MIllainen ihminen tervehtii milläkin sanalla?
Hei - yleispätevä, sitä voi käyttää melkein kaikki, ehkä ei niin nuorekas?
Moi - nuorekkaat ehkä (?)
Morjentes - Erikoisuuden tavoittelijat
Terve - harvinaisuus, en osaa sanoa
Laittakaa muutkin :D
Kommentit (68)
Suomenruotsalaisten naikkosten ja tytteleiden vähintään neljä oktaavia oletettua korkeammalta kilahtava tekopirteä "Hejjjjjjjjjjj" jaksaa järkyttää joka kerta. Tekisi mieli vedellä avokämmenellä molemmille poskille.
Vierailija kirjoitti:
Tervehdys sanoo sellainen, jolla on oma lehmä ojassa, toisin sanoen, joka haluaa sinulta jotain.
Tätä käytin meilikirjeenvaihdossa asiakkaille jotka eivät olleet niin tuttuja. Moi tai hei olisivat olleet yrityksen imagolle jotenkin sopimattomia. Tosin tutuille asiakkaille taas syvensivät asiakassuhdetta. Tarkkana piti olla. Puhekielessä välillä lisään mukaan ihmisen nimen esim. Moi Harri. Tämä tapauksesta riippuen.
Ärsyttää kun yrittää olla asiallinen asioidessaan jossain virastossa tai lääkärissä sanoen ”päivää” tai ”hei”, niin vastauksena tulee ”moi”. Vaikka asiakas suht nuori olisikin, niin ei sille tarvitse mitään omaa teinisanastoa olla.
- Hei, sanon sisätiloissa tai lähietäisyydeltä.
- Terve, sanon ulkotiloissa tai kauempaa, koska siinä on kovemmat konsonantit eli kuuluu selvemmin eikä huku muihin ääniin.
- Hyvää huomenta/päivää/iltaa, sanon silloin kun aion antautua keskusteluun tai menen jonkun kotiin.
Tykkään puhua aika kirjakielisesti. Poikkeuksena sitten tietyistä yhteyksistä tutut ihmiset, joille sanon mmmoro, mutta joiden kanssa en välitä jäädä juttelemaan.
Terve on yleisimmässä käytössä (ensimmäistä tavua painottaen), olen Pohjois-Savosta., Joskus on vedetty herneet nokkaan tervehtimisestä: "Mistäs tiedät, että minä olen terve?!" Vakavoo hommoo tuo tervehtiminen.