Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
5441/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiotteko jotenkin juhlistaa sisäänpääsyä jos saatte opiskelupaikan? Varsinkin jos kyseessä ykköshakukohde?

Ite kyllä juhlistan jos tulen valituksi psykalle oli paikka mikä hyvänsä. En vain ole vielä päättänyt miten. Ehkä repäisen ja ostan suklaalevyn ihan vain itselleni 😂

En jaksa uskoa, että pääsen, mutta jos sellainen ihme tapahtuisi, niin tottakai sitä juhlittais ja isosti!

Vierailija
5442/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tylsäksi mennyt ketju. Ihme jankkaajia paikalla. Osa täällä vaikuttaa niin hemmetin niuhoilta ja päsmäreiltä, että melkein toivon, että ei olla syksyllä kurssikavereita :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5443/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa tylsäksi mennyt ketju. Ihme jankkaajia paikalla. Osa täällä vaikuttaa niin hemmetin niuhoilta ja päsmäreiltä, että melkein toivon, että ei olla syksyllä kurssikavereita :D

Mä en jotenki yhtään ihmettele, että 19-vuotiaat "kympintytöt" (sori, herneet vaan vilisi sieraimiin) on vähän takakireitä jankkaajia.

Vierailija
5444/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinropolussa näkyy pisteitä Pisteesi-kohdassa ja Alimmat hyväksytyt pisteet -kohdissa, mitä nuo tarkoittaa. Tuskin ovat ne ns. oikeat pisteet vielä... näkyykö teillä jotain ja onko aiempina vuosina näkynyt jo jotain?

Vierailija
5445/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opinropolussa näkyy pisteitä Pisteesi-kohdassa ja Alimmat hyväksytyt pisteet -kohdissa, mitä nuo tarkoittaa. Tuskin ovat ne ns. oikeat pisteet vielä... näkyykö teillä jotain ja onko aiempina vuosina näkynyt jo jotain?

Mitä sulla lukee siellä valinnan tilana? Kesken, hyväksytty, hylätty..?

Vierailija
5446/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko todistusvalinnan pisteet?

Vierailija
5447/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en jotenki yhtään ihmettele, että 19-vuotiaat "kympintytöt" (sori, herneet vaan vilisi sieraimiin) on vähän takakireitä jankkaajia.

Mä olen aika paljon keskustellut tästä asiasta täällä, mutta en koe olevani jankkaaja. Musta on mielenkiintoista keskustella asioista ja perustella hyvin oma näkökanta. Keskustelu menee minun mielestä siinä vaiheessa jankkaamiseksi, jos keskusteluun ei tuoda enää uusia näkökulmia. Oon 30v alanvaihtaja ja lukiossa keskiarvo oli 8, et ei mennyt ihan nappiin tämä sun arvaus 😅

Vierailija
5448/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aika paljon keskustellut tästä asiasta täällä, mutta en koe olevani jankkaaja. Musta on mielenkiintoista keskustella asioista ja perustella hyvin oma näkökanta. Keskustelu menee minun mielestä siinä vaiheessa jankkaamiseksi, jos keskusteluun ei tuoda enää uusia näkökulmia. Oon 30v alanvaihtaja ja lukiossa keskiarvo oli 8, et ei mennyt ihan nappiin tämä sun arvaus 😅

Sulla taas ei mennyt logiikka ihan nappiin 😉

Vierailija
5449/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelin viedä itseni ja ukkoni kunnon parin huntin juhla-aterialle jos pääsisin psykaan. Chänssit hyvin pienet. Oon itse asiassa nauttinu tästä roc-analyysikeskustelusta ja ihmisten argumentoinnista.

Vierailija
5450/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon viikon putkeen, jos pääsen. Mutta en usko  et pääsen, joten turha huoli

Vierailija
5451/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon viikon putkeen, jos pääsen. Mutta en usko  et pääsen, joten turha huoli

Mulla sama! Myös jos en pääse

Vierailija
5452/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, avaisitko hieman tätä sun logiikkaa? 🙂Se ei tosiaan ihan tässä auennut vielä 🙂 mielenkiinnolla odotan, et mikä logiikka tässä oli!

Vierailija
5453/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, avaisitko hieman tätä sun logiikkaa? 🙂Se ei tosiaan ihan tässä auennut vielä 🙂 mielenkiinnolla odotan, et mikä logiikka tässä oli!

Tosi mielellään 🙂🙃

Jos väitetään, että 19-vuotiaat takakireät kympintytöt jankkaavat, ei kolmekymppisen jankkaaminen tai jankkaamattomuus muuta asiaa mitenkään. 19-vuotiaat kympintytöt voivat siitä huolimatta jankata.

Vierailija
5454/8033 |
10.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi mielellään 🙂🙃

Jos väitetään, että 19-vuotiaat takakireät kympintytöt jankkaavat, ei kolmekymppisen jankkaaminen tai jankkaamattomuus muuta asiaa mitenkään. 19-vuotiaat kympintytöt voivat siitä huolimatta jankata.

Tottakai! Kyllähän kaikenikäiset ihmiset voivat jankata 🙂 ja yhtälailla koulussa keskinkertaisesti tai huonosti pärjänneet voivat jankata. En itse näe jankkaamisella ja iällä/koulumenestyksellä mitään yhteyttä. Jos asiasta on tehty jokin tutkimus ja löydetty korrelaatio näiden asioiden väliltä, niin mielelläni tutustuisin siihen!

Vierailija
5455/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä on ikävää, kun pitää alkaa mennä henkilökohtaisuuksiin ja leimata tiettyä porukkaa >.> häpeisitte te kaks viimeistä 🙂-viestittelijää.

Vierailija
5456/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ns. jankkaaminen on ollut hyvin pitkälti keskustelua tehtävästä, joka oli epäselvä. Moni argumentti on ollut hyvä ja perusteltu, vaikka sekaan on toki mahtunut asiattomuuksiakin. Mielestäni tässä ketjussa on kiva puida nimenomaan asioita ja toisaalta hakuun liittyviä tunteita, jos siltä tuntuu.

Vierailija
5457/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikä tuossa ykköstehtävässä on niin vaikeaa. Tehtävänannossa kerrotaan, että tutkija oli kehittänyt testin, jonka paikkansapitävyyttä hän halusi testata rajallisesta testijoukosta, josta oli tiedossa, että puolella on diagnoosi, puolella sitä ei ole muiden diagnostisten menetelmien perusteella.

Kaikki muu, kuten 10% esiintyvyys väestössä oli merkityksentöntä taustatietoa, tarkoituksena varmasti erotella hakijoita, koska ei ymmärrä keskittyä olennaiseen - mitä tehtävässä haluttiin selvittää.

Vierailija
5458/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä mikä tuossa ykköstehtävässä on niin vaikeaa. Tehtävänannossa kerrotaan, että tutkija oli kehittänyt testin, jonka paikkansapitävyyttä hän halusi testata rajallisesta testijoukosta, josta oli tiedossa, että puolella on diagnoosi, puolella sitä ei ole muiden diagnostisten menetelmien perusteella.

Kaikki muu, kuten 10% esiintyvyys väestössä oli merkityksentöntä taustatietoa, tarkoituksena varmasti erotella hakijoita, koska ei ymmärrä keskittyä olennaiseen - mitä tehtävässä haluttiin selvittää.

Liuta kirjoitusvirheitä lipsahti varsinkin toiseen kappaleeseen puhelimella vauhdilla kirjoitettaessa, mutta eiköhän asia käy ilmi.

Vierailija
5459/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä. Mitä järkeä tuossa olisi ollut sotkea ilmaantuvuutta väestössä laskuihin koska tarkoituksena oli tutkia uutta testiä ja määrittää sille tuossa koeaineistossa saatujen tulosten perusteella laskettavia PPV ja NPV?

Harmi jos valmennuskurssilla on niin paljon painotettu tätä prevalenssiasiaa että se on vaikuttanut tähän kysymykseen vastaamiseen.

Vierailija
5460/8033 |
11.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi mielellään 🙂🙃

Tottakai! Kyllähän kaikenikäiset ihmiset voivat jankata 🙂 ja yhtälailla koulussa keskinkertaisesti tai huonosti pärjänneet voivat jankata. En itse näe jankkaamisella ja iällä/koulumenestyksellä mitään yhteyttä. Jos asiasta on tehty jokin tutkimus ja löydetty korrelaatio näiden asioiden väliltä, niin mielelläni tutustuisin siihen!

Puuh ja huoh. Jos flamingot ovat vihreitä, ei krokotiili ole flamingo vaikka onkin vihreä. 🙂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi