Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monilla normaalipainoisillakin on nykyään raskausdiabetes?

Vierailija
20.05.2013 |

Muutaman vuoden sisällä todella moni tuttavapiiriini kuuluvista raskaana olevista on diagnosoitu raskausdiabeetikoksi. Lähes kaikki heistä kuitenkin ovat aivan normaalipainoisia, useat jopa hyvinkin hoikkia (lähempänä normaalipainon alarajaa kuin ylärajaa painoindeksillä mitattuna). Aina varoitellaan, että lihavuusepidemia aiheuttaa yhä enemmän raskausdiabetestä ja että siksi rd lisääntyy kokoajan, kun lihavuuskin yleistyy. Se on varmasti ihan totta, mutta miksi rd on lisääntynyt myös normaalipainoisilla? Vai onko se? Onko tuttavapiiriini vain osunut kaikki poikkeustapaukset?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:09"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 21:57"]

Nykyisin raskausdiabetes löytyy kaikilta, koska seula on niin tiukka. Tuttavapiirissäni se on jokaisella, myös kahdella anorektikolla.

[/quote]

No ei ollut mulla. Yksikään arvo ylittänyt seulaa. Sun tuttavapiirin perusteella et voi tehdä yleistystä. Nykyään muuten ei ole enää niitä 30 kg raskausaikana lihonneita niin paljon, koska sokeriarvoja seurataan. Niin ja mä syön karkkia ja herkkujakin monta kertaa viikossa, eikä silti ole tullut raskausdiabetestä eikä raskauskiloja kuin 4 (rv 33). Mä luulen että rd on lähinnä perinnöllinen juttu ja sekin on yksilöllistä miten kunkin kroppa reagoi raskauteen.

[/quote]

Miten sokeriarvot ja raskauskilot liittyy toisiinsa? Mulle on tullut joka raskaudessa (5kpl) 30 kg painoa lisää, eikä ikinä ole ollut ongelmaa sokerien, verenpaineiden tms. kanssa. Enkä ole tuttavapiirini ainut.

[/quote]

Sulla on varmaan hirveät raskausarvet ja roikkuva nahka, jos olet lihonnut ja laihtunut viisi kertaa 30 kg. Kamalaa jojoilua.

[/quote]

No eipä ole, katos on hyvät geenit!

Vierailija
22/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 16:13"]

Nyt sitä tukitaan laajemmin, aiemmin ei. esim isosikollani oli luultavasti raskausdiabetes, mutta häntä ei nuorena ja hoikkana tutkittu. Lapset oli liki 4 500 g syntyessään ( sisareni on alle 50-kiloinen, alle 160 cm)

[/quote]

Tai sitten ei. Joillekin tulee isoja vauvoja vaikka ei olekaan mitään raskausdiabetesta.

[/quote]

Mutta jos tulee 30kg raskauskiloja ja lapsikin on 4500g, niin on suuri mahdollisuus, että kyseessä on sokerivauva. Jos taas vauva painaa 4500g ja raskauskiloja on vain muutamia, niin tos näk vauva on vain geeneiltään suuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diabeteshän johtuu siitä, että elimistö ei pelitä kunnolla. Raskausaikana haima ja muut sisäelimet joutuvat koville, eivätkä pysty tuottamaan insuliiniä normaalisti. Tästä johtuu diabetes. Sillä ei tosiaan ole mitään tekemistä painon kanssa :D Minä olen hoikka, minulla on kummassakin raskaudessa ollut raskausajandiabetes.

Vierailija
24/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:39"]

Nykyisin raskausdiabetes löytyy kaikilta, koska seula on niin tiukka. Tuttavapiirissäni se on jokaisella, myös kahdella anorektikolla.

[/quote]

No ei ollut mulla. Yksikään arvo ylittänyt seulaa. Sun tuttavapiirin perusteella et voi tehdä yleistystä. Nykyään muuten ei ole enää niitä 30 kg raskausaikana lihonneita niin paljon, koska sokeriarvoja seurataan. Niin ja mä syön karkkia ja herkkujakin monta kertaa viikossa, eikä silti ole tullut raskausdiabetestä eikä raskauskiloja kuin 4 (rv 33). Mä luulen että rd on lähinnä perinnöllinen juttu ja sekin on yksilöllistä miten kunkin kroppa reagoi raskauteen.

[/quote]

Miten sokeriarvot ja raskauskilot liittyy toisiinsa? Mulle on tullut joka raskaudessa (5kpl) 30 kg painoa lisää, eikä ikinä ole ollut ongelmaa sokerien, verenpaineiden tms. kanssa. Enkä ole tuttavapiirini ainut.

[/quote]

Sulla on varmaan hirveät raskausarvet ja roikkuva nahka, jos olet lihonnut ja laihtunut viisi kertaa 30 kg. Kamalaa jojoilua.

[/quote]

[/quote]

Uskotaan uskotaan :) Tuollainen lihominen ja laihtuminen jättää kyllä monelle jäljet kropaan. Ihotyyppi voi olla hyvä, eikä tule arpia, mutta löysää nahkaa on monella joka noin usein lihoo ja laihtuu tuollaisia määriä. Miksi muuten lihoit 30 kg jokaisessa viidessä raskaudessa? Yrititkö edes hillitä painonnousua?

Vierailija
25/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:40"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 16:13"]

Nyt sitä tukitaan laajemmin, aiemmin ei. esim isosikollani oli luultavasti raskausdiabetes, mutta häntä ei nuorena ja hoikkana tutkittu. Lapset oli liki 4 500 g syntyessään ( sisareni on alle 50-kiloinen, alle 160 cm)

[/quote]

Tai sitten ei. Joillekin tulee isoja vauvoja vaikka ei olekaan mitään raskausdiabetesta.

[/quote]

Mutta jos tulee 30kg raskauskiloja ja lapsikin on 4500g, niin on suuri mahdollisuus, että kyseessä on sokerivauva. Jos taas vauva painaa 4500g ja raskauskiloja on vain muutamia, niin tos näk vauva on vain geeneiltään suuri.

[/quote]

No ei nuo kilotkaan vielä sitä takaa. Kuten sanoitkin että on suuri mahdollisuus, mutta ei välttämättä. Tiedän ihmisiä joille on tullut 20-30kg raskausaikana ja lapsi on ollut iso, mutta siltikään ei ole ollut raskausdiabetesta. Itseasiassa vain yhdellä heistä oli.

Vierailija
26/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:42"]

Diabeteshän johtuu siitä, että elimistö ei pelitä kunnolla. Raskausaikana haima ja muut sisäelimet joutuvat koville, eivätkä pysty tuottamaan insuliiniä normaalisti. Tästä johtuu diabetes. Sillä ei tosiaan ole mitään tekemistä painon kanssa :D Minä olen hoikka, minulla on kummassakin raskaudessa ollut raskausajandiabetes.

[/quote]

Mutta miksi toisilla elimistö toimii normaalista ja toisilla ei?

Vierailija
27/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ylipainolla ei muka ole mitään tekemistä rd:n kanssa, kuten täällä monet väittävät, niin miksi rd:tä sitten ennen seulottiin ensisijaisesti juuri ylipainoisilta? Ja ainahan varoitellaan ylipainoisia, että heille tulee todennäköisesti rd.

Vierailija
28/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:39"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Uskotaan uskotaan :) Tuollainen lihominen ja laihtuminen jättää kyllä monelle jäljet kropaan. Ihotyyppi voi olla hyvä, eikä tule arpia, mutta löysää nahkaa on monella joka noin usein lihoo ja laihtuu tuollaisia määriä. Miksi muuten lihoit 30 kg jokaisessa viidessä raskaudessa? Yrititkö edes hillitä painonnousua?

[/quote]

Olin liikuntakiellossa ja nestettä kertyi ihan hillittömästi. Enkä hirveesti katsonut mitä söin. 10kg on jäljellä, sen verran enemmän painan kuin 20 vuotta sitten kun aloitin lastenteon. Minulle painonnousu ei ollut ongelma, enemmän muille kuten sinulle :D

Vierailija
29/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 22:54"]

No jos ylipainolla ei muka ole mitään tekemistä rd:n kanssa, kuten täällä monet väittävät, niin miksi rd:tä sitten ennen seulottiin ensisijaisesti juuri ylipainoisilta? Ja ainahan varoitellaan ylipainoisia, että heille tulee todennäköisesti rd.

[/quote]

Niin, mäkin jouduin sokerirasitukseen koska bmi oli 27. Mulla ei todettu rd:tä :)

Vierailija
30/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, nykyäänhän sokerirasitukseen joutuvat lähes kaikki, jolloin tietenkin niitä rd-tapauksiakin löytyy enemmän. Hyvä on, että testataan. Itseäni ärsytti vaan oma terkkari, joka oli jo etukäteen päättänyt, että mulla on rd (puhui siitä jo heti ensimmäisellä nla-kerralla). Olen toki lievästi ylipainoinen, että sinällään riskiryhmää. Kun sitten kävin rasituksessa, niin terkka alkoi selittämään mulle rd:sta ja siitä kuinka ylipainoisilla aina on se ja löi jo eteen kaikkia rd-ruokavalio-lappujakin. Tässä vaiheessa aloin sitten kysellä, että ai mullako on rd sitten? No ei ollut, terkka ei ollut edes katsonut niitä mun tuloksia vaan oli etukäteen päättänyt, että mulla on pakko olla rd. Arvot ei olleet edes mitään rajatapauksia vaan oikein hyvät.

Vierailija
31/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 23:01"]

Niin, nykyäänhän sokerirasitukseen joutuvat lähes kaikki, jolloin tietenkin niitä rd-tapauksiakin löytyy enemmän. Hyvä on, että testataan. Itseäni ärsytti vaan oma terkkari, joka oli jo etukäteen päättänyt, että mulla on rd (puhui siitä jo heti ensimmäisellä nla-kerralla). Olen toki lievästi ylipainoinen, että sinällään riskiryhmää. Kun sitten kävin rasituksessa, niin terkka alkoi selittämään mulle rd:sta ja siitä kuinka ylipainoisilla aina on se ja löi jo eteen kaikkia rd-ruokavalio-lappujakin. Tässä vaiheessa aloin sitten kysellä, että ai mullako on rd sitten? No ei ollut, terkka ei ollut edes katsonut niitä mun tuloksia vaan oli etukäteen päättänyt, että mulla on pakko olla rd. Arvot ei olleet edes mitään rajatapauksia vaan oikein hyvät.

[/quote]

Hahaa. Sama juttu. Muakin ihan painostettiin, että kävitkös jo sokerirasituksessa ja blaa blaa. Arvoni olivat myös todella hyvät, ei pienintäkään riskiä diabetekseen.

Vierailija
32/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Koska ennen uskottiin sen johtuvan juuri ylipainosta. Raskausdiabetes voi kuitenkin tulla kenelle tahansa, on sitten ylipianoinen sohvaperuna tai urheilullinen hoikka. Ei se niin ole, että ylipainoisille tulee tod.näköisesti rd, se on vanhentunutta tietoa jota hiljalleen päivitetään nykyaikaan.

Vierailija
33/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 15:58"]

Muutaman vuoden sisällä todella moni tuttavapiiriini kuuluvista raskaana olevista on diagnosoitu raskausdiabeetikoksi. Lähes kaikki heistä kuitenkin ovat aivan normaalipainoisia, useat jopa hyvinkin hoikkia (lähempänä normaalipainon alarajaa kuin ylärajaa painoindeksillä mitattuna). Aina varoitellaan, että lihavuusepidemia aiheuttaa yhä enemmän raskausdiabetestä ja että siksi rd lisääntyy kokoajan, kun lihavuuskin yleistyy. Se on varmasti ihan totta, mutta miksi rd on lisääntynyt myös normaalipainoisilla? Vai onko se? Onko tuttavapiiriini vain osunut kaikki poikkeustapaukset?

[/quote]

Mä en kanssa tajua. Ja mun kaveripiirissäni myös kaikki rd-tapaukset on olleet niitä hoikkia ja liikunnallisia. Itse olen tosi lihava, liikun kyllä myös tosi paljon. Raskausaikoina söin tosi paljon herkkuja, en silloin kuitenkaan lihonut, ja kaikki arvot ( sokerit, verenpaine kolesteroli) oli ja on edelleen tosi hyviä. Lapset syntyi luomuna normaalisti, ja oli kaikki ihan normaalin kokoisia.

Lipsahti sivuraiteille, mutta joo, olen itse ihmetellyt samaa.

Vierailija
34/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoin 59kg 66 kiloon ja ei ollut rd:tä. Ihme yleistyksiä.

Vierailija
35/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 23:08"]

[/quote]

Koska ennen uskottiin sen johtuvan juuri ylipainosta. Raskausdiabetes voi kuitenkin tulla kenelle tahansa, on sitten ylipianoinen sohvaperuna tai urheilullinen hoikka. Ei se niin ole, että ylipainoisille tulee tod.näköisesti rd, se on vanhentunutta tietoa jota hiljalleen päivitetään nykyaikaan.

[/quote]

Jännä että neuvolassa ollaan sitten näinkin tietämättömiä siitä mistä rd johtuu. Ja miten heti ajatellaan, että jos olet vaikka bmi 26, niin olet varmasti diabeetikko ja kärsit korkeasta verenpaineesta. Ihmisiä arvotetaan painon perusteella syyttä, koska moni bmi 26 on terveempi kuin moni bmi 20.

Vierailija
36/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2013 klo 23:08"]

[/quote]

[/quote]

Ja tähän lisäisin, että itselläni oli raskausdiabetes, kaikki kolme arvoa olivat yli rajojen. Olo oli kuitenkin mitä mainioin, vielä päivä ennen synnytystä kävelin kaksi kilometriä kymmenessä minuutissa ja painoni vain putosi koko raskausajan. Terve lapsi syntyi laskettuna päivänä, kokokin oli tytöksi keskivertoa.

Haluaisin siis sanoa, että älkää pelätkö mahdollista diabetes-huomiota! Tietysti ruokavaliosta on hieman enemmän pidettävä huolta, mutta sehän on vain hyväksi raskausaikana. Olen huomannut monen pitävän nolona tai pelottavana jos jää kiinni jostain sokerirasitusarvosta; sellaista se ei ole ollenkaan! Sokeriarvojen seuraaminen ei satu, ellei ole aivan neulakammoinen, ja harvoin Suomessa enää syntyy mitään 5-6 kiloisia diabetesvauvoja. Itse olin itse asiassa tyytyväinen sokerirasituksen tuloksiin (pienen alkushokin jälkeen), sillä se opetti minua syömään säännöllisemmin.

Vierailija
37/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja kuten olet huomannut, koska kirjoitit ennen, niin ajat ovat muuttuneet ja tiedetään, että se voi tulla myös muillekin.

Vierailija
38/42 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikaisempi riskitekijäpohjainen seulonta kohdistui naisiin, joilla arvioitiin olevan suurentunut sairastumisriski iän, liikapainon ja aiemman lapsen makrosomian perustella. Yli puolella raskausdiabetekseen sairastuvista suomalaisista naisista ei kuitenkaan ole riskitekijöitä"

Näin sanoo Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Diabetesliiton lääkärineuvoston ja Suomen Gynekologiyhdistys ry:n asettama työryhmä, lähde: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../hoi50068

Neuvoloihin ei todellakaan päivity tuorein tieto muuten kuin motivoituneimmille terkoille. Suurin osa mennä viipottaa eteenpäin ikivanhojen tietojen kanssa, oli sitten kyse lasten- tai äitiysneuvolan terkoista.

Vierailija
39/42 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos käyttäisit päätäsi- jos penska painaa syntyessään 4,5 kiloa ja äiti on 50kiloinen niin olisko mahdollista, että on syöny pikkusen liikaa hiilihydraatteja.

Mikään muu ei kasvata penskaa noin isoksi kuin hiilarit.

Ja mitä hittoa vähättelette diabetesta, se on vaara syntymättömälle lapselle, siksi siitä vouhkataan. On taas vähä-älyiset koolla.

-äkkikuoleman riski lisääntyy kohdussa

-hapenpuutteen riski lisääntyy synnytyksessä

-riski kuolla synnytyksen jälkeen lisääntyy

-isokokoinen syntymäpaino - sektio

ym ym

Vierailija
40/42 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan aina ilmoitettiin synnäriltä, että syntyi vanttera poika tai iso tyttö. Nykyään kukaan ei kärsi nälänhädästä eikä kukaan luule että suuri lapsi on terve lapsi. Erbin pareesihan on yksi uhka, kun lapsen hartiat ei mahdu syntymään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme