mutta esim. Espoossa ne ovat 289/lapsi, siis 867 €/kk kolmesta lapsesta. Eli huikeat 33 € meni yläkanttiin tuo arvioni!
Vierailija kirjoitti:
Vaimo netto 2 000€ työtunteja 24h/viikko.En oikein ymmärrä miten raha jaettaisiin reilusti jos ne ei olisi yhteisiä.
Jos rahaa rupee omimaan alkaa riitaa olemaan liikaa ihan kaikesta.
Miehet ovatkin pääsääntöisesti paljon reilumpia rahanjaossa. Mutta jos kyse olisi päin vastoin, että sinä miehenä tekisit töitä 24 tuntia viikossa ja tulot 2000 euroa vaikka harrastelisit lopun aikaa. Vaiko tekisi sillä välin pitkää 10 tuntista työpäivää ja tulot 8000 euroa, niin ei sittenpä tämä yhtälö ei enää yksinkertaisesti toimisi. Yläpeukut muuttuisivat välittömästi tällä palstalla alapeukuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina menneet kaikki rahat yhteiselle tilille, välillä minä olen tienannut enemmän, välillä puoliso, ei väliä, raha on yhteistä. Mikä edes erottaa parisuhteen ja kaveri / kämppissuhteen sellaisissa liitoissa joissa rahat on vain omia? Pelkkä seksi? Kyllä mulle parisuhde on myös taloudellinen liitto, viimeistään kun yhteen muutetaan.
Rakkaus.
Aito rakkaus on täysin epäitsekästä.
Äidin ja tämän miesystävä erosivat heti kun äiti jäi työttömäksi eikä saanut enää ansiosidonnaista, eli ei pystynyt enää maksamaan osuuttaan vuokrasta ja muista. Eikä toimeentulotukea saanut koska kelan mukaan miehen olisi pitänyt vastata tulojensa mukaan myös äidin menoista. Ei maksanut joten äiti muutti omilleen.
Eikö yhteistili ole ihan normaali asia ihmisille, joilla on yhteinen koti, yhteiset lapset ja muutenkin yhteinen elämä?
Itse en todellakaan ryhtyisi suhteeseen, jossa kaikki kulut laitetaan puoliksi ja sitten toinen on loppukuun vähissä rahoissa samalla kun toinen ostelee mitä lystää. Tuollainen systeemi on erityisen epäoikeudenmukainen silloin kun toisen palkka (ja eläke) ovat jääneet pieniksi lasten kotona hoitamisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoituksena on hankkia lapsia tai on lapsia = yhteinen tili on välttämätön.
Jos ei ole tarkoitus hankkia lapsia tai ei ole lapsia, niin ei sitä yhteistä tiliä tarvita.
Idiootti lähtee hankkimaan lapsia, kun ei ole yhteistä tiliäkään. Ihan varmasti joutuu nainen maksamaan lapsista ja heidän menoista enemmän (nähty on)
Ei tarvitse olla välttämättä yhteistä tiliä, mutta yhteistalous kyllä todennäköisesti lähes kaikilla on toimivin vaihtoehto. Voi sitä pyörittää erillisillä tileilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Eikö yhteistili ole ihan normaali asia ihmisille, joilla on yhteinen koti, yhteiset lapset ja muutenkin yhteinen elämä?
Itse en todellakaan ryhtyisi suhteeseen, jossa kaikki kulut laitetaan puoliksi ja sitten toinen on loppukuun vähissä rahoissa samalla kun toinen ostelee mitä lystää. Tuollainen systeemi on erityisen epäoikeudenmukainen silloin kun toisen palkka (ja eläke) ovat jääneet pieniksi lasten kotona hoitamisen takia.
No minulla ei ollut eksäni kanssa yhteistä tiliä, mutta meillä oli yhteistalous, ja käytännössä käytimme erillisiä rahoja yhdessä. Ihan ongelmitta sujui tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla välttämättä yhteistä tiliä, mutta yhteistalous kyllä todennäköisesti lähes kaikilla on toimivin vaihtoehto. Voi sitä pyörittää erillisillä tileilläkin.
Yhteistalous ei onnistu, koska naisen palkka/tulot tippuvat lastensaannin jälkeen ja muutenkin he ovat aina niitä, jotka joutuva ottamaan palkatonta vapaata esim jos lapset sairastuu jne. Lapsiperheissä nainen joutuu erillistileillä täysin epätasa-arvoiseen asemaan.
Harva pariskunta tienaa eurolleen saman verran joten yhteistiliä ajatellen jompi kumpi aina ”voittaa”.
Miehen kanssa meillä on minun haluamat omat tilit vaikka tienaankin vähämmän kuin mieheni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yhteistili ja tienaan miestäni enemmän. Apua! En ole aiemmin tajunnut tätä - mieheni on gold digger!
Sama täällä, kääks!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa rupee omimaan alkaa riitaa olemaan liikaa ihan kaikesta.Miehet ovatkin pääsääntöisesti paljon reilumpia rahanjaossa. Mutta jos kyse olisi päin vastoin, että sinä miehenä tekisit töitä 24 tuntia viikossa ja tulot 2000 euroa vaikka harrastelisit lopun aikaa. Vaiko tekisi sillä välin pitkää 10 tuntista työpäivää ja tulot 8000 euroa, niin ei sittenpä tämä yhtälö ei enää yksinkertaisesti toimisi. Yläpeukut muuttuisivat välittömästi tällä palstalla alapeukuiksi.
Jos perheessä on lapsia, niin siinä ei harrastella lopun aikaa. Miksi muuten noin isotuloinen on mennyt yhteen pienituloisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteistalous ei onnistu, koska naisen palkka/tulot tippuvat lastensaannin jälkeen ja muutenkin he ovat aina niitä, jotka joutuva ottamaan palkatonta vapaata esim jos lapset sairastuu jne. Lapsiperheissä nainen joutuu erillistileillä täysin epätasa-arvoiseen asemaan.
Mihin ne tulot tippuvat lasten saannin jälkeen? Minulla oli ainakin sama palkka kun palasin takaisin töihin (ja mies jäi sitten kotiin hoitamaan niitä lapsia). Ja myös miehillä on samanlainen jäädä hoitamaan sairasta lasta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et nyt tajunnut mitä tarkoitin. Meillä oli omat tilit, mutta käytimme silti rahaa yhdessä. Ei oltu mitenkään sovittu, kuka maksaa mitäkin, vaan käytännössä käytettiin molempien rahoja yhdessä, yhteisen elämän rahoittamiseksi, yhteisten lasten hyväksi ja myös toistemme hyväksi. Se vaihteli, kumpi kulloinkin oli parempituloinen. Jos esim. meillä kävi niin, että toisen tulot tippuivat, sitten ne tippuivat ja elettiin vaan sen toisen rahoilla. Juuri sitä tarkoitin kun sanoin, että oli yhteistalous. Erilliset tilit ei tarkoittanut tiukasti omia rahoja. Olen itse nainen, ja en ollut epätasa-arvoisessa asemassa kyseisessä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Markku38v kirjoitti:
Meillä vaimo maksaa puolet asuntolainasta ja puolet ruokatarvikkeista, yhteensä n. 950e/kk.
Minä maksan autot, bensat, verot, huollot, etelänmatkat, vakuutukset, sähköt, remontit, korjaukset, päivähoitomaksut, puhelinlaskut, nettilaskut, Aurausmaksut, Lokamaksut, Tienhoitomaksut, kiinteistöverot, hulevesimaksut.. Ym ym ym..
Noin 2000e/kk.
Mielelläni jakaisin menot 50-50.
Miten teillä on noin tolkuttoman isot menot? Tee budjetointi ja kuluseuranta, jonka perusteella voi perustella vaimollesi, missä suhteessa menot täytyy maksaa. Pikkuisen harkitsemalla saatte menoista nipistettyä monta sataa euroa kuukaudessa.
Ohis, mutta onko 3000 €/kk sinusta tolkuttoman paljon? Kattaen siis aivan kaiken pakollisista menoista vapaaehtoisiin menoihin? Toisekseen, eihän ylläoleva valittanut sitä ettei tähän olisi varaa tai rahaa ei jäisi säästöön. Jos on maksukykyä, niin miksi pitäisi nipistää monia satasia menoista?
Kyllä, kolmetonnia kuukaudessa perheen menoihin on paljon. Ja kyllä, kommentin kirjoittaja valitti siitä, että hän joutuu maksamaan tuplat vaimoon verrattuna. Jos hänen vaimonsa ei kykene maksamaan menoista kuin tonnin, pitää kuluja pienentää.
No ei todellakaan ole! Ajatellaan vaikka kolmelapsista perhettä. Päivähoitomaksut karkeasti n. 300 €/lapsi -> 900 €. Asuntolaina/vuokra + vastike/kiinteistövero n. 1000 €/kk. Ruoka n. 1000 €/kk. Kolme tonnia meni jo siinä rikki. Ja nuo summat on hyvin matillisesti arvioitu, pohjana mm. Kuluttajatutkimuskeskuksen selvitys kohtuullisen elämän kustannuksista erilaisille kotitalouksille. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/152407/Viitebudjettien…
Kas kun ei kymmenen lasta. Tarkistapa päivähoitomaksut, ei mene noin paljon. Ruokaan ei mene tonnia, kun lapset ovat vielä päiväkoti-ikäisiä.
Onko kolmen lapsen perheet sinusta samanlaisia harvinaisuuksia kuin kymmenen lapsen perheet? Päivähoitomaksujen määräytyminen on melko monimutkainen kuvio, mutta esim. Espoossa ne ovat 289/lapsi, siis 867 €/kk kolmesta lapsesta. Eli huikeat 33 € meni yläkanttiin tuo arvioni!
Eikö muka Espoossa ole päivähoitomaksuissa sisaralennuksia? Miten ihmeessä, kun kyseessä on rikas kunta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En suostuisi yhteistiliin, koska omat rahat on minulle ehdottoman tärkeä arvo. En halua ikinä joutua siihen tilanteeseen, että joutuisin kysymään mieheltäni, saanko ostaa jotakin tai lähteä reissuun tms.
Maksamme yhteiset kulut (asuminen, yhteisen auton kulut, ruoka) puoliksi niin, että molemmat laittavat saman summan taloustilille, josta ne maksetaan. Kaikki muu on omaa rahaa. En tiedä mieheni kuukausittaisia tuloja eikä hän kysele minun. Mainitsin kyllä, että tässä kuussa on normaalia pienempi palkka, kun otin kaksi viikkoa palkatonta lomaa vuosiloman päälle.
50-50 yhteisten kulujen jako on epäreilu ,mikäli tuloissa on eroa. Miksi ksi parempituloinen elätyttää itsensä pienituloisen kustannuksella. Maksuosuus tulee tietysti suhteuttaa osuuteen yhteenkasketuista tulousta.
Mitä epäreilua siinä on?
Entä jos mies tienaa vähemmän? Pitääkö hänen myös syödä vähemmän?
Kuinka kompensoidaan se, että naisella on enemmän krääsää asunnossa? Hävittäisin sohvatyynyt välittömästi jos se olisi minusta kiinni. Vastaavasti suihkutilan peilikaappiin ei mahdu parranajovehkeet kun se on täynnä purnukoita jotka on muuten ostettu tavallisten kauppareissujen yhteydessä, yhteisillä rahoilla! W T F
Nää on hauskoja nää sohvatyynyvertaukset, mutta minulla ainakin ex-puoliso pisti maksamaan yhteisiä menoja jotta hänelle jää enemmän säästöön, ja lopulta jouduin anelemaan häneltä rahaa aivan tarpeellisiin menoihin. Siinä kohtaa kun tappelin hänen kanssaan kauppaan menosta, että olisi kohtuullista että hän käy hakemassa aineet iltapalaan eikä hän suostunut, tiesin että on aika erota. Oli myös hauskaa elää asunnossa, missä oli sama matto ja verhot kesät, talvet. Kymmenettä talvea en nähnyt.
En tiedä puolisoni tuloja, mutta kuvitellaan, että olisin suurempituloinen ja minun siksi pitäisi hänen mielestään maksaa enemmän yhteisistä kuluista. Tiedätkö, mitä tekisin? Ottaisin paljon enemmän palkattomia vapaita kuin mitä nyt otan. Nyt pystyn pitämään tämän pari viikkoa palkatonta kesällä ja seuraavan kerran ottamaan palkatonta joulun aikoihin, mutta kyllä minä kokisin sen verran epäoikeudenmukaiseksi maksaa enemmän yhteisistä menoista, että tasoittaisin tilannetta tekemällä vähemmän töitä.