Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
5461/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa tylsäksi mennyt ketju. Ihme jankkaajia paikalla. Osa täällä vaikuttaa niin hemmetin niuhoilta ja päsmäreiltä, että melkein toivon, että ei olla syksyllä kurssikavereita :D

Mä en jotenki yhtään ihmettele, että 19-vuotiaat "kympintytöt" (sori, herneet vaan vilisi sieraimiin) on vähän takakireitä jankkaajia.

Mä olen aika paljon keskustellut tästä asiasta täällä, mutta en koe olevani jankkaaja. Musta on mielenkiintoista keskustella asioista ja perustella hyvin oma näkökanta. Keskustelu menee minun mielestä siinä vaiheessa jankkaamiseksi, jos keskusteluun ei tuoda enää uusia näkökulmia. Oon 30v alanvaihtaja ja lukiossa keskiarvo oli 8, et ei mennyt ihan nappiin tämä sun arvaus 😅

Sulla taas ei mennyt logiikka ihan nappiin 😉

Okei, avaisitko hieman tätä sun logiikkaa? 🙂Se ei tosiaan ihan tässä auennut vielä 🙂 mielenkiinnolla odotan, et mikä logiikka tässä oli!

Tosi mielellään 🙂🙃

Jos väitetään, että 19-vuotiaat takakireät kympintytöt jankkaavat, ei kolmekymppisen jankkaaminen tai jankkaamattomuus muuta asiaa mitenkään. 19-vuotiaat kympintytöt voivat siitä huolimatta jankata.

Tottakai! Kyllähän kaikenikäiset ihmiset voivat jankata 🙂 ja yhtälailla koulussa keskinkertaisesti tai huonosti pärjänneet voivat jankata. En itse näe jankkaamisella ja iällä/koulumenestyksellä mitään yhteyttä. Jos asiasta on tehty jokin tutkimus ja löydetty korrelaatio näiden asioiden väliltä, niin mielelläni tutustuisin siihen!

Puuh ja huoh. Jos flamingot ovat vihreitä, ei krokotiili ole flamingo vaikka onkin vihreä. 🙂

Flamingot eivät ole vihreitä. Se on tosiasia. Ja minä myönnän jankanneeni ekasta tehtävästä, enkä ole 19v. kympin tyttö :) En ole edes 30v. Mutta välillä tuntuu huojentavalta, kun joku on laskenut ensimmäisen tehtävän samalla tavoin kuin minä ja välillä tuntuu stressaavalta kun joku esittää ihan pätevältä kuulostavan syyn miksi 10% olisi pitänyt huomioida. En rehellisesti sanottuna enää tiedä miten tehtävä olisi pitänyt laskea. Tämä tehtävä varmaan erotteli nyt varmaan hyvin valmennuskurssilaiset ja ei-valmennuskurssilla olleet... Jompi kumpi porukka pärjäsi nyt paremmin. 

Vierailija
5462/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä nyt ole valmennuskurssia syyttäminen. Osa valmennuskurssilaisistakin varmaan osasti huomioida tai jättää huomioimatta 10%. Jos osasi soveltaa mitä oli oppinut

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5463/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että jos 10% olisi pitänyt huomioida kysymykset olisi muotoiltu toisin.

Vierailija
5464/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

d) Positiivinen ennustearvo eli todennäköisyys, että henkilöllä todellisuudessa on lukihäiriö, kun uuden lukitestin perusteella hänelle se luokitellaan.

e) Negatiivinen ennustearvo eli todennäköisyys, että henkilöllä todellisuudessa ei ole lukihäiriötä, kun hänelle uuden lukitestin perusteella ei sitä luokitella 

oleellista on sanat: kun se hänelle uuden lukitestin perusteella. 

Eli henkilöllä siinä lukitestissä

Vierailija
5465/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa tylsäksi mennyt ketju. Ihme jankkaajia paikalla. Osa täällä vaikuttaa niin hemmetin niuhoilta ja päsmäreiltä, että melkein toivon, että ei olla syksyllä kurssikavereita :D

Mä en jotenki yhtään ihmettele, että 19-vuotiaat "kympintytöt" (sori, herneet vaan vilisi sieraimiin) on vähän takakireitä jankkaajia.

