Eihän eronnut voi olla kristitty
Raamattu ei tunne tälläistä asiaa kuin avioliitosta eroaminen.
Kommentit (64)
Älä rienaa enää ! kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun luet sitä Raamattuasi tarkemmin, niin huomaat, että myös moniavioisuus on siellä sallittua.
Ei ole muuten kuin vanhassa juutalaisessa ja kreikkalaisessa vanhassa testamentissa ( sulttaanien mesopotania). . Kristityt elää uuden testamentin aikaa ja liittoa . Sen takia kristyillä ei edes saisi antaa vanhaa testamenttia !!! Uuden liiton välimies on messias Herra Jeesus eikä muita jumalia . Uusi testamentti on ainoastaan kristityille eikä muille joten teidän on turha sitä edes lukea kun ette ole kristittyjä ! Yksi puoliso yksi vaimo miehellä ja yksi seurakunta ja yksi usko . Älkää vääristelkö enää .
Älä puhu vääryyttä vanhan testamentin merkityksestä. Se kuuluu kristityn luettavaksi ihan yhtä lailla. Vaikka meidät on siirretty lain alta armon alle, Jeesus kertoi kuitenkin ettei tullut kumoamaan lakia vaan täyttämään sen. Silloin meidän tulee kristittyinä myös tietää, mitä Hän täytti, eli tuntea Vanha testamentti. VT on samoin täynnä kertomuksia Jumalan toiminnasta, Jumalan luonteesta, sekä erilaisia ihmiskohtaloita, joista voimme edelleen saada oppia tänä päivänä. Vähänpä kristitty tietäisi Jumalasta ja Jeesuksesta, jos ei lukisi VT:tä, joka kertoo molemmista kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulen surulliseksi tällaisista aloituksista, vaikka ei koske minua mikään lailla. Naimisissa saman miehen, myös uskovan kristityn, kanssa jo 25 vuotta.
Mutta totta ihmeessä kristitty voi erota. Ja usein pitääkin. Äläkä antako ei-kristityille hölmöä kuvaa meistä. Ei Jeesuksen seuraaminen lähde säännöistä ja laeista.Jeesus on omasanaisesti kieltänyt Raamatussa eroamisen
Paskapuhetta.
5. Moos. 24:1
"Jos avioliiton solminut mies lakkaa pitämästä vaimostaan havaittuaan hänessä jotakin epämieluista, hän voi kirjoittaa vaimolleen erokirjan ja lähettää hänet luotaan."Matt 4:31 "On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja."
Riittää, että mies tahtoo erota. Tunnet uskontosi surkean heikosti.
Näin, mikäli mies on juutalainen. Uudessa testamentissa Jeesus viittaa juuri tuohon opetukseen, ja tiukentaa lakia entisestään; ainoastaan aviorikoksen tähden on sallittua erota.
Jeesus saarnasi paljon lakia, ja teki portin niin ahtaaksi ettei yksikään ihminen voi kuvitella miellyttävänsä Jumalaa omilla teoillaan/ sellaisena kuin hän on. Vuorisaarna viimeistään naulaa kiinni omavanhurskaan vaelluksen arkun.
Oliko se Johnny Cash joka sanoi ettei kukaan tiedä kuinka paha itse on, ennen kuin on todella yrittänyt olla tosi hyvä?
Paavali lopulta teki yhteenvedon: ”Lain (noudattamisen) kautta ei mikään liha tule vanhurskaaksi.”
Ei, vaan ”Usko Herraan Jeesukseen niin sinä pelastut.” ”Jos sinä suullasi tunnustat Jeesuksen Herraksi, ja sydämessäsi uskot että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut.”
Siinä on evankeliumi pahoille ihmisille lyhyesti. Saa ottaa vastaan ja pelastua. Kaikki tarvittava hyvä on jo tehty, sinun täytyy vain tajuta oma puutteellisuutesi ja tarttua tähän.
Vierailija kirjoitti:
Jos kumppani pettää tai ottaa eron, niin kristitty voi silloin käyttäytyä eron jälkeen kuin ei olisi ollut naimisissa. Eli mennä uudelleen naimisiin. Mutta jos itse pettää tai ottaa eron muun syyn vuoksi kuin pettämisen, väkivallan tms niin sitten täytyy pysyä naimattomana.
Anteeksi, mistä te aina revitte väkivallan tähän kontekstiin? Jeesus sanoo täysin eksplisiittisesti ”minkään muun syyn kuin huoruuden tähden”. Jeesuksen oman opetuksen mukaan edes puolison väkivaltaisuus EI OLE syy avioeroon.
Vedetään tästä vähän laajemmat teologiset viivat; jokainen meistä on väkivaltainen Jeesusta kohtaan, kun teemme syntiä. Meidän pahuutemme tähden ne naulat häntä pistivät.
Onko sitten kummallista jos läheisissä ihmissuhteissamme (joissa kristityn tulee tavallaan edustaa Kristusta läheisilleen) saamme kokea samaa kuin Herramme? ”Ei ole opetuslapsi opettajaansa suurempi.”
Tämä opetus ei miellytä minua, mutta siitäkin huolimatta se on Jeesuksen opetus. Olen sitä joutunut omassa elämässäni soveltamaan, joten kaikenlaisen vittuilun voi sulkea hampaidensa aidan taakse.
Jos kumppani pettää tai ottaa eron, niin kristitty voi silloin käyttäytyä eron jälkeen kuin ei olisi ollut naimisissa. Eli mennä uudelleen naimisiin. Mutta jos itse pettää tai ottaa eron muun syyn vuoksi kuin pettämisen, väkivallan tms niin sitten täytyy pysyä naimattomana.