Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
641/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hommaa hyvä ihminen Thermacell. Loppuu se hyttysten pelkääminen.

Sehän on myrkkyä ja vedetty markkinoilta!

Ei ole vedetty markkinoilta.

Vierailija
642/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun kerrankin tarkenee. Voi olla vähissä vaatteissa. Sitä paitsi asunnossani on mukavan lämmintä vain helteellä, muulloin joudun aina pitämään sisällä villasukkia ja villatakkia ja nukkumaan pipo päässä.

Asutko jossain läävässä jossa ei voi säätää asunnon lämpötilaa?

Meillä on tiilitalo ja se on kyllä kesällä kylmä, jos ei ole ulkona helle niin että talo lämpiää sisältä, kun kesällä ei ole lämpö päällä.

En ole tuo, jolle vastasit,mutta minustakin on ihnanaa, kun kerrankin tarkenee iman villasukkia ja villapaitaa.  kesällä kuuluu olla lämmin eli siis helle. Suomessa saa kyllä palella ihan tarpeeksi ainakin 10 kuukautta. Voi kun edes kesällä tarkenisi, eli ainakin se +25C. 

Mutta kun sekään ei Suonen kesässä ole varma, joskus saa palella koko kesänkin :(

Toivon, että Suomessakin olisi edes kesät takuu lämpimiä. Aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteestä tulee kiimainen olo, rinnat alkaa täyttyä, paikat kostua... Joka kerta, ja koko hellepäivän... ja Mikä ois parempaa kuin luonnon helmassa yhtyminen kaipaamaansa mieheen ja sen jälkeen pulahtaa järveen iltapäivän auringossa...

Vierailija
644/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 175cm 68kg mies ja 30 asteen ulkolämpötila on juuri sopiva. Tietysti jos olet ylipainoinen niin ei varmasti ole mukavaa näillä keleillä.

Vierailija
645/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helle tekee laiskaksi.

No ei tee kaikkia.. jotkut helteellä ui ja ulkoilee. Tai ottaa aurinkoa ja lukee yms. Tärkeitä juttuja nekin et huolehtii hyvinvoinnistaan.

Ei viitsi lähteä fillaroimaan 27 asteessa. Joten en lähde. En tykkää maata auringossa.

En minäkään viitsinyt ottaa fillaria, lähdin sitten kävellen. Repussa uintikamat, korvilla kuulokkeet. Metsän tuoksut nenässä. Ihana helle!

Vierailija
646/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

jees kirjoitti:

Olen 175cm 68kg mies ja 30 asteen ulkolämpötila on juuri sopiva. Tietysti jos olet ylipainoinen niin ei varmasti ole mukavaa näillä keleillä.

Minä olen 160 cm 52 kg nainen ja helteet on per*eestä.

Vierailija
647/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on niitä samoja ihmisiä, jotka eivät ole tyytyväisiä, jos talvella ei ole paukkupakkasia. Pääosin maalaisia tai maalta kaupunkiin muuttaneita.

Vierailija
648/649 |
19.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen luonteenlaatu on sellainen että se muuttuu OIkeastihan helteellä on useimmilla aivan kauhea olo. Paras keli on sellainen 22 astetta.

Paras lämpötila on 10-15°C

Vierailija
649/649 |
23.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kyllä helteistä esim etelänlomilla kun silloin pahimman paahteen aikaan on ihana mennä uima-altaalle ja olla hyvin ilmastoidussa hotellihuoneessa. Sitten iltapäivällä kun hämärtyy ja viilenee lähden vasta syömään kaupungille yms.

Toinen hyvä puoli helteissä on se että ihoni voi paremmin eikä atopia oireita ole.

Mutta kotona kun ei ole ilmastointia mahdollista asentaa vuokra-asuntoon niin en nauti yhtään. Koko ajan pää kipeä, huono olo, kusettaa kun koko ajan pitää juoda vettä, lemmikit röhnöttää väsyneenä sängyn alla ja tuuletin ärsyttää limakalvoja mutta pakko pitää päällä.