Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unkarin uusi laki: kromosomit määräävät sukupuolen, sitä ei voi muuttaa

Vierailija
25.06.2020 |

"Lakimuutoksen seurauksena sukupuoli määritellään vastaisuudessa puhtaan biologisesti niiden kromosomien perusteella, jotka ihmisellä syntyessään on.

Tätä juridista "syntymäsukupuolta" ei voi enää muokata sen jälkeen, kun se on virallisesti ihmisen asiakirjoihin kirjattu"

https://yle.fi/uutiset/3-11416014

Kommentit (233)

Vierailija
141/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Unkari ei vielä ole DDR.

Kannattaisi nyt muuttaa pois sivistyneempiin valtioihin ennen kuin homma riistäytyy käsistä ja muunsukupuolisia aletaan pistää vankiloihin kuten itäisissä valtioissa on ollut tapana.

Vierailija
142/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tämä toki uutisoidaan saatanallisena diktatuurikotkotuksena vaikka uutisena samaa tasoa kuin että säädettäisin laki jonka mukaan piin arvo on se mikä se matemaattisesti on sen sijaan että jokainen voisi tunneperäisesti määrätä piille itsestään mukavalta kuulostavan arvon.

Oletatko että Pii tulee ja estää meitä, jos minä nyt asetan Piille oman arvon?

Suuttuuko Pii minulle vai tuleeko Piin puolustajat laittamaan minut telkien taakse?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä se on, näytä meille kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksetaan piin vartijoille hyvä palkka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tämä toki uutisoidaan saatanallisena diktatuurikotkotuksena vaikka uutisena samaa tasoa kuin että säädettäisin laki jonka mukaan piin arvo on se mikä se matemaattisesti on sen sijaan että jokainen voisi tunneperäisesti määrätä piille itsestään mukavalta kuulostavan arvon.

Tuskin se pii laittaisi asialle vastaan mitenkään, jos jokainen voisi määritellä sen itse.

Eihän piitä tarvitse ulkopuolisen tahon puolustaa mitenkään.

Tässä ikäänkuin pelätään että pii muuttuu joksikin muuksi, jos annetaan ihmisten itse päättää piinsä arvo.

Ei pii tarvitse mitään vartijaa tai virallista tahoa puolustamaan piin kunniaa ja olemassaoloa.

Pii on mitä se on ihan ihmisen mielipiteestä riippumatta. Samoin ihmisen biologinen sukupuoli on mitä se on riippumatta kyseisen ihmisen (tai muiden ihmisten) mielipiteestä.

Niinhän siinä luki.

Pii on siitä hassu kuten sukupuolikin, että käytännössä kukaan muu ei voi sitä tulla kertomaan toiselle, että mikä se on. Jokaisella on oma piinsä ja sukupuolensa, vaikka mitä sanoisi ja todistaisi.

Sama pätee uskontokeskusteluihin. Että onko vai eikö ole.

Periaatteessa piitä ei ole olemassakaan, vaikka se on, mutta jokainen kuitenkin määrittelee sen itse, vaikka muuta väittäisitkin.

Pii itse ei kykene todistamaan olemassaoloaan mitenkään ja pii on eräänlainen uskon asia jokaiselle.

Minä en esimerkiksi usko piin olevuuteen ja koen sen olevan sama kuin jumala on joillekin uskoville.

Minulle piitä ei ole olemassakaan kuten ei sukupuoliakaan. Koska niitä ei ole todistettu olevan.

Kun pii todistettiin, niin joukko ihmisiä alkoi uskomaan siihen, mutta harva vielä tänäänkään oikeasti ymmärtää piitä.

Kun pii on heille kerrottu ja he ovat piin ostaneet ja uskovat siihen, niin samalla myönnetään myös älykkyyden status.

Todellisuudessa porukka ei vaan tajua piitä oikeasti. Joku on vain näyttänyt sen paperille lukuina ja muotona.

Tämä on se fakta että valitettavasti meillä jokaisella on oma pii ja sama pätee myös sukupuoleen.

Pii ja sukupuoli itsessään ei kerro meille mitään olevaisuudestaan. Se vain on ja ei vakuuta muita tarkkuudestaan. Molemmat eivät myöskään tarvitse ulkopuolista puolustajaa ja virallistajaa olemassaololleen.

He eivät ole pyytäneet sellaista määrittelijää, joka määrittelee mahdollisesti voimakeinoin muille piit ja sukupuolet.

Tässä ei ole kyse piistä vaan piin määrittelijäjoukosta.

Niistä jotka tulee sanelemaan muille sen mikä pii on. He todennäköisesti kuvittelevat olevansa itse pii, kun ovat siinä asemassa että voivat määritellä yksittäiselle olennolle tämän sukupuolen ja piin.

En ymmärrä tätä nykymeininkiä, että jokainen tunne mitä tunnetaan ja jokainen asia liitetään sukupuoleen. Miksi?

Vierailija
144/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletatko että Pii tulee ja estää meitä, jos minä nyt asetan Piille oman arvon?

Suuttuuko Pii minulle vai tuleeko Piin puolustajat laittamaan minut telkien taakse?

Ei Pii suutu tai estä, kun asetat Piillesi oman arvon, niin se loppuu olemasta yleinen Pii ja siitä tulee sinun oma piisi.

Vierailija
145/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaako tämä sitä, että jos tädillä on munat, se onkin setä ?

Zinc

Niin, mitäs mieltä sinä itse olet? Jos kävisi ilmi, että kantaisit kromosomihäiriötä, suostuisitko sovinnolla ryhtymään naiseksi?

Vierailija
146/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin se pii laittaisi asialle vastaan mitenkään, jos jokainen voisi määritellä sen itse.

Tässä ikäänkuin pelätään että pii muuttuu joksikin muuksi, jos annetaan ihmisten itse päättää piinsä arvo.

Ei pii tarvitse mitään vartijaa tai virallista tahoa puolustamaan piin kunniaa ja olemassaoloa.

Pii on mitä se on ihan ihmisen mielipiteestä riippumatta. Samoin ihmisen biologinen sukupuoli on mitä se on riippumatta kyseisen ihmisen (tai muiden ihmisten) mielipiteestä.

Niinhän siinä luki.

Pii on siitä hassu kuten sukupuolikin, että käytännössä kukaan muu ei voi sitä tulla kertomaan toiselle, että mikä se on. Jokaisella on oma piinsä ja sukupuolensa, vaikka mitä sanoisi ja todistaisi.

Periaatteessa piitä ei ole olemassakaan, vaikka se on, mutta jokainen kuitenkin määrittelee sen itse, vaikka muuta väittäisitkin.

Pii itse ei kykene todistamaan olemassaoloaan mitenkään ja pii on eräänlainen uskon asia jokaiselle.

Minä en esimerkiksi usko piin olevuuteen ja koen sen olevan sama kuin jumala on joillekin uskoville.

Minulle piitä ei ole olemassakaan kuten ei sukupuoliakaan. Koska niitä ei ole todistettu olevan.

Kun pii todistettiin, niin joukko ihmisiä alkoi uskomaan siihen, mutta harva vielä tänäänkään oikeasti ymmärtää piitä.

Kun pii on heille kerrottu ja he ovat piin ostaneet ja uskovat siihen, niin samalla myönnetään myös älykkyyden status.

Todellisuudessa porukka ei vaan tajua piitä oikeasti. Joku on vain näyttänyt sen paperille lukuina ja muotona.

Tämä on se fakta että valitettavasti meillä jokaisella on oma pii ja sama pätee myös sukupuoleen.

Pii ja sukupuoli itsessään ei kerro meille mitään olevaisuudestaan. Se vain on ja ei vakuuta muita tarkkuudestaan. Molemmat eivät myöskään tarvitse ulkopuolista puolustajaa ja virallistajaa olemassaololleen.

He eivät ole pyytäneet sellaista määrittelijää, joka määrittelee mahdollisesti voimakeinoin muille piit ja sukupuolet.

Niistä jotka tulee sanelemaan muille sen mikä pii on. He todennäköisesti kuvittelevat olevansa itse pii, kun ovat siinä asemassa että voivat määritellä yksittäiselle olennolle tämän sukupuolen ja piin.

En ymmärrä tätä nykymeininkiä, että jokainen tunne mitä tunnetaan ja jokainen asia liitetään sukupuoleen. Miksi?

Tikusta ristiä, siksi.

Koko aihe on minulle merkityksetön. Ihmettelen vain ihmisten intohimoa vängätä tässä asiassa.

Minä valitsen aina kolikolla puolen, koska ymmärrän jopa kahdeksaa eri ilmansuunnan mielipidettä.

Minulla ei ole näissä asioissa mielipiteitä paitsi jos asiasta laitetaan tikusta ristiä.

Kyllähän Unkarin toiminta ja noin muutenkin on aivan olevaisuuttani vastaan.

