Muita, jotka tekevät yksin perheelle kaikki ruuat?
Tilanne se, että 10 aviovuotta takana ja kaksi lasta tehtynä. Jotenkin se vain alkuseurustelusta lähtien meni siihen että minä otin ruuanlaittajanroolin ja se pysyy tiukasti siinä.
Mies vetoaa että hänen ruokansa on pahaa, ja sitähän se tietysti onkin jos joskus pakotusti laittaa jotain. Tuntuu että draamailee ja epäonnistuu tahallaan kaikessa.
Kyse siis ihan fiksusta miehestä, joka näkee vain oikeudekseen olla tekemättä ruokaa. Muut kotityöt jaetaan kyllä puoleksi.
Mies ehdotti että mikäli haluan jakaa ruuanlaittovuorot, hän hakee noutoruokaa omalla vuorollaan. Siihen en suostu, enkä kyllä einekseenkään koska lapset pieniä ja tarvitsevat kotoa mallia ja terveellistä ruokaa.
Onko muilla tällaista tilannetta? 8 ekaa vuotta olen jaksanut tätä ainaista ruuanlaittoa hyvin, mutta nyt väsyttää ja ideat lopussa. Tuntuu että toistan 10 ruuan listaa vuodesta toiseen. Töiden jälkeen olen aina väsynyt ja ei vain jaksaisi olla AINA se joka häärää keittiössä. Välillä tein sunnuntaisin 3 eri ruokaa ja pakastin annoksia mutta alkoi sekin puuduttamaan. Muut lähti ulkoilemaan yhdessä ja äiti aina häärää keittiössä yksin. Plääh ....
Kommentit (83)
Piti oikein katsoa, olenko joskus kirjoittanut ap:n kirjoituksen. Eli juu, meilläkin minä kokkaan lähes kaiken. Aviovuosia 20+. Suhteen alussa mies oli pääkokki, koska hänellä oli enemmän aikaa.
Kevään etätyö ja etäkoulu oli meille onnekasta tämän ruoanlaiton suhteen. Mies oli kotona lasten kanssa, minä päivät muualla töissä. Mies aina sanoo minulle, että laita lapset tekemään ruokaa. Nyt kerrankin näki kuinka vaikeaa se on kun sai itse patistella noita ruoanlaittoon kaksi kertaa päivässä. Siis esim. kastike saattoi olla valmiina, piti vaan keittää pasta ja pilkkoa salaatti. Samoin näki, kuinka paljon aikaa kaikkeen siihen ruuanlaittoon minulta menee. Ja vieläpä kuuli, millaista vinkumista ja valitusta siitä ruoasta tulee kun kyselen apuja edes sen miettimiseen, mitä ruokaa tehtäisiin. Kun ei haluta aina samaa, eikä myöskään mikään uusi käy. Normaalisti siis tulee töistä 19 aikoihin, jolloin on jo syöty, laitettu tiskit pois ja pyyhitty pöytä.
Meillä vielä näiden isojen lasten myötä on tullut lisää ruokarajoituksia. Toinen on kasvissyöjä eikä suostu syömään mitään eineksiä tai pikaruokaa. Toinen taas on lopen kyllästynyt perusruokiin, eikä syö monia liharuokia tai kasvisruokia, kalaruoista ja joistain kanaruoista pitää. Mies taas on lihansyöjä, eikä syö kalaa tai kasvisruokia. Minä syön kasvispainotteisesti ja kalaa. Eli tuostapa ei ole helppoa löytää ruokaa, joka sopisi kaikille.
Minä teen yksin yhden hengen taloudessa kaikki ruoat ;-). Kokkausta on noin kaksi kertaa viikossa, koska esim. normi jauhelihapaketista tulee kastike 8 pastaannokseen. Pakastin on ahkerassa käytössä.
Ap, suostu tuohon noutoruokaehdotukseen. Jos ja kun se tulee kalliimmaksi, niin mies maksakoon omistaan erotuksen verrattuna kotiruokailun hintaan.
Minä. Ruoanlaitosta nauttiva M48.