Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurin osa suomalaisista ei osaa käyttäytyä

Vierailija
21.04.2013 |

Lähijunassa oli mies, jolla oli mukanaan kaksi polkupyörää. Toinen niistä kaatui junan jarruttaessa nuoren työtön jalkojen juureen. Tyttö hymyili vahingoniloisesti eikä tehnyt pienintäkään elettä auttaakseen pyöräilijää, joka oli motissa toisen pyöränsä takana. Tyttö seisoi paikallaan kuin patsas ja katseli kun pyöräilijä kumartui hänen nilkkoihinsa nostaakseen pyöränsä ja sen tarakalta pudonneet tavarat.  Samoin muut matkustajat ruuhkajunassa toljottivat vain. Minä olin istumassa enkä päässyt lähtemään paikaltani auttamaan, koska juna oli niin täynnä. Aivan totaalisen huonoa käytöstä tytöltä!

Myös tervehtiminen, kunnioittava käytös ventovieraita kohtaan ja väistäminen tuottavat suomalaisille metsäläisille suunnattomia vaikeuksia.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahnetta ja röyhkeää mielestäni viedä ruuhkaiseen junaan 2 pyörää. jos noin kehtaa toimia, niin kehtaa pyöränsä nostellakin. Näin.

Vierailija
42/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:12"]

Esim. Ruotsi, Norja, Tanska, Hollanti, Sveitsi, Saksa, Italia, Espanja, Kreikka...

[/quote]Oli kerran Italiassa ja korko jäi mukulakiven väliin ja kaaduin. Kukaan ei tullut auttamaan.

Itlailaiset muuten juljetivat 7000 lähimmäistään kaasutettavaksi vain 50 vuotta sitten. Miten helvetissä he nyt olisivat jotenkin merkittävästi parempia pohjimmiltaan?

Ai niin, myös Saksa kuljetti juutaisia kaasutettavaksi, Tanska, Hollanti karkeloissa mukana myöskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on kyllä niin oikeassa.

Sellainen joka päiväinen ystävällisyys ja käytöstavat ovat niin olemattomat Suomessa. Naapureita ei tervehditä (muljautetaan silmiä vaan), varsinkin nuoret ovat ihan kamalia "käytöstapoineen", ei anneta paikkaa vanhemmalle ihmiselle, istutaan kuin seipään niellyt ja katsotaan pitkin seiniä, missä on kiitos ja anteeksi, kysyn vain... Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

En kaipaa mitään imelää käytöstä, ei tarvitse puhua naapurille, ei tarvitse puhua bussissa jne, eikä suomalaisille edes oikein sovikaan sellainen sulava ystävällisyys, mutta kun edes sellaiset peruskohteliaisuudet hallittaisiin ja otettaisiin toinen huomioon, niin näin tekisimme kaikkien elämästä miellyttävämmän ja jouhevamman. 

Vierailija
44/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miten eri maiden sotahistoria liittyy käytöstapa -keskusteluun, mutta sitä saa mitä tilaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sisällissota

Vierailija
45/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:18"]

Ahnetta ja röyhkeää mielestäni viedä ruuhkaiseen junaan 2 pyörää. jos noin kehtaa toimia, niin kehtaa pyöränsä nostellakin. Näin.

[/quote]

Niin, tyypillistä toimintaa suomalaisilta. Heti aletaan haukkua jotain, kun ei muutakaan osata. Vaan minä, minä, minä asenne. Ehkä junaan sai viedä pyörän (en tiedä, kun en ole lukenut sääntöjä), ehkä ei, mutta olisi silti voinut auttaa. Tai jos suomalaiset omaisivat käytöstavat, joku olisi ehkä voinut huomattaa, ettei ruuhkajunaan saa tuoda pyörää. Mutta ollaan vaan tuppisuina.

Vierailija
46/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 20:24"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 20:03"]

Ei ihmistä tarviste auttaa jos se ei tarvitse apua idiootti. Suomalaiset auttoi aikanaan 400 000 karjalaista kun heiltä meni koti. Missä muualla tuollainen määrä on autettu elämän alkuun. Laitas linkkiä

[/quote] 400 000 karjalaisen diaspora on pienta verrattuna vaikka afgaanien kohtaloon. Melkein yli yon heita valui Pakistanin puolelle kaksi miljoonaa. Eivatka ole ainoita maailmassa  joita kohtalo on kolhinut.

Pitkin hampain niita karjalaisiakin autettiin, en kadehdi heidan kohtaloaan yhtaan.

[/quote]

Pitää paikkansa, olen evakkojen jälkeläinen. Ei se ollut auttamisen halua.. Valtio pakotti suuremmat tilat lohkomaan maitaan evakoille, voitte kuvitella kuinka paskana loissakkina suurinta osaa Karjalaisa kohdeltiin...

Vierailija
47/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:12"]

Esim. Ruotsi, Norja, Tanska, Hollanti, Sveitsi, Saksa, Italia, Espanja, Kreikka...

[/quote]Oliko vitsi? Noissa maissa p-maita lukuunottamatta nainen on lähinnä synnytyskone vailla alkeellista tasa-arvoa. Kohteliasta? Hyvää käytöstä?

Vierailija
48/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:03"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:39"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 21:22"]

Täällä on todella latva-B2:ia... kyllähän se on tietty.

Aloittaja puhuu käyttäytymisestä ja jotkut alkaa puhumaan jostain 70 vanhasta asuttamisprojektista. Tämä tapaus junassa on hyvin kuvaavaa suomalaisten käyttäytymistavoista; mitään ei auteta jos ei pyydetä apua, missään ei väistetä jos on ruuhkaa, ovia ei avata, harvoin kuulee kiitosta ole hyvä jne.

Oma napa vaan lähellä.

[/quote]Haluatko itse että sulle avataan ovi? Minä en halua, minulla on kaksi kättä joilla avaan sen itse. Miten helvetissä teidän elämä voi olla siitä kiinni että joku muu avaa teille oven?

[/quote]

No, entäpä jos sulla on  tavaraa molemmissa käsiisä, et saa ovea auki ?. Siinä tilanteessa suomalainen tulee, ohittaa sut ja antaa oven mennä kiinni päin, koska saathan sen punnaamalla auki :).

Älä puhu mitään käytöstavoista kun et niistä tiedä, olet itse ihan yhtä moukka ja et tajua mitä on päivittäinen hyvä käyttäytyminen ja kohteliaisuus.

[/quote]Laitetaas nyt vihdoin se maa mihin verrataan

[/quote]

Vaikka kaikki Keski-Euroopan maat.

Vierailija
49/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:22"]

[/quote]

Niin, tyypillistä toimintaa suomalaisilta. Heti aletaan haukkua jotain, kun ei muutakaan osata. Vaan minä, minä, minä asenne. Ehkä junaan sai viedä pyörän (en tiedä, kun en ole lukenut sääntöjä), ehkä ei, mutta olisi silti voinut auttaa. Tai jos suomalaiset omaisivat käytöstavat, joku olisi ehkä voinut huomattaa, ettei ruuhkajunaan saa tuoda pyörää. Mutta ollaan vaan tuppisuina.

[/quote]

minustakin suomalaiset käyttäytyvät huonosti. Ihmiset varovat esim. kehumasta ketään, paitsi ehkä omia lapsiaan.

Mutta jos joku käyttäytyy mielestäni huonosti ja itsekkäästi kuten tuossa aloittajan kertomuksessa alkuperäinen mies, niin kai sitä saa sanoa, miksi itsekään ei auttaisi. 

Minä autan ainakin ihmisiä, jos joku apua tarvitsee. Mutta yleensä apua ovat vailla vain ne, jotka sitä vaativat jotta kaikki heille olisi halpaa tai helppoa. 

Ne, jotka oikeasti ovat hädässä tai avun tarpeessa, harvoin kehtaavat pyytää apua. alkuperäine mies oli vain ahne.

Vierailija
50/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt töitä Suomesa asuvien venäläisten kanssa ja he käyttäytyvät todella kohteliaasti  ja miellyttävästI, ovat ystävällisiä ja korrekteja. Suomalaiset elävät aika eristyksissä toisistaan, joten muiden huomioonottaminen ei oikein suju. Jos sanoo jotain ystävällistä tuntemattomalle saattaa saada oudoksuvan katseen. Mutta hymyileviä ja ystävällisiäkin suomalaisia on, sitäei ole syytä unohtaa. 

Vierailija
51/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:19"]

Sellainen joka päiväinen ystävällisyys ja käytöstavat ovat niin olemattomat Suomessa. Naapureita ei tervehditä (muljautetaan silmiä vaan), varsinkin nuoret ovat ihan kamalia "käytöstapoineen", ei anneta paikkaa vanhemmalle ihmiselle, istutaan kuin seipään niellyt ja katsotaan pitkin seiniä, missä on kiitos ja anteeksi, kysyn vain... Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

En kaipaa mitään imelää käytöstä, ei tarvitse puhua naapurille, ei tarvitse puhua bussissa jne, eikä suomalaisille edes oikein sovikaan sellainen sulava ystävällisyys, mutta kun edes sellaiset peruskohteliaisuudet hallittaisiin ja otettaisiin toinen huomioon, niin näin tekisimme kaikkien elämästä miellyttävämmän ja jouhevamman. 

[/quote]Kerropa ihan rehellisesti miksi sä haluat nuohota vieraassa ihmisessä kiinni? Mitä helvettiä sä siitä saat, paikkaat jotain itsetunnon saamia kolhuja? Jos ihminen kuuntelee korvanapeilla esim kuunnelmaa, niin pitääkö tosiaan jakaa huomiota siunullekin vielä. Selitä nyt miksi?

Vierailija
52/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYVÄT KESKUSTELIJAT

Aiheena EIVÄT OLE:

- maailman sotahistoria

- sukupuolten tasa-arvo

- kestovaipat

vaan suomalaisten (sekä miesten että naisten) huonot käytöstavat. KIITOS KUN KUUNTELITTE.

Vierailija
53/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja jos ajaa autolla kolarin, niin sopii itse suksia sairaalaan vaan. Mehän ei ketään auteta perkele! Kukaan ei pakota autoilemaan. Nih! Ettäs tiedätte.

P.s. Onks kenenkään muun mielestä toi yks kommentoija vähän ding dong?

Vierailija
54/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:25"]

Ei ihmistä tarviste auttaa jos se ei tarvitse apua idiootti. Suomalaiset auttoi aikanaan 400 000 karjalaista kun heiltä meni koti. Missä muualla tuollainen määrä on autettu elämän alkuun. Laitas linkkiä

[/quote] 400 000 karjalaisen diaspora on pienta verrattuna vaikka afgaanien kohtaloon. Melkein yli yon heita valui Pakistanin puolelle kaksi miljoonaa. Eivatka ole ainoita maailmassa  joita kohtalo on kolhinut.

Pitkin hampain niita karjalaisiakin autettiin, en kadehdi heidan kohtaloaan yhtaan.

[/quote]

Pitää paikkansa, olen evakkojen jälkeläinen. Ei se ollut auttamisen halua.. Valtio pakotti suuremmat tilat lohkomaan maitaan evakoille, voitte kuvitella kuinka paskana loissakkina suurinta osaa Karjalaisa kohdeltiin...

[/quote]Höpö höpö. Ei se valtio mitään määrää ilman kansa tukea. Pääsääntöisesti kohdeltiin ihan ok, ei se asuttaminen kuule muuten olisi onnistunut.

Vierailija
55/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:29"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:19"]

[/quote]Kerropa ihan rehellisesti miksi sä haluat nuohota vieraassa ihmisessä kiinni? Mitä helvettiä sä siitä saat, paikkaat jotain itsetunnon saamia kolhuja? Jos ihminen kuuntelee korvanapeilla esim kuunnelmaa, niin pitääkö tosiaan jakaa huomiota siunullekin vielä. Selitä nyt miksi?

[/quote]

Juurihan tuossa kirjoitin, etten kaipaakaan sellaista imelää kohteliasuutta tai ettei se suomalaisille oikein sovikaan. Joten mitä tarkoitat tuolla nuohoamisella tai huomion hakemisella? 

Kyllä ihan perus tervehtimiset ja kohteliasuus sanat voisi sanoa, kun tilanne sellaista vaatii. Vaan kun tuntuu olevan niin kovin nihkeää sanoa ne tilanteen vaatiessakaan.

Vierailija
56/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä huomaa täällä suomalaisten älykkyyden; kun keskustellaan PÄIVITTÄISESTÄ KOHTELIAISUUDESTA niin puhutaan aivan aidan seipäistä eikä aidasta.

Ei hyvää päivää, ei taida porukka edes tietää mitä tarkoittaa sana: käytös.

Vierailija
57/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:25"]

[/quote]

[/quote]Höpö höpö. Ei se valtio mitään määrää ilman kansa tukea. Pääsääntöisesti kohdeltiin ihan ok, ei se asuttaminen kuule muuten olisi onnistunut.

[/quote]

Sinun perheelläsi on sitten ollut parempi kokemus kuin minun suvullani. kenties osuimme vain väärään lääniin.

Vierailija
58/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Junassa saa kuljettaa polkupyörän/pyöriä, maksaa muistaakseni 9 euroa/pyörä kaukojunissa. Aika paljon kuljen junissa. Paljon on niitä jotka auttavat esim. vanhuksia matkatavaroiden kanssa ja paljon on niitä, jotka eivät auta. Itse olen auttanut silloin tällöin rattaiden kanssa tai isojen matkatavaroiden kanssa jos omat kädet eivät ole täynnä. Mutta auttajissa on varjopuolensa: Osa käväisee käsilaukulla...

Vierailija
59/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2013 klo 22:30"]

HYVÄT KESKUSTELIJAT

Aiheena EIVÄT OLE:

- maailman sotahistoria

- sukupuolten tasa-arvo

- kestovaipat

vaan suomalaisten (sekä miesten että naisten) huonot käytöstavat. KIITOS KUN KUUNTELITTE.

[/quote]Suomalaisilla on erinomaiset käytöstavat verrattuna muihin maihin. Eihän tässä voi verrata kai muihin auronkokuntiin sentään. Historian kirjoista saadaan faktat pöytään miten kukin ihmisiä kohtelee kun tulee oikeasti se tiukka paikka.

Vierailija
60/99 |
21.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sen miehen, joka antaa fillarinsa rämähtää toisten varpaille, asia pyydellä anteeksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän