Järkyn kokoiset kimalaiset talossa
Olen tappanut tai saatellut ulos parin päivän aikana viisi järkyn isoa (ainakin 2,5 cm pitkiä) kimalaista puutalostamme. Niitä on ollut sekä ala- että yläkerrassa. Miten ihmeessä ne pääsevät sisälle, kun ovat vielä noin julmetun kokoisia eikä ovia tai ikkunoita ole pidetty auki?! Eikös kimalaiset yleensä pesi maassa? Viime kesänä näin parvekkeemme tuntumassa pienempiä kimalaisia usein, voisivatko ne pesiä katon rajassa?
Kommentit (58)
Onko ne varmasti kimalaisia? Vai herhiläisiä? ne on tosi isoja, ja voi pesiä taloissa.
Ajattelinkin, että jostain kuningatarkimalaisesta on pakko olla kyse, kun ovat noin isoja. Tosiaan, pakko niillä on pesä olla jossain. Eivät tosiaan ole äkäisiä, mutta lueskelin, että saattavat pistää monta kertaa peräkkäin. Meillä on pieni vauva ja kaksi lasta, pitääköhän ainakin tuon vauvan sänky suojata hyttysverkolla?!
Sellainen karvainen, musta-oranssi pörriäinen, eikös ne kimalaisia ole?
Meillä tuli pari vuotta sitten syksyllä vihaisia ampiaisia sisälle lvi-läpivientien rei'istä. Kun tukittiin reiät, suuntasivat ampiaiset naapuriin (rivitalo).
Selvisipä siinä samalla että höyrynsulkumuovit eivät ole ihan asiallisessa kunnossa. Kaikki läpiviennit oli jätetty tiivistämättä ja muovit olivat kauttaaltaan täynnä reikiä, mistä syystä korvausilma tuli huoneistoihin katon kautta >:( Oman huoneiston kohdalta ollaan teippailtu reiät tukkoon, mutta naapurit eivät ainakaan vielä ole innostuneet samaa tekemään. Huonoa sisäilman laatua kyllä valittelevat. Meillä ilmanlaatu koheni teippausoperaation myötä, ja samalla katosivat myös sokeritoukat ö.ö
No meni vähän ohi aiheesta ;), mutta suosittelen selvittämään mistä ne kimalaiset teille oikein tulee.
luin järkyn kokoiset kiinalaiset talossa
Googlaa herhiläinen ja kimalainen, mun mielestä ne on kyllä aivan selvästi erotettavissa.
Tuloreikää voi olla tosi vaikea löytää. Omien vanhempieni omakotitalossa ampiaisia tulee loppukesästä sisälle yläkerran katon listojen välistä, mutta nehän voivat mönkiä vaikka koko listan läpi kunnes pääsevät sitten huoneeseen, joten kulkuaukko voi sinne välikatolle/seinän väliin olla missä päin huonetta tahansa..
Itse en pelkää kimalaisia niinkään kuin ampiaisia. Kimalaiset ei pistä niin herkästi. Voithan laittaa pinnasänkyyn tosiaan sellasen pitsiverhon esim. ympärille.
Meillä kömpi myös aivan huikean kokoinen kimalainen tuulikaapissa. Viikonloppuna olin nähnyt samanlaisen takapihan terassilla. Menivät kömpimällä eteenpäin ja meilläkin kyseessä puutalo.
Meilläkin on ollut lähipäivinä pari valtavan isoa kimalaista; toinen oli yks'kaks keittiössä, toinen yritti sisään ulko-ovesta minun kanssani. Päättelimme, että kimalainen oli tullut keittiöön tosiaankin jostain välikaton rakosesta, koska ikkunat ja ovet oli olleet kiinni.
kimalaiset ei pistä vaan puree,.,,
Eikä kimalaiset ole luonnostaan agressiivisia, kuten ampiaiset. Mehiläiset on meillä päin harvinaisempia.
Mä en ole ikinä nähnyt täällä todella isoja kimalaisia. Niistä tosin ei ole mitään harmia. Jotkuthan pitää noita ihan lemmikkeinäkin. Mutta täällä päin on ollut todella isoja ampiaisia. Veikkaan, että ovat jotain pensas sellaisia. Rauhallisia veikkoja kun mitkä.
Kimalaiset ei tee mitään, niitä voi vaikka silittää. Ihan turha niitä on tappaa. Tähän aikaan vuodesta on aina liikkeellä paljon noita isoja pyöreitä kimalaisia.
Asutteko Turussa?
Täälläkin on moisia lennellyt viime päivinä.
Meillä ihan sama. Asuttu tässä puutalossa kohta 20 vuotta, koskaan ennen ei ole moisia ollut sisällä. Ja kaiken lisäksi missä tahansa huoneessa, eivät ole vain keittiössä tai eteisessä. Ryömimällä kulkevat, ei lentäen. Kannan niitä ulos ja linnut tulevat syömään...
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 22:22"]
Asutteko Turussa?
Täälläkin on moisia lennellyt viime päivinä.
[/quote]sama vika.
Mun partsilla asustelee varmaan kaks eri kimalais laji yhdyskuntaa...toiset on keltamustii ja toiset on oranssi mustia...onhan ne ihan kivoja otuksia, mut pelkään niitä silti, koska mua nyt sattuu aina jokin öttiäinen pistämään tai puremaan...mulla kun on huono onni öttiäisten kanssa.
Kimalaiset kyllä tosiaan pistävät, eivät pure. Mutta eivät tosiaan ole aggressiivisia samalla tavalla kuin ampiaiset, ja jos pistävät niin pisto on erilainen kuin ampiaisella tai mehiläisellä. Kimalaisen piston kipu tulee nopeasti ja laantuu nopeasti, mehiläisen pisto on hitaampi, ampiaisen pisto tuntuu pisimpään. Isot ja selkeästi karvaiset ovat kimalaiskuningattaria, herhiläiset ovat sitten jo ihan järkyttävän isoja ja etenkin kuningattaret tuntee jo äänestä, ihan maallikkokin helposti hoksaa että nyt on joku erikoisempi pörriäinen, sen verta kumea ja matala pörinä niistä lähtee. Herhiläisenpisto tietty tuntuu enemmän kuin pienempien ampiaislajien, mutta herhiläiset ovat usein vähemmän aggressiivisia kuin pienemmät lajit, luultavasti siksi että ovat niin isoja että useimmat otukset tajuavat varoa niitä. Sisätiloihin hyönteiset pääsevät yllättävän pienistäkin raoista.
Itseä on pistänyt useampaan kertaan sekä kimalaiset, ampiaiset (ei herhiläiset kuitenkaan) että mehiläiset, kun teen töitä pölyttäjien kanssa ja kesäisin tulee käsiteltyä kaikenlaisia hyöntesisiä ja liehuttua niityillä yms. pistiäisympäristöissä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 22:17"]
kimalaiset ei pistä vaan puree,.,,
Eikä kimalaiset ole luonnostaan agressiivisia, kuten ampiaiset. Mehiläiset on meillä päin harvinaisempia.
[/quote]
Onneksi kimalaiset ovat jo jonkun aikaa pysyneet poissa talostamme. Silti niitä pörrää talon ympärillä paljon. Olen nähnyt tässä lähellä kävellessäkin paljon tuollaisia samanlaisia isoja kimalaisia. Sellaisia pienempiä ei ole näkynyt niin paljoa, jotka yleensä pörräävät apiloiden ympärillä. Tosin apilat eivät vielä edes kuki. Ja Tampereen lähistöllä asutaan, kun joku sitä kysyi. Ap
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 16:27"]
Kimalaiset kyllä tosiaan pistävät, eivät pure. Mutta eivät tosiaan ole aggressiivisia samalla tavalla kuin ampiaiset, ja jos pistävät niin pisto on erilainen kuin ampiaisella tai mehiläisellä. Kimalaisen piston kipu tulee nopeasti ja laantuu nopeasti, mehiläisen pisto on hitaampi, ampiaisen pisto tuntuu pisimpään. Isot ja selkeästi karvaiset ovat kimalaiskuningattaria, herhiläiset ovat sitten jo ihan järkyttävän isoja ja etenkin kuningattaret tuntee jo äänestä, ihan maallikkokin helposti hoksaa että nyt on joku erikoisempi pörriäinen, sen verta kumea ja matala pörinä niistä lähtee. Herhiläisenpisto tietty tuntuu enemmän kuin pienempien ampiaislajien, mutta herhiläiset ovat usein vähemmän aggressiivisia kuin pienemmät lajit, luultavasti siksi että ovat niin isoja että useimmat otukset tajuavat varoa niitä. Sisätiloihin hyönteiset pääsevät yllättävän pienistäkin raoista.
[/quote]
Herhiläiset on kyllä agressiivisia pörriäisiä kun sille päälle sattuvat. Kaikki isot ampparit eivät vaan ole noita vaan ihan tavallisia pensasampiaisia ja noi on sitten rauhallisia kuin mitkä. Joku voi varmaan sekottaa noi keskenään.
Sisäkuistilla oli pari kesää sitten herhiläispesä. Kesällä ei ongelmia, kunhan vessana pesän alla olevaa sanomalehteä vaihtoi että sai haisevat jätökset pois. Pikkupoika tiirasi porukkaa jakkaralla, nenä melkein pesässä kiinni pitkät tuokiot. Ilmojen jäähtyessä syyskuussa tulivat kuitenkin niin äkäisiksi että oli pakko hävittää pesä muutaman tällin jälkeen. Kipeämpää teki kuin pensasampiaset, joitten pesiin tulee taimikonperkuussa aina välillä käveltyä. pistäessään levittävät ilmaan feromonia ja kohta on koko yhdyskunta kimpussa.
Kimalaisia saisi olla enemmänkin, kohta omppu kukkii ja kaipaa pölyttäjiä. Lumeton viime talvi oli taas pörriköille paha. Nyt saavat onneksi jo pajuista ruokaa. Rauhallisia tervetulleita kavereita.
Herätys ihmiset rakkaat! Kimalaiset ovat ELINtärkeitä ja hyvin rauhallisia pölyttäjiämme! älä ihmeessä hävitä pesää tai kuningatarta!! ne ovat vähentyneet ja kärsivät saasteista. olen itse seurannut pikkukimalaisia jotka sateessakin roikkuvat työssään kukissa. vain 10 % kuningattarista selviää talvesta ja on jo hyvä tapa ruokkia niitä keväällä! olen opiskellut luonto alaa ja arvostan noita söpöjä karvapalloja ihan eri tavalla. usean olen peladtanut. luonto pitää pelastaa vaikka kimalainen kerrallaan! pesän voi siirtää, ei ikinä hävittää. kimalainen ei hyökkää kimpuun ja pistä. se vain pölyttää. arvosta mustikoita, kukkia , satoa ja koko luomakunnan pöytystä! ihmiset ei saa tuhota asioita hetken mielijohteests ilman tietoa.
Kimalaiset pesii ja nuo isot kuningatarkimalaiset talvehtiikin toisinaan talojen eristeissä.
Sieltä ne kyllä löytävät tiensä sisälle, eihän esimerkiksi listat ole niin tiiviitä tai etenkään vanhempien talojen rakenteet.
Good luck, onneksi ne eivät ole vihaisia näin keväällä, syksyllä sitten eri asia. Toivottavasti ei silloin tule kovin paljon sisälle!