Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIksi yliopistoille ei kelpaa raha? Miksi avointa yliopistoa ei

Vierailija
05.05.2013 |

kehitetä enemmän? Olen ihmetellyt tätä yliopistojen marinaa rahoituksesta. Miksi esim. avointa yliopistoa ei kehitetä niin, että sen kautta voisi suorittaa opintoja ihan maisteriksi saakka? Näin työssäkäynnin ja opiskelun yhdistäminen onnistuisi opiskelijoilta paremmin ja valmistuminen olisi nopeampaa. Myös yliopisto saisi rahaa maksetuista kursseista.

Yliopistot voisivat vaatia opinnoista tiettyä arvosanaa, ja opiskelijat pääsisivät arvosanojen perusteella eteenpäin.

Minusta Suomessa kainostellaan ihan turhaan opintojen maksullisuutta. Eihän se opetus sen huonompaa ole. Voisi jopa parantua.

Oma kokemukseni esim. avoimen opiskelijoista on hyvä. Ne jotka pystyy yhtäaikaa olemaan töissä, hoitamaan perhe-elämän ja vetelemään siinä sivussa vielä hyviä arvosanoja opinnoissa ovat aika kovia tyyppejä. Ei mitään saamattomia taivaanrannanmaalareita.

Kommentit (117)

Vierailija
1/117 |
08.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/117 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio voisi kyllä tukea tai "palkita" paremmin näitä ihmisiä, jotka ovat valmiita satsaamaan omaa rahaa kouluttautumiseensa.

Hehän säästävät näin valtion rahoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/117 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin niin, tehdään Suomestakin maa jossa koulutukseen pääsee RAHALLA.

Kyllä minun mielestä nykyinen systeemi on hyvä, yliopistoon pääsee TIEDOLLA, ei vain maksamalla jotain summaa.

Saatas hyvin maisterien taso laskemaan, kun rahalla voisi avoimen kautta saada tutkinnon. Nykyään on jo kaikki maisteriohjelmat ym, jotka myös laskevat valmistuneiden tasoa.

Itse ainakin katon tarkkaan että otan töihin vain oikeasta yliopistosta valmistuneita enkä mitään huuhaa-avoin-amk-yamk-tyyppejä.

Vierailija
4/117 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa yliopistotutkinnon, niin miksi ei vain hakisi yliopistoon? Kyllähän sinne voivat kaikki hakea. Tietääkseni nekin, jotka eivät ole ylioppilastutkintoa suorittaneet, voivat hakea jossain kiintiössä. Sen kun ottaa vaan pääsykoekirjan kauniiseen käteen ja lukee. Sitten voi ihan ilmaiseksi opiskella sen tutkinnon.

Vierailija
5/117 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nytkin avoimen kautta pääsee ihan maisteriksi asti, kun voi hakea hyvillä avoimen arvosanoilla suoraan maisteriopintoihin aivan kuten muutkin. Ei tarvita ylioppilastutkintoa, amiskin riittää.

Eli kenellä tahansa ON mahdollisuudet nytkin opiskella. Pieni hinta se 10 e / op! 

Vierailija
6/117 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 22:02"]

Kyllähän nytkin avoimen kautta pääsee ihan maisteriksi asti, kun voi hakea hyvillä avoimen arvosanoilla suoraan maisteriopintoihin aivan kuten muutkin. Ei tarvita ylioppilastutkintoa, amiskin riittää.

Eli kenellä tahansa ON mahdollisuudet nytkin opiskella. Pieni hinta se 10 e / op! 

[/quote]

Niinpä, ikävä kyllä. Nämä maisteriohjelmat lisäävät valmistuneiden osaamisen vaihtelevuutta. Onneksi moni ei tuota hyödynnä, sillä ilmeisesti silloin ei saa opintotukea? Eli ei riitä tappioksi 10e/op (vaikka onkin tosi halpa), vaan menettää myös tukia.

Mielestäni Suomessa pitäisi opiskelemaan päästä tiedolla ja osaamisella, ei maksamalla ja rahalla.

Vierailija
7/117 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 22:54"]

Niinpä, ikävä kyllä. Nämä maisteriohjelmat lisäävät valmistuneiden osaamisen vaihtelevuutta. Onneksi moni ei tuota hyödynnä, sillä ilmeisesti silloin ei saa opintotukea? Eli ei riitä tappioksi 10e/op (vaikka onkin tosi halpa), vaan menettää myös tukia.

Mielestäni Suomessa pitäisi opiskelemaan päästä tiedolla ja osaamisella, ei maksamalla ja rahalla.

[/quote]

Maisteriohjelmien sisältö ja vaatimukset voivat olla täsmälleen samat avoimen puolella. Itse asiassa en tiedä, onko mahdollista suorittaa kokonainen maisteritutkinto pelkästään avoimessa, sillä ainakin päävastuu opetuksesta ja tutkinnosta on jollakin yliopistolla siinäkin tapauksessa, että maisteriohjelman toteuttaja olisi vaikkapa kesäyliopisto.

Opintotukea ja lainaa saa, kun on päätoiminen opiskelija tutkintoon johtavassa koulutuksessa ja opintosuorituksia kertyy riittävästi.

Vierailija
8/117 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2013 klo 20:39"]

Niin niin, tehdään Suomestakin maa jossa koulutukseen pääsee RAHALLA.

Kyllä minun mielestä nykyinen systeemi on hyvä, yliopistoon pääsee TIEDOLLA, ei vain maksamalla jotain summaa.

Saatas hyvin maisterien taso laskemaan, kun rahalla voisi avoimen kautta saada tutkinnon. Nykyään on jo kaikki maisteriohjelmat ym, jotka myös laskevat valmistuneiden tasoa.

Itse ainakin katon tarkkaan että otan töihin vain oikeasta yliopistosta valmistuneita enkä mitään huuhaa-avoin-amk-yamk-tyyppejä.

[/quote]

Mä en ymmärrä miksi tätä on niin vaikea ymmärtää. Siis eihän kyse ole siitä, että AINOASTAAN RAHALLA pääsisi yliopistoon vaan siitä, että sellaisilla ihmisillä, joilla on työ ja perhe elätettävänään olisi joustava mahdollisuus suorittaa opintoja työn ohella.

On iso kynnys hypätä opintotuelle aikuisiällä kun on siinä muidenkin suut ruokittavana kuin omansa. Opiskelu avoimen kautta maisteriksi asti mahdollistaisi tällaisten ihmisten opiskelun.

Minun mielestä on epätasa-arvoista, että jos kerran olet jonkun koulutuksen itsellesi valinnut, et voi sitä enää vaihtaa. Tavallaan ne päätökset mitkä on tehnyt 18 vuotiaana määrää koko loppuelämän.

Jokaiselle ihmisellä pitäisi olla mahdollisuus nostaa omaa sosio-ekonomista tasoaan. Ja lahjakkuus tietenkin tulee esille siinä, että pääsee opinnoista hyvillä arvosanoilla läpi.

Ei siinä mikään opiskelijoiden taso laske. Voi herranjumala jopa nousta, koska maksullisuus kannustaa panostamaan opintoihin kovemmin.

Vierailija
9/117 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsykokeiden kautta pääsee opiskelijaksi ja opintojahan voi suorittaa vaikka osa-aikaisesti. Näin teen itse töiden ohella. Miten tämä eroaisi opiskelusta avoimessa, paitsi ettei tarvitse käydä pääsykokeessa, vaan rahalla pääsisi opiskelijaksi? Mikä estää hakemasta pääsykokeen kautta kuten kaikki mutkin?

Vierailija
10/117 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:36"]

Pääsykokeiden kautta pääsee opiskelijaksi ja opintojahan voi suorittaa vaikka osa-aikaisesti. Näin teen itse töiden ohella. Miten tämä eroaisi opiskelusta avoimessa, paitsi ettei tarvitse käydä pääsykokeessa, vaan rahalla pääsisi opiskelijaksi? Mikä estää hakemasta pääsykokeen kautta kuten kaikki mutkin?

[/quote]

Nimenomaan juuri näin! Avoimen kautta menee ne, joilla ei lahjat riitä. Sitten täällä itketään asiasta. Myös normaalisti pääsykokeen kautta ja sillä tavalla opiskelemalla on mahdollista suorittaa tutkinto TYÖN OHESSA. Ihan niin kuin kaikki muutkin.

Avoimet ja maisteriohjelmat on lahjattomille ja niille jotka haluavat rahalla sisään.

Vierailija
11/117 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Esim. se, että töissä käyvänä ja lasten kanssa ollessa aikaa pääsykokeisiin lukemiseen ei ole yhtä paljon kuin nuorilla. Sitäpaitsi yhtseishaku muuttuu tällä hetkellä sellaiseksi, että pääosin uudet ylioppilaat pääsee sisään.

Ja lisäksi, vanhempien hakioiden ei tarvitsisi viedä tavallaan nuoren paikka yliopistossa. Koska maksaisi paikkansa itse.

Vierailija
12/117 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:42"]

[/quote]

Esim. se, että töissä käyvänä ja lasten kanssa ollessa aikaa pääsykokeisiin lukemiseen ei ole yhtä paljon kuin nuorilla. Sitäpaitsi yhtseishaku muuttuu tällä hetkellä sellaiseksi, että pääosin uudet ylioppilaat pääsee sisään.

Ja lisäksi, vanhempien hakioiden ei tarvitsisi viedä tavallaan nuoren paikka yliopistossa. Koska maksaisi paikkansa itse.

[/quote]

Se on vain surkimusten selitys ettei muka ehdi lukea pääsykokeisiin. Tällä periaatteella kaikkien pitäisi päästä opiskelemaan vaikkapa lääkäriksi, vaikkei oikeasti rahkeet riitä.

Jos haluaa opiskelemaan, kyllä sitä keinot keksii. Ei yhteiskunnan tarvitse ottaa huonompia opiskelijoita mukaan vain sen takia että heillä perhe-elämä haittaa pääsykokeisiin lukemista. Silloin se perhe-elämä ja työ varmaan vaikeuttaa koko opiskeluakin niin ettei kannata edes opiskelemaan lähteä.

Vierailija
13/117 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:41"]

[/quote]

Nimenomaan juuri näin! Avoimen kautta menee ne, joilla ei lahjat riitä. Sitten täällä itketään asiasta. Myös normaalisti pääsykokeen kautta ja sillä tavalla opiskelemalla on mahdollista suorittaa tutkinto TYÖN OHESSA. Ihan niin kuin kaikki muutkin.

Avoimet ja maisteriohjelmat on lahjattomille ja niille jotka haluavat rahalla sisään.

[/quote]

Paitsi, että näin valmistuminen venyy ja raja-aika kolkuttelee vastaan. Avoimessa voi olla pitempään tehden samalla töitä.

On olemassa ihmisiä, jotka voivat olla jopa sinuakin älykkäämpiä, mutta eivät ole saaneet mahdollisuutta hakea yliopistoon. Jos esim. asuu sellaisella alueella, josta on pitkät matkat yliopistokaupunkeihin ja ei ole nuorena varaa maksaa junalippuja pääsykoekaupunkeihin. Niin siinäpä jäät sitten opinskelujen ulkopuolelle.

Sitten kun vihdoin saat mahdollisuuden asua lähellä yliopistokaupunkia, niin oletkin jo perheellinen.

On olemassa monia syitä, miksi avoin yliopisto on parempi vaihtoehto. Ei vain työn teko tai perhe. Tällaisilla ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus.

Mun mielestä monet yliopistoon päässeet kuvittelevat itsestään aivan liikoja ja tuntuvat puolustavan sitä vanhaa tapaa päästä yliopistoon kynsin ja hampain.

Totuus kuitenkin on, että suurin osa maailman ihmisistä on kuitenkin ihan tavallisia, eikä mitään uusia Einsteinejä. Turha pitää itseään parempana kuin muut, jos on kerran päässyt pääsykokeiden kautta sisään.

Vierailija
14/117 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pääsykokeet on tehty pullonkaulaksi niin, että joillekin aloille pääsy on erittäin vaikeaa ellei mahdotonta vaikka kuinka hyvin lukisi. kaikki hyvin lukeneet eivät pääse sisään, ja se on huono asia. Ulkomailla vaikeille aloille opiskelemaan pääsee huomattavasti helpommin. Ei kovin reilua.

Vierailija
15/117 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhaa tapaa aina puolustetaan viimeiseen asti ja uudistuksia vastustetaan. Jopa yliopistomaailmassa, vaikka heidän luulisi olevan aika avoimia kaikenlaiselle muutokselle.

Vierailija
16/117 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut yliopistossa ulkomailla, jossa kaikilla on mahdollisuus aloittaa opinnot ilman pääsykokeita. Kummasti ne huonoimmat sieltä kuitenkin karsiutuivat vähitellen pois ja jäljelle jäi vain kyvykkäämmät.

Vierailija
17/117 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:45"]

Ei yhteiskunnan tarvitse ottaa huonompia opiskelijoita mukaan vain sen takia että heillä perhe-elämä haittaa pääsykokeisiin lukemista. Silloin se perhe-elämä ja työ varmaan vaikeuttaa koko opiskeluakin niin ettei kannata edes opiskelemaan lähteä.

[/quote]

Onko jollain muulla konstilla kuin pääsykokeella yliopistoon päässyt automaattisesti huono opiskelija?

Vierailija
18/117 |
18.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2013 klo 18:58"]

Olen opiskellut yliopistossa ulkomailla, jossa kaikilla on mahdollisuus aloittaa opinnot ilman pääsykokeita. Kummasti ne huonoimmat sieltä kuitenkin karsiutuivat vähitellen pois ja jäljelle jäi vain kyvykkäämmät.

[/quote]

Tämäpä olisikin hyvä. Kaikilla olisi mahdollisuus yrittää etenemistä. Kyllä sieltä ne jyvät akanoista erottuu kuitenkin.

Vierailija
19/117 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelitko että se parin kympin kurssimaksu kattaa kaikki kulut ja yliopisto vielä jotain tienaakin?

Vierailija
20/117 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daaa-a? Tietty kurssimaksuja voi nostaa mitä korkeammasta koulutuksesta on kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan