Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
141/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät kai että kaikki ei koe helteitä tuollaisina? Ei minua ahdista, kuumota, väsytä ja mitä kaikkea tuossa listassasi nyt olikaan. Oikein miellyttävänä pidän lämpöisiä/kuumia kelejä.

Kivat sulle, ettet koe tuollaisia tuntemuksia. Kai myös ymmärrät, että tämä on osalle meistä todellisuutta ja jopa pahentaa tiettyjä sairauksia?

Joo, ymmärrän oikein hyvin. Mitäs nyt tehdään?

Vaadit multa ymmärrystä, mutta sulta ei saa kysyä samaa? Ja oikein hehkutat, kuinka et koe mitään ikäviä oireita.

Miten niin ei saa kysyä. Kysyit, ja vastasin :D Ja minkä minä sille voin etten saa ikäviä oireita. Sori siitä.

Miksi sitten pitää olla noin kylmä meitä kohtaan? Tämä vaan vahvistaa sitä kuvaa, että hellefanaatikot eivät edes kykene ymmärtämään sairaita.

Voi hyvänen aika😄 Minäkö se fanaattinen tässä olen...

Kyllä. Vastaat myös todella ilkeästi ja tylysti.

t. eri kirjoittaja

Vierailija
142/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helteet on ihania kun muutoin on aina kylmä. Ihana mennä ulos missä tahansa vaatteissa ja tietää että iholla on koko ajan lämmin mukava olo, vaikka olisi tuulista. Voi käyttää mitä tahansa vaatteita ja loikoilla auringonpaahteessa. Jos on liian kuuma, niin kylmä drinkki, varjoon, uimaan, tai tuuletin päälle. Kaikki nuo kivoja tuntemuksia.

Kylmyys on kauheaa. Pyöräillessä viima menee sisään takin kauluksesta, kädet jäätyy, hytisyttää, ja sisälläkin on semmoinen inhottava kalsea olo. Lämmin teemukikin jäähtyy hetkessä eikä auta kylmyyteen, ja toimistotöissä kädet ja nenänpää on jääkylmät. Kotona laitan termostaatin 22-23 asteeseen ja lämmitän sängynkin sähköpeitolla.

mikset laita termostaattia 24-25 asteeseen ja laita villasukkia jalkaan? Meillä on talvellakin ihan helposti asunnossa 25 tai 26 astetta lämmintä, jos lämmitetään normaalisti ja tehdään vaikka uunissa ruokaa. Lämmin teemuki ei kyllä jäähdy tuollaisessa lämpötilassa hetkessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät kai että kaikki ei koe helteitä tuollaisina? Ei minua ahdista, kuumota, väsytä ja mitä kaikkea tuossa listassasi nyt olikaan. Oikein miellyttävänä pidän lämpöisiä/kuumia kelejä.

Kivat sulle, ettet koe tuollaisia tuntemuksia. Kai myös ymmärrät, että tämä on osalle meistä todellisuutta ja jopa pahentaa tiettyjä sairauksia?

Mä ymmärrän, että tämä helle on joillekin piinallista, olen pahoillani. Mutta näitä harvoja päiviä kun mä nautin, en aio tuhlata syyllisyydentunteeseen siitä, että joillekin se on piinaa. Sehän olisi sama, kuin en voisi syödä ruokaa hyvällä omallatunnolla, koska jossain joku kuolee nälkään.

Sain tuosta vaan väheksyvän kuvan. Helle kun todistetusti Suomessa aiheuttaa paljon kärsimystä vanhuksille ja piikkejä sairaaloihin. Saat totta kai nauttia, mutta toivon, että ymmärrät meitä, joille tämä on fyysisesti ja henkisesti tuskallista aikaa. En tiedä, kokevatko helteen ystävät sitten muut vuodenajat tämmöisinä ja että pimeä, viileä huone on melkein ainoa paikka, missä on siedettävää olla. -ap

En väheksynyt. En ollenkaan. Mutta nämä on vaan ne muutamat päivät, kun mä oon ikään kuin kotonani Suomessa ja nautin. Mulla on lähipiirissä ihmisiä, joita murehdin ihan riittävästi, ei pysty olemaan koko Suomen omatuntona. Ei mun viihtyminen ole keneltäkään pois.

Miksette harkitse muuttoa lämpöiseen maahan, jos Suomessa tuntee olevansa kotona vain muutaman viikon? Mä kun nautin kaikista vuodenajoista, se on yksi syistä, miksi mä rakastan Suomea.

Suomi on ihan hyvä maa, ei mulla ole tarvetta muutta mihinkään. Jos mä nautin näistä vähistä päivistä onnessani, siis kysy on lyhyestä ajasta, niin miksi tästä syyllisyyttä pitäisi tuntea?

Ps. ethän sä nauti kaikista vuodenajoista, kesästä et selkeästi tykkää

Missä olen sanonut, etten pidä kesästä? Mä pidän kesästä, mutten helteistä. Mä nautin valon määrästä, heränneestä luonnosta, valoisista öistä ja kauniista vehreydestä. Kaikki kesät eivät ole Suomessa helteisiä eikä kaikki päivät täällä onneksi paahda kesälläkään se 30 astetta. Helle ja kesä on eri asioita. :)

Lisään vielä, etten pidä myöskään siitä osasta syksyä, kun ei ole puita lehdissä, muttei vielä luntakaan. Tää ei tarkoita kuitenkaan, etten pidä syksystä muuten. Sama kesän ja helteiden kanssa. Muuten mulle jokainen vuodenaika (kesäkin, jos ei oo liian kuuma) on tärkeä ja rakas omalla tavallaan.

Helle on ihan normaali osa kesää. Joskus niitä on enemmän ja joskus vähemmän. Pitää muistaa että helteet ei ole kenenkään syy, ei kukaan niitä tänne tilaa. Ihan turhaa kiukuta niille jotka niistä helteistä sitten tykkää kun sellaisia on.

Eihän tuossa lainaamassasi viestissä kiukuteltu lainkaan!

eri kirjoittaja sivusta

Vierailija
144/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän, että tämä helle on joillekin piinallista, olen pahoillani. Mutta näitä harvoja päiviä kun mä nautin, en aio tuhlata syyllisyydentunteeseen siitä, että joillekin se on piinaa. Sehän olisi sama, kuin en voisi syödä ruokaa hyvällä omallatunnolla, koska jossain joku kuolee nälkään.

Ei tarvitsekaan. Silti voi olla kohtelias eikä esim. jankata keskustelupalstalla tai livenä, että tämä kestää vain pari päivää, olet hölmö kun et nauti tai hehkuta sellaiselle henkilölle, jonka tiefät kärsivän helteestä tai todella inhoavan sitä.

t. ohis, joka tykkää lämmöstä mitta jonka lähipiirissä ja ystävissä on paljon sellaisia, jotka eivät tykkää. Emme koskaan riitele tästä asiasta.

Luepas se kysymys tuolta aloituksesta. Helteen inhoajat niin kuin sinä tähän ketjuun on tulleet mouhoamaan vaikka nyt ei ollut kyse teistä.

Vierailija
145/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä nautinko niin kovin siitä, kun on 32 lämmintä ja aika pienikin touhuilu auringossa saa heti sut punaiseksi kuumasta

Mutta minulle tällaisten päivien nämä aamut ja illat ovat todella mieleisiä. Tykkään molemmista eniten vuorokaudesta ja nytkin on ihanaa, kun tässä voi istua puutarhassa ja juoda aamukahvia, eikä kerrankin tuule yhtään ja tarkenee hyvin hihattomassa mekossa. Useimmat päivät vuodesta ovat sellaisia, että ulkona syömiseen/ kahvitteluun tarvitsee ensin pukeutua, sitten miettiä millä saa kaikki pysymään pöydässä tuulen vuoksi jne.

Kun kävin aamulla tänään pyöräilemässä, näin monia vanhuksia jotka olivat tulleet ulkoilemaan ja heillä oli ihan pitkät vaatteet päällä. Varmasti on myös niitä vanhuksia jotka yleensä aina palelevat ja nyt kerrankin saavat lämpöä. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että en ymmärtäisi sitä ,että monelle vanhukselle ( ja nuoremmallekin sairaalle) myöskin nämä kelit ovat terveysriski. Omassa lähipiirissäkin heitä löytyy.

Mitäpä luulet, miksi niitä vanhuksia näkyy ulkona vain aamulla eikä iltapäivällä nauttimassa "kerrankin" siitä kunnon lämmöstä? No juuri siksi, että aamu on näille ainoa mahdollinen aika ulkoilla. Pitkät vaatteet heillä on siksi, ettei tarvita aurinkorasvoja. Ja he tuskin mielellään mitään hellevaatteita pitävätkään. Se, että heillä on pitkähihaiset vaatteet, ei tarkoita, että he nauttisivat vielä lämpimämmästä. 

Koska monet vanhukset heräävät klo neljä aamusta ja klo 7.30 on heille keskipäivä :) Ja tosiaan heillä oli pitkät takit ja housut päällä ja lämmintä oli kuitenkin 24 astetta. Iloisina jutusteli yksikin mummo minulle, että on niin mukava nyt kun ei tarvitse palella. Mutta tottakai on myös heitä, jotka menevät aamusta ulos koska eivät voi mennä päivällä kuumuuden vuoksi.

Vierailija
146/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kesä on vaan parasta kun on hellettä koska voi uida ja nauttia kesästä. Muut ei oo kivoja koska syksyllä sataa vaan vettä ja on pimeää. Talvella pitää pukea sata kerrosta vaatetta ettei tuu kylmä. Kevät ihan ok mutta sillon ei ole vielä lämmin.

T. Poika 12v

Vierailija
147/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on minusta hyvin kuvailtu eri tuntemuksia. T. se jolla on aivovamma

Minäkin nautin lämmöstä iholla, mutta minulle se muuttuu jo alemmissa lämpötiloissa tuskaisen polttavaksi kuumuudeksi. Joillekin sellainenkin on nautittava tunne, minulle ei. Voin kyllä ymmärtää heitä jotka siitä nauttivat, koska muistan ajan jolloin itsekin nautin sellaisesta. Pystyn siis hyvin ymmärtämään sekä niitä jotka nauttivat kuumuudesta että niitä jotka kärsivät siitä.

Itselleni kylmyys on siitä helpompi, että siltä pystyy paremmin suojautumaan. Laittaa vain tarpeeksi vaatetta. Kun kuumuus menee tietyn rajan yli, mikään ei auta. Ainoa mikä auttaa on se, että pääsee pois sieltä viileämpään.

Vierailija
148/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ainakaan pääkaupunkiseudulla Suomessa ei ole koskaan ollut liian kuuma. En tiedä sitten jostain sisämaan kaupungeista, mutta meren läheisyydessä on aina niin kova ja kylmä tuuli, että se viilentää tehokkaasti. 

Parasta ns. helteessä (mielestäni alle 35 astetta ei ole vielä hellettä) on se, ettei tarvitse käyttää pipoa, hanskoja, toppavaatteita, kömpelöitä talvikenkiä. Pärjää kevyellä takilla ja vähemmällä varustuksella.

Olen asunut maassa, jossa lämpötila nousee kesällä yli viidenkymmenen ja sen kokemuksen perusteella suosittelen kaikille helteestä kärsijöille: peittäkää iho vilpoisella pitkähihaisilla/-lahkeisilla vaatteilla (luonnonmateriaalit!) ja päähän myös suojaksi huivi, lippis, hellehattu tms. Heti tulee paljon siedettävämpi olo kun iho ei kuumene eikä käristy. 

Et kai tosissasi väitä, että 20 tai 15 asteessakaan oikeasti käytät pipija, hanskoja toppavaatteita ja kömpelöitä talvikenkiä? Ja että yli 35 asteessa käytät kevyttä takkia? 

Ja minä en tarvitse mitään aurinkosuojaohjeita, kiitos vaan. Nyt puhutaan kuumuudesta eikä auringossa hengailusta. Se kuumuus kun tulee asuntoonkin, ja täällä ei kuules hellehattu helpota elämää yhtään. 

No kyllä 15 asteessa käytän kevvyttä pipoa tai ainakin sellaista pantaa korvien ympärillä. Samoin hanskat 15 asteessa, sillä Helsingin tuuli kylmentää. Yli 35 asteessa käytän myös takkia, juuri sen takia että haluan suojata ihoa auringolta. Yleensä kovillakin helteillä käytän laadukasta puuvillaista denim-takkia, sillä se blokkaa hyvin auringonsäteet. 

On totta, että Suomen asunnot sisältä ei ole rakennettu hellettä kestäviksi. Ei kenenkään ole kiva nukkua, jos sisälämpötila kohoaa vaikka 24 asteeseen. Monissa asunnoissa varmasti enemmän. Äärimmäiset sääilmiöt tulevat luultavasti lähiaikoina lisääntymään, joten olisi hyvä jos taloja rakennettaessa otettaisiin viilennysmahdollisuudet huomioon. Kun muutin takaisin Suomeen kuumasta maasta, kiinnitin automaattisesti asuntoa valitessani huomiota myös siihen, miten sen saa viilenettyä helteillä. Valitsin talon, jossa ikkunat ovat pohjoiseen ja on lasitettu parveke. Parvekkeelle olen asentanut isokokoisen ilmanviilentimen, joka toimii siis veden avulla. Eli koska viilennin on sijoitettu parvekkeen oviaukkoon, se toimii paljon paremmin kuin sisällä oleva ilmanviilennin. Maksoi pari sataa euroa muistaakseni muutama vuosi sitten Gigantista. 

Vierailija
149/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helteet on ihania kun muutoin on aina kylmä. Ihana mennä ulos missä tahansa vaatteissa ja tietää että iholla on koko ajan lämmin mukava olo, vaikka olisi tuulista. Voi käyttää mitä tahansa vaatteita ja loikoilla auringonpaahteessa. Jos on liian kuuma, niin kylmä drinkki, varjoon, uimaan, tai tuuletin päälle. Kaikki nuo kivoja tuntemuksia.

Kylmyys on kauheaa. Pyöräillessä viima menee sisään takin kauluksesta, kädet jäätyy, hytisyttää, ja sisälläkin on semmoinen inhottava kalsea olo. Lämmin teemukikin jäähtyy hetkessä eikä auta kylmyyteen, ja toimistotöissä kädet ja nenänpää on jääkylmät. Kotona laitan termostaatin 22-23 asteeseen ja lämmitän sängynkin sähköpeitolla.

Äh, lainaus jäi äskeisestä pois, viittasin tähän :)

T. se jolla on aivovamma

Vierailija
150/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helle on ihanaa! Nautin lämmöstä ja valosta. Tarkenee olla ulkona yötä myöten. Minulle ei tule huono olo, hiki toki liikkuessa, mutta ei se haittaa. Suomessa on tosi vähän ja harvoin oikeaa hellettä, nytkin näyttää siltä, että tämä ilo loppuu ensi viikolla. :(

Pidän myös muista vuodenajoista, mutta se nykyinen puoli vuotta kestävä jatkuva sade, kura, loska ja pimeys ei ole vuodenaika, se on helvetti. Kunnon pakkastalvet on ihan yhtä ihania kuin kunnon hellekesät. Toivottavasti molempia riittää tulevaisuudessakin.

Vierailija
151/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä nautinko niin kovin siitä, kun on 32 lämmintä ja aika pienikin touhuilu auringossa saa heti sut punaiseksi kuumasta

Mutta minulle tällaisten päivien nämä aamut ja illat ovat todella mieleisiä. Tykkään molemmista eniten vuorokaudesta ja nytkin on ihanaa, kun tässä voi istua puutarhassa ja juoda aamukahvia, eikä kerrankin tuule yhtään ja tarkenee hyvin hihattomassa mekossa. Useimmat päivät vuodesta ovat sellaisia, että ulkona syömiseen/ kahvitteluun tarvitsee ensin pukeutua, sitten miettiä millä saa kaikki pysymään pöydässä tuulen vuoksi jne.

Kun kävin aamulla tänään pyöräilemässä, näin monia vanhuksia jotka olivat tulleet ulkoilemaan ja heillä oli ihan pitkät vaatteet päällä. Varmasti on myös niitä vanhuksia jotka yleensä aina palelevat ja nyt kerrankin saavat lämpöä. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että en ymmärtäisi sitä ,että monelle vanhukselle ( ja nuoremmallekin sairaalle) myöskin nämä kelit ovat terveysriski. Omassa lähipiirissäkin heitä löytyy.

Mitäpä luulet, miksi niitä vanhuksia näkyy ulkona vain aamulla eikä iltapäivällä nauttimassa "kerrankin" siitä kunnon lämmöstä? No juuri siksi, että aamu on näille ainoa mahdollinen aika ulkoilla. Pitkät vaatteet heillä on siksi, ettei tarvita aurinkorasvoja. Ja he tuskin mielellään mitään hellevaatteita pitävätkään. Se, että heillä on pitkähihaiset vaatteet, ei tarkoita, että he nauttisivat vielä lämpimämmästä. 

Koska monet vanhukset heräävät klo neljä aamusta ja klo 7.30 on heille keskipäivä :) Ja tosiaan heillä oli pitkät takit ja housut päällä ja lämmintä oli kuitenkin 24 astetta. Iloisina jutusteli yksikin mummo minulle, että on niin mukava nyt kun ei tarvitse palella. Mutta tottakai on myös heitä, jotka menevät aamusta ulos koska eivät voi mennä päivällä kuumuuden vuoksi.

No entä sitten? Jos nämä haluaisivat lämpöä, kyllä he silti voisivat mennä sinne ulos silloin iltapäivälläkin (oli se sitten heidän rytmissään mikä päivänaika tahansa). Vai väitätkö, että he menevät nukkumaan kahdelta iltapäivällä? 

Vierailija
152/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ainakaan pääkaupunkiseudulla Suomessa ei ole koskaan ollut liian kuuma. En tiedä sitten jostain sisämaan kaupungeista, mutta meren läheisyydessä on aina niin kova ja kylmä tuuli, että se viilentää tehokkaasti. 

Parasta ns. helteessä (mielestäni alle 35 astetta ei ole vielä hellettä) on se, ettei tarvitse käyttää pipoa, hanskoja, toppavaatteita, kömpelöitä talvikenkiä. Pärjää kevyellä takilla ja vähemmällä varustuksella.

Olen asunut maassa, jossa lämpötila nousee kesällä yli viidenkymmenen ja sen kokemuksen perusteella suosittelen kaikille helteestä kärsijöille: peittäkää iho vilpoisella pitkähihaisilla/-lahkeisilla vaatteilla (luonnonmateriaalit!) ja päähän myös suojaksi huivi, lippis, hellehattu tms. Heti tulee paljon siedettävämpi olo kun iho ei kuumene eikä käristy. 

Et kai tosissasi väitä, että 20 tai 15 asteessakaan oikeasti käytät pipija, hanskoja toppavaatteita ja kömpelöitä talvikenkiä? Ja että yli 35 asteessa käytät kevyttä takkia? 

Ja minä en tarvitse mitään aurinkosuojaohjeita, kiitos vaan. Nyt puhutaan kuumuudesta eikä auringossa hengailusta. Se kuumuus kun tulee asuntoonkin, ja täällä ei kuules hellehattu helpota elämää yhtään. 

No kyllä 15 asteessa käytän kevvyttä pipoa tai ainakin sellaista pantaa korvien ympärillä. Samoin hanskat 15 asteessa, sillä Helsingin tuuli kylmentää. Yli 35 asteessa käytän myös takkia, juuri sen takia että haluan suojata ihoa auringolta. Yleensä kovillakin helteillä käytän laadukasta puuvillaista denim-takkia, sillä se blokkaa hyvin auringonsäteet. 

On totta, että Suomen asunnot sisältä ei ole rakennettu hellettä kestäviksi. Ei kenenkään ole kiva nukkua, jos sisälämpötila kohoaa vaikka 24 asteeseen. Monissa asunnoissa varmasti enemmän. Äärimmäiset sääilmiöt tulevat luultavasti lähiaikoina lisääntymään, joten olisi hyvä jos taloja rakennettaessa otettaisiin viilennysmahdollisuudet huomioon. Kun muutin takaisin Suomeen kuumasta maasta, kiinnitin automaattisesti asuntoa valitessani huomiota myös siihen, miten sen saa viilenettyä helteillä. Valitsin talon, jossa ikkunat ovat pohjoiseen ja on lasitettu parveke. Parvekkeelle olen asentanut isokokoisen ilmanviilentimen, joka toimii siis veden avulla. Eli koska viilennin on sijoitettu parvekkeen oviaukkoon, se toimii paljon paremmin kuin sisällä oleva ilmanviilennin. Maksoi pari sataa euroa muistaakseni muutama vuosi sitten Gigantista. 

Edelleen puhutaan tarkenemisesta eikä auringolta suojautumisesta. Jos kotonasi on yli 35 astetta, pidätkö takkia että tarkenet? Tai auttaako se hellehattu siellä kotisohvalla?Juu, ei auta.

On naurettavaa selittää, että on ihanaa, kun kerrankin tarkenee yli 35 asteessa, mutta sitten heti perään kuitenkin todeta, että juu, on kamalaa jos asunnossa on yli 24 astetta. miten sinä siellä kotona pystyt elämään ja nukkumaan ilman pipoa ja hanskoja, kun et tarkene ilman takkia alle 35 asteessa? 

Vierailija
153/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla shortsit jalkaan ja ulos. Aamut on ihanan lämpimiä. Iltapäivällä voi mennä vaikka vesille tai nauttia lounasta varjossa. Ihmisiä on jokapaikka täynnä eikä jokainen nötkötä neljän seinän sisällä. Järvivesi vilvottaa kivasti. Illalla elämä ulkona jatkuu ja on mukava lämpötila kun aurinko laskee. On myös kaunista. Meillä on Suomessa näitä päiviä vain kymmenkunta vuodessa. Ei ole vara valittaa. Jos keskipäivän kuumuus tekee tuskaa, aina voi hakeutua viileisiin paikkoihin kuten ostoskeskukseen, hankkia kotiin viilentävän laitteen tms. Se ilo mikä on ihmisissä, sen näkeminen on parasta. Ja jätskikin maistuu hyvälle.

Vierailija
154/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen puhutaan tarkenemisesta eikä auringolta suojautumisesta. Jos kotonasi on yli 35 astetta, pidätkö takkia että tarkenet? Tai auttaako se hellehattu siellä kotisohvalla?Juu, ei auta.

On naurettavaa selittää, että on ihanaa, kun kerrankin tarkenee yli 35 asteessa, mutta sitten heti perään kuitenkin todeta, että juu, on kamalaa jos asunnossa on yli 24 astetta. miten sinä siellä kotona pystyt elämään ja nukkumaan ilman pipoa ja hanskoja, kun et tarkene ilman takkia alle 35 asteessa? 

Nukkuminen on eri asia. Ihminen nukkuu paremmin viileässä kuin lämpimässä. Päivällä asunnossa saa omasta puolestani olla lämpimämpää mutta yöksi on hyvä laskea lämpötilaa. Käynnistän ilmanviilentimen vasta tuntia ennen nukkumaanmenoa. Ja mielestäni ulkosalla joku 35 astetta yhdistettynä peittävään vaatetukseen on ihan miellyttävä. 

Vierailija
155/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamulla shortsit jalkaan ja ulos. Aamut on ihanan lämpimiä. Iltapäivällä voi mennä vaikka vesille tai nauttia lounasta varjossa. Ihmisiä on jokapaikka täynnä eikä jokainen nötkötä neljän seinän sisällä. Järvivesi vilvottaa kivasti. Illalla elämä ulkona jatkuu ja on mukava lämpötila kun aurinko laskee. On myös kaunista. Meillä on Suomessa näitä päiviä vain kymmenkunta vuodessa. Ei ole vara valittaa. Jos keskipäivän kuumuus tekee tuskaa, aina voi hakeutua viileisiin paikkoihin kuten ostoskeskukseen, hankkia kotiin viilentävän laitteen tms. Se ilo mikä on ihmisissä, sen näkeminen on parasta. Ja jätskikin maistuu hyvälle.

mitä ihmeen järvivesiä ja varjoisia lounaita tai viileitä ostoskeskuksia töissä muka on? Ja tuokin on omituinen väite, että on mukava lämpötila kun aurinko laskee? No entä ne 22 muut päivän tuntia, jolloin aurinko mollottaa taivaalla ja tekee elämisestä mahdotonta. 

Kyllä todellakin on vara valittaa, miksei olisi. Ja viilentävistä laitteista voit mennä kurkkaamaan noihin viilennysketjuihin, miksi se ei ole kaikille ratkaisu. 

Vierailija
156/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nukkuminen on eri asia. Ihminen nukkuu paremmin viileässä kuin lämpimässä. Päivällä asunnossa saa omasta puolestani olla lämpimämpää mutta yöksi on hyvä laskea lämpötilaa. Käynnistän ilmanviilentimen vasta tuntia ennen nukkumaanmenoa. Ja mielestäni ulkosalla joku 35 astetta yhdistettynä peittävään vaatetukseen on ihan miellyttävä. 

No niin, eli ihan höpöpuhetta sitten tuo sinun "alle 35 asteessa ei oikein ilman pipoa tarkene". 

Vierailija
157/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No entä sitten? Jos nämä haluaisivat lämpöä, kyllä he silti voisivat mennä sinne ulos silloin iltapäivälläkin (oli se sitten heidän rytmissään mikä päivänaika tahansa). Vai väitätkö, että he menevät nukkumaan kahdelta iltapäivällä? 

En väitä, kerroin vain, että kaikki vanhukset eivät ahdistu helteestä. Ja kerroin myös, että on paljon heitä, joille tällainen keli on hankala ja jopa terveydelle vahingollinen. En minä halunnut riitaa ja väittelyä tästä aiheesta.

Vierailija
158/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin harvoin helle! On pikemminkin normaalia, että koko kesä kuljetaan nahkatakissa sontsa kainalossa ja ehkä pari kertaa on niin lämmin päivä, että pääsee biitsille. 

Vierailija
159/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaamulla voi hakea postit paljasjaloin mekko päällä ja juoda aamukahvin kuistilla ennenkuin iltapäivän aurinko siirtyy paistamaan siihen. Lapsille ei tarvitse tunkea kymmeniä vaatteita, kunhan heittää aurinkorasvat ja hellemekot. Koska piha on suojaisa, lapset ovat usein nakuina ja me kastelemme heitä puutarhaletkuilla, erityisen kivaa heistä on sitten mennä märkinä nakupelleinä pomppimaan trampalle :D

Mies grillaa lähes joka päivä ja minä teen salaatteja. Syömme ulkona, puun alla.  Jos lähdemme asioille otamme pyörät, mukavammat kuin  auto joka on näillä keleillä lähinnä liikkuva sauna.

Vierailija
160/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väitä, kerroin vain, että kaikki vanhukset eivät ahdistu helteestä. Ja kerroin myös, että on paljon heitä, joille tällainen keli on hankala ja jopa terveydelle vahingollinen. En minä halunnut riitaa ja väittelyä tästä aiheesta.

Ok. Ajattelin vain, että sinulla oli käsitys, että vanhukset tykkäävät helteestä, koska aamulla viileämmässä pitävät pitkähihaisia vaatteita. Eikä sillä, kyllähän minäkin voin myöntää, että varmasti on vanhuksiakin, joille tämä ei ole ongelma.