Asioiden pitää voida muuttua ja olla liikkeessä. Mielipiteet pitävät alaisensa tiukassa otteessa.

Minusta on hauska  ravistella mielipiteiden vankeja.

Sinäkin olet oikealla tiellä, kun teit tuon kysymyksen.

Vierailija
147/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites nämä naiset kun syntyy miesten kromosomeilla? Heillä on naisen sukuelimet. Ovat mielestään naisia ja on tissit ja pillu. Pitääkö ne pakolla leikata miehiksi ulkoisestikin?

Heitä on se yksi miljoonasta

Joka vuosi Suomessakin syntyy intersukupuolisia vauvoja. Heille on ihan oma sarakekin niissä synnärin papereissa.

Vierailija
148/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piin luonne on pyöreä ja piin loppuosa on tuntematon ja jatkuvassa liikkeessä.

Piistä kuten sukupuolesta ei voida tehdä lopullist arvoa. Siksi jokainen itse päättää oman xxxxxxxx

Vierailija
149/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän siinä luki.

Miksi olet sitä mieltä että se on nykymeininkiä?

Vierailija
150/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ironista, kun jäätelöpuikkopöyristyjät ja tiededenialistit itkevät Unkarin menoa. Itse ovat hevosenkengän vastapuoli.

Vierailija
151/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unkari, Puola... tuolta päin kuuluu aika huolestuttavia huhuja LGBT-ihmisten kohtelusta. Venäjän tiellä ovat.

Kannattaa pitää mielessä, että vähemmistöoikeudet on ihmisoikeuksia, ja kun niitä aletaan viemään yhdeltä ryhmältä, kohta viedään myös muilta.

Mistä oikeudesta olet itse valmis luopumaan, että saat polkea vähemmistöoikeuksia?

Oletko valmis kieltämään abortin tai ehkäisyn?

Luopumaan omistusoikeudesta, autostasi, talostasi, pankkitilistäsi? Äänioikeudesta?

Olemaan miehesi tai isäsi omaisuutta?

Tässäpä vähän tunnelmia siitä, millaista on transnaisen elämä nykyään Saksassa, sinun kirjoituksesi oli erinomainen puheenvuoro siitä, miksi on tärkeää vastustaa kehitysmaahaittamamutusta, se on suora tie siihen, että vähemmistöt joutuvat takaisin kaappiin ja kaikkien oikeudet alkavat kaventua vähä vähältä:

Vierailija
152/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos on X0 tai XXY? Tai kuten tämän jutun https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/laakari-ker… Laura, jolla on aina ollut tytön/naisen sukupuolielimet mutta miehen kromosomit (paljastui teini-iässä) ja munasarjojen tilalla kivesten jäämät?

Joo, kaikki pitää määritellä kokonaan uusiksi yhden poikkeaman takia. Lehmillä on kaksi päätä koska joskus syntyy semmoisia vasikoita.

Lehmän lajimääritelmässä ei puhuta päiden lukumäärästä. Se että intersukupuolisuus tai sukupuolikromosomien poikkeamat ovat harvinaisia, ei poista ongelmia joita aiheutuu tuon kaltaisista laeista. Jos on kohtu ja XY, niin pitääkö silloin koko ikänsä naisena elänyt pakottaa mieheksi?

Tämä intersukupuolisten käyttö kilpenä on turhaa saivartelua ja tiedät sen itsekin. Sellaiset intersukupuoliset joilla on joku todella mittava poikkeuma (androgyynit ulkoiset sukuelimet, täysin steriili, mahdollisesti rintojen kasvua miehekkyydestä huolimatta) ovat todella, todella harvinaisia ja heihin pätee omat toimenpiteensä kuten passimerkintä X ja korjaavat leikkaukset/hormonihoidot myöhemmällä iällä. Transsukupuoliset puolestaan eivät ole intersukupuolisia, vaan normaalin sukuelinkehityksen läpikäyneitä XY ja XX-kromosomikaavaa noudattavia ihmisiä. Intersukupuoliset eivät ole transsukupuolisia, vaan intersukupuolisia, vaikka leikkauksiin ja hormonihoitoihin menisivätkin. Heillä ei "korjata sukupuolta" kuten transsukupuolisilla vaan seurataan synnynnäistä piirrettä ja hoidetaan asianmukaisesti.

Olen itsekin tuntenut intersukupuolisen, tämä oli mies jolla oma hormonitoiminta ei toiminut vaan joutui ottamaan testosteronipiikkejä. Ihan normaali mies oli mutta murrosikä ei vain lähtenyt käyntiin kunnolla viallisen hormonitoiminnan takia. Jos hän aikuisiällä tajuaakin että ei ollut oikea vaihtoehto vaan keho oli sittenkin enemmän naisen, niin hänelle korjaavat toimenpiteet suotakoon. Ei silläkään voi silti perustella määritelmänmukaisen ihmiskehon muokkaamista.

Hienosti quilette rowling Evangelista leikkii sanoilla. Intersukupuolisen hoito on korjausta siinä missä transsukupuolisenkin. Molemmissa hoidetaan synnynnäisen piirteen aiheuttamaa tilaa. Asianmukaisesti. Minäkin tunnen intersukupuolisia ja heillä erimielipiteet sinun kanssa. Ihan lääketieteen ammattilaistenkin kanssa tästä aiheesta käyty keskusteluja ja moni ei tue mielipidettäsi.

Transiuden biologista perustaa ei tunneta. Intersukupuolisuus on harvinainen fyysinen tila, joka ei liity mielenterveyspuolen transjuttuun millään tavalla. Pöyristyttävää, että transit käyttävät intersukupuolisia ihmiskilpinä ja keppihevosina.

Kyllä tämä meidän quilette-saarnaaja on sekaisin. Toisaalta transsukupuolisuuden biologista perustaa ei tunneta, mutta toisaalta se näköjään myös tunnetaan, kun kerran voidaan sanoa, ettei se liity intersukupuolisuuteen millään tavalla. Tämän sisäisesti ristiriitaisen argumentin kautta sitten päästään oikein pöristymään ja esittämään vakavia syytöksiä.

Vierailija
153/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos on X0 tai XXY? Tai kuten tämän jutun https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/laakari-ker… Laura, jolla on aina ollut tytön/naisen sukupuolielimet mutta miehen kromosomit (paljastui teini-iässä) ja munasarjojen tilalla kivesten jäämät?

Joo, kaikki pitää määritellä kokonaan uusiksi yhden poikkeaman takia. Lehmillä on kaksi päätä koska joskus syntyy semmoisia vasikoita.

Lehmän lajimääritelmässä ei puhuta päiden lukumäärästä. Se että intersukupuolisuus tai sukupuolikromosomien poikkeamat ovat harvinaisia, ei poista ongelmia joita aiheutuu tuon kaltaisista laeista. Jos on kohtu ja XY, niin pitääkö silloin koko ikänsä naisena elänyt pakottaa mieheksi?

Tämä intersukupuolisten käyttö kilpenä on turhaa saivartelua ja tiedät sen itsekin. Sellaiset intersukupuoliset joilla on joku todella mittava poikkeuma (androgyynit ulkoiset sukuelimet, täysin steriili, mahdollisesti rintojen kasvua miehekkyydestä huolimatta) ovat todella, todella harvinaisia ja heihin pätee omat toimenpiteensä kuten passimerkintä X ja korjaavat leikkaukset/hormonihoidot myöhemmällä iällä. Transsukupuoliset puolestaan eivät ole intersukupuolisia, vaan normaalin sukuelinkehityksen läpikäyneitä XY ja XX-kromosomikaavaa noudattavia ihmisiä. Intersukupuoliset eivät ole transsukupuolisia, vaan intersukupuolisia, vaikka leikkauksiin ja hormonihoitoihin menisivätkin. Heillä ei "korjata sukupuolta" kuten transsukupuolisilla vaan seurataan synnynnäistä piirrettä ja hoidetaan asianmukaisesti.

Olen itsekin tuntenut intersukupuolisen, tämä oli mies jolla oma hormonitoiminta ei toiminut vaan joutui ottamaan testosteronipiikkejä. Ihan normaali mies oli mutta murrosikä ei vain lähtenyt käyntiin kunnolla viallisen hormonitoiminnan takia. Jos hän aikuisiällä tajuaakin että ei ollut oikea vaihtoehto vaan keho oli sittenkin enemmän naisen, niin hänelle korjaavat toimenpiteet suotakoon. Ei silläkään voi silti perustella määritelmänmukaisen ihmiskehon muokkaamista.

Hienosti quilette rowling Evangelista leikkii sanoilla. Intersukupuolisen hoito on korjausta siinä missä transsukupuolisenkin. Molemmissa hoidetaan synnynnäisen piirteen aiheuttamaa tilaa. Asianmukaisesti. Minäkin tunnen intersukupuolisia ja heillä erimielipiteet sinun kanssa. Ihan lääketieteen ammattilaistenkin kanssa tästä aiheesta käyty keskusteluja ja moni ei tue mielipidettäsi.

Transiuden biologista perustaa ei tunneta. Intersukupuolisuus on harvinainen fyysinen tila, joka ei liity mielenterveyspuolen transjuttuun millään tavalla. Pöyristyttävää, että transit käyttävät intersukupuolisia ihmiskilpinä ja keppihevosina.

Kyllä tämä meidän quilette-saarnaaja on sekaisin. Toisaalta transsukupuolisuuden biologista perustaa ei tunneta, mutta toisaalta se näköjään myös tunnetaan, kun kerran voidaan sanoa, ettei se liity intersukupuolisuuteen millään tavalla. Tämän sisäisesti ristiriitaisen argumentin kautta sitten päästään oikein pöristymään ja esittämään vakavia syytöksiä.

Transsukupuolisuus on mielenterveysongelma. Heillä on selkeästi miehen ja naisen kehot, muutenhan he eivät olisi transsukupuolisia. Intersukupuolisuus on selkeästi fyysisen todellisuuden ilmiö. Ristiriitaa ei ole kuin sinulla. Lue vaan ne linkit, niin asia selkenee sinullekin.

Vierailija
154/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unkari <3

Vierailija
155/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites nämä naiset kun syntyy miesten kromosomeilla? Heillä on naisen sukuelimet. Ovat mielestään naisia ja on tissit ja pillu. Pitääkö ne pakolla leikata miehiksi ulkoisestikin?

Meinaatko nyt, että näitä naisia on ihan satamäärin ja joka maassa syntyy satoja tälläisiä ihmisiä?

Puhutaan pienestä vähemmistöstä. Marginaalisen pienestä.

Ylipäätään koko ilmiö kaikkeudessaaan on niin marginaalinen, että en ymmärrä miksi Unkari tekee ongelman moisesta ja suuren numeron.

Ei ne ihmiset ole mikään uhka kenellekään.

Jos joku tuntee olevansa mies tai nainen, niin suodaan hänelle se. Ei se ole minulta tai teiltä pois.

Keskitytään omaan elämään ja annetaan muiden elää omaansa.

Britaniassa miehestä naiseksi vankilassa transitioitunut on nyt r-iskannut naisten vankilassa naisia. Millä tavalla he eivät ole uhka?

Miehet ovat myös noin muuten yliedustettuja raiskauksien tekijöinä vankiloissa. Myös miesvartijat ovat maailmalla kunnostautuneet näissä raiskaushommissa.

Vankila sellaisenaan on hyvin vanhanaikainen jäänne ja ei ole oikein että näissä laitoksissa tapahtuu väkivaltaa vankeja kohtaan. Siksi koko vankilalaitos tulisi lopettaa. Onhan monarkiakin lopetettu ja todettu toimimattomaksi fasismin ohella.

Ja mitä tarkalleen ottaen pitäisi vankilan sijaan tehdä? Millä tavalla vankilan lopettaminen palvelee uhreja?

Vierailija
156/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaavatko nämä siis kaikkien kromosomit henkilötodistusta varten? Onko valtiollinen kromosomirekisteri, jonne tiedot tallennetaan?

Meinaan vaan, että monellakos teistä on dokumentit omista kromosomeistanne? Minulla ei.

Vierailija
157/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Testaavatko nämä siis kaikkien kromosomit henkilötodistusta varten? Onko valtiollinen kromosomirekisteri, jonne tiedot tallennetaan?

Meinaan vaan, että monellakos teistä on dokumentit omista kromosomeistanne? Minulla ei.

Eiköhän se riitä, että mikä sukupuolielin syntyessään on.

Vierailija
158/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unkaria hallitsevalla mafialla on selvästi prioriteetit kohdillaan kun tällainen lakimuutos nähtiin tärkeämmäksi kuin esimerkiksi suojaikärajan (14) nostaminen.

Vierailija
159/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Unkarissa sama pääuskonto kuin Turkissa on? Ilmeisesti kyseessä on sukulaiskansaa?

Vierailija
160/233 |
25.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sun kroppa on muodostunut ihan sun kromosomien ohjaamana. Jos sulla on toosa, olet nainen. Jos sulla on meisseli olet mies. Jos ei saa selvää, niin kromosomit ovat tehneet tepposet ja lisäselvitykset ovat tarpeen. Yleensä ongelmat huomataan murrosikään mennessä. 99,82 prosenttia menee heittämällä jompaankumpaan, sun ei tarvitse murehtia sen 0,182 prosentin puolesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän