hauskimmat murresanat?
Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.
Minua naurattaa aina pohjanmaalla, kun kuulen seuraavia sanoja:
punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)
nyysiä = haistella
köppänen = pieni, huono
räivä, räiväillä = ilkeä, olla ilkeä
jatkakaa listaa!
Kommentit (623)
EP:n asukki se tietää 3kpl R-kirjaimella
alkavaa autoa: Rotke, Raihatsu ja Riisselimersu
Avot.Kuuleha sie ko mie siull haasta.
Tornionlaakson murresanat: solekko = ei se ole kuin, molema = me olemme, poka = täytesana esim. lauseeseen 'sole poka ko tehä' :) En itse puhu näin, mutta ymmärrän täysin kun joku puhuu näillä sanoilla, täytesanoilla ja lauseilla. Sieltä kun olen lähtöisin.
Murha = iso,paljon etc..
Esim.murhan kokonen kasa, murhan syvää
Kuusankosken murretta
Vierailija kirjoitti:
EP: asukki se päivittelöö, notta :" Voi ie!"
,kun koko muu Suomi sanoo että :" Voi ei"
Savossa kyllä sanotaan oikein levveellä murteella että: Voe ee/ei!
T: savolaissukujuurinen joka on asunut 9 vuotta elämästään Etelä-Pohjanmaalla
Jos joku mies huudahtaa terpparallaa, se naurattaa, en tiedä miksi. Tulee mieleen kevät ja ilmapallot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 22:09"]
punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)
nyysiä = haistellaMinusta taas vanna kuulostaa todella oudolta. Nyysiä tarkoittaa mielestäni varastamista..
Vanna on se vanhanaikainen pitkulias isompi pesuallas, jollainen tuli joskus äitiyspakkauksessakin.Pentujen pesuallas/pitkulias vati.
Sana vann tarkottaa ammetta viroksi joten voi olla jotain samaa alkuperää.
T: viron sivuaineopiskelija Helsingin yliopistosta
Iha ölövinä näitä lukkoo, mutta ovappa mukavempia kuin jonkun töppäsluuran tekemiset.
P-Savossa rankuttaminen ei ole koiran kiinniottamista tai muuta kunnan rankkurin harjoittamaa tointa, vaan vänkäämisen ja jankuttamisen sekoitus. "Elä rankuta tai et saa kohta mittään" saattoi äiti sanoa kaupassa, kun yritin saada kokonaista karkkipussia karkkiaskin sijaan. Keväisin mulittiin metsissä sukat märkinä, kun sulamisvedet saivat ne tulvimaan.
Höhhö, sanoo turkulainen ilmavasta.
Taitaa olla liki ainoa murresana, joka minua naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Savon murteella:
Vuan anna olla laetimmaine kerta, tuommosta joutavvoo töllöntöetä tietAnna olla viimeinen kerta, kun tuollaisia tyhmyyksiä teet.
Meillä töllöntyöt väänty vielä edelleen tölleröiks. "Tuasko oot männy tölleröemään?!"
EP :llä on toki männä vuasina ajeltu myös ratsunilla. !!
ja digitaali = rigidaali.
Pohjoissavolainen säni käyttää sanaa "eli" sanojen "vai, tai" sijaan.
"Otatko kahvia eli teetä?" -> Tarkoittaa "otatko kahvia tai/vai teetä?"
"Se on ihan se ja sama, kävi siellä liäkärissä eli ei, ku ei ne miäree ku panadoolia ja käske mänemään makkuille." -> Ihan sama käykö lääkärissä vai ei, kun eivät ne määrää kuin panadolia ja lepoa."
"Kuvarruokoo" saattaa äitini usein syödä. Kyseessä siis oikea lämmin ruoka eikä esim. mahantäyttäminen leivällä. Varsinkin jos ei ole hetkeen ennättänyt kiireiltään tehdä kunnolla ruokaa, niin sitten puuskahtaa että "nyt kyllä pittää laettoo ihan kuvarruokoo".
Vierailija kirjoitti:
Tornionlaakson murresanat: solekko = ei se ole kuin, molema = me olemme, poka = täytesana esim. lauseeseen 'sole poka ko tehä' :) En itse puhu näin, mutta ymmärrän täysin kun joku puhuu näillä sanoilla, täytesanoilla ja lauseilla. Sieltä kun olen lähtöisin.
Kainuusta alunperin ja Oulussa asunut puolet elämästä..
"Sole poka mittään" sanoo Pohjoisemmasta tulleet kaverini, ja oon tähän saakka luulut että et menee suomeksi "Se ei ole poika mitään". Enpä ole tiennyt et poka onkin täytesana.
Tarkoituksen silti tajuan, ettei haittaa mitään/ei ole kummoinen homma.
Mulukku! Mulkku kuulostaa ihan homolta.
Näillä erotut muualla Suomessa:
Käet= kädet
Aamu/ilta palloo= aamu/ iltapala
tappaamaan= mennä tapaamaan jtn.
teekat= tikapuut
sehveri= saksanpaimenkoira
paa= laita, asenna, anna.
Lyyssi= ulkotakki
Ol niigon gotonas Raum o ain Raum.
EP: asukki se päivittelöö, notta :" Voi ie!"
,kun koko muu Suomi sanoo että :" Voi ei"