Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmisiä viehättää helteissä? Mikä se juttu siinä on?

Vierailija
25.06.2020 |

Sanon ihan alkuun, että musta jokainen saa nauttia ihan mistä säästä tai vuodenajasta vaan. On hyvä, että nämä säätkin tarjoavat nautintoa joillekin. En silti vain oikein kykene ymmärtämään, mitä nautinnollista näissä keleissä on ja mikä se juttu tässä on. Mulle kun helteet ovat tuskaisia, uuvuttavia ja epämiellyttäviä. Koko ajan valuu hiki ja tuntuu, että haisee. Täytyy juoda 24/7 vettä, ettei tule huono olo. Ei jaksa liikkua kunnolla, koska kuumuus väsyttää. Täytyy laittaa sekä hengittävät että peittävät, mutta itikan kestävät ja auringon polttamista estävät vaatteet ulos. Ja jos en ole suojautunut tarpeeksi hyvin, olen täynnä hyttysen puremia, iho punoittaa ja saan herkästi auringonpistoksen. Nämä kaikki on koettu. Kesän elosta on vaikeampi nauttia, kun paahde tuntuu tuskaiselta. Olen viileämmän sään ystävä. Kylmältä on paljon helpompi suojautua kuin kuumalta.

Mikä siis helteissä on se juttu? Miksi Suomessa haikaillaan kuumuuden perään, kun meidän ilmasto on luonnostaan viileämpi?

Kommentit (649)

Vierailija
101/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä yleensä palelen aina, joten nyt nautin kun kerrankin ei ole kylmä! Voi mennä vähissä vaatteissa lenkille illallakin, lämpö hellii paljasta ihoa. Meillä päin ei ole hyttysiä eikä paarmoja, joten siitä ei ole huolta. Iho tottuu nopeasti aurinkoon. Tulee mieleen etelän maat ja elo siellä.

Milloin Suomessa on tarkalleen ottaen ollut kylmä? :D Täällä koin viime talvena lähinnä muutaman kovan pakkaspäivän ja niistäkin selvisi hyvin, kun pukeutui oikein. Kaikkien ihoa aurinko ei helli, vaan se palaa herkemmin osalla ja altistaa näin esim. syöville. Kuten mulla. Se on esim. ihotyypistä kiinni. -ap

Siis hanskoja on pidettävä, jos lämpötila laskee alle +10. Jos et pidä ne on aivan jäässä ja jäätyneiden sormien kipu on pahinta. Mielestäni kaikki alle +20 on kylmää. Eli Suomessa on kylmä noin 9kk vuodesta. Alapeukuttakaa vaan, se ei tee kylmästä lämmintä vaikka kuinka haluaisin.

En ymmärrä miten jotkut eivät voi ymmärtää, että täällä on ihmisiä jotka kärsivät Suomen kylmyydestä syksystä kevääseen ja oikeasti palelevat jatkuvasti poislukien helteet. Kylmät kesät on pahin pettymys.

Vierailija
102/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän kuumuudesta. Saan siitä endorfiineja (tosin kovasta pakkasesta myös). Nautin hellepäivistä erityisesti myös siksi, että silloin fibromyalgiakivuistani ei ole tietoakaan.

Teen kesät raskaita ulkotöitä ja lisäksi harrastan hot joogaa. Töissä pidän jopa paahteisimpina päivinä paksua puuvillapaitaa ja pitkiä lahkeita, koska aurinkorasva ei riitä suojaamaan ihotyyppiäni kahdeksaa tuntia. Ikinä ei ole liian kuuma. Oikeanlainen nesteytys elektrolyyteillä ja viilentävä ruoka tekevät hellepäivistä entistä ihanampia.

Olen kyllä pahoillani niiden puolesta, joille tämä on vaikeaa aikaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä yleensä palelen aina, joten nyt nautin kun kerrankin ei ole kylmä! Voi mennä vähissä vaatteissa lenkille illallakin, lämpö hellii paljasta ihoa. Meillä päin ei ole hyttysiä eikä paarmoja, joten siitä ei ole huolta. Iho tottuu nopeasti aurinkoon. Tulee mieleen etelän maat ja elo siellä.

Milloin Suomessa on tarkalleen ottaen ollut kylmä? :D Täällä koin viime talvena lähinnä muutaman kovan pakkaspäivän ja niistäkin selvisi hyvin, kun pukeutui oikein. Kaikkien ihoa aurinko ei helli, vaan se palaa herkemmin osalla ja altistaa näin esim. syöville. Kuten mulla. Se on esim. ihotyypistä kiinni. -ap

Siis hanskoja on pidettävä, jos lämpötila laskee alle +10. Jos et pidä ne on aivan jäässä ja jäätyneiden sormien kipu on pahinta. Mielestäni kaikki alle +20 on kylmää. Eli Suomessa on kylmä noin 9kk vuodesta. Alapeukuttakaa vaan, se ei tee kylmästä lämmintä vaikka kuinka haluaisin.

En ymmärrä miten jotkut eivät voi ymmärtää, että täällä on ihmisiä jotka kärsivät Suomen kylmyydestä syksystä kevääseen ja oikeasti palelevat jatkuvasti poislukien helteet. Kylmät kesät on pahin pettymys.

Mä edelleenkin mietin, että miksi te asutte täällä, jos kärsitte noin paljon lähes kaikki muut ajat vuodesta ja odotatte niitä hellejaksoja kieli pitkällä? Tai jos se kärsimys on noin valtavaa, niin eikö oikeasti kannata miettiä lämpimämpää maata? Suomessa kun on luonnostaan viileämpi ilmasto ja monet suomalaiset eivät ole tottuneet helteiden paahteeseen. Mä tiedän, etten viihtyisi ollenkaan hellemaassa ja kärsisin siitä. -ap

Vierailija
104/649 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen max 17 astetta olisi hyvä. Kiitos.

Tuossa voi olla perää, mitä joku arveli, että ihmiset on päivät töissä esim ilmastoidussa toimistossa auringolta ja helteeltä suojassa ja nauttivat sitten nimenomaan niistä illoista. Illat ovat siedettävimpiä, kun alkaa edes vähän viiletä eikä aurinko närvennä enää.

Vierailija
105/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

m36 kirjoitti:

Täämä nauttija on hoikkahko 171cm  ja 77 kg ja asuu maatilalla. asvalttikaupungissa betonilaatojen keskessä olisi kamalaa tupakan, pensan, hajuvetehisten  ja krilliruokien käryssä riepottelevia pärrämopoja kuunnella

tarkista bmi:si.

Vierailija
106/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vain nauttivat lämmöstä ja se helpottaa esim. reumasairaiden kipuja.

Vierailija
107/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nautinto kun muut kärsivät.

Onpa oikeasti surullinen peruste...

Vierailija
108/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun kerrankin tarkenee. Voi olla vähissä vaatteissa. Sitä paitsi asunnossani on mukavan lämmintä vain helteellä, muulloin joudun aina pitämään sisällä villasukkia ja villatakkia ja nukkumaan pipo päässä.

Uteliaisuudesta kysyn, kuinka lämmintä/kylmää asunnossasi on keväällä, talvella ja syksyllä.

Vierailija
109/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

BLM ja käristyminen mustaksi kuin tapolan makkarat.

Kommunistihallituksen on erottava!

Vierailija
110/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tuttavapiirissä helteistä valittavat on kaikki ylipainoisia, mistähän johtuu? Muut nauttivat näistä säistä, kun ei tartte palella ja voi mennä vähissä vaatteissa ulos.

Sinun tuttavapiiristäsi. Ihmisillä on erilainen lämmönsietokyky eikä se johdu painosta. Esim. minä olen pikemminkin alipainoinen ja minulla on talvellallakn kuuma.

Vierailija
111/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onni on siinä, että mulla ei käytännössä koskaan ole rahaa lähteä ulkomaille lämpöön. Tai no siis kerran olen käynyt Turkissa. Tämä helle on siksi mulle se monen muun Thaimaan loma. Nautin todellakin.

Vierailija
112/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on pienemmässä mittakaavassa se sama kun lähdetään etelänlomille. Täällä sitten kuitenkin valitetaan +25 "helteistä" mutta pitää kuitenkin lähteä Thaikkuihin ja siellä on sitten niiiiiin ihanaa.

Ei, se ei ole ollenkaan sama. Monet helteestä valittavat ja kärsivät, kuten minä, eivät matkusta lämpimään. Thaimaassa on myös erilaista lomailla uima-altaalla ja ilmastoidussa huoneessa kuin olla yli 30-asteisessa yksiössä, jossa ei ole edes tuuletusikkunaa ja kuumalla työpaikalla ilman ilmastointia...

Vierailija
113/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on näin lämmintä harvoin, ei edes joka kesä joten silloin kun on lämmintä, nautin siitä. 

Aina jaksetaan valittaa, kuinka on niin kuuma ja byääh, muutaman päivän ajan vuodessa. Voihan itku nyt taas. Nappaa käteesi virkistävä juoma jäillä. Tuulettimet ja ilmanvaihto, ilman viilentimet on keksitty. 

Kestäkää nämä muutamat hellepäivät ja lyhyt kesä niin palataan äkkiä pimeään ja harmaaseen Suomeen ensikevääseen saakka.

T. kämpässä tällä hetkellä lämpöä joku 30 astetta

Olet ilmeisestinä nuori, terve ja hyväkuntoinen, joten jaksat paremmin. Sairaille, vammaisille, vanhuksille jnem nämä "muutamat" kuumat hellepäivät tuntuvat todi pitkiltä...

Vierailija
114/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nauttijat" makaavat ilmalämpöpumpun kyljessä viileissä, isoissa asunnoisaan, pulahtvat ilmeisesti välillä myös uima-altaaseensa/järveen/mereen/jonnekin, ajavat ilmastoiduilla, viileillä autoillaan eri paikkoihin mm.ruokakauppaan jne. Ei tarvitse helteessä raahata painavia kasseja pyörällä/kävellen.

Naureskelevat köyhille ja sairaille helteistä kärsijöille sadistista vahingoniloaan. No, ei yllätä Suomessa. Mutta siis se niidenkin "nautinto"perustuu siihen, että oiekasti kaikin keinoin viilentävät itseään ja sitten naureskelevat niille, jotka eivät kykene siihen esim. rahan tai terveydentilan takia. Empaattinen, maailman onnellisin Suomen kansa!

Vali, vali, vali, vali, vali ja vali.

Sinun ei ole mikään pakko lukea tai kuunnella muiden valituksia...Nauti itse, jos pysty. Ja älä valita muiden valituksesta 😉T. ohis

Vierailija
115/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tykkään helteestä:

1. Kerrankin ei tarvitse palella. Palelen suurimman osan vuodesta sisällä ja varsinkin ulkona, vaikka vaatetta on päällä reilusti.

2. Ulkona on mukavaa, kun ei tarvitse paksuja ja painavia vaatteita.

3. Tarkenee uida rannalla enemmän kuin yhden kerran.

4. Telttaretkelle ja mökille riittää paljon vähäisempi ja kevyempi varustus.

5. Olen jotenkin pirteämpi ja aikaansaavampi, voi tosin johtua enemmän auringosta kuin lämpötilasta.

Tätä minä kyllä ihmettelen. Juu, ihmiset kokevat lämmön eri tavalla ja suuri osa vuodesta on kylmää ja pakkasta, mutta tuo on kyllä pahaa liioittelua, että pitää olla 30 asteen helteet, ettei "kerrankin tarvitse palella". Mitä jos laittaisitte siellä 15-22 asteen lämmössä vaikka pitkät housut ja villapuseron päälle, niin ratkeaisiko asia sillä? Miksi on oletuksena, että "ei tarvitse palella" tarkoittaa sitä, että pitää saada kulkea alasti? Aika vähän tuolla näkyy porukkaa nyt pitkähihaisissa ja pitkälahkeisissa housuissa "kun nyt juuri ja juuri tarkenee". Siksi tuo "kerrankin tarkenee" on pahaa liioittelua. Ihan varmasti tarkenee viileämmässäkin, jos laittaa edes pikkaisen enemmän vaatetta kuin biksut. 

Vierailija
116/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helteellä voi ottaa rennosti. Ei tarvitse suorittaa mitään, ei urheilla hiki päässä, siivota tai mitään. On liian kuuma tehdä mitään raskasta, joten voi vaan lekotella jossain ja käydä uimassa. Ymmärrän kyllä kuumissa oloissa työskentelevien tuskan, he eivät voi olosuhteille mitään ja varmasti kärsivät. Mutta lomalaisten jatkuvaa valitusta en ymmärrä.

Valittaisitko itse, jos kylmyys pilaisi lomasi? Lisäksi lomailu ei sulje pois helteen haittoja. Voit silti kärsiä huonovointisuudesta, kivuista, migreenistä jne. Ymmärrät sentään sairaiden, vanhusten ymv. valituksen?

Vierailija
117/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä nautinko niin kovin siitä, kun on 32 lämmintä ja aika pienikin touhuilu auringossa saa heti sut punaiseksi kuumasta

Mutta minulle tällaisten päivien nämä aamut ja illat ovat todella mieleisiä. Tykkään molemmista eniten vuorokaudesta ja nytkin on ihanaa, kun tässä voi istua puutarhassa ja juoda aamukahvia, eikä kerrankin tuule yhtään ja tarkenee hyvin hihattomassa mekossa. Useimmat päivät vuodesta ovat sellaisia, että ulkona syömiseen/ kahvitteluun tarvitsee ensin pukeutua, sitten miettiä millä saa kaikki pysymään pöydässä tuulen vuoksi jne.

Kun kävin aamulla tänään pyöräilemässä, näin monia vanhuksia jotka olivat tulleet ulkoilemaan ja heillä oli ihan pitkät vaatteet päällä. Varmasti on myös niitä vanhuksia jotka yleensä aina palelevat ja nyt kerrankin saavat lämpöä. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että en ymmärtäisi sitä ,että monelle vanhukselle ( ja nuoremmallekin sairaalle) myöskin nämä kelit ovat terveysriski. Omassa lähipiirissäkin heitä löytyy.

Vierailija
118/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tykkään helteestä:

1. Kerrankin ei tarvitse palella. Palelen suurimman osan vuodesta sisällä ja varsinkin ulkona, vaikka vaatetta on päällä reilusti.

2. Ulkona on mukavaa, kun ei tarvitse paksuja ja painavia vaatteita.

3. Tarkenee uida rannalla enemmän kuin yhden kerran.

4. Telttaretkelle ja mökille riittää paljon vähäisempi ja kevyempi varustus.

5. Olen jotenkin pirteämpi ja aikaansaavampi, voi tosin johtua enemmän auringosta kuin lämpötilasta.

Tätä minä kyllä ihmettelen. Juu, ihmiset kokevat lämmön eri tavalla ja suuri osa vuodesta on kylmää ja pakkasta, mutta tuo on kyllä pahaa liioittelua, että pitää olla 30 asteen helteet, ettei "kerrankin tarvitse palella". Mitä jos laittaisitte siellä 15-22 asteen lämmössä vaikka pitkät housut ja villapuseron päälle, niin ratkeaisiko asia sillä? Miksi on oletuksena, että "ei tarvitse palella" tarkoittaa sitä, että pitää saada kulkea alasti? Aika vähän tuolla näkyy porukkaa nyt pitkähihaisissa ja pitkälahkeisissa housuissa "kun nyt juuri ja juuri tarkenee". Siksi tuo "kerrankin tarkenee" on pahaa liioittelua. Ihan varmasti tarkenee viileämmässäkin, jos laittaa edes pikkaisen enemmän vaatetta kuin biksut. 

Ja vielä jatkan tähän, kun tuolla aiemmassa kommentissa sanottiin, että mökille ja retkelle riittää kevyempi vaatetus. Itseäni ainakin inhottaa kulkea metsässä ja mökillä ja retkillä shortseissa ja lyhythihaisissa tai hihattomissa puseroissa, kun on kaiken maailman ötökät kimpussa ja kaikenlaiset naarmut ja palovammat ja nirhaumat tulevat paljon helpommin. (Bikinit ja repun hihnat eivät ole kiva yhdistelmä auringon paahtamalla iholla.)  Jos menen metsään, haluan pitää päälläni kunnon vaatteita ja näillä keleillä se ei onnistu. Ihokin haisee ällöltä hyttysmyrkyltä pidempään, kun sitä pitää laittaa laajemmalle alueelle. 

Vierailija
119/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakastan näitä kelejä. Silloin kun voi istua varjossa ilman villatakkia alkaa olemaan kelit kohdallaan.

Vuorokauden lämpötiloissa on kuitenkin runsaasti vaihtelua: aamukuudelta oli vain 15 lämmintä kun kävin uimassa, vesi 21. Kun tulin kotiin ja tein aamiaisen oli lämmennyt sen verran että saatoin istua auringossa syömässä aamiaista.

Siitä tuo päivä on jatkunut eteläterassilla ja puutarhassa. Kasvihuoneessa oli 29 lämmintä ja kosteus 90%, ihan trooppinen fiilis:)

Otan kaiken irti näistä muutamasta päivästä! Mun kivut hellittää vasta 25 asteessa joten montaa kivutonta päivää ei vieläkään ole ollut.

Kyllä, muuttaisin heti lämpimään jos mieheni työ ei pitäisi täällä, kuopus olisi jo muuttanut omilleen ja olisi sen verran irtonaista rahaa ettei taloa tarvitsisi myydä jotta saisimme hankittua talon etelästä. Täälläkin kun pitää olla joku tukikohta.

Saanko kysyä, minkälaisista kivuista kärsit? Tuo näissä helteissä piristää, että edes joitain ihmisiä lämpö myös auttaa. Itselläni lämpö valitettavasti pahentaa crps:ää ja migreeniä ja muutenkin olen aivoinfarktin jälkeen kestänyt lämpöä erittäin huonosti 😔Hyvää kesää ja terveyttä sinulle.

Vierailija
120/649 |
26.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrät kai että kaikki ei koe helteitä tuollaisina? Ei minua ahdista, kuumota, väsytä ja mitä kaikkea tuossa listassasi nyt olikaan. Oikein miellyttävänä pidän lämpöisiä/kuumia kelejä.

Öö se oli vähän niin kuin tässä se pointti? Eli kysyin, mikä kuuman sään ystäviä viehättää helteissä eli ne, jotka ei koe helteitä tämmöisenä kuin mä? Oletin, että se tulisi selväksi aloituksesta. Ja siitä, että musta on täysin ok, jos joku mäistä nauttii eikä siinä ole mitään pahaa. Haluan vaan ymmärtää, mikä siinä on se juttu niille, jotka tästä tykkää, kun itse saan nuo kaikki listatut oireet nopeasti.

Niin, minä pidän kuumaa/lämmintä ilmaa miellyttävänä enkä epämiellyttävänä. Tykkään kun on lämmintä eikä tarvitse palella. Mitä siinä nyt pitää vielä eritellä?

Ei ole pakko vastata, jos ei näe siinä pointtia...

ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä