Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

hauskimmat murresanat?

Vierailija
26.04.2013 |

Mitkä eri murteiden sanat herättävät teissä hilpeyttä? Kertokaa sana, mitä murretta se on, jos tiedät ja mitä se yleiskielellä tarkoittaa.

Minua naurattaa aina pohjanmaalla, kun kuulen seuraavia sanoja:

punkka = kylpyamme (itse sanon vanna)

nyysiä = haistella

köppänen = pieni, huono

räivä, räiväillä = ilkeä, olla ilkeä

jatkakaa listaa!

Kommentit (623)

Vierailija
281/623 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaapukka, karuski, vähä

Kesätöissä nuorena ihmettelin, kun isäntä puhui että vähät tulee tai vähät tekee jotakin. Vähät oli lapset.

Vierailija
282/623 |
11.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miähän kaatusin, kun miä olin pohraamas tual lumihanges. Kymenlaaksosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/623 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tämä edes murretta, kuka tunnistaa? Käsi hankissa = käsi kantositeessä.

Vierailija
284/623 |
01.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiuķko sano, jotta "rupeamma palastamaan".

Vierailija
285/623 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin yhtä Esa Pakarisen kappaletta, niin siinä oli sanat,että: "Immeiset sano, että par`nuista riätistä vielä tulloo". :) Riätistä :)

Vierailija
286/623 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyysätä on haistella

Nyysiä on varastaa

Vierailija
287/623 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa ettonneet, onko sama kuin ottaa päiväunet? Tämä jäänyt takaraivoon, kun asuin muutaman vuoden Pohjois-Karjalassa kauan aikaa sitten.

Vierailija
288/623 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettonneet on ottaa päiväunet. Kyllä.

Vierailija
289/623 |
26.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekainen huone = "ku mustilaese hevose selekä."

Vierailija
290/623 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkös kukaan mitä tarkoittavat sanat "rypästä", "linkku" ja "vesipassi". Lahtelaisia sanoja siis ja itse kyllä tiedän, mutta tietääkö muut?

Vierailija
291/623 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkös kukaan mitä tarkoittavat sanat "rypästä", "linkku" ja "vesipassi". Lahtelaisia sanoja siis ja itse kyllä tiedän, mutta tietääkö muut?

Arvaus: olisko rypästä sama kuin rykäistä, linkku on varmaan sitä kyn auto menee poikittain ja olisko vesipassi sama kuin vatupassi?

Yks tuttu sanoo aina laskuttaa pyykkiä, kun tarkoittaa laskostaa. Missäpäin käytetään tällaista sanaa?

Vierailija
292/623 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvaus: olisko rypästä sama kuin rykäistä, linkku on varmaan sitä kyn auto menee poikittain ja olisko vesipassi sama kuin vatupassi?

Yks tuttu sanoo aina laskuttaa pyykkiä, kun tarkoittaa laskostaa. Missäpäin käytetään tällaista sanaa?

Oikeat vastaukset:

Rypästä = kaatua/kompastua

Linkku = linja-auto

Vesipassi = lätäkkö

Pyykin laskutuksesta en tiedä.

Vierailija
293/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyysiä tarkoittaa pöllimistä ja punkka sänkyä. Punkkaminen väliaikaista asumista. Noita kahta muuta en tunne. Mihinä? on kiva sana. en nyt muista oliko se missä vai mihin, joku voisi valaista.

Mihinä = missä, härmän murretta.

Vierailija
294/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raumalla kuullut käytettävän dylkki ja dylkkiä sekä klookku . En tiedä mitä tarkoittavat

Vierailija
295/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohrata on kahlata lumessa Etelä-Karjalassa.

Vierailija
296/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihmerä rajaa murresalueen Pohjois-Karjalaan, tarkoittaa samaa kuin tunnetumpi sana noheva.

Vierailija
297/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaasalaisten pulttu = housun lahje ja lesta = pyörän satula. Olen itse kotoisin oulun murteen alueelta joten mulle tuo lesta on perinteisesti tarkoittanut lestadiolaista. Istu siinä sitten lestan päällä ja lähde polkemaan... :)

Pahki on myös hauska. Meni pitkään ennen kuin opin käyttämään kiertoilmaisuja törmäämiselle muutettuani Pohjois-Pohjanmaalta muualle.

Lesta toki on lestadiolaisten haukkumanimi, mutta se tarkoitti alunperin lestiä, kengän puista tai rautaista mallinetta.

Muutakin vastinkappaletta tai mallinetta voidaan nimittää lestaksi.

Varmaan etelä-pohjanmaan pyörän istuimen merkitys tulee suutarin "lestasta", pyörän istuinhan on vähän kuin kepin nenässä oleva suutarin lesti.

"Vanaha juappoo, naamaki leviä ja reikäänen ku haravakonehen lesta!"

Vierailija
298/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dylkki = tyly

Klookku = viisas (ruotsin klok)

Ei ol iha klookku = ei täysjärkinen tai 'lailne' eli asiallisesti, järkevästi tehty.

Pilputta oli kaverille outo...

Vierailija
299/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="26.04.2013 klo 23:11"]

Sukkela on nopea tai sanavalmis.

Ehei, sukkela on outo tai omituinen, kun murresanasta on kyse.

Sukkela = kylähullu, vähän muista poikkeava

Vierailija
300/623 |
22.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omapitäväinen on murresana Etelä-Karjalassa. En tiennyt, ennen kuin joku kysyi mitä se tarkoittaa. Luulin, että yleiskieltä. Tarkoittaa siis esimerkiksi lasta, joka ei jaa omastaan tai anna lelua kädestään pyydettäessä.

Hilpeyttä aiheuttaa myös pyyntö kehtaatko. Kehtaatko avata ikkunan, kehtaatko antaa suolan, kysyy eteläkarjalainen ja muualta tullut ihmettelee, että miksen kehtaisi, mitä noloa siinä muka on?

Pohjois-Pohjanmaalta tullut ystäväni menee kaikkia pahki ja varsin menee ja tekee ja kehuu siisteyttä sanomalla onpa hyvä siivo. Siivo meillä tarkoittaa sotkuista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan