Suurin osa suomalaisista ei osaa käyttäytyä
Lähijunassa oli mies, jolla oli mukanaan kaksi polkupyörää. Toinen niistä kaatui junan jarruttaessa nuoren työtön jalkojen juureen. Tyttö hymyili vahingoniloisesti eikä tehnyt pienintäkään elettä auttaakseen pyöräilijää, joka oli motissa toisen pyöränsä takana. Tyttö seisoi paikallaan kuin patsas ja katseli kun pyöräilijä kumartui hänen nilkkoihinsa nostaakseen pyöränsä ja sen tarakalta pudonneet tavarat. Samoin muut matkustajat ruuhkajunassa toljottivat vain. Minä olin istumassa enkä päässyt lähtemään paikaltani auttamaan, koska juna oli niin täynnä. Aivan totaalisen huonoa käytöstä tytöltä!
Myös tervehtiminen, kunnioittava käytös ventovieraita kohtaan ja väistäminen tuottavat suomalaisille metsäläisille suunnattomia vaikeuksia.
Kommentit (99)
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:48"]
olin ranskassa lomalla ja ostin lipun bussiin, vanhempi mies tuli kertomaan oma-aloitteisesti huonolla englannilla, että lippu pitää leimata, muuten tulee sakot tarkastajalta. englannissa itkin bussipysäkillä nuorena raskaan työpäivän jälkeen ja vanha rouva kysyi 'are you allright, love' ja lohdutteli. olin kiinassa menossa museoon ja laskin rahoja pitkään, kun en tuntenut seteleitä ja joku paikallinen mies luuli, ettei mulla ole tarpeeksi rahaa ja tarjosi omia rahojaan. kävelin sateella bangkokissa ja joku tyttö tuli sateenvarjon kanssa ja kysyi haluanko kävellä saman varjon alla, koska oli me menossa samaan suuntaan.
ihania kohtaamisia, jotka muistan ikuisesti. suomalaisilla on aika korkea kynnys ottaa kontaktia vieraisiin ihmisiin, vaikka olisi joku tilanne, jossa tarvisi apua.
t. se, jonka polvi meni sijoiltaan
[/quote]
Juuri näin. Tässä on se asia, josta nyt keskustellaan, mutta se ei mene kaikille perille ollenkaan.
[/quote]Onko se jokin häpeä pyytää apua teidän kulttuureissanne? Minusta homma toimii parhaiten niin, että apua ei tyrkytetä silloin kun sitä ei tarvita. Itse olen kokenut todella rasittavaksi jos tullaan tarjoamaan kartanlukuapua heti jos vilkaisen karttaa. Osaan avata suuni ja pyytää apua, jos sitä tarvitsen herrajumala sentään. Kuinka avuttomia te olette oikeasti.
Jotenkin homma kiteytyy oven auki pitämiseen. Kun ovea täällä pitää auki, huomaa että itse ei pääse siitä menemään, sillä ihmiset vaan kulkevat siitä ja itse jää eläväksinovistoppariksi. Eikä stopparia tarvitse mitenkään huomioida. Sujuvasti homma menee niin että jokainen pitää ovea seuraavalle, katsekontakti luodaan joka välissä, samalla kun kiitetään. Englannissa tällainen käytös on itsestäänselvyys kaikille, koulutukseen, yhteiskuntaluokkaan ym. katsomatta.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 20:03"]
Ei ihmistä tarviste auttaa jos se ei tarvitse apua idiootti. Suomalaiset auttoi aikanaan 400 000 karjalaista kun heiltä meni koti. Missä muualla tuollainen määrä on autettu elämän alkuun. Laitas linkkiä
[/quote]
Pitkin hampain niita karjalaisiakin autettiin, en kadehdi heidan kohtaloaan yhtaan.
[/quote]
Pitää paikkansa, olen evakkojen jälkeläinen. Ei se ollut auttamisen halua.. Valtio pakotti suuremmat tilat lohkomaan maitaan evakoille, voitte kuvitella kuinka paskana loissakkina suurinta osaa Karjalaisa kohdeltiin...
[/quote]
En tajua, miten tämä edes liittyy koko asiaan. Minäkin kyllä todistin taas viikonloppuna kovin passiivista käytöstä suomalaisilta ja tunsin itseni melkein palvelijaksi, kun neidit itse eivät voineet edes hiukkasen persettään nostaa juoruilultaan, jotta olisivat lisänneet puita takkaan, kun itsekin olin ulkona tekemässä töitä (tuli ehti melkein sammua, kahdesti).
Eivätkä todellakaan suomalaiset hyvää hyvyyttään karjalaisia auttaneet (jotka muuten hekin olivat suomalaisia!), valtio heidät siihen pakotti. Kyllä he myös asiasta saivat kuulla.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:51"]
olin ranskassa lomalla ja ostin lipun bussiin, vanhempi mies tuli kertomaan oma-aloitteisesti huonolla englannilla, että lippu pitää leimata, muuten tulee sakot tarkastajalta. englannissa itkin bussipysäkillä nuorena raskaan työpäivän jälkeen ja vanha rouva kysyi 'are you allright, love' ja lohdutteli. olin kiinassa menossa museoon ja laskin rahoja pitkään, kun en tuntenut seteleitä ja joku paikallinen mies luuli, ettei mulla ole tarpeeksi rahaa ja tarjosi omia rahojaan. kävelin sateella bangkokissa ja joku tyttö tuli sateenvarjon kanssa ja kysyi haluanko kävellä saman varjon alla, koska oli me menossa samaan suuntaan.
ihania kohtaamisia, jotka muistan ikuisesti. suomalaisilla on aika korkea kynnys ottaa kontaktia vieraisiin ihmisiin, vaikka olisi joku tilanne, jossa tarvisi apua.
[/quote]
Juuri näin. Tässä on se asia, josta nyt keskustellaan, mutta se ei mene kaikille perille ollenkaan.
[/quote]Onko se jokin häpeä pyytää apua teidän kulttuureissanne? Minusta homma toimii parhaiten niin, että apua ei tyrkytetä silloin kun sitä ei tarvita. Itse olen kokenut todella rasittavaksi jos tullaan tarjoamaan kartanlukuapua heti jos vilkaisen karttaa. Osaan avata suuni ja pyytää apua, jos sitä tarvitsen herrajumala sentään. Kuinka avuttomia te olette oikeasti.
[/quote]
Ei tartte auttaa... ja sanoakaan mittään...
ei kohtelias ja ystävällinen käytös liity siihe, että pitäisi muita avuttomina. ystävällisyys tekee elämästä miellyttävämpää ja hyvät tavat sujuvampaa.
tämä keskustelu kyllä todella todistaa sen, että osa eiedes tiedä mitä käytöstavat tarkoittavat.
karjala. evakkojen vetäminen tähän on outoa, varsinkin, kun evakkoja kohdeltiin huonosti. mieheni isoäiti ei ennen kuolemaansa muistanut mitään, mutta puhui yhä uudestaan samaa tarinaa siitä, että eivät väkisin halunneet tulla ja että häpeää olla muiden armoilla. oli siis karjalan evakko, joka asutettiin pohjanmaalle.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 20:03"]
Ei ihmistä tarviste auttaa jos se ei tarvitse apua idiootti. Suomalaiset auttoi aikanaan 400 000 karjalaista kun heiltä meni koti. Missä muualla tuollainen määrä on autettu elämän alkuun. Laitas linkkiä
[/quote]
Pitkin hampain niita karjalaisiakin autettiin, en kadehdi heidan kohtaloaan yhtaan.
[/quote]
Pitää paikkansa, olen evakkojen jälkeläinen. Ei se ollut auttamisen halua.. Valtio pakotti suuremmat tilat lohkomaan maitaan evakoille, voitte kuvitella kuinka paskana loissakkina suurinta osaa Karjalaisa kohdeltiin...
[/quote]
En tajua, miten tämä edes liittyy koko asiaan. Minäkin kyllä todistin taas viikonloppuna kovin passiivista käytöstä suomalaisilta ja tunsin itseni melkein palvelijaksi, kun neidit itse eivät voineet edes hiukkasen persettään nostaa juoruilultaan, jotta olisivat lisänneet puita takkaan, kun itsekin olin ulkona tekemässä töitä (tuli ehti melkein sammua, kahdesti).
Eivätkä todellakaan suomalaiset hyvää hyvyyttään karjalaisia auttaneet (jotka muuten hekin olivat suomalaisia!), valtio heidät siihen pakotti. Kyllä he myös asiasta saivat kuulla.
[/quote]Ja se valtio on minkä maalainen? Ei kyllä mitenkään pakottanut vaan sääti asutuslain ja sillä siisti
Menin kirjastoon palauttamaan kirjoja. Laitoin kirjan hihnalle, ei onnistunut, kirja palasi takaisin, toistin yhä uudestaan, kunnes huomasin tekstin "viivakoodi ylöspäin". Takanani seisoi mies ja poika, kumpikaan ei hiiskahtanut sanaakaan!!! Vaietkaa sitten kahdella kielellä tai kohtahan te vaikenette vain yhdellä, kun ette opettele ruotsia koulussa.
[/quote]
Suomessa ei oikein osata vastaanottaakaan huomaavaista käytöstä.
Tuli tuosta Bangkok ja sateenvarjo -jutusta mieleeni vuosien takainen tapaus aamuiselta bussipysäkiltä. Pysäkillä ei ollut katosta, ja eräänä aamuna seisoin siinä rankkasateessa bussia odottamassa. Minulla oli iso sateenvarjo ja sanoin lähellä ilman varjoa seisovalle naiselle (joka usein odotti samaan aikaan bussia kanssani), että kyllä tähän minun varjoni alle toinenkin mahtuisi. Rouva loi minuun kauhistuneen silmäyksen ja mitään vastaamatta siirtyi muutaman askeleen kauemmas. No, siinäpähän kastui!
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 23:12"]
ei kohtelias ja ystävällinen käytös liity siihe, että pitäisi muita avuttomina. ystävällisyys tekee elämästä miellyttävämpää ja hyvät tavat sujuvampaa.
[/quote]Mitä ihmeen miellyttävä siinä on jos vieras ihminen sanoo päivää? Ja kun se EI tee elämästä sujuvaa vaan vie aikaa, tietenkin. Tottakai avaan nopeammin oven itse kuin se että joku pysähtyy, kääntyy, sanoo päivää jne jne.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 23:15"]
[/quote]
Suomessa ei oikein osata vastaanottaakaan huomaavaista käytöstä.
Tuli tuosta Bangkok ja sateenvarjo -jutusta mieleeni vuosien takainen tapaus aamuiselta bussipysäkiltä. Pysäkillä ei ollut katosta, ja eräänä aamuna seisoin siinä rankkasateessa bussia odottamassa. Minulla oli iso sateenvarjo ja sanoin lähellä ilman varjoa seisovalle naiselle (joka usein odotti samaan aikaan bussia kanssani), että kyllä tähän minun varjoni alle toinenkin mahtuisi. Rouva loi minuun kauhistuneen silmäyksen ja mitään vastaamatta siirtyi muutaman askeleen kauemmas. No, siinäpähän kastui!
[/quote]Ojoi olipa töykeä. Oliko suomalainen?
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 23:16"]
[/quote]Mitä ihmeen miellyttävä siinä on jos vieras ihminen sanoo päivää? Ja kun se EI tee elämästä sujuvaa vaan vie aikaa, tietenkin. Tottakai avaan nopeammin oven itse kuin se että joku pysähtyy, kääntyy, sanoo päivää jne jne.
[/quote]
LOL :D
Sun täytyy olla provo. Varsinkin, jos olet siis sama tyyppi, joka tässä on pitkin ketjua jauhanut kaikesta mahdollisesta :D
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 23:16"]
[/quote]
siinäpä sitten sujuvasti tuppisuuna tunget itsesi yksin paikasta toiseen. ei avaudu mille tuo ajatusmaailmasi, mutta hyvin suomalaiselta kuulostaa.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 23:14"]
Menin kirjastoon palauttamaan kirjoja. Laitoin kirjan hihnalle, ei onnistunut, kirja palasi takaisin, toistin yhä uudestaan, kunnes huomasin tekstin "viivakoodi ylöspäin". Takanani seisoi mies ja poika, kumpikaan ei hiiskahtanut sanaakaan!!! Vaietkaa sitten kahdella kielellä tai kohtahan te vaikenette vain yhdellä, kun ette opettele ruotsia koulussa.
[/quote]
Niin paitsi, että jos menee sanomaan, niin joku kuitenkin tiuskasee siihen, että: "Pidä vaan huoli omista asioistas! Mun viivakoodit kuule sulle mitään".
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 23:04"]
[/quote]Ja se valtio on minkä maalainen? Ei kyllä mitenkään pakottanut vaan sääti asutuslain ja sillä siisti
[/quote]
Juu, ihan mielellään ja mukisematta suomalaiset maanomistajat antoivat maitaan. Salli mun nauraa... Ei kyllä ollut minun sukuni kokemus. Onneksi päättäjissä oli sen verran järkeviä ihmisiä, jotka tajusivat, että isompia ongelmia syntyisi, jos tätä ei tehtäisi. Ei siinä mistään kohteliaisuudesta ollut kyse.
Minun mielestäni on aika moukkamainen tapa myös yhden tai muutaman tapauksen perusteella arvostella kokonaisen kansakunnan käytöstapoja. Huonotapaisia löytyy ihan joka puolelta maailmaa, se on oikein yleismaailmallinen ilmiö. Minäkin olen nähnyt lukuisia ja lukuisia varastelevia romaneja, mutta en silti sanoisi että kyllä mustalaiset sitten ovat varkaita ja kaikki ne vain ovat aina varastamassa. Jonkinlaista typeryyttä on myös arvioida suomalaisia käytöstapoja jos on asunut vain Suomessa. Monissa paikoissa vierasmaalaisille ollaan erityiskohteliaita, turismi kun on elinkeino. Itse olen ollut matkalla jossa aikuiset kyllä olivat mielin kielin mutta lapset vihasivat avoimesti turisteja. Heille ei ollut vielä selvinneet nämä "käytöstavat" eli mielistely. Hiukan naurettavaa kun jotkut ovat olevinaan niin maailmankansalaisia että pitää aina mollata suomalaisia joka käänteessä. Suomalaisia on erilaisia yhtä paljon kuin on suomalaisten lukumäärä yhteensä.
Minulla ainakin useamman vuosikymmenen kokemus suomalaisesta käyttäytymisestä, kuten varmaan muillakin kirjoittajilla. Kokemusta on muualtakin, muuten kuin turistina, ja siihen vertaan. Jos sinä olet muutamaa turistireissua lukuunottamatta viihtynyt kotimaassa, niin ymmärtäneet itsekin ettei sitä vertailupohjaa ole syntynyt. Ihanaa tietenkin että maassamme on oloihin tyytyväisiä ihmisiä.
Varsinkin ihmisten väistäminen tuottaa ongelmaa. Suomalaiset ovat myös hirveän vihaisia ja töykeitä.
Pyöräjuttu tms ei väliä aloitus on oikeassa. Suomalaiset on idioottikansaa jos vertaa vaikka aasialaisiin. Ei siellä lapset vidduile.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:54"]
Edelleenkään vajakille ei mene perille mitä ovat päivittäinen käytös... vai vielä historiasta sitä pitäisi etsiä, buhahhhaahhaaa!
Mikäpä menisikään perille minä itselle; seiniä katsellaan ja rynnätään joka paikkaan ensimmäisenä.
[/quote]Lähde tuohon ryntäämiseen. Haluatko että linkkaan sinulle kuvaa Wal-Martin alennusmyynneistä? Montas kuoli viimeks kun iPhonen tuli myyntiin ja mikä maa? Jaa mutta eihän se ole huonoa käytöstä kun se tapahtuu ulkomailla. Vain Suomessa se on huonoa käytöstä
[/quote]
Huoh...
Ok, kyllä mä ymmärrän ettei sulla avaudu sana: käytös. Toisaalta positiivista, että asia sinua edes kiinnostaa, kun tässä ketjussa roikut.
Ei mutta kuin huomennakin vaan taas töihin samaa rataa; älä sano mitään, katso seinille, älä auta, etuile joka paikkaan ja hauku kaikki.
[/quote]Arvostelit suomalaisia ryntäämisestä ja kun tarjosin esimerkkejä ulkomaalaisten ryntäilystä niin se ei käy. Että huoh vaan itsellesi
[/quote]
Kts. viesti 78 niin ymmärrät ehkä vihdoinkin mistä puhutaan.