Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hauskimmat murresanat?

Vierailija
26.04.2013 |

Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.

Minua naurattaa aina pohjanmaalla, kun kuulen seuraavia sanoja:

punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)

nyysiä = haistella

köppänen = pieni, huono

räivä, räiväillä = ilkeä, olla ilkeä

jatkakaa listaa!

Kommentit (623)

Vierailija
401/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olomi

liukas ku ölijytty olomi

Vierailija
402/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihnä kuhna mun pihna on kyselee EP:n asukki pizzan perään...

Ei takuulla kysele.

En edes ole EP:ltä, vaan P-Pohjanmaalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanttuut (lapaset, Oulun seutu)

Viruttaa (huuhtoa, Oulu)

Kompiainen (makeinen, Oulu)

Hih, hei kiitos tästä! Ihmettelinkin Oulussa hotelli Arinassa, kun seinässä luki "Kahavia ja kompiaisia" enkä tullut kysyneeksi, että mitä tuo tarkoittaa 😁

Vierailija
404/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nää kellua ku ei oo valua

Vierailija
405/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pohjanmaa - eteläpohjanmaa murrealueella elämänsä eläneenä, pohjoispohjanmaan murre kuulostaa paljon enemmän joltain savolta, tai muulta Itäsuomalaiselta murteelta kuin pohjanmaan murteelta. Miten Oulun seudulla eläneet itse kokevat? Onko savo helpommin ymmärrettävää kuin pohjanmaan murre?

Jossain vanhoissa hämeen seudulle sijoittuvissa suomifimeissä käytetään meitin, teitin meitille, teitille - ilmaisuja. Vieläkö tänä päivänä jotkut nuoret ihmiset puhuvat niin? Vai onko se jotain mennyttä kieltä?

Vierailija
406/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kömmänä (Kainuu) ja pömpeli (Karjala) . Molemmat tarkoittaa pientä piharakennusta, jossa voi yöpyä, ikään kuin nykyisin muodikasta "kesähuonetta". Ei kuitenkaan aittaa. Oulussa pömpeli on ennemminkin joku laatikkomainen asia.

Vierailija
407/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tossa Raahen kohdalla mukaan tulee savolaisvivahde. Puheen leveys kapenee Ouluun päin mentäessä.

Vierailija
408/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kröntmänttinäs, eli ihan kokonaan, kaikkineen päivineen.

Vierailija
409/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootappa ku kaivan lompsasta...lompsalla ku ymmärretään varsin muuta kuin mitä tuossa tarkoitetaan...lompsa=lompakko ei siis naisen sukuelin😁 tippunen=pikkunen..ja sukkelalla ainaki täälläpäin tarkotetaan nopeaa. Hauskoja sanoja mm:hilavitkutin,hurtti,jötkäle,näsdyyki. Ja oishan muitakin mutta nuo nyt tuli ekaks mieleen.

Vierailija
410/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulin, että Spede olisi kertonut tällaisen jutun.

Savossa Kauppinen lausutaan Kaappinen, Kaappinen lausutaan Kuappinen ja Kuappinen lausutaan Komeroinen.

Jossain ketjussa tällä samalla palstalla Kauppinen muutti Savoon ja häntä kutsuttiin siellä Kaappseksi. Kauppinen muutti nimensä Kaappiseksi ja sitten häntä kutsuttiin Kuappiseksi.

Vierailija
411/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää sanaa tussu. Se on substantiivi muualla Suomessa, mutta Tampereella voi rengas olla tussu. Se on siis tyhjä ja luttana. Että näin. Ja joo en todellakaan ole syntyjään täältä, sen takia tuo onkin vähintään outo.

Kumi on tussuna myös Pohjois-Pohjanmaalla.

Vierailija
412/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä38863 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tikkuri = kudottu villapaita

Missäpäin ? Loimaan seudulla yksi tikkuri on villalapanen ja tikkurit ovat lapaset. 

Ainakin Oulun seudulla tikkuri on villapaita.

413/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imatralla huvitti, kun entinen anoppi puhui käsien pesusta, että pitää pestä käet. Miehensä puhui "En mie kehtaa", kun ei viitsinyt jotain tehdä. "En mie kehtaa nyt lähtee sinne, en mie kehtaa nyt tehä sitä."

Kehtaaminenhan on sitä kun hävettää tai nolottaa jokin. Esim. Ei kehtaa kusta keskellä katua, kun sadat ihmiset näkee, ja siinä nolaa itsensä.

Sitten se imatralaisten sie, mie, myö, hyö puhe.

Vierailija
414/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella Räpsä oli pesäpalloräpylä.

Vierailija
415/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pohjanmaa - eteläpohjanmaa murrealueella elämänsä eläneenä, pohjoispohjanmaan murre kuulostaa paljon enemmän joltain savolta, tai muulta Itäsuomalaiselta murteelta kuin pohjanmaan murteelta. Miten Oulun seudulla eläneet itse kokevat? Onko savo helpommin ymmärrettävää kuin pohjanmaan murre?

Jossain vanhoissa hämeen seudulle sijoittuvissa suomifimeissä käytetään meitin, teitin meitille, teitille - ilmaisuja. Vieläkö tänä päivänä jotkut nuoret ihmiset puhuvat niin? Vai onko se jotain mennyttä kieltä?

Olen länssuomalainen, joka on asunut pian viis vuotta oulussa (kierrettyään sitä ennen puoli Suomea ja vähän maailmaakin) ja täytyy sanoa että musta Oulun murre on ihan hirvittävän työlästä kuunnella :o

Se ei siis ole sen rumempi kai kauniimpi murre kuin mikään muukaan, mutta joku siinä on mikä tuskastuttaa kuunnellessa. Vähän niinkuin savossakin, että etkö vaan saa sanottua vai miks pitää pyöritellä ja lisäillä tavuja joka sanaan?? Tai sitten tähän vaikuttaa olla murre, jos kaikki lyhenee ja puhe on hätästä.

Vierailija
416/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen länssuomalainen, joka on asunut pian viis vuotta oulussa (kierrettyään sitä ennen puoli Suomea ja vähän maailmaakin) ja täytyy sanoa että musta Oulun murre on ihan hirvittävän työlästä kuunnella :o

Se ei siis ole sen rumempi kai kauniimpi murre kuin mikään muukaan, mutta joku siinä on mikä tuskastuttaa kuunnellessa. Vähän niinkuin savossakin, että etkö vaan saa sanottua vai miks pitää pyöritellä ja lisäillä tavuja joka sanaan?? Tai sitten tähän vaikuttaa olla murre, jos kaikki lyhenee ja puhe on hätästä.

Olla=oma

Vierailija
417/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkitukko(adj.) = Harrata jotain vastaan / olla tottelematon 

Vierailija
418/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokahinen.... Sana herätti hilpeyttä savolaisessa työympäristössä, kun muutin Pohjois-karjalasta Savoon. Tarkoittaa kaikkia, jokaista.

Vierailija
419/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukkela on outo!!! :D "Kuis tää näi sukkelalta maistuu?"

Vierailija
420/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohno = levoton

Klahnata = siivota

Ehtoon edellä = illansuussa