Onko sairaalaan pakko jäädä synnytyksen jälkeen
En näe mitään syytä jäädä lojumaan sinne päiviksi, onko se pakollista?
Kommentit (14)
Ei ole pakollista. Joissain tapauksissa vauvan on kyllä pakollista jäädä, mutta äiti voi yleensä lähteä kotiin.
Jos kaikki menee hyvin, voi lähteä jopa tuntien kuluessa synnytyksestä. Taitaa kuitenkin olla melko harvinaista ja useimmat on ainakin yhden yön osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki menee hyvin, voi lähteä jopa tuntien kuluessa synnytyksestä. Taitaa kuitenkin olla melko harvinaista ja useimmat on ainakin yhden yön osastolla.
Ja ensisynnyttäjille ei suositella polikliinista synnytystä.
Ei ole pakko jäädä. On siellä hyvä kuitenkin yksi vuorokausi olla. Kätilöt käy kohtua painekwmasssa, jotta varmasti tyhjenee. Muutenkin olo voi olla heikko.
Vauvaa ei välttämättä matkaan saa, joten sitten imetyksen vuoksi äitikin jää.
Kannattaa sanoa suoraan jo etukäteen että haluaa lähteä kotiin mahdollisimman pian jos kaikki on kunnossa.
Itse olin toisen synnytyksen jälkeen vain yhden yön yli, tämä oli mahdollista kun itse kerroin että haluan nopeasti kotiin. Sairaalan kätilö tuli seuraavana päivänä punnitsemaan lapsen ja tarkastamaan muutenkin tilanteen meillä kotona.
Kukaan ei voi pakottaa, suomi on vapaa maa, mutta vauva jää silloin osastolle seurattavaksi.
Osassa sairaaloissa on ns. poliklininen synnytys mahdollinen. Silloin äitiä ja vauvaa seurataan muutama tunti synnytyksen jälkeen ja sen jälkeen pääsee kotiin, jos molemmilla on kaikki hyvin. Kontrolliin tullaan sovitusti, kun vauva on 3 päivän ikäinen.
Muutamissa sairaaloissa on käytössä myös potilashotelli eli jos kaikki on hyvin, niin äiti ja vauva menee sairaalan vieressä/yhteydessä olevaan potilashotelliin (myös isä voi asua samassa huoneessa), ruuat hataan tai syömässä käydään hotellin ravintolassa, jossa on seisova pöytä katettuna tiettyihin aikoihin. Kätilö käy tervehtimässä perhettä sovitusti pari kertaa päivässä.
Ei ole pakko jäädä, jos synnyttää ns virka-aikaan ja lastenlääkäri on paikalla tarkistamassa vauvan terveyden ennen kotiin pääsyä. Synnytyksen pitänyt sujua ilman komplikaatioita.
Vauvan sokeriarvon ja bilirubiinin pitää olla kunnossa. Eli raskausdiabeteksen jälkeen tai jos ennestään lapsilla ollut keltaisuutta ei todennäköisesti pääse heti kotiin. Mitähän vielä..kannattaa kysyä omalta synnäriltä mitkä ovat ehdot polikliiniseen synnytykseen.
Jos olet uudelleen synnyttäjä ja kaikki on hyvin sulla ja vauvalla, niin on mahdollista kotiutua nopeasti. Ei ne pidä siellä ketään muuten vain. Mutta vaikka he eivät suosittelisi kotiinlähtöä, niin eihän se laitonta ole lähteä silloin, kun haluaa. Se on eri juttu, että onko järkevää lähteä ennen aikojaan.
Itse synnytin toisen lapseni niin, että menin käynnistyksen aamulla klo 8, lapsi syntyi puolen päivän maissa ja alkuillasta lähdin vauvan kanssa kotiin. Muistaakseni vauvaa piti käydä näyttämässä seuraavana päivänä, mutta tästä en ole enää ihan varma, koska aikaa on kulunut 11 vuotta.
Minä myös synnytin toisen lapseni kello kuuden aikaan aamulla ja iltasella lähdimme kotiin. En olisi saanut sairaalassa nukuttua, joten tuntui mahdottomalta jäädä sinne. Esikoisen kanssa sairaalassa viivyttiin monta päivää. Olin itse menettänyt paljon verta ja vauva oli keltainen jne, joten eivät päästäneet kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Itse synnytin toisen lapseni niin, että menin käynnistyksen aamulla klo 8, lapsi syntyi puolen päivän maissa ja alkuillasta lähdin vauvan kanssa kotiin. Muistaakseni vauvaa piti käydä näyttämässä seuraavana päivänä, mutta tästä en ole enää ihan varma, koska aikaa on kulunut 11 vuotta.
Joo, kyllä se lastenlääkärin tarkastus on vieläkin pakollinen.
Kaksi synnyttänyt polikliinisesti. Vauvan pitää olla 6 tuntia tarkkailussa synnytyksen jälkeen, mutta sitten lastenlääkärin luvalla saa lähteä, jos kaikki on hyvin. Toki jos illalla syntyy, menee väkisinkin seuraavaan aamuun sitten, ei kukaan yöllä mitään tarkasta.
Kannattaa mainita jo sairaalaan mennessä, että haluaa polikliinisen synnytyksen.
Ei