Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?
Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.
Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?
Kommentit (649)
Mun asunto ei ole erityisen kuuma ja asun Helsinginniemellä, niin merituuli viilentää muutaman asteen verrattuna sisämäähan. Eikä ole itikoita kiusana.
On kivaa kun on valoisaa ja ulos tarvitsee vaan laittaa kengät jalkaan. En hikoile eikä ahdista. Suorassa auringossa en jaksa istua kauan, mutta se vasta onkin ihanaa, kun varjossa tarkenee istua vaikka koko illan. Voi uida, ei vaan nopeasti pulahtaa veteen vaan oikeasti uida niin pitkään kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
"Nauttijat" makaavat ilmalämpöpumpun kyljessä viileissä, isoissa asunnoisaan, pulahtvat ilmeisesti välillä myös uima-altaaseensa/järveen/mereen/jonnekin, ajavat ilmastoiduilla, viileillä autoillaan eri paikkoihin mm.ruokakauppaan jne. Ei tarvitse helteessä raahata painavia kasseja pyörällä/kävellen.
Naureskelevat köyhille ja sairaille helteistä kärsijöille sadistista vahingoniloaan. No, ei yllätä Suomessa. Mutta siis se niidenkin "nautinto"perustuu siihen, että oiekasti kaikin keinoin viilentävät itseään ja sitten naureskelevat niille, jotka eivät kykene siihen esim. rahan tai terveydentilan takia. Empaattinen, maailman onnellisin Suomen kansa!
Juurikin näin. Eräs hyvätuloinen sukulaiseni nauttii viileässä omakotitalossaan kun minä kärsin vuokra rivitalossa jossa ei ole ilmalämpöpumppua.
Erinäisillä tavoilla aina piikittelee siitä. Ilkeä ja töykeä ihminen noin muutenkin ja aion tämän kesän aikana katkaista välit kokonaan.
Miksi monet helteestä tykkäävät ovat niin ilkeitä tässäkin ketjussa?
Odotan innolla ensi viikkoa kun sataa ja on pilvistä. Vielä kun asteita olisi sen n.+10. Näin me ihmiset ollaan erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helteellä voi ottaa rennosti. Ei tarvitse suorittaa mitään, ei urheilla hiki päässä, siivota tai mitään. On liian kuuma tehdä mitään raskasta, joten voi vaan lekotella jossain ja käydä uimassa. Ymmärrän kyllä kuumissa oloissa työskentelevien tuskan, he eivät voi olosuhteille mitään ja varmasti kärsivät. Mutta lomalaisten jatkuvaa valitusta en ymmärrä.
Valittaisitko itse, jos kylmyys pilaisi lomasi? Lisäksi lomailu ei sulje pois helteen haittoja. Voit silti kärsiä huonovointisuudesta, kivuista, migreenistä jne. Ymmärrät sentään sairaiden, vanhusten ymv. valituksen?
Ei kylmyys minun lomaani pilaisi. Silloin tehtäisiin sitten viileään säähän sopivia juttuja. En muutenkaan tapaa valittaa säästä, se on mikä on ja olen hyvin sopeutuvainen ihminen. Tykkään sekä kuumasta että kylmästä säästä, sateesta ja auringonpaisteesta. Joka säähän omat aktiviteetit, ulkoilmaihminen kun olen. Toki joidenkin sairauksia tämä kuumuus pahentaa ja heillä on varmaan nyt kurjaa. Heille lohdutusta, ei tämä kauaa enää kestä, ensi viikolla viilenee. Toki se valitus ei heidänkään oireitaan varmaan paranna, mutta toki voi nostaa mielialaa jollain tapaa.
Hyvä näin. Tosin se on sinulle helpompaa, koska olet ilmeisesti terve. Kyllä se tuntuu pitkältä ajalta, kun on kovat kivut, ei pysty syömään, nukkumaan jne.
ohis
Pitävät nahkeankosteasta ihotuntumasta ja oman hien hajusta. Ahh! Myös pekoniksi käristyminen on plussaa.
Mulla nämä helteet aiheuttavat koko akan kuivumisongelmia ja elektrolyyttihäiriöitä sairauden vuoksi.
Nautinto kaukana, paitsi viileässä kodissa. Ulkona auringolta joutuu suojautumaan ikävillä rasvoilla, juomaan epänormaaleja määriä ja paahteessa ei pysty harrastamaan liikuntaa normaalisti suojautumallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä muutamasta hellepäivästä valittaminen on ihan naurettavaa, kun suurin osa maapallon väestöstä asuu alueilla, joissa lämpötila kohoaa 40 asteeseen tai ylikin. Eikä joillain Aasian tai Afrikan köyhillä ole ilmastointeja sun muita. Suomessakin kannattaa vaan totutella lämpimiin säihin. Enemmän ihmetelen niitä, jotka eivät valittamatta kestä muutamaa kesäpäivää!
Minä ihmettelen aikuista, joka ei tajua, että ihmiset kestävät hellettä eri tavalla mm. sairauksien vuoksi. Onko tällainen ihminen sivistymätön vai ihan vaan typerä, kun hän ri tätä yksinkertaista asiaa tajua?
Samoin!
Minkälainen ihminen ei ymmärrä sitä että tuuli, sade ja kylmyys on helvettiä joillekin?? Kivut on tapissaan 11kk vuodessa eikä toivoakaan muuttaa pois vielä muutamaan vuoteen
Oletko vain sivistymätön vai tyhmä? 11kk on paljon pahempi kuin 1!
Mistä päättelet, ettei ko. ihminen muka ymmärrä? Hänhän kommentoi ainoastaan ihmistä, joka ei voinut ymmärtää helteen toisille ihmisille aiheuttamia terveysonhelmia. Kylmyyden aiheuttamista terveysongelmista ei puhuttu mitään. Luetun ymmärtäminen, kiitos
Mua myös ärsyttää suunnattomasti,kun sanotaan että älä valita,tää helle on ihanaa!
Paskanmarjat,en usko!
Toki,jos sattuu omistamaan uima-altaan tai voi viettää hellejakson merenranta mökillä,voi aika ihanaa ollakkin.
Mutta.Monet käy töissä ja viettää aikaansa pienissä pätseissä/pihoilla,niin ihanaa ei ole.
Meillä sentään ilmalämpöpumppu ja sisällä viileää,mutta piha on kuin helvetin esikartano!
Mitään et jaksa tehdä,hiki valuu.Kasvit ja ruoho kuolee.Varjossa 30,pihalla väh.40.Sisällä kökitään.Mitä ihanaa tässä nyt sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Pitävät nahkeankosteasta ihotuntumasta ja oman hien hajusta. Ahh! Myös pekoniksi käristyminen on plussaa.
Hassua, mä en juurikaan hikoile enkä koskaan haise hieltä. En treenatessa enkä näillä keleillä. Iho ei ole yhtään nihkeä.
Eikä kukaan muukaan perheessämme. Peseydymme ja käytämme deodoranttia.
Vierailija kirjoitti:
Koska heillä on oikeasti paha olla.Helteen takia.Esittävät vaan tykkäävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä muutamasta hellepäivästä valittaminen on ihan naurettavaa, kun suurin osa maapallon väestöstä asuu alueilla, joissa lämpötila kohoaa 40 asteeseen tai ylikin. Eikä joillain Aasian tai Afrikan köyhillä ole ilmastointeja sun muita. Suomessakin kannattaa vaan totutella lämpimiin säihin. Enemmän ihmetelen niitä, jotka eivät valittamatta kestä muutamaa kesäpäivää!
Minä ihmettelen aikuista, joka ei tajua, että ihmiset kestävät hellettä eri tavalla mm. sairauksien vuoksi. Onko tällainen ihminen sivistymätön vai ihan vaan typerä, kun hän ri tätä yksinkertaista asiaa tajua?
Samoin!
Minkälainen ihminen ei ymmärrä sitä että tuuli, sade ja kylmyys on helvettiä joillekin?? Kivut on tapissaan 11kk vuodessa eikä toivoakaan muuttaa pois vielä muutamaan vuoteen
Mistä päättelet, ettei ko. ihminen muka ymmärrä? Hänhän kommentoi ainoastaan ihmistä, joka ei voinut ymmärtää helteen toisille ihmisille aiheuttamia terveysonhelmia. Kylmyyden aiheuttamista terveysongelmista ei puhuttu mitään. Luetun ymmärtäminen, kiitos
Aiemmasta kommentista. Sanasta sanaan sama mutta helteen sijaan sanat kylmä, sade ja tuuli:) Hän siis saa haukkua tyhmäksi mutta minä en?
Pidän kesästä, en helteestä. Tykkään liikkua paljon, mutta helteellä se ei onnistu, koska tuntuu että happi loppuu ja kuuma ja hiki on jo ennen kuin on ehtinyt eväänsä liikauttaa. Nautin eniten keväästä ja syksystä raikkaan ilman vuoksi. Palelen usein, mutta se ei haittaa minua, koska on ihana kääriytyä villasukkiin ja -takkiin ja käpertyä sohvalle kahvimukin kera. Unikin tulee paremmin, kun ympäristö on viileä. Liikkumiseenkin on suurempi motivaatio, koska se lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin!
Aiemmasta kommentista. Sanasta sanaan sama mutta helteen sijaan sanat kylmä, sade ja tuuli:) Hän siis saa haukkua tyhmäksi mutta minä en?
Alunperin vähäteltiin kuumuuden aiheuttamia terveysongelmia, mikä on tyhmää käytöstä. Kommenroimasi henkilö ei vähätellyt kylmyyden aiheuttamia terveysongelmia, joten hän ei toiminut tyhmästi.
Kyllä mä myös kärsin helteestä (pitää nukkua kuumimmat yöt teltassa, joka muuten on kivaa, mutta lapset nukkuvat levottomasti ja pitävät mua hereillä), mutta toisaalta myös tykkään siitä. Tykkään oikein kovista pakkasistakin. Helteellä on mukavaa mennä uimaan, se kontrasti on kiva. Eilen oli välillä vähän liian kuuma, mutta nyt on hyvä, 28 astetta, vähän sellaista puolipilvistä ja tuuli käy. Meillä on tuossa pihalla koiran aitaus, jossa on puita ja jonka läpi käy sopivasti tuuli. Siellä on pihapöytä ja -tuolit, ja siinä on mukavaa istuskella lämpimällä ilmalla. Vältetään myös kokkailua sisällä, joten ruoka valmistuu pallogrilleissä ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Haukutaan lihaviksi ja käsketään laihduttaa, vähätellään sitä, että helle pahentaa monia sairauksia, kiistetään täysin, että monet kestävät hellettä huonosti, iloitaan helteen aiheuttamista kärsimyksistä.
Vaikee ymmärtää et joku nauttii hikoilusta ilman miellyttävää aktiviteettia. Helteillä hikoilee ku vaan on paikallaan. Itse nautin enemmän paikallaan olosta paita kuivana.
Siitä kun Suomessa on joskus lämmin. Kylmään mitä on suurimman osan vuotta kyllästyy kanssa. Olin viime talvena onnellinen kun ei ollut lunta ja kovia pakkasia.
Suomen normaali talvi ei ole kuin helvetillinen vaiva vastus joka vaikeuttaa elämää kaikin tavoin. Minulle talvessa ei ole muita ilonaiheita kuin metsästyskausi. Mitä vanhemmaksi olen tullut sitä vähemmän pidän kylmästä.
Luonnonvedetkin ovat hetken uimakelpoisia. En halua uida kylmässä vedessä edes saunassa käydessä. Nuorempana uin mitta vanhempana olen todennut ettei siitä saa mitään iloa.
Ei kylmyys minun lomaani pilaisi. Silloin tehtäisiin sitten viileään säähän sopivia juttuja. En muutenkaan tapaa valittaa säästä, se on mikä on ja olen hyvin sopeutuvainen ihminen. Tykkään sekä kuumasta että kylmästä säästä, sateesta ja auringonpaisteesta. Joka säähän omat aktiviteetit, ulkoilmaihminen kun olen. Toki joidenkin sairauksia tämä kuumuus pahentaa ja heillä on varmaan nyt kurjaa. Heille lohdutusta, ei tämä kauaa enää kestä, ensi viikolla viilenee. Toki se valitus ei heidänkään oireitaan varmaan paranna, mutta toki voi nostaa mielialaa jollain tapaa.