Mä olen aika paljon keskustellut tästä asiasta täällä, mutta en koe olevani jankkaaja. Musta on mielenkiintoista keskustella asioista ja perustella hyvin oma näkökanta. Keskustelu menee minun mielestä siinä vaiheessa jankkaamiseksi, jos keskusteluun ei tuoda enää uusia näkökulmia. Oon 30v alanvaihtaja ja lukiossa keskiarvo oli 8, et ei mennyt ihan nappiin tämä sun arvaus 😅

Okei, avaisitko hieman tätä sun logiikkaa? 🙂Se ei tosiaan ihan tässä auennut vielä 🙂 mielenkiinnolla odotan, et mikä logiikka tässä oli!

Tosi mielellään 🙂🙃

Jos väitetään, että 19-vuotiaat takakireät kympintytöt jankkaavat, ei kolmekymppisen jankkaaminen tai jankkaamattomuus muuta asiaa mitenkään. 19-vuotiaat kympintytöt voivat siitä huolimatta jankata.

Tottakai! Kyllähän kaikenikäiset ihmiset voivat jankata 🙂 ja yhtälailla koulussa keskinkertaisesti tai huonosti pärjänneet voivat jankata. En itse näe jankkaamisella ja iällä/koulumenestyksellä mitään yhteyttä. Jos asiasta on tehty jokin tutkimus ja löydetty korrelaatio näiden asioiden väliltä, niin mielelläni tutustuisin siihen!

Puuh ja huoh. Jos flamingot ovat vihreitä, ei krokotiili ole flamingo vaikka onkin vihreä. 🙂

Flamingot eivät ole vihreitä. Se on tosiasia. Ja minä myönnän jankanneeni ekasta tehtävästä, enkä ole 19v. kympin tyttö :) En ole edes 30v. Mutta välillä tuntuu huojentavalta, kun joku on laskenut ensimmäisen tehtävän samalla tavoin kuin minä ja välillä tuntuu stressaavalta kun joku esittää ihan pätevältä kuulostavan syyn miksi 10% olisi pitänyt huomioida. En rehellisesti sanottuna enää tiedä miten tehtävä olisi pitänyt laskea. Tämä tehtävä varmaan erotteli nyt varmaan hyvin valmennuskurssilaiset ja ei-valmennuskurssilla olleet... Jompi kumpi porukka pärjäsi nyt paremmin. 

En käynyt valmennuskurssia ja huomion esiintyvyyden. En tiiä pitikö niin tehä, mutta niin minä sen ymmärsin artikkelista

Vierailija
5466/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jotenki yhtään ihmettele, että 19-vuotiaat "kympintytöt" (sori, herneet kvaan vilisi sieraimiin) on vähän takakireitä jankkaajia.

Tosi mielellään 🙂🙃

Yritän vielä kerran, vaikka se sun kanssa vaikuttaa toivotonta olevankin. Jätetään mielikuvitusleikki minimiin, jospa se selventäis asiaa. Halusit kuitenkin tuolla aiemmin kovasti saada tähän selvyyden.

19-vuotiaat kympintytöt ovat takakireitä jankkaajia. Voidaan myös ajatella, että suklaakonvehdit maistuvat hyvältä.

Jankkaajat voivat silti olla muitakin kuin edellä mainittuja. Myös salmiakit voivat maistua hyvältä, mutta se ei liity mitenkään suklaakonvehteihin. (Koita nyt hyvä ihminen päästä tässä ajatuksessa abstraktille tasolle, äläkä ala jauhamaan mistään maitoallergioista tai makumieltymyksistä)

Vierailija
5467/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei kyllä tulla tästä hullua hurskaammiksi ennen kuin oikeat vastaukset tulevat. Kuten todettu, kumpi vaan laskutapa saattaa olla oikein, koska kysymys oli niin hämärä.

Vierailija
5468/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei kyllä tulla tästä hullua hurskaammiksi ennen kuin oikeat vastaukset tulevat. Kuten todettu, kumpi vaan laskutapa saattaa olla oikein, koska kysymys oli niin hämärä.

Ei se kyllä ollut varsinaisesti hämärä, kun pitää mielessä, mitä ongelmaa yritettiin ratkaista. Johdannossa oli turhaa pölinää, joka heitti harhaan, jos ei tajunnut, että se oli täysin epäolennaista ratkaistavan kysymyksen kannalta.

Vierailija
5469/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kyllä ollut varsinaisesti hämärä, kun pitää mielessä, mitä ongelmaa yritettiin ratkaista. Johdannossa oli turhaa pölinää, joka heitti harhaan, jos ei tajunnut, että se oli täysin epäolennaista ratkaistavan kysymyksen kannalta.

No siis näin mäkin tämän tulkitsin, mutta ottaen kokeen yleisen sekavuuden huomioon kaikki on mahdollista...

Vierailija
5470/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kohtaa artikkelia kerrotaan, ettei prevalenssia tarvitse huomioida? Tai että missä tilanteissa sitä ei tarvitse huomoida? 

Ainut mitä itse löydän, on maininta, että prevalenssi vaikuttaa ennustearvoihin.

Vierailija
5471/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäselvästä, virheitä sisältävästä artikkelista tehtyä epäselvä kysymys.

Jippii.

Terveisin Olen Aina Huolellinen-Tarkka

Vierailija
5472/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jotenki yhtään ihmettele, että 19-vuotiaat "kympintytöt" (sori, herneet kvaan vilisi sieraimiin) on vähän takakireitä jankkaajia.

Tosi mielellään 🙂🙃

Yritän vielä kerran, vaikka se sun kanssa vaikuttaa toivotonta olevankin. Jätetään mielikuvitusleikki minimiin, jospa se selventäis asiaa. Halusit kuitenkin tuolla aiemmin kovasti saada tähän selvyyden.

19-vuotiaat kympintytöt ovat takakireitä jankkaajia. Voidaan myös ajatella, että suklaakonvehdit maistuvat hyvältä.

Jankkaajat voivat silti olla muitakin kuin edellä mainittuja. Myös salmiakit voivat maistua hyvältä, mutta se ei liity mitenkään suklaakonvehteihin. (Koita nyt hyvä ihminen päästä tässä ajatuksessa abstraktille tasolle, äläkä ala jauhamaan mistään maitoallergioista tai makumieltymyksistä)

En kyllä ole se jonka kanssa aikaisemmin jankkasit. Enkä nyt tiedä mitä jauhat :)

Vierailija
5473/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa artikkelia kerrotaan, ettei prevalenssia tarvitse huomioida? Tai että missä tilanteissa sitä ei tarvitse huomoida? 

Ainut mitä itse löydän, on maininta, että prevalenssi vaikuttaa ennustearvoihin.

Tehtävässä ei kysytty, että miten lukihäiriön esiintyvyys vaikutti kyseisen lukitestin PPV:hen. Kysyttiin vain lukitesti PPV?

Oisko näin?

Eli jos olisi haluttu että 10 % käytetään, niin kysymys olisi muotoiltu toisin.

Vierailija
5474/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän liikaa vapaa-aikaa niin jäin sitten miettimään tätä lisää. Myönnän olleeni liian varma kannastani eilen. Oletan nyt, että tehtävänanto kokonaisuudessaan löytyy viestistä 5317, koska minulla ei ole koepaperia.

Tarkemman perehtymisen jälkeen olette oikeassa siinä, että tehtävänannosta ei käy yksiselitteisesti ilmi lasketaanko PPV tutkijan keräämässä porukassa vai väestössä. Mielestäni tehtävää voi tulkita kahdella tavalla:

1) Pyydetään tutkijan laskemat arvot omassa testiporukassaan

2) Pyydetään tutkijan laskemien arvojen perusteella selvittämään todennäköisyys, että random henkilö, joka saa positiivisen tuloksen uudessa testissä oikeasti kärsii lukihäiriöstä. 

Näistä kahdesta tuo kakkoskohta on tietenkin paljon soveltavampi. Mikäli tässä ei tule huomioida 10% prevalenssia väestössä, on se mielestäni todella tökerö "hämäys". Jos 10% prevalenssi olisi mainittu esim näin: "Lukemisen ja kirjoittamisen erityisvaikeutta eli lukivaikeutta esiintyy 10%:lla väestöstä..." niin ymmärtäisin tuon hämäyksen. Se, että tehtävänannossa todetaan, että "Tässä tehtävässä lähdetään oletuksesta, että tiedetään, että tasan 10%:lla väestöstä on lukihäiriö." antaa mielestäni syytä olettaa, että tämä tulisi huomioida PPVn ja NPVn laskemisessa. Tämä prevalenssihan ei muutu miksikään tutkijan uuden testin myötä. Tukea tälle tulkinnalle antaa se, että prevalenssin vaikutusta painotettiin ennakkomateriaalissa. Tämän tulkinnan arvoa puolestaan heikentää se, että Bayes oli väärin ennakkomateriaalissa, mutta ei oikean Bayesin osaavia pitäisi tällä tavalla rankaista. 50% prevalenssia käytetään käsittääkseni melko yleisesti PPV:tä laskettaessa, mutta tämä ei ilmene ennakkomateriaalista, joten sillä ei nyt tässä ole väliä.

Hämäyksenä se ei oikein toimi, koska suurin osa, jotka tässä tapauksessa laskivat oikein, eivät edes miettineet prevalenssia, vaan hoitivat homman ulkoa opetellun tp/(tp+fp) kaavan kautta. Minun on hyvin vaikea uskoa, että tämä olisi jäänyt tajuamatta psykan kokeen laatijoilta, jotka kaiken järjen mukaan ovat suomen parhaimmistoa luotettavien kokeiden ja testien tekemisessä. Tai mistä minä tiedän, mutta kuvittelisin, että psykalla pyöritellään aika paljon kaikenlaisia testejä ja kokeita.

Kuten tässä jo yli 60 sivua sitten todettiin, ratkaisevaksi jää, kuka tämä positiivisen testituloksen saanut henkilö on. Onko hän koeryhmäläinen vai random tyyppi? Sekä 10% huomioimiselle että huomiotta jättämiselle löytyy kyllä sittenkin perusteet. Ei voida yksiselitteisesti sanoa tulisiko tässä käyttää 10% prevalenssia vai tutkijan 2x2 laatikkoa.

Vierailija
5475/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäpä olisikin mielenkiintoista, koska lähdin tekemään koetta hirveellä kiireellä tietäen, että palaan myöhemmin takaisin. En sitten ehtinytkään lopuksi, joten vastauksekseni jäi se minkä vedin ekalla päättelyllä. Jos olisi palannut olisin varmaan korjannut väärin, kuten AINA, jos alan myöhemmin jotakin korjaamaan. Minulle yleensä on paras se eka vaihtoehto mikä tulee mieleen. Jos ehdin miettimään uudelleen ja vaihtamaan sen jälkeen vastauksen, se on yleensä vääri. Mielenkiinnolla odotan oikeaa vastausta

Vierailija
5476/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina voi lähteä kaikenlaisista oletuksista hyvät ihmiset! Ihan sama myöhemmin. Ei tuossa sanota, että tiedetään varmasti esiintyvyyden olevan 10%

Vierailija
5477/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäpä olisikin mielenkiintoista, koska lähdin tekemään koetta hirveellä kiireellä tietäen, että palaan myöhemmin takaisin. En sitten ehtinytkään lopuksi, joten vastauksekseni jäi se minkä vedin ekalla päättelyllä. Jos olisi palannut olisin varmaan korjannut väärin, kuten AINA, jos alan myöhemmin jotakin korjaamaan. Minulle yleensä on paras se eka vaihtoehto mikä tulee mieleen. Jos ehdin miettimään uudelleen ja vaihtamaan sen jälkeen vastauksen, se on yleensä vääri. Mielenkiinnolla odotan oikeaa vastausta

Myös tutkimusten mukaan intuitiolla valitun vastauksen vaihtaminen jälkikäteen vaihtaa sen useammin vääräksi kuin oikeaksi. Selkeät virhepäättelyt erikseen, ne pitää tietenkin korjata, kun huomaa.

Vierailija
5478/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina voi lähteä kaikenlaisista oletuksista hyvät ihmiset! Ihan sama myöhemmin. Ei tuossa sanota, että tiedetään varmasti esiintyvyyden olevan 10%

Jep, voimme lähteä oletuksesta, että Maa on litteä.

Sen jälkeen tutkimme asiaa.

Vierailija
5479/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että tehtävän tekijät ovat vaatineet, että pitäisi osata käyttää sitä virheellistä kaavaa, koska siitä alkaisi hirveä huuto sitten tulosten julkistuksen jälkeen. Kuten on tähänkin asti huomattu, niin haluavat päästä mahdollisimman vähällä näistä valinnoista ja siksi olen myös syyttänyt heitä laiskuudesta

Vierailija
5480/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, voimme lähteä oletuksesta, että Maa on litteä.

Sen jälkeen tutkimme asiaa.

Nää on hauskoja nää sinun mielikuvat. Kiitos niistä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi