Ärsyttääkö sinua se, jos opiskelija sijoittaa opintolainan?
Ärsyttääkö sinua se, jos opiskelija sijoittaa opintolainan? Miksi? Lähes kaikilla on mahdollisuus tehdä niin.
Entä ärsyttääkö se, jos vanhemmat maksavat opiskelijan vuokran? Siihen ei toki ole kaikilla mahdollisuutta.
Kommentit (8)
Ei ärsytä, jos joku sijoittaa opintolainansa. Hänellä on silti se velka ja vastuu siitä.
Ja ei ärsytä, jos joku maksaa lapsensa vuokran. Olen itsekin tehnyt niin. Lapsi sai opintotukea ja (silloin vielä) yleistä asumistukea. Niistä tuista olisi vuokran jälkeen jäänyt 30 euroa rahaa elämiseen. Todellakin maksoin vuokran ja lapsi sai koko tuen ruoka- ja bensarahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ärsytä. Sehän tarkoittaa, että hän tekee töitä elääkseen tai vanhemmat kustantaa. Ei siis huijaa ketään, ei varasta tai loisi.
Itse autan omia opiskelijalapsiani. Nytkin kesän ajalta maksan toisen lapsen koko vuokran, kun hänellä ei ole töitä.
Ei tarvitse käydä töissä tai vanhempien auttaa, että voi sijoittaa opintolainaa. Minä en ole töissä, enkä saa vanhemmilta mitään, mutta minulla on varaa sijoittaa opintolainaa. Se vaatii vain säästeliäisyyttä.
Ainakin ennen vanhaan opintotuessa oli myös tulo- ja varallisuusrajoja. Jos omisti sijoitusasunnon, ei saanut asumislisää. Eikä opintorahaa saanut, jos oli liikaa tuloja. En tiedä miten nuo on nykyään.
Mutta kyllähän vanhemmat nyt saa antaa omalle lapselleen tukea jos pystyvät.
Ei ärsytä, omankin lapsen kanssa on keskusteltu tästä mahdollisuudesta. Ja häntä olemme me vanhemmat myös avustaneet taloudellisesti opiskelujen aikana (muutti jo kesken lukion toiselle paikkakunnalle), mutta suoraan vuokraa ei olla maksettu. Mutta esim. lapen isä maksaa auton kulut (lapsi toki tankkaa omilla rahoillaan), tarvitsee autoa töihin ja vapaaehtoistöihin kulkemiseen vaikka onkin siis opiskelija edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ennen vanhaan opintotuessa oli myös tulo- ja varallisuusrajoja. Jos omisti sijoitusasunnon, ei saanut asumislisää. Eikä opintorahaa saanut, jos oli liikaa tuloja. En tiedä miten nuo on nykyään.
Mutta kyllähän vanhemmat nyt saa antaa omalle lapselleen tukea jos pystyvät.
Opintotuessa on edelleen tuloraja, mutta omaisuusrajaa ei taida olla.
Tuttu sijoitti opintolainat bitcoiniin ja jätti ne sitten koulun jälkeen maksamatta, onneksi yhteiskunta maksoi ne lopulta hänen puolesta, eli hän sai satoja tuhansia ilmaista rahaa valtiolta.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu sijoitti opintolainat bitcoiniin ja jätti ne sitten koulun jälkeen maksamatta, onneksi yhteiskunta maksoi ne lopulta hänen puolesta, eli hän sai satoja tuhansia ilmaista rahaa valtiolta.
Jos sijotti joskus 2008 niin eipä se oo tarvinu paljo töitä tehdäkään
Ei ärsytä. Sehän tarkoittaa, että hän tekee töitä elääkseen tai vanhemmat kustantaa. Ei siis huijaa ketään, ei varasta tai loisi.
Itse autan omia opiskelijalapsiani. Nytkin kesän ajalta maksan toisen lapsen koko vuokran, kun hänellä ei ole töitä.