Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pikkuvauvojen äidit! Älkää ihmetelkö jos ystävät katoavat!

Vierailija
19.05.2013 |

Ei moni jaksa kauaa yrittää sopia tapaamisia jos mihinkään muka ei ilman sitä vauvaa pääse. Ei edes pariksi tunniksi eikä vaikka miehelläkin on mahdollisuus hoitaa vauvaa tunnin pari.

Kommentit (130)

Vierailija
21/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kohdallani on onnistunut mainiosti. Kolmen lapsen äitinä ja kokemuksesta voin sanoa, että on ihan itsestä ja toki läheisistä kiinni. Minun mieheni on hoitanut lapsiamme minun ohella aivan alusta asti ja olen voinut ystäviä tavata ja harrastaa. Ja siis aivan mainiosti lapsen kanssa on pärjännyt, hui. Kivittäkää! Mulla on maailman paras mies ja aivan mahtavat isovanhemmat:)

Vierailija
22/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 13:40"]

Yks pointti: äitikin haluaa ehkä joskus olla yksin. Mie sei katso vauvaa koko aikaa eikä imetä. Ne hetket, jolloin ei ole kiinni vauvassa, voivat olla tarpeellisia lepohetkiä, jos vauva vaikka valvottaa yöllä. Aina ei silloin jaksa eikä halua olla sosiaalinen. Voi vaikka nukkua tai haluta tehdä jotain, mihin ei kaikki kaverit juuri silloin sopivana aikana lähde. Vauva aiheuttaa varmasti aikatauluja ja paljon tekemistä, johon kaikki ystävät ei helposti sopeudu.

[/quote]

Tuon pointin ymmärrän oikein hyvin. Sitävastoin en ymmärrä sitä, ettei lasta muka voisi jättää isän kanssa, kuten yllä on jo ollut puhetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 13:54"]

Minä en kyllä suoraan sanoen ymmärrä sitä, miksi isän roolia vähätellään pikkuvauvan hoidossa. Ennen syntymää isä kyllä raahataan neuvolaan, synnytysvalmennukseen ja synnytykseen - usein miehen mielipidettä kysymättä tai siitä piittaamatta. Mutta kun vauva on syntynyt, isää ei haluta näköjään jättää hetkeksikään sen kanssa yksin.

[/quote]

Tätä minäkin ihmettelen. Äidit stressaa kun vauva on peräti 2 tuntia isänsä kanssa. Mitenköhän ne pärjää?? Sairasta.

[/quote]

Meidän pikkuinen on nyt vajaa 3vkon ikäinen, en voi pariksi tunniksi jättää isän kanssa, mutta sen verran että käyn nopeasti kaupassa. Isä hoitaa kyllä mielellään, pitää sylissä ja vaihtaa vaippoja, mutta kun se ei nyt vaan osaa maitoa tuottaa. Ja tuo pikkuinen kyllä pärjää välillä pidempiä aikoja ilman, kunhan on täynnä, mutta kun en oikein osaa sen ajatuksia vielä luea niin en oikein tiedä että milloin se on tarpeeksi täynnä ja nukkuu sen pari-kolme tuntia, ja milloin se haluaa taas lisää maitoa vartin tai puolen tunnin kuluttua... 

Onko kaikki lapset pulloruokinnassa nykyään kun ei ymmärretä miksi äidit on lapsessa kiinni? Vai noudattaako muut joku tissi-kolme tuntia tauko-tissi-kolme tuntia tauko-rytmiä? ja vauva saa vaikka huutaa sen kolmen tunnin ajan mutta sillä ei ole väliä?

[/quote]

Lapsesi on 3 viikkoinen, puhuin ihan kaiken ikäisistä vauvoista ja ihmettelin sitä asennetta, mikä äideillä on isän ja lapsen kahdestaan oloa kohtaan.

Vierailija
24/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti lapsettomat kaverit ei tajua sitäkään, että jos vauvan saakin jätettyä isälle pulloruokintaan niin muutaman tunnin poissaolo vauvan luota aiheuttaa äidille järjettömät tuskat maidon pakkautuessa rintoihin. Sattuu todella ja voi aiheuttaa jopa rintatulehduksen.

En tajua miksi se vauva häiritsee niin paljon, ettei se saisi olla mukana kun äiti tapaa ystäviään. Ymmärrän baarit ja elokuvateatterit, mutta muuten... Vai oliko tässä nyt lähtökohtaisesti baaritapaamisista kyse?

Vierailija
25/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUOM! Kaikki vauvat eivät huoli tuttipulloa, ellei siihen ole alusta asti totutettu!! 

SIKSI vauvaa ei voi jättää isälle pitkäksi aikaa, sillä äidin tissien pitää olla lähellä! 

Aika tympeää olisi, jos olisi sellaisia kavereita, jotka ovat niin itsekkäitä, että vaativat tuoreen äidin aikaa itselleen jopa sen parin kuukauden aikana, kun vauva on ihan mini ja riipuvainen tissistä! Tuo aika ei kestä kauaa! Ihan oikeasti!

Vierailija
26/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 14:37"]

HUOM! Kaikki vauvat eivät huoli tuttipulloa, ellei siihen ole alusta asti totutettu!! 

SIKSI vauvaa ei voi jättää isälle pitkäksi aikaa, sillä äidin tissien pitää olla lähellä! 

Aika tympeää olisi, jos olisi sellaisia kavereita, jotka ovat niin itsekkäitä, että vaativat tuoreen äidin aikaa itselleen jopa sen parin kuukauden aikana, kun vauva on ihan mini ja riipuvainen tissistä! Tuo aika ei kestä kauaa! Ihan oikeasti!

[/quote]

Miksi ei totuteta pulloon?  Voihan äidillekin jotain sattua?

Vierailija
27/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 14:47"]

[/quote]

Miksi ei totuteta pulloon?  Voihan äidillekin jotain sattua?

[/quote]

Kaikki vauvat eivät totu pulloon. Se, että äidille sattuu jotain, on äärimmäinen tilanne, jossa ei ole muuta vaihtoehtoa kuin oppia pullolle, vaikka vauva joutuisi sen takia huutamaankin.

Vierailija
28/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ovatko ihmiset todella näin uusavuttomia? Jos äiti kuolee, kuoleeko vauva nälkään? Vauvan voi totuttaa pulloon, elämä on tällöin lapselle ja isälle paljon mukavampaa. 

Vierailija
29/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 14:52"]

[/quote]

Ovatko ihmiset todella näin uusavuttomia? Jos äiti kuolee, kuoleeko vauva nälkään? Vauvan voi totuttaa pulloon, elämä on tällöin lapselle ja isälle paljon mukavampaa. 

[/quote]

Ks. edellinen vastaus.

Vierailija
30/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä voisin ja uskaltaisin jättää lapsen isälle hoidettavaksi, vaikka vuorokaudeksi, on vaan vähän nihkeää tuon miehen puolelta jäädä pidemmäksi aikaa kotiin lapsen kanssa.. :/

Vierailija
31/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 14:54"]

[/quote]

[/quote]

Ks. edellinen vastaus.

[/quote]

Vähän ristiriitainen vastaus. Eli kaikki vauvat tottuvat pulloon, kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Toiset tottuvat helpommin kuin toiset, mutta yrittäähän ei voi koska "kaikki vauvat eivät totu pulloon"?

Vierailija
32/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 15:05"]

[/quote]

[/quote]

Ks. edellinen vastaus.

[/quote]

Vähän ristiriitainen vastaus. Eli kaikki vauvat tottuvat pulloon, kun muuta vaihtoehtoa ei ole. Toiset tottuvat helpommin kuin toiset, mutta yrittäähän ei voi koska "kaikki vauvat eivät totu pulloon"?

[/quote]

Ei ole, Mä luulen, että ainakin suuri enemmistö haluaa hoitaa vauvansa niin, että vauvalla on mahdollisimman mukava olo koko ajan, ei niin, että vauva huutaa tuntikausia nälkäänsä, koska ei tykkää pullosta, mutta muutakaan ei ole tarjolla. Totta kai noin on tehtävä sellaisessa tilanteessa, kun äiti on vaikka kuollut, mutta eri asia on sitten se, pitääkö niin tehdä sellaisissa tilanteissa, joissa se ei ole välttämätöntä.

Olen itse syöttänyt pullosta vauvaa (ystäväni lapsi=, joka ei pulloa halunnut, eikä siitä tullut mitään. Onneksi äiti ei ollut sen kaueampana kuin läheisessä terveyskeskuksessa jälkitarkastuksessa. Olen myös kuullut juttuja vauvoista, jotka eivät ole huolineet pulloa, mutta äidin sairastumisen takia joutuneet sille totuttelemaan. Jotkut ovat joutuneet nenämahaletkuun.

Mä luulen, että jokainen järjellä ja normaalilla empatialla varustettu ihminen ymmärtää tämän eron.

Vierailija
33/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 14:07"]

Eikä monikaan vaan jaksa kuunnella niitä vauva sitä ja vauva tätä- juttuja loputtomiin, vaikka olisit muuten miten rakas ystävä hyvänsä.

[/quote]

Niin. Tämä on meille pienten lasten äideille aina yhtä kurjaa. Että kun ne lapset isän hyvyydestä huolimatta vie paljon aikaa ja energiaa, niin se elämä muutamaksi vuodeksi enemmän kietoutuu heidän ympärilleen - ja niin ne puheenaiheet voi olla vähissä. 

Minä kyllä luin edelleen lehtiä lasten vauva-aikoina, seurasin uutisia ja joitain ohjelmiakin, ja yritin liikkua luonnossa edes vähän. Mutta puheenaiheet oli kyllä vähissä, kun ei ollut töissä ja oli tosiaan ne lapset. Tavallaan se nolotti itseä, ettei enää ollut muiden silmissä kiinnostava ja tavallaan suututti älyttömästi, että jotkut sitten jättivät minut vain siksi, että elämääni tuli muutos. 

Miten nämä onkin naisille näin vaikeita juttuja? Ei miehillä ole tällaista lokerointia että tuolla on vauva en varmaan jaksa kuunnella sen juttuja. 

Minä olin esikoisen raskausajan varhennetulla äitiyslomalla ja vapaasti käytettävissä kahvitteluihin ja lounaille. Kutsut väheni sitä mukaa kun raskaus eteni. Sitten mieheni jäi työttömäksi ja oli vähän tahallaankin työttömänä vauvavuoden, joten olin helposti valmis lähtemään shoppailemaan, syömään, kahville, elokuviin... mutta ei. Itsekin yritin kysellä, mutta kovasti oli sitä ja tätä ja tota muiden kanssa. Luovutin sitten kun kaikki yhteydenpito entisiin hiipui, löysin uusia ystäviä, menimme miehen kanssa naimisiin, ostettiin talo, saatiin lisää ystäviä, ja yksi lapsikin.

Niin jännä, miten se sitten käännettiin minun syykseni kerran, että kun MINÄ häivyin ja MINÄ en muka voinut tehdä mitään kenenkään kanssa. Kyllä muuten satutti, ja satuttaa välillä edelleen, että ainoa asia mikä minussa muuttui oli se, että tulin äidiksi ja se riitti.

Vierailija
34/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 15:12"]

[/quote]

[/quote]

Ks. edellinen vastaus.

[/quote]

[/quote]

Ei ole, Mä luulen, että ainakin suuri enemmistö haluaa hoitaa vauvansa niin, että vauvalla on mahdollisimman mukava olo koko ajan, ei niin, että vauva huutaa tuntikausia nälkäänsä, koska ei tykkää pullosta, mutta muutakaan ei ole tarjolla. Totta kai noin on tehtävä sellaisessa tilanteessa, kun äiti on vaikka kuollut, mutta eri asia on sitten se, pitääkö niin tehdä sellaisissa tilanteissa, joissa se ei ole välttämätöntä.

Olen itse syöttänyt pullosta vauvaa (ystäväni lapsi=, joka ei pulloa halunnut, eikä siitä tullut mitään. Onneksi äiti ei ollut sen kaueampana kuin läheisessä terveyskeskuksessa jälkitarkastuksessa. Olen myös kuullut juttuja vauvoista, jotka eivät ole huolineet pulloa, mutta äidin sairastumisen takia joutuneet sille totuttelemaan. Jotkut ovat joutuneet nenämahaletkuun.

Mä luulen, että jokainen järjellä ja normaalilla empatialla varustettu ihminen ymmärtää tämän eron.

[/quote]

Niin, se yrittäminenhän juuri tarkoittaakin vauvan huudattamista nälissään tuntikausia.

Vierailija
35/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajua tätä joko tissi tai pullo - mun ystäväni lypsää tissimaitoa ja välillä esim yöllä isä ruokkii vauvaa sillä maidolla pullosta. Välillä äiti imettää. Onko niin, että maidon lypsäminen ei onnistu keneltäkään muulta vai oonko käsittänyt jotain ihan pieleen? Jos nyt lähtökohtana on äidinmaidon ylivertaisuus korvikkeeseen nähden, niin eikö se kuitenkin ole ihan sama mistä se vauva sitä äidinmaitoaan saa, pullosta tai tissistä?

Vierailija
36/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon jaksetaan valittaa sitä, ettei lapseton ymmärrä. No, kyllä lapseton ymmärtää, mutta vähänpä sillä ymmärryksellä tekee, kun ystävyyteen tarvitaan kuitenkin kaksi. Ihan sama onko toinen kotona imettämässä tai vaikka maailmanympärimatkalla. Jos toinen osapuoli ei pysty vuoteen tekemään mitään ystävyyssuhteen eteen, ei se voi olla vaikuttamatta suhteen laatuun.

Vierailija
37/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 13:57"]

Joo, tiedän että olen huono ystävä, kun olen niin laiska etten jaksa tuttipullojen kanssa pelata jotta pääsisin baariin kavereitten kaa ja mies voisi hoitaa syötöt =(

Olen vain niin törkeän mukavuudenhaluinen, että lapsi saa tyytyä tissiin, ja joutuu sietämään äitiä koko ajan.... Kaverit kärsii kun eivät saa nauttia laadukkaasta seurastani ilman vauvaa, ja vauva varmaan kärsi kun ei saa pullosta juoda.. Sitä varmaan ruvetaan koulussakin kiusaamaan kun se ei ole pullosta saanut maitoa, vaan sillä on ollut niin laiska äiti että äiti on antanut vain tissä.... Hyi, kuka nyt haluaisi tissistä syödä, mitä wt-meininkiä!

Olen siis huono äiti sen lisäksi että ole huono ystävä =(

Ystävät sentään voivat päättää että hankkivat toisia kavereita, lapseni ei voi hankkia itselleen toista äitiä =(

[/quote]

Etkö halua tavata kavereitasi muualla kuin baarissa. Kanattaisi varmaan miettiä alkoholinkäyttöään, ellei kykene tapaamaan ystäviään muuten kuin viinan merkeissä

Vierailija
38/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 15:12"]

[/quote]

[/quote]

Ks. edellinen vastaus.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, se yrittäminenhän juuri tarkoittaakin vauvan huudattamista nälissään tuntikausia.

[/quote]

Mistä sä nyt puhut? Jos kerran otetaan argumentiksi se, että kaikki vauvat tottuvat pulloon, koska eiväthän ne nälkäänkään kuole jos äiti kuolee, niin totta kai se pullolle opettaminen voi johtaa siihen, että vauva huutaa nälissään tunteja!

Sitähän mä just sanoin, että normaalit vanhemmat eivät anna sen tilanteen mennä niin pitkälle, koska he eivät halua aiheuttaa vauvalle pahaa oloa, ja kas, vauva, joka ei syö pullosta on valmis!

Mun lähipiirissä on ollut paljon vauvoja, jotka ei syö pullosta. Ja ei, kenenkään vanhemmat eivät ole kokeilleet mitään äärimmäisiä keinoja, kuten tuntikausian huudattamista, vaan äiti on sitten järjestellyt ensimmäisen puolisen vuotta elämänsä niin, että hän ei ole ollut pitkiä aikoja poissa. Oma vauvani söi pullosta suht hyvin.

Ymmärsitkö nyt, vai vieläkö pitää vääntää rautalankaa?

Vierailija
39/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 15:19"]

Miten nämä onkin naisille näin vaikeita juttuja? Ei miehillä ole tällaista lokerointia että tuolla on vauva en varmaan jaksa kuunnella sen juttuja. 

[/quote]

En ole koskaan tavannut miestä, jolla ei olisi muuta puhuttavaa kuin omat lapsensa. Lasten saaminen ei tunnu vaikuttavan miehiin niin, että nämä unohtaisivat aikaisemman minänsä ja kiinnostuksenkohteensa. Siinä missä joidenkin tuoreiden äitien Facebook-päivitykset täyttyvät vauvajutuista, isät jakavat edelleen niitä samoja tiede-, teknologia-, kulttuuri-, urheilu- jne. linkkejä kuin aikaisemminkin.

Vierailija
40/130 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2013 klo 15:22"]

Mä en tajua tätä joko tissi tai pullo - mun ystäväni lypsää tissimaitoa ja välillä esim yöllä isä ruokkii vauvaa sillä maidolla pullosta. Välillä äiti imettää. Onko niin, että maidon lypsäminen ei onnistu keneltäkään muulta vai oonko käsittänyt jotain ihan pieleen? Jos nyt lähtökohtana on äidinmaidon ylivertaisuus korvikkeeseen nähden, niin eikö se kuitenkin ole ihan sama mistä se vauva sitä äidinmaitoaan saa, pullosta tai tissistä?

[/quote]

Lypsäminen ja se, huoliiko vauva pulloa, ovat kaksi eri asiaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi