Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
121/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en tiedä nautinko niin kovin siitä, kun on 32 lämmintä ja aika pienikin touhuilu auringossa saa heti sut punaiseksi kuumasta

Mutta minulle tällaisten päivien nämä aamut ja illat ovat todella mieleisiä. Tykkään molemmista eniten vuorokaudesta ja nytkin on ihanaa, kun tässä voi istua puutarhassa ja juoda aamukahvia, eikä kerrankin tuule yhtään ja tarkenee hyvin hihattomassa mekossa. Useimmat päivät vuodesta ovat sellaisia, että ulkona syömiseen/ kahvitteluun tarvitsee ensin pukeutua, sitten miettiä millä saa kaikki pysymään pöydässä tuulen vuoksi jne.

Kun kävin aamulla tänään pyöräilemässä, näin monia vanhuksia jotka olivat tulleet ulkoilemaan ja heillä oli ihan pitkät vaatteet päällä. Varmasti on myös niitä vanhuksia jotka yleensä aina palelevat ja nyt kerrankin saavat lämpöä. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että en ymmärtäisi sitä ,että monelle vanhukselle ( ja nuoremmallekin sairaalle) myöskin nämä kelit ovat terveysriski. Omassa lähipiirissäkin heitä löytyy.

Mitäpä luulet, miksi niitä vanhuksia näkyy ulkona vain aamulla eikä iltapäivällä nauttimassa "kerrankin" siitä kunnon lämmöstä? No juuri siksi, että aamu on näille ainoa mahdollinen aika ulkoilla. Pitkät vaatteet heillä on siksi, ettei tarvita aurinkorasvoja. Ja he tuskin mielellään mitään hellevaatteita pitävätkään. Se, että heillä on pitkähihaiset vaatteet, ei tarkoita, että he nauttisivat vielä lämpimämmästä. 

Vierailija
122/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nautin helteestä kuten muistakin ihanista vuodenajoista! Helteellä teen niitä hellejuttuja. Eli kävelen ulkona hame ja toppi päällä ilman kenkiä tai menen extemporee pulahtamaan mereen. Makoilen auringossa ja olen vaan. Nautin helteestä koska se on niin erilaista ja silloin voi tehdä juttuja mitä ei muina vuoden aikoina voi. Lämmin tuuli, tuoksut, auringon porotus... Rakastan myös syksyn viilenevää säätä ja luontoa. Kuten myös talvea ja lunta. Itse en tajua sitä valittamista vuodenajoista kun kaikissa vuodenajoissa on niin valtavasti ihania puolia. Talvella itketään kun tulee lunta ja on liukasta. Mielestäni sekin on ihanaa ja tunnelmallista. Paukkupakkasilla arvostaa lämmintä kotia ja villasukkia. Räntäsade vaakatasossa on oma seikkailunsa. Yrittäkää nähdä asioissa hyviä puolia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämpöhän se on, mikä helteessä viehättää. Ei lämmin luita riko, sanotaan.

Kroonisesta kivusta kärsivänä vihaan tätä sanontaa. Lämpö vain pahentaa kipuja.

Vierailija
124/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkenee pukeutua miten huvittaa, ihana harrastaa liikuntaa, ei palella, ihanasti saa energiaa auringosta ja lämmöstä, kaikki hyvin.

Ei huonoja puolia helteissä lainkaan.

Minä en voi pukeutua, miten huvittaa. Olisi kiva tehdä puutarhatöitä kunnon housuilla, kengillä, paidalla ja hanskoilla, mutta ei vain pysty. Liikunta on nyt totaalisen pysähtynyttä. Juu, ei palella, mutta ei saa kyllä energiaa, vaan tämä on pelkkää selviytymistä. 

Vierailija
125/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan yksilöllinen lämmönsietokyky. Ja miten keho palautuu esim. saunasta. Mä olin miedoissa löylyissä 10 min. niin jäähtymiseen meni yli tunti. Siis siihen ettei ollut enää tukala ja hiostava olo. Tämä oli talvella. Join kyllä vettä ja lepäsin. Veri kiertää hyvin enkä käytä peittoa kuin paukkupakkasilla. Voin kyllä kuvitella miten helle hellii mun vastakohtaa.

