Kuinka moni teistä kummeista on oikeasti antanut kristillistä kasvatusta?
Tunnen paljon lapsia ja tuota kummikulttuuria seuranneena en usko, että minkäänlaista uskonnollista kasvatusta pahemmin tapahtuu. Mielestäni kummin tärkein tehtävä on olla aikuisystävä. Siinä mielessä kummin uskonnollisella taustalla ei ole mitään väliä.
Kommentit (43)
Setelin jouluna ja synttärinä. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Setelin jouluna ja synttärinä. Siinä se.
Kuulostaa tunnistettavalta kummiudelta.
tuttuni on kummi,on auttanu vanhempia esim.lastenvahtina ,ostanut koulutarvikkeita ja auttanu rahallisesti harrastus välineiden hankinnas. lahjojen lisäksi.ostanut myös kristillistä kirjallisuuta kummilapselle jotta voi tutustua aiheeseen,kummi uskova mut ei tuputa kunhan kertoo omasta vakaumuksestaan
Varmasti lapsen vanhemmat nousisivat takajaloilleen, jos joku alkaisi antaa jotain uskonnollista kasvatusta.
Olen käynyt kummilapsen kanssa kirkossa kauneimmissa joululauluissa ja ollaan keskusteltu syvällisiä maailman menosta
Annoin kummipojalle rippilahjaksi katekismuksen. Varmasti tykkäsi :D
Mitä sun mielipiteellä on tässä asiassa väliä?
Kummin tehtävä on vanhempien kristillisen kasvatuksen tukeminen.
Se että aikuisystävä on yleinen tapa, ei tee siitä oikeaa.
Vierailija kirjoitti:
No, mitäs siihen sanot, että kummit tuskin tukevat mitään kristillistä kasvatusta? Mitään _oikeaa kummiutta ei ole olemassakaan, subjektiivista perspektiiviharhaa kuvitella sellaista, joten hyvin tästä voi keskustella.
Paitsi tietenkään niiden joita on jo lapsena lyöty Raamatulla päähän, niin ettei vieläkään ajatus pelaa...
Luen aina kummilapselle raamattua kun menen heille kylään. Heillä se on kotona, minulla ei edes ole. Läpällä, mutta selvästi vanhempia ärsyttää, ovat vain tapauskovaisia, häät pitivät kirkossa, muuten kirkkoon meno on pakkopullaa jne. Lapsen mielestä se on kuitenkin hauskaa, ainakin vielä, on 4-vuotias. Yksi satukirja muiden joukossa.
Ostin 3-vuotislahjaksi lasten raamatun ja 4-vuotislahjaksi jonkinlaisen virsikirjan. Tai sellainen uskonnollisia lauluja ja kuvitukset. Lapsesta kiva, vanhemmista ei.
Odottivat kai että hyvätuloisen sukulaisen kummiksi pyytämällä saa kalliita lahjoja lapselle.
Mun mielestä joidenkin kirjojen lykkäily ei ole mitään kasvatusta.
Mulla on jo melkein aikuinen kummilapsi, jota en ole nähnyt ristiäisten jälkeen. Tuen siis vanhempia heidän valitsemallaan tiellä. Eivät ole edes naimisissa vaan elelevät susiparina.
:D :D :D
No olet kyllä melkoinen anarkistikummi! Antaa nyt lapselle kristillistä kasvatusta! Otit varmaan vähän liian tosissaan nuo kirkon diipadaapat, armahda nyt jo niitä vanhempia. :D
Vierailija kirjoitti:
Luen aina kummilapselle raamattua kun menen heille kylään. Heillä se on kotona, minulla ei edes ole. Läpällä, mutta selvästi vanhempia ärsyttää, ovat vain tapauskovaisia, häät pitivät kirkossa, muuten kirkkoon meno on pakkopullaa jne. Lapsen mielestä se on kuitenkin hauskaa, ainakin vielä, on 4-vuotias. Yksi satukirja muiden joukossa.
Ostin 3-vuotislahjaksi lasten raamatun ja 4-vuotislahjaksi jonkinlaisen virsikirjan. Tai sellainen uskonnollisia lauluja ja kuvitukset. Lapsesta kiva, vanhemmista ei.
Odottivat kai että hyvätuloisen sukulaisen kummiksi pyytämällä saa kalliita lahjoja lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mitäs siihen sanot, että kummit tuskin tukevat mitään kristillistä kasvatusta? Mitään _oikeaa kummiutta ei ole olemassakaan, subjektiivista perspektiiviharhaa kuvitella sellaista, joten hyvin tästä voi keskustella.
Paitsi tietenkään niiden joita on jo lapsena lyöty Raamatulla päähän, niin ettei vieläkään ajatus pelaa...
Suurin osa kristillisyydestä on harhaa.
Veikkaan että uskonnot katoaa maailmasta kunhan länsimaalaisuus leviää tarpeeksi. Mutta tää onkin jo toinen juttu.
Vai susiparina! :D :D
Terkkuja sinne pimeälle keskiajalle!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jo melkein aikuinen kummilapsi, jota en ole nähnyt ristiäisten jälkeen. Tuen siis vanhempia heidän valitsemallaan tiellä. Eivät ole edes naimisissa vaan elelevät susiparina.
No on kummi käyttänyt minua lapsena kirkossa. Olen kyllä ortodoksi.
Kristillistä kasvatusta on se ihan tavallinen elämä: osoittaa, että lapsi on tärkeä, ja esim. kyselee hänen kuulumisiaan. Näin on sekä mallina siitä, että miten toimitaan toisten kanssa, että ositetaan, että lapsi on tärkeä. Jos lapsi ei ole aikuiselle tärkeä, niin miten lapsi kokisi olevansa Jumalalle tärkeä?
Tietopuolista: Olen käynyt muutamassa perhemessussa, lasten tapahtumassa, perheleirille otin kummilapsen mukaan. Aikoinaan annoin lahjaksi myös lapsen Raamatun ja iltarukouskuution. Muuten on lahjaksi annettu sitä, mikä on ollut lapsen/nuoren toiveissa.
Vierailija kirjoitti:
Vai susiparina! :D :D
Terkkuja sinne pimeälle keskiajalle!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kastaa lapsi kirkon oppeihin, jollei itsekään halua elää niiden mukaan? Tekopyhää.
Sulle keskiaika on 2000 vuotta ennen.
Niin ja opettele lainaamaan oikein.
Mun antama kristillinen kasvatus rajoittunee rippiristin ostoon.
Heh, oma kummini on pesunkestävä narsisti joka paljastui kieroksi varkaaksi, joka on jo useamman vuoden käyttänyt isovanhempiamme hyväksi.
En nyt muista mutta oletan ettei tuollainen ole kirkon opetusten mukaista. Naurattaa se ironia tässä.
Niin, onko joku antanut?