Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIllainen ihminen tervehtii milläkin sanalla?

Vierailija
16.04.2013 |

Hei - yleispätevä, sitä voi käyttää melkein kaikki, ehkä ei niin nuorekas?

Moi - nuorekkaat ehkä (?)

Morjentes - Erikoisuuden tavoittelijat

Terve - harvinaisuus, en osaa sanoa

Laittakaa muutkin :D

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terska =D

Vierailija
22/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama :)

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 08:02"]

Moilla ("Moooi!") yleensä tervehdin ystäviä esim. heidän tullessa meille. Sen jälkeen annan poskipusut. Lähtiessä "moikka", "moi moi" tai jopa "moido". T: Toisen polven helsinkiläinen, 35 v.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan terve! (lestadiolaiset)

Vierailija
24/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:32"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:25"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:22"]

minun korvaan kalskahtavat nuo: moro ja morjens, kuulostavat niin junttirahvailta. 

[/quote]

Niin niiden on tarkoituskin. Niillä korostetaan, että me emme kuulu beigeen pukeutuviin teeskentelijöihin.

[/quote]

minä yritän pukeutua siististi ja puhua mukavasti, että kanssaihmisten olisi mielyttävämpi kohdata minut, jos pukeudun ruman juntisti ja sanon moro, aihettaisin heille pahoinvointia, enkä halua tehdä niin

[/quote]

Pst. Todennäköisesti aiheutat pahoinvointia käytökselläsi joka tapauksessa, joten voit ihan vapaasti siirtyä sanomaan "moro" -haluat kuitenkin! ;) ja vaikka vetää ne mukavat verkkarit päälle! En tuomitse!

Vierailija
25/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä "moi" ei kyllä rajoitu vaan teinien sanaksi, vaan sitä käyttää ihan aikuisetkin. Stockallakin on tervehditty välillä sanomalla moi enkä tosiaankaan ole sitä mitenkään kummastellut :D

Vierailija
26/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereella käytetään myös ainakin näitä: termos, tereve, terse, terska. Hieman tuo viimeinen aina kuullessa hämmentää, mutta ihan tavallinen  tervehdys on, ei ole tarkoitettu mitenkään härskisti.

Itse käytän läheisille Moi, työpaikalla Huomenta, Terve, Päivää, kaupan kassoille vastaan joko Moi, Terve tai Hei riippuen siitä mitä he sanovat. Tosin täällä Tampereella joutuu usein itse tervehtimään kassaa ensin.

Vierailija
27/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No terveiset Savosta: kavereille moi, helou, puhelimessa aina no moi tai no morjesta (riippuu henkilöstä), heippa lähtiessä tai hei hei. Kaupankassalle ja virallisimmissa yhteyksissä hei. Terve myös puolitutuille.

T:Pohjoispohjalainen Savoon nuorena muuttanut 35-vuotias akka.

Vierailija
28/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä syntyjäänkin helsinkiläinen 36 v. perheenäiti sanoo yleensä "hei" ja aamuisin kaikille  "huomenta". Vanhuksille vähän tyypin ja tilanteen mukaan päivällä "hei" tai "päivää".

Joskus harvoin saatan sanoa "moi" joillekin tosi tutuille rennommassa tilanteessa. Ja silloin, kun toinen sanoo minulle ensin "moi", niin on luontevampaa vastata siihen samalla sanalla. Vaikka aika usein kyllä huomaan vastaavani hassusti moihin heillä.. Hei tulee niin automaattisesti.

Ikinä milloinkaan en sano "terve". Minun päässäni se on lokeroituu vanhemman mieshenkilön sanomaksi - joku naapurin Reijo voisi moikata ja huikata rehvakkaasti "terve". Ei tule mitenkään luontevasti minun suustani.

Vierailija
29/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tervehdin ainoastaan kavereita tai sukulaisia sanomalla moi. Kaupoissa tai muualla tuntemattomien kanssa moi on mun mielestä liian tuttavallinen, eli silloin sanon hei tai terve. Saattaa jopa särähtää korvaan, jos vaikka kaupassa joku myyjä sanoo moi.. Ehkä olen vanhanaikainen ikäisekseni (alle 30...). Ja olen Treelta.

Vierailija
30/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkaa moista, siksi valtan sita. Se kuulostaa rumalta varsinkin, jos siihen tulee nasaalinen vivahde. Hei on vahan muodollinen, juuri vaikka vahan tuntemattomammille. Terve on jotenkin paras.

Vierailija
31/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:46"]

Pst. Todennäköisesti aiheutat pahoinvointia käytökselläsi joka tapauksessa, joten voit ihan vapaasti siirtyä sanomaan "moro" -haluat kuitenkin! ;) ja vaikka vetää ne mukavat verkkarit päälle! En tuomitse!

[/quote]

tuttavapiirissäni pukeudutaan ja käyttäydytään fiksusti, meillä on hyvä henki ja viihdymme yhdessä

Vierailija
32/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsau muuntui joidenkin suussa tsaukki. 90-luvulla......

Vierailija
33/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakaspalvelussa:

Nuorehkoa tai rennon oloista asiakasta tervehdin usein "Moikka! Voisinkos olla avuksi?"

Aikuista, bisnesasiakasta tervehdin "Hei, kuinka voin auttaa?"

Molemmille lopuksi sama Kiitos, heihei! No nuorehkolle saatan sanoo kiitti, hei!

Vierailija
34/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:52"]

Tampereella käytetään myös ainakin näitä: termos, tereve, terse, terska. Hieman tuo viimeinen aina kuullessa hämmentää, mutta ihan tavallinen  tervehdys on, ei ole tarkoitettu mitenkään härskisti.

Itse käytän läheisille Moi, työpaikalla Huomenta, Terve, Päivää, kaupan kassoille vastaan joko Moi, Terve tai Hei riippuen siitä mitä he sanovat. Tosin täällä Tampereella joutuu usein itse tervehtimään kassaa ensin.

[/quote]

onneksi täällä Turussa myös tervehditään fiksummin

Vierailija
35/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon moi, hei, huomenta/päivää/iltaa riippuen tilanteesta.

Ikää 34, asunut melkein aina pk-seudulla.

Vierailija
36/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käyttämät:

Huomenta (töissä aamuisin kaikille)

Moi (kavereille)

Hei (esim. kaupan kassat, nuorille myös moi)

Terve (raksaäijät, sähköasentajat ym. miehet)

Skudaa (parille huumorintajuiselle kaverille)

Tere (sama kuin ed.)

Nuorena kun asuin Itä-Suomessa, siellä oli käytössä lähinnä terve, Helsingin serkut tulivat sinne moikkailemaan ja se oli kyllä ihan hesalaisten hienostelua se... Moi tuli itselleni käyttöön kun muutin pois maalta.

Vierailija
37/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Oulusta ja eilen sanoin "Morjentes" ja heti ihmettelin, että mistä se oikein tuli. Kuulostin jotenkin teennäiseltä omissa korvissa, vaikka itse sen sanoinkin.

Vierailija
38/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin täällä:

Moi - tuttavallinen ja ystävällinenkin, aika yleispätevä. En käyttäisi kuitenkaan työhaastastattelussa

Hei - astetta muodollisempi, jopa epäystävällinen, jos on siihen asti käyttänyt moita saman henkilön kanssa ja sitten yllättäen laittaa tuon tervehdykseksi vaikka sähköpostin alkuun.

Terve - käytän joskus, etenkin kun tapaan samassa taloyhtiössä asuvan vanhemman herran tai muitakin mieshenkilöitä, joiden kanssa ollaan sellisissa väleissä, että päätetään yhdessä yhteisistä asioista (yhtiökokous, taloyhtiö ym.). Sopii jotenkin tilanteeseen.

Morjens - kun miehen Tampereella asuva aikuinen poika tulee kylään, käytän tätä. Johtuu ehkä siitä, että poikakin käyttää :)

Helou - yleispätevä puolileikillinen tervehdys kavereiden kesken

Päivää - leikillisesti muodollinen tuttujen kesken samoinkuin ihan oikeasti muodollinen vakavammissa yhteyksissä

Heippa - en käytä - omassa kielenkäytössäni kuuluu samaan lässytyssarjaan kuin iskä ja äiskä, joita inhoan yli kaiken.

Vierailija
39/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ei minusta ole epaystavallinen. Miten joku voi muistaa, mika sana sulla on ollut joskus aiemmin s-postin alussa?

Vierailija
40/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moista... Miehet painottavat näin: Mmoi. Napakka oi. Naiset mooi (laiskasti) tai moii! ja silloin äänensävy on ylireippaantekopirteä ylä-ääni.