Kiitos tästä. Täällä liian harvoin lukee, että ihmiset ovat kyvykkäitä ymmärtämään toisenlaisuutta.

Todellakin nautin, hiki on, mutta ei mua hiki haittaa, vaatteet sen mukaan.

Sen takia mäkin täällä kyselen, kun mulle helle on tosi tuskaista ja haluan ymmärtää paremmin heitä, jotka tästä säästä pitää.

Eiköhän tämä nyt ole jo moneen kertaan vastattu riittävän selkeästi. Me kaikki emme koe samanlaisia tuntemuksia helteessä kuin sinä. Minä en koe tätä lainkaan tukahduttavana, ahdistavana tai väsyttävänä, eikä minulla hiki valu juuri lainkaan. Minusta tämä ilma on sanoinkuvaamattoman ihanaa ja nautin siitä kun lämpö suorastaan hellii ihoani. Helle ei myöskään mitenkään rajoita elämääni, vaan voin lähteä ulos kävelylle ihan samalla tavalla kuin esim. +15 asteessa.

Minusta tuntuu käsittämättömältä että joku voi kokea helteen sellaisena kuin sinä sen avausviestissä kuvailit. Minua todella kiehtoo ajatus että voisimme vaihtaa ruumiita päivän ajaksi, niin että sinun mielesi siirrettäisiin minun ruumiiseeni ja minun mieleni sinun ruumiiseesi. Niin että sinä saisit elää yhden hellepäivän minun ruumiini sisällä ja kokea sen sellaisena kuin minä sen koen ja minä saisin elää yhden hellepäivän sinun ruumiisi sisällä ja kokea sen sellaisena kuin sinä sen koet. Vain silloin voisimme ymmärtää toisiamme. Ikävä kyllä tämä ei ole mahdollista. 

Kyllä minä voin hyvin ymmärtää monisairasta, helteestä kärsivää ystävääni! Ei siihen vaadita muuta kuin mielikuvitusta ja empatiakykyä.

ohis

Vierailija
126/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpö ja valo. Oma kroppani viihtyy helteessä, ei ole tukala tai hikinen olo, vaan juuri hyvä. Inhoan kylmää ja pimeää.

Vierailija
127/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämpöhän se on, mikä helteessä viehättää. Ei lämmin luita riko, sanotaan.

Kroonisesta kivusta kärsivänä vihaan tätä sanontaa. Lämpö vain pahentaa kipuja.

Sinulla.

Vierailija
128/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nautin helteestä kuten muistakin ihanista vuodenajoista! Helteellä teen niitä hellejuttuja. Eli kävelen ulkona hame ja toppi päällä ilman kenkiä tai menen extemporee pulahtamaan mereen. Makoilen auringossa ja olen vaan. Nautin helteestä koska se on niin erilaista ja silloin voi tehdä juttuja mitä ei muina vuoden aikoina voi. Lämmin tuuli, tuoksut, auringon porotus... Rakastan myös syksyn viilenevää säätä ja luontoa. Kuten myös talvea ja lunta. Itse en tajua sitä valittamista vuodenajoista kun kaikissa vuodenajoissa on niin valtavasti ihania puolia. Talvella itketään kun tulee lunta ja on liukasta. Mielestäni sekin on ihanaa ja tunnelmallista. Paukkupakkasilla arvostaa lämmintä kotia ja villasukkia. Räntäsade vaakatasossa on oma seikkailunsa. Yrittäkää nähdä asioissa hyviä puolia.

Minä en tuosta saa kyllä kovinkaan kattavasti irti, mitä ovat ne hellejutut, joita ei voi tehdä muina vuoden aikoina. Ex tempore mereen pulahtaminen on ainoa. Ulkona voi kävellä koska tahansa ja myös "olla vaan". Millainen on ihmisen elämä, jos tarvitaan tappohelteet, että voi "olla vaan"? 

Vierailija
129/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ainakaan pääkaupunkiseudulla Suomessa ei ole koskaan ollut liian kuuma. En tiedä sitten jostain sisämaan kaupungeista, mutta meren läheisyydessä on aina niin kova ja kylmä tuuli, että se viilentää tehokkaasti. 

Parasta ns. helteessä (mielestäni alle 35 astetta ei ole vielä hellettä) on se, ettei tarvitse käyttää pipoa, hanskoja, toppavaatteita, kömpelöitä talvikenkiä. Pärjää kevyellä takilla ja vähemmällä varustuksella.

Olen asunut maassa, jossa lämpötila nousee kesällä yli viidenkymmenen ja sen kokemuksen perusteella suosittelen kaikille helteestä kärsijöille: peittäkää iho vilpoisella pitkähihaisilla/-lahkeisilla vaatteilla (luonnonmateriaalit!) ja päähän myös suojaksi huivi, lippis, hellehattu tms. Heti tulee paljon siedettävämpi olo kun iho ei kuumene eikä käristy. 

Vierailija
130/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävää millaisia aggressioita joissain herättää kun jotkut kehtaavat nauttia lämpöisistä keleistä. Ja kysyttäessä vieläpä kertovat sen.

Vierailija
131/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei helteistä nauttijoita taida olla yhtään sen enempää kuin niitä inhoaviakaan. Itsellä on ruumista lämmittäviä lihaksia ja muutenkin verenkierto toimii, joten kyllä helteet haittaavat normaalia liikkumista. Lisäksi inhoan yli kaiken passiivista toimettomuutta. Ikävystyn kuoliaaksi, jos pitää vain maata rannalla tai röhnöttää kaljalasin edessä terassilla. 

Vierailija
132/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkenee pukeutua miten huvittaa, ihana harrastaa liikuntaa, ei palella, ihanasti saa energiaa auringosta ja lämmöstä, kaikki hyvin.

Ei huonoja puolia helteissä lainkaan.

Mä saan tuon saman, kun on +20. On valoa, aurinkoa, lämmintä ja tarkenee erinomaisesti. Ulkona on musta silloin miellyttävää liikkua. Mut sit ku mittari kohoaa yli +25.... :D -ap

Ei... Tuossa lämpötilassa paleltaa ja joutuu pukeutumaan pitkiin housuihin ja takkiin. Jos tuulee yhtään niin kylmä tulee. En tarkene edes asunnoissa olla, joissa on vain +20 enkä pystyisi ikinä sellaisessa asumaan.

Että ihan joutuu pukeutumaan?! :D Miksi nykyihmiselle on ongelma pitää päällään vaatteita? Ymmärrän, jotkut paukkupakkaset, jolloin pitää olla monta kerrosta eikä pysty kunnolla liikkumaan niissä vaatteissa, mutta normaalit pitkät housut ja kevyt ulkoilutakki, mikä ihmeen ongelma niissä voi olla? 

Vierailija
133/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät kai että kaikki ei koe helteitä tuollaisina? Ei minua ahdista, kuumota, väsytä ja mitä kaikkea tuossa listassasi nyt olikaan. Oikein miellyttävänä pidän lämpöisiä/kuumia kelejä.

Kivat sulle, ettet koe tuollaisia tuntemuksia. Kai myös ymmärrät, että tämä on osalle meistä todellisuutta ja jopa pahentaa tiettyjä sairauksia?

Mä ymmärrän, että tämä helle on joillekin piinallista, olen pahoillani. Mutta näitä harvoja päiviä kun mä nautin, en aio tuhlata syyllisyydentunteeseen siitä, että joillekin se on piinaa. Sehän olisi sama, kuin en voisi syödä ruokaa hyvällä omallatunnolla, koska jossain joku kuolee nälkään.

Ei tarvitsekaan. Silti voi olla kohtelias eikä esim. jankata keskustelupalstalla tai livenä, että tämä kestää vain pari päivää, olet hölmö kun et nauti tai hehkuta sellaiselle henkilölle, jonka tiefät kärsivän helteestä tai todella inhoavan sitä.

t. ohis, joka tykkää lämmöstä mitta jonka lähipiirissä ja ystävissä on paljon sellaisia, jotka eivät tykkää. Emme koskaan riitele tästä asiasta.

Vierailija
134/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ainakaan pääkaupunkiseudulla Suomessa ei ole koskaan ollut liian kuuma. En tiedä sitten jostain sisämaan kaupungeista, mutta meren läheisyydessä on aina niin kova ja kylmä tuuli, että se viilentää tehokkaasti. 

Parasta ns. helteessä (mielestäni alle 35 astetta ei ole vielä hellettä) on se, ettei tarvitse käyttää pipoa, hanskoja, toppavaatteita, kömpelöitä talvikenkiä. Pärjää kevyellä takilla ja vähemmällä varustuksella.

Olen asunut maassa, jossa lämpötila nousee kesällä yli viidenkymmenen ja sen kokemuksen perusteella suosittelen kaikille helteestä kärsijöille: peittäkää iho vilpoisella pitkähihaisilla/-lahkeisilla vaatteilla (luonnonmateriaalit!) ja päähän myös suojaksi huivi, lippis, hellehattu tms. Heti tulee paljon siedettävämpi olo kun iho ei kuumene eikä käristy. 

Et kai tosissasi väitä, että 20 tai 15 asteessakaan oikeasti käytät pipija, hanskoja toppavaatteita ja kömpelöitä talvikenkiä? Ja että yli 35 asteessa käytät kevyttä takkia? 

Ja minä en tarvitse mitään aurinkosuojaohjeita, kiitos vaan. Nyt puhutaan kuumuudesta eikä auringossa hengailusta. Se kuumuus kun tulee asuntoonkin, ja täällä ei kuules hellehattu helpota elämää yhtään. 

Vierailija
135/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hämmästyttävää millaisia aggressioita joissain herättää kun jotkut kehtaavat nauttia lämpöisistä keleistä. Ja kysyttäessä vieläpä kertovat sen.

Se tuntuu olevan pikemminkin toisinpäin. Haukutaanko helteestä tykkääviä koko ajan ylipainoiseksi ja annetaan laihdutusvinkkejä? Tai kuinka monelle helteestä tykkääjälle on kirjoitettu, että nautin kylmästä, koska tiedän sinun ja kaltaisiesi kärsivän?

Vierailija
136/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteet on ihania kun muutoin on aina kylmä. Ihana mennä ulos missä tahansa vaatteissa ja tietää että iholla on koko ajan lämmin mukava olo, vaikka olisi tuulista. Voi käyttää mitä tahansa vaatteita ja loikoilla auringonpaahteessa. Jos on liian kuuma, niin kylmä drinkki, varjoon, uimaan, tai tuuletin päälle. Kaikki nuo kivoja tuntemuksia.

Kylmyys on kauheaa. Pyöräillessä viima menee sisään takin kauluksesta, kädet jäätyy, hytisyttää, ja sisälläkin on semmoinen inhottava kalsea olo. Lämmin teemukikin jäähtyy hetkessä eikä auta kylmyyteen, ja toimistotöissä kädet ja nenänpää on jääkylmät. Kotona laitan termostaatin 22-23 asteeseen ja lämmitän sängynkin sähköpeitolla.

Vierailija
137/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät kai että kaikki ei koe helteitä tuollaisina? Ei minua ahdista, kuumota, väsytä ja mitä kaikkea tuossa listassasi nyt olikaan. Oikein miellyttävänä pidän lämpöisiä/kuumia kelejä.

Kivat sulle, ettet koe tuollaisia tuntemuksia. Kai myös ymmärrät, että tämä on osalle meistä todellisuutta ja jopa pahentaa tiettyjä sairauksia?

Mä ymmärrän, että tämä helle on joillekin piinallista, olen pahoillani. Mutta näitä harvoja päiviä kun mä nautin, en aio tuhlata syyllisyydentunteeseen siitä, että joillekin se on piinaa. Sehän olisi sama, kuin en voisi syödä ruokaa hyvällä omallatunnolla, koska jossain joku kuolee nälkään.

Sain tuosta vaan väheksyvän kuvan. Helle kun todistetusti Suomessa aiheuttaa paljon kärsimystä vanhuksille ja piikkejä sairaaloihin. Saat totta kai nauttia, mutta toivon, että ymmärrät meitä, joille tämä on fyysisesti ja henkisesti tuskallista aikaa. En tiedä, kokevatko helteen ystävät sitten muut vuodenajat tämmöisinä ja että pimeä, viileä huone on melkein ainoa paikka, missä on siedettävää olla. -ap

En väheksynyt. En ollenkaan. Mutta nämä on vaan ne muutamat päivät, kun mä oon ikään kuin kotonani Suomessa ja nautin. Mulla on lähipiirissä ihmisiä, joita murehdin ihan riittävästi, ei pysty olemaan koko Suomen omatuntona. Ei mun viihtyminen ole keneltäkään pois.

Miksette harkitse muuttoa lämpöiseen maahan, jos Suomessa tuntee olevansa kotona vain muutaman viikon? Mä kun nautin kaikista vuodenajoista, se on yksi syistä, miksi mä rakastan Suomea.

Suomi on ihan hyvä maa, ei mulla ole tarvetta muutta mihinkään. Jos mä nautin näistä vähistä päivistä onnessani, siis kysy on lyhyestä ajasta, niin miksi tästä syyllisyyttä pitäisi tuntea?

Ps. ethän sä nauti kaikista vuodenajoista, kesästä et selkeästi tykkää

Ei tämä ole lyhyt aika. Nytkin on ollut ennätysmäärä hellepäiviä...Ei tarvitse tuntea syyllisyyttä, mutta yltiöpäinen hehkuttelu, vähättely ja väheksyntä tuntuu varmasti monesta pahalta.

eri

Vierailija
138/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä

Kai se on se kun jotkut tykkää saunomisesta.

Helle on kuin saunassa olisi.

Itse en sauno enkä tykkää näin kuumastakaan.

Vierailija
139/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain tuosta vaan väheksyvän kuvan. Helle kun todistetusti Suomessa aiheuttaa paljon kärsimystä vanhuksille ja piikkejä sairaaloihin. Saat totta kai nauttia, mutta toivon, että ymmärrät meitä, joille tämä on fyysisesti ja henkisesti tuskallista aikaa. En tiedä, kokevatko helteen ystävät sitten muut vuodenajat tämmöisinä ja että pimeä, viileä huone on melkein ainoa paikka, missä on siedettävää olla. -ap

En väheksynyt. En ollenkaan. Mutta nämä on vaan ne muutamat päivät, kun mä oon ikään kuin kotonani Suomessa ja nautin. Mulla on lähipiirissä ihmisiä, joita murehdin ihan riittävästi, ei pysty olemaan koko Suomen omatuntona. Ei mun viihtyminen ole keneltäkään pois.

Miksette harkitse muuttoa lämpöiseen maahan, jos Suomessa tuntee olevansa kotona vain muutaman viikon? Mä kun nautin kaikista vuodenajoista, se on yksi syistä, miksi mä rakastan Suomea.

Suomi on ihan hyvä maa, ei mulla ole tarvetta muutta mihinkään. Jos mä nautin näistä vähistä päivistä onnessani, siis kysy on lyhyestä ajasta, niin miksi tästä syyllisyyttä pitäisi tuntea?

Ps. ethän sä nauti kaikista vuodenajoista, kesästä et selkeästi tykkää

Se, ettet tykkää liian kuumasta kesästä, ei tarkoita, ettetkö tykkäisi kesästä ollenkaan.

ohis

Vierailija
140/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nautin nuorena helteistä ja makasin auringossa, nykyään siedän erittäin huonosti kuumuutta enkä voisi kuvitellakaan ottavani aurinkoa. En pysty myöskään saunomaan. Kun lämpötila nousee 30:een, oloni alkaa mennä heikoksi ja veteläksi, verenpaine laskee liian alas, sydän hakkaa yms. Kehoni ei oikein osaa viilentää itseään hikoilemalla eikä lämmönsäätely toimi normaalisti. Tämä johtuu tapaturmassa saamastani aivovammasta. Kadehdin niitä jotka pystyvät elämään helteelläkin normaalisti. Minulle tämä on aikaa jolloin voin mennä ulos vain aamulla ja illalla, päivät pysyn sisällä ilmalämpöpumpun kanssa. Jos joudun kävelemään auringon paahtaman asvalttipihan poikki, meinaan pyörtyä. Minulle 30 astetta on ehkä sama kuin jollekin terveelle olisi 60 astetta. Samaistun täysin siihen jonkun mainintaan, että ihminen voi parhaiten 16-20 asteessa. Noin 23 on minulle vielä juuri ja juuri ok, siitä ylöspäin alan kärsiä (siis jos puhutaan päiväsajasta jolloin aurinko paistaa täydeltä terältä). Rakastan lämpimiä kesäpäiviä, mutta kuumia vihaan.

Nauttikaa helteestä te jotka pystytte! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi