Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te akateemiset työttömät ette opiskele jotain duunarihommaa?

Vierailija
18.04.2013 |

Mun mies on akateeminen ja oli niissä töissä 6v kunnes firma jossa oli töissä meni konkurssiin. Meni työkkäriin ja selvisi että niihin töihin niin paljon hakijoita ja paikkoja vähän että olisi varmasti joutunut kenties vuosiakin olemaan työtön. Hänen isänsä on yrittäjä ihan duunarihommissa ja niinpä mies meni oppisopimuksella hänelle. Nyt tekee noita duunarihommia. Esim. monet naiset voisivat opiskella sairaanhoitajiksi yms. Ei kannata olla liian ylpeä. Minä olen miehestäni ylpeä että hän ymmärsi vaihtaa alaa.

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä akateemista tutkintoa ei saa pois rekisteristä vaikka kouluttautuisikin jonkisin muuksi. Silti pysyy ylikoulutettuna. Ja kukaan ei halua palkata ylikoulutettua, sillä tietää että tämä lähtee "parempiin" töihin heti kun taloustilanne tai jokin muu tekijä sen sallii. Työnantajan näkökulmasta on parempi ottaa joku joku todella haluaa työpaikan, ja jonka koulutus on siihen sopiva, eikä jotain jonka pätevyys olisi tehdä jotain aivan muuta, mutta joka tarvitsee töitä rahan vuoksi.

On hyvin hyvin vaikeaa olla liian kouluttautunut työnhakija. Se kuulostaa tyhmältä mutta todellisuus on sitä.

Vierailija
142/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on opintolainaa siitä akateemisesta opiskelustani vielä maksamatta. Syy siihen on työttömyys ja huonopalkkaiset pätkätyöt.  Myös perhettä on. Tarvitsen töitä.

Minkä ammatin opiskeluun olisi varaa, kun samalla on jo pakko maksaa edellisen ammatin opintolainoja pois?  Ja montako vuotta nelikymppinen perheellinen voi opiskella ja samalla maksaa velkojaan? Takaako se työpaikan? Kunnollinen ja pitkä koulutus, joka minulla jo on, ei ole töitä tuonut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 16:10"]

Sitä akateemista tutkintoa ei saa pois rekisteristä vaikka kouluttautuisikin jonkisin muuksi. Silti pysyy ylikoulutettuna. Ja kukaan ei halua palkata ylikoulutettua, sillä tietää että tämä lähtee "parempiin" töihin heti kun taloustilanne tai jokin muu tekijä sen sallii. Työnantajan näkökulmasta on parempi ottaa joku joku todella haluaa työpaikan, ja jonka koulutus on siihen sopiva, eikä jotain jonka pätevyys olisi tehdä jotain aivan muuta, mutta joka tarvitsee töitä rahan vuoksi.

On hyvin hyvin vaikeaa olla liian kouluttautunut työnhakija. Se kuulostaa tyhmältä mutta todellisuus on sitä.

[/quote]

Mikä on "parempi" työ? Sulleko ei kelpaa siisti sisätyö jossa on paljon vastuuta, asiakkaita/asiakastapaamisia, prosessien kehittämistä ja jalkauttamista, suunnittelua, työnohjausta, projektinhallintaa jne.

Vierailija
144/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 16:04"]

"Lisään tähän että kyllä työtönkin töitä saa"

Saattaa saada joo. Eihän tuossa kommentissa sitä kielletty, etteivätkö työttömätkin voisi saada töitä, luojan tähden. :D Mutta kyllä se on ihan yleisesti tunnettua, että töissäkäyvä on työnantajalle kiinnostavampi rekrytoitava kuin työtön. 

Jotkut ei-akateemiset tuntuvat oikein nauttivan ja hekumoivan tällä akateemisten työttömyydellä, kun itsellä on ollut parempi tuuri työelämän suhteen. Mutta totuushan on, että kyllä se omaan koulutukseen panostaminen kannattaa edelleen, korkeakoulutettujen työttömyys on yhä huomattavasti vähäisempää kuin muiden.

[/quote]

Missä on nauttimista ja hekumoimista. Vituttaa vain maksaa ensin teidän pitkät opiskelut ja sitten vielä maksetaan teidän kotonamakoilut, kun rouvilla ei huippuälykkäinä haluta tehdä fyysistä työtä.

Ja kyllä, itse mietin aika tarkkaan nuorena, lähdenkö opiskelemaan alaa, mikä oli intohimoni, vai alaa, missä on töitä. Lähdin opiskelemaan alaa, missä on töitä ja se on duunariammatti. Toinen olisi ollut akateeminen, mutta työllistyminen olisi ollut todella vaikeaa.

Ja ei kaduta. Olen tätä minun mielenkiintoni kohdetta opiskellut sitten omaksi ilokseni ja pystynyt sitä hyödyntämään muuten.

Vierailija
145/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 15:52"]

Ap on siinä oikeassa, että akateeminen työtön voisi vaihtaa työttömyyden duunarin hommiin. Siitä olen eri mieltä, kannattaako näihin hommiin erikseen kouluttautua. Myyjän tai siivoojan työ ei ole niin vaikeaa, etteikö sitä oppisi parissa päivässä perehdytyksen kautta.

Olen itsekin akateeminen duunarin hommissa, sillä yhteiskuntamme ei pyöri, jollei kukaan tee töitä. Turha ylpeys pois ja hommiin!

[/quote]

Miten sitä niin vain vaihdetaan jos ei kukaan palkkaa?

Suoraan sanottuna vituttaa ankarasti nämä jotka sanovat että sinne töihin tuosta vain mennään.

Toistetaan: entä jos kukaan ei vain ota töihin? Siis PALKKAtöihin?

Vierailija
146/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 16:19"] [quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 16:10"]Sitä akateemista tutkintoa ei saa pois rekisteristä vaikka kouluttautuisikin jonkisin muuksi. Silti pysyy ylikoulutettuna. Ja kukaan ei halua palkata ylikoulutettua, sillä tietää että tämä lähtee "parempiin" töihin heti kun taloustilanne tai jokin muu tekijä sen sallii. Työnantajan näkökulmasta on parempi ottaa joku joku todella haluaa työpaikan, ja jonka koulutus on siihen sopiva, eikä jotain jonka pätevyys olisi tehdä jotain aivan muuta, mutta joka tarvitsee töitä rahan vuoksi.On hyvin hyvin vaikeaa olla liian kouluttautunut työnhakija. Se kuulostaa tyhmältä mutta todellisuus on sitä. [/quote] Mikä on "parempi" työ? Sulleko ei kelpaa siisti sisätyö jossa on paljon vastuuta, asiakkaita/asiakastapaamisia, prosessien kehittämistä ja jalkauttamista, suunnittelua, työnohjausta, projektinhallintaa jne.[/quote]

Kyllä kelpaisi. Mulle kelpaisi mikä tahansa tomistotyö tai opetustyö tai vastaava, mutta aina saa kuulla olevansa ylikoulutettu. Työnantajat pelkää että karkaa heti "parempiin" töihin. Niillä tarkoittavat varmaan omaa koulutusta vastaaviin töihin. En tiedä. En minä sitä sanaa ole keksinyt. Pelkäävät kuulemma ettei ylikoulutettu ole yhtä motivoitunut töihin kuin sellainen, jolla koulutus vastaa tarjottua työtä.

Vierailija
147/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan rahallisesti laskien niin kauan ei kannata opiskella täysin uutta alaa, kun ansiosidonnainen juoksee. Ja sen aikana tietysti jatkuvasti haetaan töitä, myös sellaisia jotka eivät suoraan vastaa aiempaa työkokemusta. Myös kaikki omaehtoinen työllistymistä edesauttava opiskelu, mihin työkkäri antaa luvan, on ainakin itselläni kuvioissa.

Jos lähtisin opiskelemaan perustutkintoa, niin kuukausituloina olisi 250 eur opintorahaa + 250 eur opintolainaa. Vaihtaisitko itse sen 2000 eur työttömyyskorvaukseen?

Vierailija
148/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä että moni mieskin on it-alalta hypännyt opiskelemaan hoitsuiksi. It-alalla Suomessa ei tule olemaan enää kaikille töitä. Se on selkee juttu se.

Vierailija
149/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni varmaan opiskelisi, jos oppisopimusjärjestelmä olisi paremmin räätälöity aikuisille. Olen itse tutkinut oppisopimuspaikkoja tarkkaan ja tullut siihen tulokseen, ettei niitä aikuisille pahemmin ole. Oppisopimus sopisi kuitenkin meille aikuisille paremmin, kun jostain pitäisi saada rahaa perheen elatukseen. Opiskelija voi asua solussa ja syödä nuudeleita, mutta näin vanhemmalla iällä se ei oikein toimi.

Vierailija
150/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 16:29"]

Näyttää siltä että moni mieskin on it-alalta hypännyt opiskelemaan hoitsuiksi. It-alalla Suomessa ei tule olemaan enää kaikille töitä. Se on selkee juttu se.

[/quote]

Itse asiassa viime aikoina on julkaistu useampikin artikkeli joiden mukaan esim. Intiassa teetetty työ tuleekin todellisuudessa kalliimmaaksi kuin kotimaassa teetetty (It-alalla). Eli trendi taitaa olla jatkossa se, että tärkeämmät hommat tehdään edelleen kotimaassa. Plus asiakaskontaktointi Intiasta ei oikein toimi ;)

Vierailija
151/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 16:21"]

Ap on siinä oikeassa, että akateeminen työtön voisi vaihtaa työttömyyden duunarin hommiin. Siitä olen eri mieltä, kannattaako näihin hommiin erikseen kouluttautua. Myyjän tai siivoojan työ ei ole niin vaikeaa, etteikö sitä oppisi parissa päivässä perehdytyksen kautta.

Olen itsekin akateeminen duunarin hommissa, sillä yhteiskuntamme ei pyöri, jollei kukaan tee töitä. Turha ylpeys pois ja hommiin!

[/quote]

Suoraan sanottuna vituttaa ankarasti nämä jotka sanovat että sinne töihin tuosta vain mennään.

[/quote]

Minä ainakin vain menin töihin. Ennen akateemista hörhöilyäni tai sen aikana en ollut hankkinut edes työkokemusta. Silti sain töitä parin kuukauden etsimisen jälkeen. Kannattaa laajentaa työnhakualuetta tai hakea monipuolisempia tehtäviä, jollei tärppää. Tietenkään muutto Ivaloon lehtimyyjäksi ei sovi 10-henkisen hankolaisen perheen yh-äidille, mutta en puhukaan näistä ääritapauksista.

Vierailija
152/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 16:21"]

[/quote]

[/quote]

Minä ainakin vain menin töihin. Ennen akateemista hörhöilyäni tai sen aikana en ollut hankkinut edes työkokemusta. Silti sain töitä parin kuukauden etsimisen jälkeen. Kannattaa laajentaa työnhakualuetta tai hakea monipuolisempia tehtäviä, jollei tärppää. Tietenkään muutto Ivaloon lehtimyyjäksi ei sovi 10-henkisen hankolaisen perheen yh-äidille, mutta en puhukaan näistä ääritapauksista.

[/quote]

Et vastannut kysymykseen, että entä jos vain ei kukaan palkaa, vaikka hakualueena olisi koko Suomi?

Miten sinne töihin siinä tapauksessa noin vain mennään? Useissa työpaikoissa ovet ovat lukossa tai aulassa vastassa on vahtimestarit. Menenkö marketin kassalle sanomaan, että väistäs vähän siitä mää tulen nyt tähän? Mitä luulet tapahtuvan? Häh?

Vierailija
153/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 16:08"]

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 16:04"]

"Lisään tähän että kyllä työtönkin töitä saa"

Saattaa saada joo. Eihän tuossa kommentissa sitä kielletty, etteivätkö työttömätkin voisi saada töitä, luojan tähden. :D Mutta kyllä se on ihan yleisesti tunnettua, että töissäkäyvä on työnantajalle kiinnostavampi rekrytoitava kuin työtön. 

Jotkut ei-akateemiset tuntuvat oikein nauttivan ja hekumoivan tällä akateemisten työttömyydellä, kun itsellä on ollut parempi tuuri työelämän suhteen. Mutta totuushan on, että kyllä se omaan koulutukseen panostaminen kannattaa edelleen, korkeakoulutettujen työttömyys on yhä huomattavasti vähäisempää kuin muiden.

[/quote]

Eli vähemmän koulutetuilla on vain tuuria? Työkokemuksella ei ole mitään tekemistä asian kanssa?

[/quote]

Tuuria oli saada se ensimmäinen työ, jonka kautta sitä kokemusta on päässyt kartuttamaan. Sillä vaikka se tuntuukin niin kivalta tuntea ylemmyyttä työllisyydestään, niin on siinä paljon tuuriakin mukana.

Vierailija
154/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 16:25"]

No ihan rahallisesti laskien niin kauan ei kannata opiskella täysin uutta alaa, kun ansiosidonnainen juoksee. Ja sen aikana tietysti jatkuvasti haetaan töitä, myös sellaisia jotka eivät suoraan vastaa aiempaa työkokemusta. Myös kaikki omaehtoinen työllistymistä edesauttava opiskelu, mihin työkkäri antaa luvan, on ainakin itselläni kuvioissa.

Jos lähtisin opiskelemaan perustutkintoa, niin kuukausituloina olisi 250 eur opintorahaa + 250 eur opintolainaa. Vaihtaisitko itse sen 2000 eur työttömyyskorvaukseen?

[/quote]

Tiesitkö, että nuo perustutkinnot kuuluvat myös omaehtoisen opiskelun piiriin? Toki kaikki alat eivät, mutta työllistymistä edistyvät tutkinnot kyllä. Miksi odottaisit että putoat pois ansiosidonnaiselta ennen opiskelun aloittamista, kun voit opiskella ansiosidonnaisen aikana? En ymmärrä.

Vierailija
155/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän moni tekeekin ja moni suunnittelee tekevänsä. Näin laman aikaan määrä varmasti kasvaa. Mutta eihän tuollaisia suuria päätöksiä ihan suin päin miettimättä tehdä. 

Miksi kaikki ihmiset eivät heti ratkaise kaikkia periaatteessa ratkaistavissa olevia ongelmiaan? 

Vierailija
156/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin toisinpäin: sairaanhoitajaksi akateemiseksi, eikä suinkaan hoitotieteelliseen. Toivottavasti ei tarvitse palata opintojen jälkeen takaisin vanhaan työhön..

Vierailija
157/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppohan se on alkaa duunariksi jos pääsee heti isille töihin. Mutta entä jos kouluttautuu eikä työllistykään? Siis jos on jo ikää eikä mitään aiempaa työkokemusta ns. duunaritöistä, niin mikä on todennäköisyys että palkataan? Vai ottavatko työnantajat ennemmin samaa paikkaa hakevan parikymppisen vastavalmistuneen? Veikkaan vahvasti jälkimmäistä.

Lähihoitajuus saattaa tosin olla poikkeus tästä.

Vierailija
158/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakaan ei ole mitään lahjoja niille aloille, joilla olisi työtä, tarkoitan siis hoitoalaa ja taloushallintoa, mistään teknisestä puhumattakaan. Olen surkea numeroiden kanssa enkä kestä koskea vieraisiin ihmisiin. En usko, että pääsisin edes lähihoitajan pääsykokeista läpi. Kaikella kunnioituksella miestäsi kohtaan - ei se kaikilta onnistu.

Vierailija
159/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka ette aio edes mitään yrittää niin oletteko valmiita olemaan vaikka loppuelämän työttömiä?

Vierailija
160/175 |
18.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajakouluun ei muuten nykyään ole kovin helppoa päästä. AP:lla on ihan sukupuolinen asenne muutenkin töihin:D

Toisakseen, mielestäni olisi ajanhukkaa maisterin opiskella vaikkapa siivoojaksi tai lähihoitajaksi. Suurin osa siitä työstä on niin simppeliä, että normaaliälyinen ihminen tajuaa sen ilman monen vuoden kouluakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi