Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?
Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.
Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?
Kommentit (649)
Vierailija kirjoitti:
Näistä muutamasta hellepäivästä valittaminen on ihan naurettavaa, kun suurin osa maapallon väestöstä asuu alueilla, joissa lämpötila kohoaa 40 asteeseen tai ylikin. Eikä joillain Aasian tai Afrikan köyhillä ole ilmastointeja sun muita. Suomessakin kannattaa vaan totutella lämpimiin säihin. Enemmän ihmetelen niitä, jotka eivät valittamatta kestä muutamaa kesäpäivää!
Minä ihmettelen aikuista, joka ei tajua, että ihmiset kestävät hellettä eri tavalla mm. sairauksien vuoksi. Onko tällainen ihminen sivistymätön vai ihan vaan typerä, kun hän ri tätä yksinkertaista asiaa tajua?
Itse tykkään kun on alle 25 astetta varjossa ja kuiva ilma.
En tykkää helteistä, mutta nekin menee kunhan vaan eivät kestä viikkokaupalla yhteen menoon ja ilma on kuiva kuten ainakin täällä Vantaalla on nyt ollut.
Korkea ilmankosteus helteellä on ällöttävää. Viime viikolla oli 26-27 astetta ja kosteaa ja ilma tuntui paljon tukalammalta kuin nyt yli 30 asteessa kun on kuivaa. Jopa asunnossa tuntui eilen miellyttävältä ja sai nukuttua hyvin vaikka makuuhuoneessa on 29 astetta lämmintä. Viime viikolla oli vaikea saada unta nihkeissä lakanoissa vaikka lämpöä oli pari astetta vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Näistä muutamasta hellepäivästä valittaminen on ihan naurettavaa, kun suurin osa maapallon väestöstä asuu alueilla, joissa lämpötila kohoaa 40 asteeseen tai ylikin. Eikä joillain Aasian tai Afrikan köyhillä ole ilmastointeja sun muita. Suomessakin kannattaa vaan totutella lämpimiin säihin. Enemmän ihmetelen niitä, jotka eivät valittamatta kestä muutamaa kesäpäivää!
Millä tavalla tämä juttu, että suurin osa ihmisistä asuu lämpimillä alueilla vaikuttaa siihen, että minun henkilökohtainen lämmönsietokykyni on heikentynyt valtavasti sairauksien vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Tarkenee pukeutua miten huvittaa, ihana harrastaa liikuntaa, ei palella, ihanasti saa energiaa auringosta ja lämmöstä, kaikki hyvin.
Ei huonoja puolia helteissä lainkaan.
Helteessä on valtavasti huonoja puolia, sinä et vain ajattele niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä yleensä palelen aina, joten nyt nautin kun kerrankin ei ole kylmä! Voi mennä vähissä vaatteissa lenkille illallakin, lämpö hellii paljasta ihoa. Meillä päin ei ole hyttysiä eikä paarmoja, joten siitä ei ole huolta. Iho tottuu nopeasti aurinkoon. Tulee mieleen etelän maat ja elo siellä.
Milloin Suomessa on tarkalleen ottaen ollut kylmä? :D Täällä koin viime talvena lähinnä muutaman kovan pakkaspäivän ja niistäkin selvisi hyvin, kun pukeutui oikein. Kaikkien ihoa aurinko ei helli, vaan se palaa herkemmin osalla ja altistaa näin esim. syöville. Kuten mulla. Se on esim. ihotyypistä kiinni. -ap
Siis hanskoja on pidettävä, jos lämpötila laskee alle +10. Jos et pidä ne on aivan jäässä ja jäätyneiden sormien kipu on pahinta. Mielestäni kaikki alle +20 on kylmää. Eli Suomessa on kylmä noin 9kk vuodesta. Alapeukuttakaa vaan, se ei tee kylmästä lämmintä vaikka kuinka haluaisin.
En ymmärrä miten jotkut eivät voi ymmärtää, että täällä on ihmisiä jotka kärsivät Suomen kylmyydestä syksystä kevääseen ja oikeasti palelevat jatkuvasti poislukien helteet. Kylmät kesät on pahin pettymys.
Anteeksi minusta se ei ole ollenkaan niin suuri ongelma, että joudut talvisin ja syksyisin käyttämään hanskoja ja pitkähihaisia vaatteita ym. Verrattaessa siis helteen aiheuttamiin terveysongelmiin.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lämpöhän se on, mikä helteessä viehättää. Ei lämmin luita riko, sanotaan.
Kroonisesta kivusta kärsivänä vihaan tätä sanontaa. Lämpö vain pahentaa kipuja.
Sinulla.
Ei todellakaan ainoastaan minulla. Se on hyvin yleistä.
Nuoret naiset joilla nätti kroppa; saavat esitellä itseään ja nauttivat kun päät pyörii ku poranterät ympärillä.
Kannattais muistaa että se kroppa näivettyy nopeasti ja jos elämä on pyörinyt oman kroppansa ympärillä, on masennus suuri kun ikää tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät kai että kaikki ei koe helteitä tuollaisina? Ei minua ahdista, kuumota, väsytä ja mitä kaikkea tuossa listassasi nyt olikaan. Oikein miellyttävänä pidän lämpöisiä/kuumia kelejä.
Kivat sulle, ettet koe tuollaisia tuntemuksia. Kai myös ymmärrät, että tämä on osalle meistä todellisuutta ja jopa pahentaa tiettyjä sairauksia?
Mä ymmärrän, että tämä helle on joillekin piinallista, olen pahoillani. Mutta näitä harvoja päiviä kun mä nautin, en aio tuhlata syyllisyydentunteeseen siitä, että joillekin se on piinaa. Sehän olisi sama, kuin en voisi syödä ruokaa hyvällä omallatunnolla, koska jossain joku kuolee nälkään.
Ei tarvitsekaan. Silti voi olla kohtelias eikä esim. jankata keskustelupalstalla tai livenä, että tämä kestää vain pari päivää, olet hölmö kun et nauti tai hehkuta sellaiselle henkilölle, jonka tiefät kärsivän helteestä tai todella inhoavan sitä.
t. ohis, joka tykkää lämmöstä mitta jonka lähipiirissä ja ystävissä on paljon sellaisia, jotka eivät tykkää. Emme koskaan riitele tästä asiasta.
Luepas se kysymys tuolta aloituksesta. Helteen inhoajat niin kuin sinä tähän ketjuun on tulleet mouhoamaan vaikka nyt ei ollut kyse teistä.
Sinä nyt ymmärsit minun viestini ihan väärin. Luepa se uudelleen. En ole mouhottanut mistään, tuo oli ensimmäinen viestini ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko jollakulla kylmä jos on +22? Miksi vain helteillä tarkenee ja voi uida ja käyttää shortseja?
Kyllä, jos on pientäkään tuulenvirettä.
22 on normaali sisälämpötila vuoden ympäri. Omassa asunnossa on vähän enemmänkin, mutta tuo on ihan tavallinen lämpötila suomalaiskodeissa, ei mitenkään erityisen lämmin. Ja tuo on se lämpötila, jossa useimmat meistä pukeutuvat vuoden ympäri pitkiin housuihin ja pitkähihaiseen paitaan. Miten kesällä kun siihen yhdistää kylmää tuulta, tämä lämpötila muuttuisi yhtäkkiä sortsikeliksi? En käsitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen aikuista, joka ei tajua, että ihmiset kestävät hellettä eri tavalla mm. sairauksien vuoksi. Onko tällainen ihminen sivistymätön vai ihan vaan typerä, kun hän ri tätä yksinkertaista asiaa tajua?
Samoin!
Minkälainen ihminen ei ymmärrä sitä että tuuli, sade ja kylmyys on helvettiä joillekin?? Kivut on tapissaan 11kk vuodessa eikä toivoakaan muuttaa pois vielä muutamaan vuoteen
Oletko vain sivistymätön vai tyhmä? 11kk on paljon pahempi kuin 1!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin!
Minkälainen ihminen ei ymmärrä sitä että tuuli, sade ja kylmyys on helvettiä joillekin?? Kivut on tapissaan 11kk vuodessa eikä toivoakaan muuttaa pois vielä muutamaan vuoteen
Tämä kestää kauemmin kuin kuukauden. Minähän todellakin ymmärrän. En minä vähättele kylmyyttä ja kehota nauttimaan siitä, iloitse muiden kärsimyksistä tai anna laihdutusvinkkejä. Kuinkahan moni helteen ystävä toimii näon?
Tulee sellanen ihana loman tunnelma, vaikka en edes ole vielä lomalla. Kun vielä illallakin on valoisaa ja lämmintä, on kuin vuorokaudessa olisi enemmän tunteja. Ymmärrän ettei helle ole nautinto, jos sitä ei pääse mihinkään pakoon. Meillä on kuitenkin toimiva ilmastointi työpaikalla, ja myös kodin saamme hyvin viilennettyä. Suorassa auringossa en itsekään viihdy kovin pitkiä aikoja kerralla, mutta varjossa on ihana istuskella ja nauttia kesästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin!
Taisit itse olla ko. kirjoittaja, jonka viestiin kommentoimasi henkilö vastasi. Jos luit kyseisen viestin, esim .ensimmäisen lauseen, niin missä tässä ketjussa hellettä inhoavat ovat kirjoitelleet muka vastaavia hölmöyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin!
Ai onko täällä kommentoitu, että joku ei ymmärrä, miten aikuiset ihmiset voivat valittaa kylmyydestä. Ei. No sitähän minäkin. Jos joku kirjoittaisi näin, niin minusta se olisi ihan yhtälailla typerää.
Kerrankin mulla ei ole kylmä! Kerrankin voin olla Suomessa haikailematta muuttoa jonnekin Meksikoon. Kerrankin voin pitää kevyitä vaatteita. Aaah, ihanaa! Aurinko paistaa ja on lämmintä, jeah!
Ja siis mulla on yleensä aina kylmä ja inhoan Suomen ylipitkää talvea. Ei mulla ole nyt yhtään tukalaa ja hikistä, kuten ap luettelit. Ei tarvi juoda tai rampata suihkussa. Ihan samaan tapaan elelen kuin talvella, mutta vähemmissä vaatekerroksissa.
Jotkut tykkää olla nihkeitä koko ajan ja hikoilla 24h , Huvinsa kullakin.
Kerrankin ei tarvitse palella. Myös oman reuman kanssa lämpö auttaa kipuihin, monta viikkoa nyt jo ollut suht kivutonta aikaa. Ei myöskään iho ole enää verillä ja kuivana niin että kipeää käy. Nenästä ei koko ajan valu räkä, veri eikä pihalla pyöräily käy keuhkoihin.
Ihanaa käydä aamulla juoksemassa. Ihanaa myös lähteä lasten kanssa ulos, kun ei tarvitse pukea eka lapsia ja sitten itseä, tarvii vain laittaa kengät jalkaan.
Käytän vain luonnonkuituja vaatteissa, niin ei hierrä vaatteet päällä. Kaikista kuumimpana aikana, eli klo 12-15 ollaan yleensä sisällä syömässä, lepäämässä ja vaikka lukemassa.
Ihana käydä uimassa. Ihana kun ei ole koko ajan pimeä, kylmä ja ankea. Tuntuu että kerkeää tehdä päivässä enemmän.
^Niin en minäkään ole koko aikaa hikinen ja nihkeä. Juon ihan normaalin määrän vettä mitä juon talvellakin. Ei heikota.
Vierailija kirjoitti:
Kerrankin ei tarvitse palella. Myös oman reuman kanssa lämpö auttaa kipuihin, monta viikkoa nyt jo ollut suht kivutonta aikaa. Ei myöskään iho ole enää verillä ja kuivana niin että kipeää käy. Nenästä ei koko ajan valu räkä, veri eikä pihalla pyöräily käy keuhkoihin.
Ihanaa käydä aamulla juoksemassa. Ihanaa myös lähteä lasten kanssa ulos, kun ei tarvitse pukea eka lapsia ja sitten itseä, tarvii vain laittaa kengät jalkaan.
Käytän vain luonnonkuituja vaatteissa, niin ei hierrä vaatteet päällä. Kaikista kuumimpana aikana, eli klo 12-15 ollaan yleensä sisällä syömässä, lepäämässä ja vaikka lukemassa.
Ihana käydä uimassa. Ihana kun ei ole koko ajan pimeä, kylmä ja ankea. Tuntuu että kerkeää tehdä päivässä enemmän.
Tuo ihojuttu on mielenkiintoinen. Itselläni kuumuus pahentaa ihon kuivumista ja kutinaa. Iholla on punaisia, hilseileviä, vereslihalla olevia läiskiä. Kutina estää mm. nukkumasta kunnolla ja mikään rasvaus ei tunnu auttavan. Kivuista kysyisin ihan mielenkiinnosta, että te, jotka olette saaneet apua kipuihin lämmöstä niin oletteko saaneet apua muuhun kuin reumakipuihin.
tästäkin on näköjään niin eri kokemukset, kun minun mielestä on kymmenen kertaa työläämpää laittaa lapsille parin tunnin välein sitä tahmeaa aurinkorasvaa likaiselle hikiselle iholle ja tarjota jatkuvasti juomista ja tarkistaa pysyykö se hellehattu päässä, kuin heittää vain aamulla päälle joku huppari.