Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIllainen ihminen tervehtii milläkin sanalla?

Vierailija
16.04.2013 |

Hei - yleispätevä, sitä voi käyttää melkein kaikki, ehkä ei niin nuorekas?

Moi - nuorekkaat ehkä (?)

Morjentes - Erikoisuuden tavoittelijat

Terve - harvinaisuus, en osaa sanoa

Laittakaa muutkin :D

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 11:43"]

Hei ei minusta ole epaystavallinen. Miten joku voi muistaa, mika sana sulla on ollut joskus aiemmin s-postin alussa?

[/quote]

Kirjoittaja varmaan tarkoitti, että tilanteen mukaan voi olla epäystävällinenkin. Kyllä minä ainakin muistan hyvin, kenen kanssa olen hei- ja kenen kanssa moi-väleissä meilatessa, ja ymmärrän tuon pointin hyvin.

Vierailija
42/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei - käytän sitä yleensä aina kaikissa tilanteissa missä pitää tervehtiä

Päivää - ei juuri ole tarvetta sille, on liian virallinen jotenkin

Huomenta -aamuisin lähes kaikille kaikissa tilanteissa

Moi - en itse käytä sitä koskaan mutta vastaan moilla moi tervehdykseen kyllä. Joskin hei lipsahtaa siinäkin suustani helpommin.

Muita tervehdyksiä satunnaisesti ja tilanteen mukaan.

T. Syntyperäinen helsinkiläinen muualle muuttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi on kyllä kamala sana.

Vierailija
44/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 09:29"]

:D ai niin "tsau"kin oli joskus.. voi ei! :D

[/quote]

Eihän tuossa mitään ihmeellistä ole. On siis foneettisesti kirjoitettuna italian "ciao". Samalla tavallahan sitä käytetään helouta ja holaa ja muita helppoja tervehtimissanoja.

Vierailija
45/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanon yleensä "Hei" tai "Tervehdys". Nuorille saatan sanoa "Moi". Aamuisin "Huomenta" on luonteva, mutta muut aikasidonnaiset "Päivää" ja "Iltaa" tuntuvat vieraalta, niitä en käytä.

Syntynyt olen Itä-Suomesta, aikuisiän asunut Helsingissä.

Vierailija
46/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hola! kavereille joskus :D

Vierailija
47/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi yleisimmin käytössä, ystävällinen ja neutraali, Hei sellaisten kanssa joihin haluaa pitää etäisyyttä ja ns. alempiarvoisille

Vierailija
48/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla hei on sellaisille, joista ei tieda, millaista valimatkaa haluavat pitaa. Se jattaa toiselle mahdollisuuden pitaa etaisyytta.

Alempiarvoisia en edes tunne. Sellaisia ei ole olemassa. (Talla en tarkoita, etta he olisivat ilmaa. Tarkoitan, etten ajattele kenenkaan olevan sellainen.)

Vierailija
49/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys sanoo sellainen, jolla on oma lehmä ojassa, toisin sanoen, joka haluaa sinulta jotain.

Vierailija
50/68 |
17.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Onko hei nykyään muodollinen tapa tervehtiä. Voi jessus.

[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 10:00"]

Mä tervehdin ainoastaan kavereita tai sukulaisia sanomalla moi. Kaupoissa tai muualla tuntemattomien kanssa moi on mun mielestä liian tuttavallinen, eli silloin sanon hei tai terve. Saattaa jopa särähtää korvaan, jos vaikka kaupassa joku myyjä sanoo moi.. Ehkä olen vanhanaikainen ikäisekseni (alle 30...). Ja olen Treelta.

[/quote]

Vierailija
51/68 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän ehkä eniten moi, mutta en ikinä töissä. Moro ja morjens/morjensta töissä, ja aika usein myös moin sijasta. Hei jos kohteena on vanhus, tosin moikin menee.

Vierailija
52/68 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon aamuisin "huomenta", muuten yleensä "hei". Tutuille sanon "moi", paitsi sitten vanhemmille henkilöille "hei".

8-vuotias poikani sanoo jostain syystä "terve" :)

Olen päälle 30v nainen ja syntynyt Helsingissä.

Vierailija
53/68 |
24.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terppa.

Herne!!

Kuraa!

Aloha!

Hellöy!

Tsaukki taukit.

Heipsunkeipsun!

Heipputi.

Vierailija
54/68 |
21.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi on alunperin Helsinkiä ja leviää meidän yksipuolisen Helsinkikeskeisen median takia muualle

Vierailija
55/68 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere . 13-14 vuotiaan thai tyttöjen Twitter , pitääkö mieheltä olla kiveskarvat ajettuna pois. Sellaiset keskustelut Aasian tapaan . Terve tarkoittaa terveyttä siis toivottaa terveyttään toisille ketä tapaa tietysti tutuille ensin. Se tulee uudesta Jeesus testamentista että pysyt terveenä ja sielusikin menestyy. Toivotaan parasta on myös onnentoivotus toiselle toisen puolesta että kaikki olisi hyvin.Onnee sullekin ...toivotetaan onnea onnistumista hyvää toiselle menestystä. Hei tulee lyhenteenä sanoista pyhä pyhitys pyhyys ruotsin sanoja.Kristitty on pyhitetty Jumalan sanan kautta hengen kautta toivotetaan pyhyyttä pyhää hyvää lyhenteenä hei heippa heikunkeikun. Hela hoito kokonainen pyhyys. Mehän ollaan entistä latinaa meillä on latinalaisen Jeesus nasaretilaisen terveys ja onni heittoja .

Vierailija
56/68 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla oli joskus kauheita tervehdys vitsejä . Terve moro hei sulla seisoo mulla ei. Olipa Pispalan paska poliisi lause eikä tietoa onko Pispalassa koskaan ollut poliisia edes.Poliisia sanottiin koppalakki tai sinivuokko. Sinivuokot hoitaa sanottiin töissä kun joku kuoli.Siis potilas.Tai pappeja sanottiin mustapiru koska aina musta kaapu ja kuolleiden kanssa....😇🤣😂 Otti etukyttyrää kun joku kaatui siis nainen jos oli rinnat.Maitosäiliöt.Viralliset tervehdykset työssä on päivää huomenta mitä kuuluu miten voit kaikki hyvin iltaa yötä hyvää yötä Jeesus myötä muista aina lähetystyötä.

Vierailija
57/68 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moido . Morgon . On kyllä ruotsista .

T Italiasta on ciao. Zau ja zemppiä tsemppiä tsemppaa . Tzemppaa. Zembalot. Comprendo ,Capito meillä kapito. Venttaa vähän momento odota vähän . Italiaa. Espanjaa. Ootsä vähän Uno. Ykkönen italiaksi numero yksi . Uunoilee johtaa ykkösenä yksin. Tervehdys vedä käteen on ettei sua nyt onnista. Meillä sana hyvä englannista käännetty on good kutaa hyvää. Grattis tack meillä kiitos on tattis. Tattista vaan eipä kestä tattis.Joskus sanotaan tutut tapaa , kiva nähdä. Nice to see you . Nähdään taas . Mitä kuuluu how Are you ? Miten menee . Mitä teet . Miten voit on myös samoin tervehdys ja kysymys.How you doing.How do you do. Ihan samaa kuin muissakin kielissä. Salud terveys terve. Heil Saksassa pyhyys terveys terve . Liebe rakkaus te Amo amore rakkaus love. La Viva elämä Viva la Vita elämää meillä myös voidaan skoolata kippis elämälle. Jeesus elää mekin saamme elää. Otetaan maljat elämälle. Toivotaan onnea elämää hyvää oloa menestystä toiselle terveyttä ja vointia vointeja hyvää vointia .

Vierailija
58/68 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve ja morjens/moro eivät istu suuhuni ollenkaan, en osaa käyttää niitä. Sanon yleensä moi, joskus hei. Asiakaspalvelijat sanovat pääkaupunkiseudulla myös moi, ja jos joku sanoo hei, ajattelen sen olevan heillä käytössä 'vanhempia ihmisiä' varten. Joku heippa, heips, helou menevät satunnaisesti.

Vierailija
59/68 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahoi oli hetken muodissa muinoin, tuliko jostain tv-sarjasta?

Vierailija
60/68 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moe! Sanoo täällä Kainuussa "ikinuoret" kuusikymppiset.